Félelem, pánik, depresszió - kiút az árnyékos oldalról 4. rész

Sütő Mária - 2019-06-28
Legutóbb egyik olvasóm nagyon összetett levelet és kérdést tett fel. Tünetei alapján nem egyszerű az esete. Ráadásul évek óta gyűjti, halmozza az azzal kapcsolatos negatív élményeket. Gyakorlatilag, - ha nagyon szigorúan nézzük, - elképzelhető, hogy a mániás depresszió már tovább fajult. Félelmei már üldözési mániává fejlődtek. Bíztató a helyzetben, hogy mer szólni és segítséget kérni. Még félve, szerényen, titokban. És akar - változni, előrelépni, mert érzi, élete így teljesen elakadt. Bele van "csavarodva" történetébe. Szerencse, hogy egyik része élesen rálát erre és tudja, most kell segítségért folyamodnia. A másik olvasóm is eljutott arra a pontra, amit már nehezen visel. Az ő élménye egyszerűbb tünetből, történésből indul ki. Ám számára mégis olyan mértékűvé fokozódott, amit nem bír, nem akar már többé elviselni. Így ő is tanácsért folyamodott hozzám.
Félelem, pánik, depresszió - kiút az árnyékos oldalról 4. rész

Legutóbb az oldás módszeréről és az azokat kiegészítő gyakorlati feladatok bevezetéséről, valamint járulékos hasznukról tettem említést.

A levélíróim kérdésére azt kell írnom, mindegyik egyedi eset, nem hasznos az általánosítás és csakis konkrét esetekkel lehet foglalkozni. Így sajnos, nem tudok táv-segítséget nyújtani.

Konkrét esettel, érzésekkel, eseményekkel szoktam dolgozni. Bárki, aki valamit felvet – elvi síkon, mindig igyekszem a pontos eseménybe visszavinni, az ő átélt érzéseiről kérdezni, az ő fájdalmáról, testi jeleiről kikérdezni. Hiszen így már teljesen pontos leírást tud adni, s ehhez már tudok kapcsolódni.

Mezőn álló nő

Kép: Olga / pexels

Hogy jobban értsék: egyszer megkérdezte valaki, hogy ilyen és ilyen váll fájdalommal mit lehet kezdeni?

Én meg visszakérdeztem: Melyik válláról van szó? Pontosan hol és milyen mozdulatnál fáj? Mikor kezdődött, hogyan? Mit csinált éppen akkor? Fel tudja idézni, amikor először bekövetkezett a fájdalom, mire is gondolt? – tehát, amit ő tett, gondolt, az ő személyisége éppen úgy benne volt, mint az érzelmei, s az első története. Ez pedig oly mértékben egyedi, hogy általános tanáccsal hiábavaló lenne kísérletezni.

Mert a testi tünetek (is) elsősorban a lélekről szólnak. Mivel az ő lelkéről és élethelyzetéről van szó, ezért a fájdalom is azzal kapcsolatosan mesél, jelez. Amire fontos odafigyelni! Ám a lelke üzenete nélkül meggyógyítani őt magát csak ideig-óráig lehet.

Tehát, ha nem engedi meg magának, hogy őszinte legyen, hogy rálásson: igen, akkor fájdalomban voltam, (pl. a párommal volt konfliktusom, az is fontos, hogy férfiről vagy nőről van szó?), s még az is lehet, hogy ráérez/eszébe jut a kérdezőnek, hogy milyen gondolat lehetett akkor benne, már ez a megengedés és őszinteség önmagával szemben is vihet előre egy nagy lépést. Mert megértheti, hogy az akkor támadt gondolata révén rándította meg a vállát, és érti a fájdalom okát... s így máris elindul megértés és a gyógyulás útján.

És én meg ’csak’ a terápiás mozgással, mozgatással tudom előrevinni, oda eljuttatni, hogy lassan elinduljon a változás felé. Bár igazából nagyon hasznos jógaterápiával tudom segíteni, fizikai szinten. Ám lélek nélkül mégis: részlegesen, időlegesen és kezdetben meglehetősen lassan. Együtt jó dolgozni mindkét területen!

Sokat meséltem. De a lényeg, hogy ebben az esetben a konkrét félelmekkel kezdek/nék el dolgozni, azt oldam/nám. És aztán, az ott történt és felszínre bukkant történettel tudnék tovább haladni. De mivel ezt Ön (kérdező olvasóm) nélkül nem tudom fejben lejátszani, így nem tudok távban segíteni.

Tehát sajnos általánosságban nem leszek hasznos segítség. Konkrétan szeretek és tudok oldani.

A gyakorlatom, hogy a problémákból indulok ki természetesen. A konkrét, időben meghatározható: pl. kedden este azt éreztem, hogy ... ilyen és ilyen érzéseim voltak, és olyan tüneteim lettek stb.).

