SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

"Addig vagyok jó, amíg kielégítem az igényeket" - Hogyan bontsuk le a falat, ami közénk és a kamaszunk közé állt?

Mezei Csongor Andrea [cikkei] - 2024-04-12
Az idézet Légrádi Gergely Falaink című regényéből származik. A történet Anya és Fia egymásnak szóló monológjaiból áll össze, olyan mondatokból, melyeket valójában a két szereplő sosem mond el egymásnak.
A könyvben nem érti anya a fiát, a fiú az anyját, elzárkóznak egymástól, nem beszélnek egymással, mindketten a saját külön létrehozott világukba merülnek. Az elbeszélés műfaja ebben a regényben új értelmet nyer: anya és fia úgy beszélnek el egymás mellett, hogy csak az olvasó hallja ki a fájdalmat, a magányt, vagyis a kimondatlan szavakban rejtőző traumát. A csend harsog.
"Addig vagyok jó, amíg kielégítem az igényeket" - Hogyan bontsuk le a falat, ami közénk és a kamaszunk közé állt?

Milyen eszközökhöz nyúlhatunk, ha nem tudunk kommunikálni a kamasz gyermekünkkel?

A gyerek és a szülő nem beszél egymással, a két ember egymás mellett is végtelenül egyedül van. A regényben a kialakult helyzet hátterében a fiú ADHD-s tünetei, apahiánya, a nő magánya és rejtett haragja áll, amit a fiával szemben táplál, amiért nem született könnyen kezelhetőnek.

Az anya magának sem ismeri be, hogy a fiát okolja azért, amiért a férfi kilépett a családból. Az, ami mindnyájunk számára ismerősen hangozhat – ha meghalljuk -, hogy szülő és gyermeke egyaránt csak a magáét mondja (vagy csak gondolja), és nem is igyekeznek egymás problémáit, igényeit, szükségleteit megérteni.

A szavakhoz traumák, indulatok tapadnak, és egyre gyakoribb lesz az az élmény, hogy amikor az egyikük végre mond valamit, abból a másik egész mást hall ki.

A kommunikáció a regény idejében már teljes mértékben elsorvadt, és a meg nem értettség következményeként beállt a teljes csend. A szavak csődje, hogy a szavaik talán azonosak voltak valamikor, de azok jelentése a szülő és a gyermeke számára különböző szűrőkön hatolt át és különböző jelentéseket alakítottak ki.

„Aztán jobb, ha távozom. Ha nem látszom. Ha nem látszom a képen” – monologizálja az anya. „Amikor már nem kellek, eltávolít mindenki” – teszi hozzá.
 


 

Azt gondolhatnánk, hogy egy kisgyerek még éppen tanulja a világot és kevés eszköze van arra, hogy kifejezze a gondolatait, tehát inkább a kisgyermekkel kapcsolatban merülhet fel a meg nem értés problémája. Ezzel szemben pont a kamasz fiúkra jellemző jobban, hogy bár már el tudják mondani az érzéseiket, igényeiket, gyakran hallgatásba burkolóznak, és a csend teljesen felemészti a kapcsolatot.

A kamaszokat nevelő szülők is gyakran némulnak el, mert sokan szégyent éreznek amiatt, hogy képtelenek kapcsolódni a gyerekhez.


A regény két szereplője tőmondatokat használ, mintha a papírnak se lenne türelme az áradó szavakhoz 

Ordít a szeretethiány, a szereplők mégsem egymáshoz fordulnak vigaszért. Nem beszélnek, hogy ne bántsák meg se egymást, se magukat, és így mindketten szabotálják a közös életüket. A meg nem értettség következménye a hallgatás, a régóta húzódó harag pedig mindkettejüket mérgezi. A regény egyes fejezeteiben olyan érzésünk támad, mintha a szülő egy bántalmazó kapcsolatban élne a saját gyermekével.

Mi is történik a gyermek kamasz korára, ha nem értünk vele szót? Milyen az, ha csak elbeszélünk egymás mellett, ha már a regényben sem akad egyetlen párbeszéd sem? Mit tehetünk, ha együtt élve a gyerekkel senki nem boldog? Hogyan értsünk szót a gyerekkel?

