SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Montessori pedagógia a gyakorlatban: belestünk egy óvoda mindennapjaiba

Tóth Nikolett [cikkei] - 2021-11-24
Köridő, csendlecke, beszélgetőkör. Önálló gyerekek. Szabad tevékenységet ösztönző és segítő környezet. Pedagógus, aki csak annyit segít, amennyit muszáj, hiszen a több, az már nehezítés lenne. Hasznosság, felelősségtudat, mások különbözőségének elfogadása. A megszokottól eltérő látvány fogadja azokat, akik a Montessori óvodába lépnek be. A gyerekek játszva tanulnak, az eszközök és a környezet pedig az élet minden területére felkészíti őket. Önellenőrzést végeznek, a játékokon lévő színkódok segítségével. Nem másoknak, csakis maguknak kell megfelelniük. Nem zseniképző és nem is arról van szó, hogy mindent szabad a gyerekeknek, korlátok nélkül.
Montessori pedagógia a gyakorlatban: belestünk egy óvoda mindennapjaiba

A Montessori pedagógia titka

”Segíts, hogy magam csinálhassam!”

Szima Krisztina intézményvezető vezet körbe a Pesterzsébeti Gyermekmosoly Óvodában, és mutat be Kuruczné Hegedűs Magdolna óvodapedagógusnak, aki elmondja, hogy ebben az óvodában az 1993/94-es tanévtől indult el a Montessori pedagógia. ”Segíts, hogy magam csinálhassam!” - ezt a mottót szem előtt tartva: a Montessori módszer egyik alappillére, hogy a pedagógus csak annyit segít, amennyit éppen kell. Például ha mindig mi kötjük be a cipőfűzőjüket, hiszen úgy gyorsabb, akkor sosem fogják tudni megtanulni azt.

”Ha túl sokat segítünk, akkor azzal hátráltatjuk. Meg kell tanulni kivárni, amíg a gyerek megtanul elvégezni egy feladatot. Ha pedig saját maga éri el a sikert, akkor sokkal boldogabb és önállóbb lesz. A cél az, hogy önálló és szabad lehessen, vagyis ne legyen mindig rászorulva egy felnőtt segítségére” – mondja az intézményvezető.

napos

Maria Montessori volt az, aki megalapozta a gyerekméretű bútorokat, vagyis neki köszönhetjük, hogy ma már minden óvodában kisméretű asztalok és székek vannak. De az önálló munka, a naposi munka is az ő nevéhez köthető. A középső- és nagycsoportosok önállóan terítik meg az asztalt, de a kiscsoportosoknak is mindig van valamilyen feladatuk.

Ezeken kívül az időérzékelés – ami nagyon nehéz még az ilyen kicsi gyerekeknek - is nagy szerepet kap a Montessori pedagógiában: minden nap megbeszélik, hogy melyik év, hónap és nap van, ehhez is rengeteg eszköz áll rendelkezésükre.

időérzékelés

A gyerekek játszva tanulnak

Öt területen alakul a gyerekek készségfejlesztése, ezek pedig a következők:

1. Mindennapi élet gyakorlatai

Mint például a kanalazás, az öntögetés (sóval, grízzel, stb.) gombolás, patentolás, cipzárazás. A gyerekek a keretes játékokkal megtapasztalják, hogy hogyan tudnak például masnit kötni anélkül, hogy kudarcélményük lenne, hiszen mindig újra próbálhatják.  Olyan praktikus dolgokat is elsajátítanak, mint a szőnyeg felcsavarás vagy a kendő hajtogatás.

fűzés

fűzés


2. Érzékszerv fejlesztés

Látás, hallás, szaglás, tapintás, ízlelés. Olyan eszközrendszer áll a Montessori óvodák rendelkezésére, ami mindezt támogatja: tapintótáblák, szagdobozok, ízlelődobozok és hallásfejlesztő zörejdobozok.

finommotorika


3. Matematikai eszközök

”A Montessori pedagógiában mindennapos, hogy megismerik a gyerekek a számokat, mennyiségeket. Olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek elősegítik a matematikai gondolkodás kialakulását, a matematika iránti szeretetet. Ezeket az ismereteket pedig játékosan sajátítják el” – árulja el Kuruczné Hegedűs Magdolna óvodapedagógus.

számolnak


4. Az írás és olvasás előkészítése

A Montessori pedagógia engedi a betűk ismeretét. ”A gyerekek számítógéppel és telefonnal a kezükben születnek, érdekli őket a betű, kérdezik is az anyukájukat, hogy hova mi van odaírva. Az óvodában tanulunk vonalvezetést, író ujjal is gyakorolnak a gyerekek. Minden gyereknek van névjegykártyája is, így ismerkedhet a saját nevének képével.”

szókártya


5. Kozmikus nevelés

Ez a külső világ megismeréséről, a közeli és a távoli környezetünk feltérképezéséről szól. A Montessori kicsit kijjebb tekint, a kontinensekre, a bolygókra, a pedagógusok a gyerekekkel még a csillagászatról is beszélgetnek.

kozmikus nevelés

kozmikus nevelés


Önkontroll

A Montessori eszközöknek önellenőrző kódjai vannak, különféle színkódok és jelkódok, így a gyerekek maguk tudják leellenőrizni, hogy jól dolgoztak-e. Ha pedig saját maguk veszik észre a hibájukat, akkor sokkal jobban fejlődnek, mint amikor más mondja meg nekik.

Mindenki sajátmagához képest a legjobb. A saját teljesítményükre pedig nagyon büszkék.

színkód


Szabadság és nem szabadosság van a Montessori ovikban

Az eszközök ki vannak készítve a polcokra, a gyerekek pedig maguk döntik el, hogy mivel szeretnének játszani. Kis szőnyegeken, egyedül is tudnak játszani.

”Tévhit, hogy a Montessori pedagógia szerint mindent szabad és mindent meg lehet engedni” – mondja Kuruczné Hegedűs Magdolna óvodapedagógus.

játszanak

”Vannak szabályok. A Montessori sarokban lévő játékokat például csak ott lehet alkalmazni. A kockát sem visszük fel a galériára, amikor van építőszőnyeg is. Mindent szabad, de csak szabott keretek között. Olyan szabályt kérünk csak, amit be is lehet tartani, ami a gyerek biztonságos helyzetét szolgálja és ami nyugodt légkört teremt az elmélyült játékhoz.”
 

Sokkal fegyelmezettebbek lesznek és jobb lesz a kommunikációjuk

A Montessori csoportokban minden nap van egy úgynevezett köridő, csendlecke és beszélgetőkör. A játékokat zenére pakolják el, a Montessori pedagógiában is nagyon fontos, hogy rend legyen a gyerekek körül.

”A köridőben a gyerekekkel sok anyanyelvi játékot játszunk, és olyan elemeket építünk bele, mint például a boldogság óra. Beszélgetünk háláról, szeretetről és megbocsátásról. A gyerekek nagyon szeretik a köridőt. A csendleckében pedig egyensúlyozó járást végzünk vonalon vagy szőnyeg körül.”
 

szőnyeget pakolnak

A gyerekek között hamar kialakul egyfajta harmónia:

  • szeretjük egymást,
  • nem bántunk senkit,
  • elfogadunk mindenkit,
  • mindenkivel jó kapcsolatunk van.

”Olyan dolgokat gyakorlunk, amik segítik a gyerekek személyiségfejlődését, valamint azt, hogy empatikus, jó emberekké váljanak a világban.”

Fotók: Tóth Nikolett

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
A szerkesztő ajánlja