SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Vörös posztó az oktatásban: osztályzat és korosztályos bontás

- 2017-09-05
A korosztályos bontás az iskolákban - de már az óvodákban is - egy rég meghaladott dolog lenne. Mégis azt mondják nekünk, hogy nincs jobb helyette, nincs más megoldás. Van, és szinte bizonyos, hogy jobb, mint ez, ami most van - Hír Tibor írása.
Vörös posztó az oktatásban: osztályzat és korosztályos bontás

Egy képzeletbeli játékra hívlak

Terelj össze lakóhely szerint illetékesen 30 fő 46 éves embert, mondjuk egy lakókörzetben élnek. Legyenek vegyesen férfiak és nők. Más-más státuszból. És aztán próbálj számukra érdekes tanórákat tartani olyan dolgokról, ami vélhetően érdekelni fogja őket. Mondjuk az élet közepi válságról, a változó korról, vagy bármiről, ami általában a 45 felettieket érdekli. Azt fogod találni, hogy lesz, aki kockásra unja magát, lesz, akit felvillanyoz majd egy-egy téma, de biztosan nem lesz olyan, hogy mindenkit érdekel majd, amit tanítanál nekik. Tételezzük fel, hogy az egész mögött egy jó szándékú, becsületes tanító van, és olyan tananyag, amit kifejezetten a 46 évesek tanulmányozása után alkottak meg… és képzeld el, hogy ez a kötelező oktatásba terelt ember te vagy! Mit szólnál? Mit tennél? Mekkora örömmel mennél ebbe az iskolába?


Miért gondoljuk, hogy ez 7 vagy 16 évesen másként van?

Ha csak a szűk környezetedben nézel körül, egészen elképesztő különbségeket fogsz találni már csak egy elsőbe menő gyerek tudásában és érdeklődésében is. És ez a szakadék csak nő – egészen addig, míg a gyerek végképp el nem veszíti az érdeklődését a dolgok iránt. Szerencsére ilyen végletig ritkán jut el az oktatás – na, nem mintha nem tennének meg érte mindent. Pontosan olyan jó szándékú oktatók, akik nagyon sok adott korosztályba tartozó gyermek megismerése után próbálnak megfelelőt alkotni.


Szükség van alapműveltségre?

Amiről beszélek, felveti a kérdést, hogy van-e egyáltalán szüksége egy embernek egy általános alapvető műveltségre? A válaszom erre, hogy igen – sőt egy-egy adott társadalom erkölcse és értékrendje alapján még a kötelező olvasmányokat is helyeslem egy szintig. Viszont az alapműveltséget egész biztosan nem kell egyszerre elérni. Teljesen rendben lenne, hogy az egyének az érdeklődésük szerint érkezhessenek el a műveltség egyes szintjeire. A tanárok szerepe az lehet, hogy segítsenek a tanulóknak abban, hogy beosszák az idejüket, és minden beleférjen egy időegységbe. Ne csússzon szét a tanuló, de ugyanakkor az érdeklődését kielégíthesse egy adott témával kapcsolatban.  


Egyéni tanrend – emberséges tudás

Nem lenne szükség arra, hogy mindenki kötelező jelleggel ugyanott tartson. Akkor, amikor a tanulók egyéni tanrend szerint haladhatnak, akkor időt tudnak szakítani arra, hogy például egy érdekes történelmi lecke mellé elolvassanak egy könyvet, megnézzenek egy filmet, vagy részt vegyenek valamilyen programon, ami kiegészíti az olvasottakat, hallottakat. Az iskola ma erre csak a nagyon kevés szabadidő terhére hagyna módot – és valójában nem motivál ilyesmire.

Ha a gyerek nem ért meg egy anyagrészt, akkor ha egyénileg tud haladni, akár elmehet, és tényleges tapasztalatokat szerezhet róla, míg meg nem érti. Például az erdő szintjeit a képek alapján nehezen érti meg, de egy kirándulás alkalmával megfoghatja, megértheti, megszagolhatja, megláthatja, sőt akár meg is kóstolhatja. Ha osztályokban gondolkodunk, semmi garancia nincs rá, hogy mindenki épp ott tart gondolkodásban és érdeklődésben az osztálykirándulás idején, hogy ez az információ „bemenjen a bejáraton”.


