SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Agressziókezelés az óvodában

- 2017-11-06
"A boldogságot nem lehet ajándékba kapni: egyetlen titka adni, mindig csak adni, jó szót, bátorítást, mosolyt, hitet és sok, sok önzetlen tiszta szeretetet."
Goethe
Agressziókezelés az óvodában

Az agresszió, a harag, a düh fogalmával több pszichológus foglalkozott már, elméleti oldalról nem szeretném részletezni, hiszen Ranschburg Jenő, Vekerdy Tamás és mások részletesen leírták már. Az óvodában régebben is előfordultak veszekedős gyerekek, de hamarabb elfogadták a javaslatainkat és néhány perc után újra játszottak és végezték a feladatokat. Ma sajnos egyre több a „kezelhetetlen”, „rendellenes”, „nehéz” gyermek. Vekerdy Tamástól idézve ezek a gyerekek „ jóformán egy percig sem tudnak megülni a fenekükön, rendkívül nehezen kezelhetők, képtelenek tartósabban odafigyelni valamire, mindenre nagyon hevesen reagálnak, és sokszor meglepően konok viselkedés jellemzi őket”.

Minden csoportban megtalálható ilyen gyermek. Tavaly nagycsoportosokkal foglalkoztunk és nem egy, hanem öt-hat gyermek is a tizennyolcból nehezen kezelhető volt. Év elején egy új gyermek is érkezett a csoportba, aki előzőleg egy másik településen úgymond már „kikészítette” az óvónéniket. Kicsit tartottunk tőle, de egy hónapig nem tapasztaltunk semmi agressziót, negatív viselkedést. Kedves szóval, barátságosan fogadtuk minden nap. Egy nap aztán valamitől ma sem tudom mitől, de megváltozott a gyermek és a többi verekedős, túlmozgékony, kevésbé figyelők közé keveredett. Ettől a naptól egyre több gond tornyosult elénk. Veszekedés, verekedés, csúnya beszéd, makacsság jellemezte. Amikor kedve támadt részt vett a kezdeményezéseken, ha nem akkor elvonult, vagy zavarta a többieket.

Mindent bevetettünk kolleganőmel, hogy javítsunk a helyzeten. Szerencsére előző évben részt vettünk a „Hét szokás” c. továbbképzésen, ahol sok pozitív gondolatot, módszert ismertünk meg. A gyerekeknek a pozitív tulajdonságait naponta többször erősítettük. Mézes cseppel motivációs táblán jutalmaztuk a helyes cselekvéseket, például helyes feladatvégzés, játékpakolás, sikeres puzzle kirakás, illedelmes beszéd, társ segítése, stb. Ha öt darab mézes csepp kigyűlt öntapadós matricát, ha tíz darab akkor Kinder figurát kaptak ajándékba. A gyerekeket igyekeztük nap mint nap pozitív élményhez juttatni. Kevés szabályokkal, de azokat szigorúan betartva, sokat festettünk, barkácsoltunk, meséltünk, énekeltünk. Játék közben ha sérelem ért valakit, vagy mérges lett, bekísértük a „kuckóba”, ahol szivacslabdát (haraglabdát) nyomogathatott, nagyokat üvölthetett és a trambulinon mozoghatott. Ha megnyugodott folytathatta a játékot.

Akinek néha ez sem volt elég, azokkal leültünk és szemébe nézve beszélgettünk, vagy bábozásra hívtuk. A bábok napi szinten a csoport életében fontos szerepet töltöttek be. Gyakran mi óvónők is meséltünk, báboztunk a gyerekeknek és többször maguk is kitaláltak bábjeleneteket és eljátszották, sőt még nézőket is hívtak, a többi gyermek társaikat. Olyan is előfordult, hogy  a gyermek és az óvónő is együtt bábozott. Ilyenkor előjöttek az otthoni és egyéb sérelmek, problémák, amiket könnyen megtudtunk bábozás során és orvosolhattuk.  Egyszerű megbízásokkal is enyhítettük a hiperaktív gyermek helyzetét. Felelősöket is választottunk, például mosdófelelős, játékfelelős, étkezésfelelős. Nekünk is könnyebb, ha úgy kezdjük a mondatot, hogy meg tudom dicsérni Xy-t. Ezután többnyire mindenki megfelelően viselkedett és tette a dolgát.

Különböző mozgás pályát is rendeztünk be a terembe, ahol levezethették a gyermekek a feszültséget. A csoportunkban galéria és csúszda is megtalálható, így a nagymozgás, ami ebben a korban igen fontos, folyamatosan biztosított. A finommozgás fejlődését pedig gyöngyfűzéssel, tépéssel, gyűréssel és egyéb kézműves tevékenységgel segítettük. Természetesen az udvaron is sok játék található, és hetente háromszor hosszabb sétára indultunk, ahol tapasztalatokat és ismereteket gyűjthettünk. Néptánc oktatáson részt vettek a gyerekek, heti egy alkalommal. Néptánc pedagógus ismertette a gyerekeket a népdalokkal, a népi mondókákkal és egyszerű néptáncos motívumokkal. Év végén a szülőknek bemutatót tartottunk. Sajnos ez a gyermek nem vett részt ebben, mindig mást csinált. Ilyenkor vele külön foglalkoztunk, festettünk, rajzoltunk, barkácsoltunk, mert ezeket nagyon szerette.

