SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Alkotás öröme a mindennapokban

Krizsán Andrea [cikkei] - 2016-11-23
Óvodánk kiemelt tevékenysége a manuális tevékenység, mely fontos eszköze a gyermeki személyiség fejlesztésének.
Alkotás öröme a mindennapokban

Krizsán Andrea vagyok, a Gödöllői Kastélykert óvodából. 20 éve aktívan dolgozom a gyermekekkel, szívvel-lélekkel, minden odaadással. Elmondhatom, hogy velük együtt én is gyermekként élem a csoportban az életem, hisz az ő kedvességük, szeretetük, őszinteségük teszik csodássá a mindennapjaimat. Az évek folyamán nagyon sok képzésen vettem részt, több óvodában, neves pedagógusoktól tanultam meg a drámapedagógiát, a környezet szeretetére neveléshez szükséges módszereket, a mozgást - ezen belül a néptánc, zene fontosságát, valamint nagyon sok kézműves technikát.

Valljuk, hogy amíg kezünkkel dolgozunk, igen sok ismeretet, tudást adhatunk gyermekeinknek. Munka közben kitartásra késztetjük őket; fejlődik szemük és kezük, együttműködő-, megfigyelő- belelátó- és alkotóképességük növekszik. Kreatív (manuális) tevékenységük során önállóan variálhatják a már meglévő ismereteiket. Szókincsük gyarapodik, fantáziájuk fejlődik. A finommozgások segítségével kezük ügyesedik, eszközfogásuk biztosabbá válik. A speciális játéktevékenységek, melynek során a gyermekek a világról szerzett ismereteiket képi úton rögzítik, - belső képek gazdagítására sarkallnak.

Az ábrázolás a gyermek egyik első alkotótevékenysége, önkifejezési módja. Lehetőséget ad gondolatok, érzelmek, problémák kifejezésére, feldolgozására. Önkifejezést segítő elfoglaltság. A rajzolás, festés, mintázás, kézimunka – hagyományosan alkalmazott tevékenységeit technikai-, és eszközgazdagság jellemzi. Ösztönözzük a gyermekeket ezek minél bátrabb használatára. Az alkotó munkát kezdetben óvónői együttműködés segíti. Az állandóan elérhető eszközök önálló alkotásra bátorítanak. Fontosnak tartjuk, hogy a különböző eszközök használatával megtanítsuk a gyerekeket a baleset megelőzésére, a rend megtartására, a megkezdett alkotások befejezésére.

Óvodánkban gyermekeink megismerkedhetnek néhány kismesterségre jellemző tevékenységgel is. Különleges, másfajta játékot jelentenek ezek. A vizuális nevelés lehetőségei gazdagodnak általuk. A kismesterségekre utaló elemek megismertetésével, a jeles napokra való készülődést is motiváljuk. Közösen készítünk adventi koszorút, karácsonyi mézest, farsangi maszkokat, húsvétváró tojásfát, májusfát szalagozunk, búcsúzó tarisznyát szövünk. A tarisznyáját mindenki saját kezűleg készíti el.

A mindennapokban a változatosság lehetőségét kínáljuk a kismesterségek technikájához szükséges anyagok biztosításával.  A méhviasz - tojásírásra, batikolásra; színes fonalak - hímzésre, kézi szövésre, sodrásra, fonásra; gyöngyök - fűzésre; rongy, csuhé - játékkészítésre késztetnek. Az agyagozást ösztönzi az elkészült munkák kiégetése, megőrzése.

Mindezeket az eszköz- és időigényes tevékenységeket, a gyermekek spontán vizuális tevékenysége mellett, ill. ahhoz kapcsolódóan tervszerűen, ugyanakkor rugalmasan alkalmazzuk. Egyensúlyt teremtve a játék, rajzolás, festés, mintázás, kézimunka és a hagyományőrző tevékenységek között. Az alkotó tevékenység a mindennapi játékban, egyénileg, párban, kis csoportokban jelenik meg nálunk. Egy héten egyszer pedig tudatosan irányított mikrocsoportos, kötetlen formában. Vizuális eszközeink felhasználásával állandó lehetőséget biztosítunk élményeik, gondolataik különböző, technikákkal történő kifejezésére: Mintázás, homok, agyag, lisztgyurma, főzött gyurma, plasztilin, olajos gyurma, gyúrt tészta, rajzolás, zsírkréta, porkréta, porpasztell, gioconda, ceruza, filctoll, textilfestő toll, tus, toll, festés, nyomdázás, kézzel festés, szivacsfestés, vízfestés, aqvarel, tempera, olaj, textil, selyem-, és üvegfestés, litográfia, papírmunkák, origami, tépés, vágás, ragasztás, mozaikkészítés, árnykép, kézimunka, varrás, fonás, szövés, körmöcske, hímzés, fűzés...

Segítséget nyújtunk egyéni elképzeléseik érvényesítéséhez, önkifejezésükhöz. A tevékenység közben a gyerekek felszabadultan beszélgethetnek, értékelhetik egymás, és saját munkáikat, énekelhetnek, verselhetnek, mondókázhatnak.

