SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Iskolakezdés. Mire figyeljünk?

Bojti Andrea - szabadságon [cikkei] - 2014-08-27
Nyár végén itt-ott már sárgulnak a falevelek, az időjárás lassan őszbe fordul. Szeptemberben becsengetnek az iskolákba. Gyerekeknek, szülőknek, pedagógusoknak egyaránt szorongással teli időszak az iskolakezdés. Ugyanakkor tudatos felkészüléssel, kellő odafigyeléssel szép élménnyé varázsolható.
Iskolakezdés. Mire figyeljünk?

Gyermekkoromban a szüleim minden első tanítási napon készítettek rólunk a testvéreimmel egy fényképet az udvaron. Az arcokon vegyes érzések tükröződnek. Kisiskolásként izgalom, kamaszként már inkább unottság, kedvetlenség látszik a képeken. Mégis jó érzés felnőttként visszagondolni erre az időszakra. Sokat készültünk az iskolakezdésre, és a hosszú nyár után jó volt újra találkozni osztálytársainkkal.

Az általános iskola elkezdése komoly fejlődési mérföldkő a gyermek és a család életében. A leendő elsősöket fel kell készíteni a változásokra. Számoljon a szülő vele, hogy a gyermeknek vannak elképzelései, vélekedései, hiedelmei az iskolával kapcsolatban. Ezekkel jó tisztában lenni, mert sokszor indokolatlan félelmet szül a másoktól hallott részinformáció.
A felkészülés első lépése, melyet sokan elfelejtenek, általánosságban elmagyarázni, mit is jelent az iskola, miről szól, miért kell oda járni. A 6-7 éves korú gyermek időérzéke még nem kialakult, tehát ne az egyetemi felvételi fontosságával induljon a beszélgetés. Hasznosabb információ a gyermek számára a praktikus tudnivalók elmagyarázása. Hogyan néz ki egy tanítási nap, milyen feladatokra számíthat egy iskolás, mi az a csengő stb.

Segíti a gyermeket a tanulásban, ha otthonában a megfelelő tárgyi eszközök rendelkezésre állnak. Ha nincs saját szobája a kisdiáknak, akkor is törekedjünk rá, hogy egy nyugodt, csendes tanulósarkot kialakítsunk az iskolásnak. Különösen fontos abban az esetben, ha fiatalabb testvérei zavarhatják a tanulásban.

A taneszközök beszerzését érdemes a gyermekkel közösen szervezni. Bizonyos kérdésekben hagyjuk meg neki a döntés szabadságát. A füzetborító mintáját és az iskolatáska színének eldöntését nyugodtan rábízhatjuk. Ha a gyermek maga választhat, érzelmileg jobban kötődik majd a felszereléséhez. Alsó tagozatban ezek a tárgyi kötődések és a birtoklásvágy felerősödik; az én ceruzámmal csak én dolgozhatok. Ezzel ugyanakkor jobban is motiválható a tanulásra.

Az iskolakezdés első időszakában különösen fontos, hogy a napi eseményekről érdeklődjenek a szülők. Ez a gyermeknek jólesik és a szülővel való kapcsolatot is építi. Eleinte rengeteg kérdése lehet az iskolával kapcsolatban, és útmutatásra van szüksége a problémák megoldásához. Az iskolával kapcsolatos praktikus teendőkön túl kiemelten fontos, hogy jól helyt álljon a szociális helyzetekben. Beszélgessünk vele arról, hogyan illik viselkedni a tanárokkal, osztálytársakkal szemben. Sok szülő egyértelműnek tartja, hogy gyermeke tisztában van a vele szemben támasztott követelményekkel, de az esetek többségében ez korát sincs így. A gyermek szociális készségei hasonló fejlődési utat járnak be, mint az értelmi vagy mozgáskészség. A társas fejlődést leginkább kommunikációs eszközökkel tudjuk segíteni. Fontos tehát, hogy beszélgessünk gyermekünkkel, hogyan érez, illetve miként él meg bizonyos iskolai történéseket. Ebben az életkorban már olyan összetett érzelmi szituációkra is fel kell hívni a figyelmét, mint a szerelem megkülönböztetése a szeretettől vagy az igaz barátság és a kihasználás közti különbségek. A leghitelesebben úgy adhatunk tanácsot a gyermeknek, ha saját példát hozunk fel. A szülő munkahelyi környezete már számos dologban hasonlít az iskolára és az ott megélt szociális helyzetekre. (Pl. a tanári szerep hasonlósága a főnöki szereppel). Nem minden gyermekkel könnyű bármiről is beszélgetni, de a kérdezgetést nem szabad egyhamar feladni. Sokszor úgy tűnhet, hogy a gyermek egy-két szóval letudja a választ, mégis tudat alatt az érdeklődés jól esik neki, törődésnek érzi. Összességében ezek a beszélgetések nemcsak a gyermeknek segítenek, hanem a szülő számára is megerősítést jelentenek gyermekük iskolai előmenetelével kapcsolatban.

Fotó: White77/pixabay.com

Bojti Andrea - szabadságon


Bojti Andrea - szabadságon
Klinikai gyermek- és ifjúságpszichológus

Elérhetőségeim:
Magánrendelésem: Kincs-Ő Alapítvány (jelenleg online)
E-mail: info@bojtiandrea.hu
Honlap: https://bojtiandrea.hu
https://gyermekpszichologus.blog.hu
Facebook: Gyermekpszichológus blog

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

Még valóra válthatta élete legnagyobb álmait a bakancslistás Csire Zsuzsi - a lány szíve hétfőn adta fel a harcot

A 21 éves lány két szívtranszplantáción is átesett, harmadik szíve pedig hétfő este feladta a harcot. A lány tudta, hogy csak hónapjai vannak hátra, ezért bakancslistát írt - a halála előtt több álma is valóra vált.
Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

Egyre több Magyarországon az oltásellenes szülő, már tömegesen perelnek be háziorvosokat

A Covid-vakcinák megjelenése óta már nem új keletű jelenség az oltásellenes hozzáállás. A kicsit is szkeptikus szülők könnyen meggyőzhetőek arról, hogy egy-egy vakcina milyen károkat okozhat a gyermek szervezetében. Ezáltal az olyan, több évtizede használt oltások sem kerülnek beadásra, amelyek a gyermekek életét egyszerűen megmenthetnék. Tömegesen lépnek fel szülők háziorvosok ellen, akik, ha el akarják kerülni a bírósági tárgyalást, kénytelenek igazolást adni.
A szerkesztő ajánlja