Másfajta keretek – rugalmas tudásszint

Bár nálunk, a Redlandben is be kell tartani az osztályozó vizsgákhoz szükséges tanmenetet, sokkal jobbnak tartanám, ha összesen három, négy éves tanegységben gondolkodhatnánk, és a gyerekeket saját érdeklődésük szerint vezethetnénk a tantárgyak között. Így lehet, hogy egyes tantárgyakból már elsőben a negyedikes anyagig jutna egy tanuló, míg más tárgyakra esetleg később kerülne sor – de a négy év alatt összeállna a kép egységes egész, elmélyült és valódi tudássá. Az egyéni haladási tempó azonban még ezzel a külső kényszerrel is sokkal eredményesebb és motiváltabb diákokat képez, mint az állami oktatás osztályokba rendezett formája.


Beszélgetéssel tanulni nagyon izgalmas

Nálunk számos alkalommal beszélnek a felsőbb osztályosok az őket érintő kérdésekről az alsóbb osztályosoknak, és fordítva – az alsóbb osztályosok nézőpontjai kiegészítik az idősebbek tudásanyagát. A gyerekek szeretik megbeszélni, ami érdekli őket, és szeretik segíteni egymást a megértésben. Könnyen tanulnak egymással, egymástól. A szociális képességeik így sokkal fejlettebbé válnak, mint a verseny szemléletű közoktatásban, ahol kialakul a gyerekek közti versengés, és menő lesz leelőzni egymást. Nálunk az menő, hogyha valaki sikeres, de a sikere nem a társaság rovására, hanem éppen a közösség erejéből táplálkozott.

Ha a kezdeti gondolati játékra visszatérünk, felnőttként melyik fajta munkahelyen dolgoznál szívesebben? Ahol csak a te korosztályodból vannak jelen, ahol versengeni kell az érdemjegyekért (amik a presztízst adják), és ahol egymáshoz mérik az embereket? Vagy ott, ahol több korosztály van, egymást segítik, mindenki a saját tempójában haladva érhet el sikereket, a közösség támogatja a sikereket elérőket, és az értékelési rendszer objektív?


A módszer, amivel számolni lehet

Amikor iskolaigazgatóként rátaláltam a Redlandben használt tanítási technológiára, akkor először csak a matematika tanításban alkalmaztam. Elképesztő eredményeket értem el a tanulókkal és most már látom, hogy iskolaszinten is hatékonyan működő rendszerről van szó, amit bátran ki lehetne terjeszteni az oktatás több platformjára, minden korosztálynak.

Bár a Redland magántanuló csoportok rendszere, mégis az a vízióm, hogy az itt elért és megmért eredményeket átadjuk az állami oktatásban dolgozóknak. Hogy ez a tudás ne álljon meg a mi kapuinknál. Lehet, hogy nem minden gyermek számára ez az egyedül üdvözítő módszer – azt gondolom, nincsen ilyen módszer. De azt is látom, hogy ahhoz képest, ami most az állami oktatásban zajlik, mindenképp sokat adhatnak a különböző tanulói csoportok módszertanai és eredményei. Szeretném, ha a szülőknek nem a menekülő útvonalat jelentenék a hozzánk hasonló magán intézmények, tanulói közösségek, hanem ez a fajta személet lenne az uralkodó, mert ez a gyerekeknek jó. És ami a gyerekeknek jó, az egész emberiség jövőjének jó. 

Fotó: Regent Language Training / fickr

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

9 lehetséges ok, hogy miért látunk homályosan

A homályos látás gyakori szemészeti panasz. Fiataloknál leggyakrabban a korrigálatlan fénytörési hiba okozza, 40-45 felett pedig a közeli látás elhomályosodása, mely egy természetes fiziológiás folyamat része. A homályos látás ugyanakkor komolyabb szemészeti problémák tünete is lehet. Íme, a homályos látás kilenc lehetséges oka, és kezelési lehetőségei.
"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

"Kukába az élelmiszerpazarlással" - plakáttervező pályázatot hirdet a Nébih Maradék nélkül programja

A Fenntarthatósági Témahét alkalmából "Kukába az élelmiszerpazarlással" címmel indít plakáttervező pályázatot a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) Maradék nélkül programja. Az április 25-től június 21-ig tartó pályázat során olyan műveket várnak, amelyek figyelemfelkeltő módon szemléltetik az élelmiszerpazarlás problémakörét, hangsúlyozva a fogyasztók egyéni felelősségét. A legérdekesebb alkotások készítőit értékes nyereményekkel díjazzák, valamint műveik a tervek szerint oktatási intézményekben jelennek majd meg országszerte a következő tanévtől.
A szerkesztő ajánlja