Ezek a kiindulási pontjok. Ezeket a negatív érzéseket tudjuk oldani Erőmerítő Transzformációval. A hozzákapcsolódó további negatív érzéseket is tudjuk oldani, amelyek ott (a kezelési folyamatban) és akkor fognak feljönni, felbukkanni. És ott még jöhetnek hasznos és spontán felismerések is!

Még jöhetnek testi fájdalmak, amikkel ott és akkor tudok azonnal mit kezdeni. Amitől nem megijedni, hanem bátran szembenézni érdemes. Így rendkívül gyorsan el is távoznak.

Teknős a vízben

Kép: Belle Co / pexels

Érzelmeink és erejük

A szégyen, a lelkiismeret furdalás és a bűntudat - három olyan erős érzelem, amivel nagyon erősen vissza tudjuk húzni magunkat. Ezeknek az a „szerencséjük”, hogy biztosan egy múltbeli eseményhez tapadtak. Így a mélytudatból, – akkor is, ha nem emlékszünk rá, akkor – is elő tudjuk hozni. Ehhez kell az a bizonyos transzállapot.

Ezen felül a félelem még az, ami ráadásul nem feltétlenül kell, hogy egy múltbeli cselekedet révén rögzüljön, hanem egy feltételezett, elképzelt esemény mentén is létre tud jönni, létre tudjuk hozni. Vagy éppen egy olyan esemény felidézésével, aminek nem is vagyunk tudatában (akár előző életben történet események felbukkanásával – automatikusan aktiválódik egy ismerős / ismerősnek tűnő esemény hatására).

A félelem oka sokszor egy elképzelt jövőbeni esemény. Például: elképzeljük, hogy ki fognak rúgni, elkezdünk tőle félni, és már attól rosszul vagyunk (ez vezethet pánikhoz is)... később aztán esetleg meg is történik. Tehát manifesztálhatjuk is a félelmünk tárgyát.

Viccesen azt szoktam mondani, istenien tudunk teremteni. Jót is, rosszat is.

Attól függően, mire fókuszálunk. És ez valóban így működik.

Kiegészítés a témához: ha valaki antidepresszáns vagy más tudatmódosító szert szed,
az oldást nem lehet vállalni. A gyógyszerek, vagyis a vegyi hatást nem lehet kiszámítani.

Pitypang

Kép: Pixabay / pexels

Gyakorlati segítség

Ezért a konkrét oldás bekövetkeztéig igen sokat tudunk magunk is tenni önmagunkért, akár ilyen kritikus szituációban is, akár csak a stressz okozta túlterhelés tüneteinek ellensúlyozásaként.

A feladatok céljai

  • félelem teréből kihozzakihúzza önmagát,
  • ezeket gyakorolni, a félelméből kilazulni,
  • a belátást elérni: képes kikapcsolni,
  • elkezdeni – fizikailag is – töltődni, erősödni,
  • észlelni a különbséget: milyen félelem nélkül élni és milyen vele élni?
  • össze kapcsolódni belső énjével,
  • kiszabadulni jelenlegi helyzetéből,
  • regenerálódni és energetikailag töltekezni,
  • a változás útján elindulni!

És azt is megtanulni, hogy nem kell állandóan a régi módszer szerint élni. Ez pedig elkezdheti megerősíteni abban a hitében, hogy ha ezeket a feladatokat folyamatosan, rendszeresen végzi, időt adva erre saját magának. Így felerősítheti az idegrendszerét annyira, felemelheti a rezgésszintjét, hogy már pozitívabb szemlélettel állhat a saját életéhez. Minél tovább megengedi ezeket magának, annál erősebb lesz a hite, hogy a korábbi félelemtől el lehet teljesen távolodni.

Hiszen a fókusz-áthelyező gyakorlatok valódi haszna valóban az, hogy figyelmét a problémáról a megoldás felé terelje. És minél többet az energetizáló, lendületbe hozó, célokkal, élettel és jó gondolatokkal teli életre fókuszál, annál inkább meg is tudja azokat oldani. Több fizikai ereje is lesz. Ez pedig visszahat a lelkére, és az idegrendszerére is. Ön-erősítő folyamattá tud válni, ha kellő ideig és intenzitással űzi.

És mi lehet még ennél is jobb?

Amíg tehát olvasóm és kérdezőim el tudnak jutni az oldásig, feltétlen ajánlom az alábbi feladatokat megismerni, valamint folyamatosan és rendszeresen gyakorolni.

 

A gyakorlati segítséget nyújtó feladatok a következő sorozatban találhatók:

Kiút az árnyékos oldalról – önsegítő gyakorlatok tárháza I.

Kiút az árnyékos oldalról – önsegítő gyakorlatok tárháza II.

Kiút az árnyékos oldalról – önsegítő gyakorlatok tárháza III.

Indexkép: 3938030 / Pixabay

Közösségi hozzászólások:
Copyright © 2004-2019. CsaládiNet. All rights reserved - minden jog fenntartva.