A játszótéren gyakran minden gyermeket bevontunk és futóversenyt rendeztünk. Előtte ordító óriásokká váltunk: szembe álltak a gyerekek egymással és túl kellett kiabálni a másikat. Ezt nagyon szerették. A mérgük, a dühük, rövid idő után elszállt.  A csoportot többször elvittük báb és élő színházba is. A közös pozitív élmény szintén feszültségoldónak bizonyult. Biciklitúrákat, kirándulásokat is szerveztünk a közeli erdőbe, ami szintén verekedés, veszekedés nélkül telt el. Sajnos nem mindig sikerült a konfliktusokat, veszekedéseket orvosolni, de a „nehéz” gyermekeket is sikerült felkészíteni az iskolára. Sok biztatással, pozitív tulajdonságok kiemelésével, élményekkel, apró megbízásokkal, a valós helyzetek megélésével (állatsimogatás, boltlátogatás, stb.) tudtuk elérni. Az év során drámapedagógiai játékokat is bevezettünk (energiakör, önismereti játékok, bizalomjátékok, szituációs játékok). A csoportszobában a szerepjátékokhoz többféle anyagot, kendőt, kalapot, kellékeket elhelyeztünk, amivel fantáziájuk, képzetük fejlődött.

A sok játék és pozitív megerősítés a kezelhetetlen, agresszív gyermekeket is megszelídítette. A „legnehezebb” gyermek is szeretetre méltó gyermek. Valahol, valaki elrontott valamit, nagyon gyorsan meg kellene találni, hogy mi az és nehézzé teszi a gyermek, a szülő, és a nevelő életét.  Minél több szeretettel fordulunk a gyermek felé annál hamarabb megtaláljuk a hozzá vezető utat. A boldog óvodás és iskolás kort minden gyermek megérdemel. A kellő megértés, tiszteletet pedig minden pedagógust megillet.

A „Keressük a legkreatívabb magyar gyermeknevelő szakembereket!” pályázatra beérkezett cikk.

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

A globális felmelegedés és a szolárium is növeli a melanóma kialakulásának kockázatát

Az elmúlt húsz évben folyamatosan nőtt Magyarországon a bőrrákos esetek száma. A bőrdaganatok közül a melanóma az egyik legagresszívebb típus, ezért különösen fontos a betegség korai felismerése. Ráadásul a globális felmelegedés jelentősen növeli a kialakulás kockázatát, mivel ennek következtében tartósan egyre több UV-sugárzás éri a bőrünket. A szoláriumban pedig már akár egyetlen alkalom is tartós bőrkárosodást okozhat. A Budai Egészségközpont a rendszeres önellenőrzésre és a bőrgyógyászati szűrővizsgálat fontosságára, valamint a megelőzésre hívja fel a figyelmet a május 7-ei melanóma világnap alkalmából.
Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Megugrott a szamárköhögéses esetek száma hazánkban

Már a Semmelweis Egyetem Gyermekgyógyászati Klinikáján is kezeltek idén súlyosan beteg gyermeket szamárköhögéssel. Míg a korábbi években maximum egy-két megbetegedést tapasztaltak éves szinten Magyarországon, addig az idei első negyedévben már 12 esetet regisztráltak. A betegség ellen létezik védőoltás, amit a gyerekek kötelező oltásként kapnak meg, de a kisbabákra különösen veszélyes lehet, ha a védettség kialakulása előtt fertőződnek meg a kórral.
Így mondj szépen és eredményesen nemet a gyerekednek - nagy szükség van erre időnként

Így mondj szépen és eredményesen nemet a gyerekednek - nagy szükség van erre időnként

Nemet mondani nem könnyű, főleg nem a gyerekünknek, mégis elengedhetetlen része a szülői szerepnek ez is: hiszen felelősségre, önkontrollra és érzelmi szabályozásra tanítja a kicsit. A következetes és szeretetteljes nevelés hatására a gyerekek biztonságban érzik magukat, és magabiztos, felelős felnőttekké válhatnak. De hogyan mondjunk nekik nemet?
A diabétesz kialakulása előtt évekkel lehetnek jelei egy gyakori szövődményének

A diabétesz kialakulása előtt évekkel lehetnek jelei egy gyakori szövődményének

Idegbántalomra utaló kisebb eltéréseket már egészséges cukoranyagcseréjű, de cukorbetegség szempontjából magasabb kockázati csoportba tartozóknál is találtak a Semmelweis Egyetem kutatói. A vegetatív és érzőidegrendszer zavarát okozó állapot jeleinek mielőbbi felismerése segítheti a betegség megelőzését és hatékonyabb kezelését.
Ingyenes gyereknapi programok 2024-ben: több tucat izgalmas rendezvény Budapesten és vidéken

Ingyenes gyereknapi programok 2024-ben: több tucat izgalmas rendezvény Budapesten és vidéken

Május utolsó vasárnapján vidám gyerekzsivajjal és kacagással telik meg az ország: ez a nap a gyerekekről szól. Érdemes ellátogatni valamelyik családi rendezvényre - mutatjuk gyereknapi programajánlónkat, melyben ingyenes eseményeket gyűjtöttünk össze. Gyűjteményünk a teljesség igénye nélkül készült, hisz országszerte megszámlálhatatlan helyen tartanak gyereknapi rendezvényt: ha nem találsz hozzád közel esőt a listán, nézz szét a hozzád közel eső városok, települések programajánlói között is!
A szerkesztő ajánlja