A regénybeli fiú befelé fordulását, saját világának megteremtését és belakását nem magyarázza meg teljesen a figyelemzavar. A hallgatása furcsa módon üzenet is, és ha üzenete nem talál célba, emeli a tétet: még mélyebben hallgat.

Eközben az anya kiég a küzdelemben és lassan feladja a hadakozást a kapcsolatért. Úgy érzi, hogy ő az a tényező, aki meggátolja, hogy a gyermeke teljes értékű emberré váljon.

Ugyanannak a történetnek a szereplői, mégis mindketten máshogy értelmezik azt, és mint a párhuzamos egyenesek, sosem találkoznak egymással. Kerülgetik egymás egóját, és várják, hogy a mindent Megíró valahogy megoldja a sorsukat.


Mit lehet tenni, hogy életünk a kamasz gyerekkel ne két különálló világ néma harca legyen? Ismerősnek hangzik valahonnan a történet?

A szülő részéről óriási segítség az elfogadó, értő figyelem a gyermek minden megnyilvánulására, legyen az bármennyire érdektelennek és furcsának tűnő üzenet.

Érdemes inkább tíz dolgot kérdezni, mint egyszer ítélkezni a gyermek megélése fölött, vagy kevés információ után rögtön megoldási javaslatot tenni, ezzel gyorsan lezárva a beszélgetést. Egy-egy mondatban megjelenhet egy pluszinformáció, arra érdemes érdeklődve rákérdezni.

Jó hozzáállás az is, ha sosem vonjuk kétségbe, hogy a gyermek mit élt meg egy-egy élménye kapcsán, legyen az bármennyire más is, mint a mi megélésünk.

Ne vonjuk kétségbe az érzéseit, félelmeit, örömét és bíztassuk arra, hogy minél árnyaltabb formában fejezze ki és nevezze meg az érzéseit. Nevezzünk meg bonyolultabb érzelmeket is, mint például a hála, az ujjongás, a zaklatottság, vagy az ambivalencia. Minden érzésnek van létjogosultsága!

Értelmezzük a szavakat! Bizonyos szavakhoz, mondatokhoz óriási ellenállás tapadhat a gyermekben. A regénybeli fiú például a „muszáj!” – kifejezéssel szemben alakított ki teljes elzárkózást, mert azt élte meg, hogy amikor a felnőtt nem tudja megindokolni a kérését, ehhez a mindent lezáró szóhoz nyúl és fegyverként forgatja azt.

Bővítsük a tőmondatokat, tegyünk hozzá a hallottakhoz egy jelzőt vagy egy határozót, akár kérdés formájában is...

Ha a gyermeknek (a regényben figyelemzavarral küzd a szereplő) speciális érdeklődési területe van, mélyüljünk el benne. Ki tudja, milyen mélységben tudunk összetalálkozni a gyermekünkkel, akár a dinoszauruszok fajtái területén, a római katonák tógaviseletében vagy a mozdonyok típusainak felismerésében.

Segíthet a kötődő-kommunikáló kapcsolat elérésében a kiszámíthatóság, a rutinok betartása, amiben juthat idő a beszélgetésre is. Könnyebb úgy elindítani a beszélgetést, ha például minden este van egy kis beépített beszédszünet a vacsora és a lefekvés között.

A hallgatag kamaszokkal való beszélgetés elérésének nagy trükkje az egyértelmű kommunikáció. Ebben a beszélgetési stílusban nem kap helyet a homályos célzás vagy utalgatás, amit sok kamasz egyszerűen nem ért. A nyílt, egyértelmű kérések könnyebben találhatnak meghallgatásra, mint a „meg kéne csinálni valamikor” kezdetű mondatok.

Szintén segíti az értő beszélgetést, ha a szülő minden kérését megindokolja, és nem várja el a kamasztól, hogy azokat magától tudja. Tudhatná, de nem tudja…

A Falaink című regény szívfájdítóan pontos megjelenítése az anya és fia közé épített fal átjárhatatlanságának, melynek téglái az apahiány, a düh, a szégyen, a harag, a mentális probléma felbukkanása… Ne építsünk fel hasonlót!

Indexkép: Depositphotos.com

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja