SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

"Nem elég, ha tanulok a gyermekemmel?" - Amit a tanulási nehézségekről tudni kell szülőként

- 2017-03-24
A pedagógus jelzi a szülőnek, hogy gondok vannak gyermeke tanulási teljesítményével. A rossz osztályzatoktól, évismétléstől, bukástól való félelem sok fejtörést okoz a szülő számára.
Merre induljon, vagy mennyit gyakoroltasson a gyermekével? Ki ad választ arra, hogy miért kap gyermeke gyakran közepesnél gyengébb érdemjegyeket, kevés dicséretet az iskolában?
"Nem elég, ha tanulok a gyermekemmel?" - Amit a tanulási nehézségekről tudni kell szülőként

Hallani lehet, hogy van akinek tanulási nehézséggel, van akinek tanulási zavarral küzd a gyermeke.
Vajon ezek közül valamelyik igaz az én gyermekemre?
Vajon, ezek a kifejezések csak szinonímák egymással, vagy valójában különböző diagnózisok? Mást – mást takarnak?

A válasz tömören is megfogalmazható: Igen. Súlyosságuk, tartósságuk és kiváltó okaik is igen különbözőek.

De e kérdések még felvetnek újabbakat is, melyek megválaszolására íródott a cikk.


Mit kell tudni szülőként a tanulási nehézségről?

A tanulási probléma jelenségekhez kapcsolódó különböző terminológiák bár bekerültek a köznyelvbe, de pontos tartalmúk kevesek számára ismert. Az egyre konkrétabban megfogalmazott fogalmak, kifejezések a pedagógia, gyógypedagógia és határtudományaik körébe tartoznak.
A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség mozaikszóként BTM nehézség kifejezés, és konkrét diagnosztikus kategóriát jelent. Ebbe tartozik bele a tanulási nehézség, amelyet a közoktatási törvény és jó néhány rendelet is alkalmaz, sőt pontosan megfogalmazza azt az intézményi, fejlesztési feltételt is, amely a BTM nehézséggel küzdő gyermek ellátásban (különleges gondozásában) szerepet kap.

(Lásd: a közoktatásról szóló1993. évi LXXIX. törvény, 4/2010 OKM rendelet, 11/1994 MKM rendelet)

Ha a gyermeknek tanulási nehézsége van, ez érintheti az olvasási, írási, számolási folyamatokat egyenként is, vagy valamennyit.
Mindez, csak akkor derülhet ki, ha valahol megvizsgálják. Ehhez fel kell keresni a lakóhely szerinti nevelési tanácsadók valamelyikét. Ott dőlhet el, hogy a probléma milyen jellegű: például nem olyan súlyos, és nem olyan tartós, mint a tanulási zavar. Ugyanis ez az egyik lényeges eltérés a két terminológia között.
Ha azonban a tanulási zavar jön szóba, akkor is szakvéleményt készít a nevelési tanácsadó, és tovább küldi a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságnak.

A tanulási nehézségnél az elemi tanulási folyamatban való elakadás során nem sérül kórosan a tanulás egész, komplex pszichológiai folyamata. Azonban a tünetek sokfélesége miatt mégis részletes vizsgálata indokolt, mert így elkülöníthető az áldiszlexia például a tanulási zavaroktól (diszlexiától, diszgráfiától, diszkalkúliától) és a fejlesztés iránya, módja is így határozható meg.

Az utóbbi években egyre nő a tanulási nehézséggel küzdő diákok száma. Számos kutatás, hatásvizsgálat és törvényi rendelkezés született az okok feltárására és felismerésük, hatékony fejlesztésük elősegítése érdekében.

 

Mitől alakulhat ki a tanulási nehézség?

A tanulási nehézség az egyes tanulási területeken jelentkező funkciógyengeség, hátterében sokféle ok és háttér-történés állhat.

Ha valaki kezdettől fogva, az iskolakezdéstől gyengén teljesít, akkor gyakran az átlag alatti értelmi képessége miatt van, amely indokolja minden esetben az intelligencia tesztek elvégzését.
Ilyenkor a gyermek iskolai teljesítménye nem marad el lényegesen az intelligenciaszintje alapján elvárható teljesítménytől: mindkettő alacsony. Jellemzője a tanuláshoz szükséges képességek enyhe fejlődési késése, hiányossága. De ha egy jó tanuló teljesítménye visszaesik, akkor megint más lehet az ok. Egy tartós betegség, iskola-, környezetváltás negatívan hat a tanulási helyzetekre, a gyermek kommunikációjára, motivációjára, tanulási szokásaira. Eredhet a tanulási nehézség a családi (kevés ingert adó, elhanyagoló, nem motiváló), iskolai hatásokból, a gyakori hiányzásokból vagy az emocionális, pszichés, érzelmi (szülők válása, családi, iskolai konfliktusok...) problémákból.