A technikákkal sokféle képességet fejlesztünk (belelátás, képzelet, kézügyesség, alkotókedv, finommozgás, szándékos figyelem, emlékezet, kitartás, kompozíciós készség, biztos eszközfogás, szem-kéz koordináció, vizuális memória, egyensúlyérzék, téri tájékozódás...) Számunkra fontos, hogy megtalálják az alkotásban az örömforrást, fejlődjön készségük, képességük, amely alkalmassá teszi őket képi kifejezésre. A csoportszobában az eszközök elérhetőek a gyermekek számára. A nap bármely szakában rajzolhatnak, mintázhatnak, kézimunkázhatnak és barkácsolhatnak.

Szövünk rongyból, formálunk agyagból, fonunk csuhéból, vesszőből. Az elkészült műveket kiállítjuk az öltözőben elhelyezett faliújságon, polcokon. Az aktuális témának megfelelően a gyermekek munkáival díszítjük az óvoda folyosóit is. Az óvodásoknak kiírt rajzpályázatokra a vállalkozó szellemű gyermekek munkáit rendszeresen elküldjük. Nagyon sok pályamunkánk volt már kiállítva. Sok esetben nyertek is a kis pályázók.

Évente kétszer kézműves délutánt (adventi, húsvéti) szervezünk szülőkkel, nagyszülőkkel együtt az óvodánkban. Itt is közösen alkot gyermek, szülő, nagyszülő egyaránt. Ötleteket kínálunk és a gyermekekkel, szüleikkel, nagyszüleikkel megvalósítjuk azokat. Az egész óvoda ünnepi hangulatban alkot.

Kicsi koromtól kezdve nagyon szeretem a kézműves alkotásokat. Gyermekként is jártam rajzszakkörökre, különböző kézműves foglalkozásra, ismerkedtem az agyagozással, a szövéssel, a csuhézással, gyöngyözéssel, elvégeztem a virágkötészetet és a mai napig, szívesen alkotok, tevékenykedem saját gyermekeimmel is.

Négy éve kitaláltam, hogy szervezzünk állandó kiállítást az óvoda folyosóján.  Célom az volt, hogy a szülök is megismerkedjenek a különböző technikákkal, és ami a legfontosabb, hogy a gyermekeikkel együtt tevékenykedjenek, alkossanak. A közös munka öröme nagyon felejthetetlen a gyermek és a szülő számára egyaránt. A gyönyörű alkotások pedig folyamatosan díszítik a folyosónkat, óvodánkat. Közben a szülőknek és a gyermekeknek egyaránt mindennapi életük részévé válnak a szép alkotások, a munkák látványával való találkozás, és a bennük gyönyörködés lehetősége.

Mindig az adott tématervhez, évszakhoz igazítjuk a témát. Plakátot készítek, amit minden csoportszobánál elhelyezünk a szülői kiírások között, és szóban is ösztönözzük őket, hogy készüljenek gyermekeikkel, tegyenek az óvodánk szépítésért. A kiállított tárgyakat névvel ellátva nagyon szép polcrendszeren helyezzük el, ahol mindenki megcsodálhatja. Nekünk pedig lehetőségünk nyílik arra, hogy gyermekeinkkel megfigyeljük a képeket, tárgyakat, alkotásokat és összehasonlítsuk a szín-formavilágukat, gyönyörködjünk a látványukban, beszélgessünk róluk. A kiállításainkat megmutatjuk a többi óvodában dolgozó pedagógusoknak és a hozzánk látogató vendégeknek is egyaránt. A kiállítás végén hazaadjuk az alkotásokat vagy szeretettel fogadjuk, és díszítjük vele a vitrines szekrényeinket.  Oklevéllel jutalmazunk mindenkit, ezzel megköszönve, hogy részt vettek és alkotásukkal színesítették a munkánkat.

Kolleganőmmel mi díszítjük a központi folyosót aktuális témák és évszakhoz, kapcsolódó programokhoz igazítva. Nagyon változatos anyagokat használunk és a gyermekek munkáit is felhasználva, válik mindig csodaszéppé a folyosónk. A bejárati ajtót és az évszakfalat évszaknak megfelelően öltöztetjük fel.

Tavaly kitaláltam, hogy készítsünk egy „Óvodánk élete képekben” képgalériát ahol folyamatosan, tesszük ki az aktuális programokról, és az óvoda mindennapjairól készült fényképeket. Nagyon jó látni mikor mosolygós szülők gyermekeikkel rácsodálkoznak a fényképekre. Együtt nevetve nézik végig a különböző programokon és a hétköznapokon készült fotókat.

Az iskolába menő gyermekeknek készítek egy ballagó plakátot, amin megjelennek az elmúlt évek legszebb, legemlékezetesebb pillanatai, amit évek múlva is ha elővesznek, megcsodálhatnak.

 

A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

A Covid-vakcinák megjelenése óta már nem új keletű jelenség az oltásellenes hozzáállás. A kicsit is szkeptikus szülők könnyen meggyőzhetőek arról, hogy egy-egy vakcina milyen károkat okozhat a gyermek szervezetében. Ezáltal az olyan, több évtizede használt oltások sem kerülnek beadásra, amelyek a gyermekek életét egyszerűen megmenthetnék. Tömegesen lépnek fel szülők háziorvosok ellen, akik, ha el akarják kerülni a bírósági tárgyalást, kénytelenek igazolást adni.
A szerkesztő ajánlja