Bármi is a kiváltó ok, átmeneti, korrigálható tanulási nehézség a következménye. Bár a tünetek a tanulási nehézség esetében hasonlóak a tanulási zavarhoz, annál enyhébbek, és feltételezhető az állapot visszafordíthatósága (reverzibilitása), a felzárkózás reménye.
 

Hogyan derülhet ki, ha a gyermekemnek tanulási nehézsége van?

18 éves korig a komplex pedagógiai, pszichológiai vizsgálatot a nevelési tanácsadók végzik, ahol a diákok képességállapotát, fejlődését vizsgálják, és a korábbi életszakaszból való orvosi-pszichológiai dokumentumainak ismerete mellett elemzik a tanítás- tanulás eredményességet, pedagógiai véleményt kérve a gyermek tanítóitól/tanáraitól.

A nevelési tanácsadóban történő vizsgálat a szülő, és az intézmények (nevelési-oktatási, családvédelmi, gyámhivatal) kérésére is indulhat. Ha az utóbbiak kérik, minden esetben tájékoztatják a szülőt azokról az okokról, amelyek alapján a gyermek fejlődésének segítésére a nevelési tanácsadó szakembereinek – pszichológus, gyógypedagógus, pedagógus, gyermek-szakorvos vagy gyermekpszichiáter – felkeresését javasolják. Hiszen a szülői kötelezettségek 2008-tól kibővültek a nevelési tanácsadáson, illetve még az iskolapszichológusi ellátáson való megjelenési kötelezettséggel.

Ha a nevelési tanácsadó tanulási, azaz BTM nehézséget diagnosztizál a gyermeknél, a tanuló a létszám számításánál két főnek számít az iskolában, és a közoktatási törvényben biztosított indokolt lehetőségek illethetik meg. Ezek az alábbiak lehetnek:

  • az iskolában vagy a nevelési tanácsadóban/egyéb intézményekben megszervezett fejlesztés, felzárkóztatás, fejlesztő foglalkoztatás, tehát nem elég csak a szülői odafigyelés,
  • indokoltság esetén a tantárgyak, tananyagrészek minősítése és értékelése alóli mentesítés
  • a tananyagban egyéni fejlettséghez igazodó továbbhaladás lehetősége,
  • első évfolyam két tanév alatt történő teljesítése.

A nevelési tanácsadó feladata a felsoroltak megszervezése, ellenőrzése és a fejlődés kontrolálása mindaddig, amíg a nehézség fennáll, vagy a szakvélemény érvényessége szükségessé teszi.
A nevelési tanácsadó szolgáltatásainak igénybevételére minden gyermek ingyenesen jogosult.
A tanulási nehézség hátterében álló problémák kezelésébe bevonhatóak a körzetben lévő gyermekvédelmi intézmények, családsegítő központok, gyermek-ideggondozók is.
Az ellátásba bekapcsolódhatnak a szülő kérésére intézményünk, a Fővárosi Beszédjavító Intézet szakemberei is.

A szülő számára megnyugtató legyen az, hogy gyermeke tanulási nehézség problémája legyőzhető, célzott beavatkozással eredményesen kezelhető.
Az eredményesség feltétele, hogy képes-e a gyermekért időben, bátran lépni, majd együttműködni, és egymást segíteni mindhárom kulcsszereplő: a szakember, a gyermekkel nap, mint nap foglalkozó tanító/tanár és a szülő.

Forrás: Fővárosi Beszédjavító Intézet
Fotó: Matt Molinari/flickr

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Erre a 8 dologra van szüksége egy kamasznak a szüleitől

Szakértők szerint a legrosszabb, amit ilyenkor tehetünk, ha folyamatosan tiltjuk őt mindentől. Egy kamasznak szüksége van egy biztonságos helyre, szabadságra, útmutatásra, biztatásra és persze arra, hogy bármennyire is felbosszant, érezze, hogy szereted őt.
A szerkesztő ajánlja