SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Első osztályba megy a gyerekem - kell-e előre készülni a nyáron? Tippek szakértőtől

Családinet [cikkei] - 2013-08-09
Azok a szülők, akik most készülnek első osztályba kísérni gyermeküket, valószínűleg szorongva gondolnak arra, vajon megtettek-e mindent annak érdekében, hogy sikeresen vegyék az akadályokat.
Első osztályba megy a gyerekem - kell-e előre készülni a nyáron? Tippek szakértőtől

Magukat próbálják nyugtatni, amikor megveszik a legszebb, legdrágább füzeteket, íróeszközöket, csinos táskát, pedig az eredményesség nem ezen múlik. A Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (korábban Nemzeti Tankönyvkiadó) szakértője ad hasznos tippeket a szülőknek arra vonatkozóan, miként tudják nyáron, játékos fomában fejleszteni a szükséges készségeket, képességeket.

Remeczné Komár Gabriella pedagógus és gyógypedagógus, a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó alsó tagozatos főszerkesztője szerint egy szülő akkor teszi a legtöbbet a gyermeke sikeréért, ha szelíden motiválja, folyamatosan dicséri, és emellett biztonságot, nyugodt környezetet teremt számára. Ha örül minden sikernek, biztat, oldja a szorongást, a mindennapi feszültséget, és beszéltet, beszélget, beszél – akkor mindent megtett, hogy a gyermeke megfelelő belső felkészültséggel álljon az új kihívások elé. A szakértő néhány tippet is ajánl a készségek, képességek játékos fejlesztésére, melyekre szükség lehet az első osztályban, hogy sikerélményekkel kezdődhessen az iskola.

Fejleszthető területek

Térbeli tájékozódás fejlesztése

Jó, ha ebben a korban már tudja, mi van fenn, lenn, alatta, mögötte, felette, közötte; ha tudja a bal-jobb, fent-lent irányokat; ha képekből, apróbb játékokból sorozatot tud kirakni adott ritmus szerint; ha vízszintes és függőleges irányban is tud tájékozódni, észreveszi a megcserélt képeket. Ezek a finom különbségek a betűtanulásnál kapnak majd különös jelentőséget.

Memóriafejlesztés

A memóriajátékok alkalmasak az emlékezet fejlesztésére, és sikerélményhez juthatnak a gyerekek, hiszen életkori sajátosságuk, hogy könnyebben megjegyzik egy-egy kép sorrendiségét, mint a felnőttek.

A bal és jobb fogalmának megértése

A bal-jobb irányok gyakorlását érdemes mozdulathoz, színekhez kötni, hogy biztos legyen a vizuális emlékezet. Olvasni, írni is balról jobbra fog majd. Mennyiségi fogalmak megértése A számoláshoz a több, kevesebb, sok, kevés, ugyanannyi fogalmának biztos használatát érdemes megtanítani, gyakorolni.

Hallási figyelem fejlesztése



A hallási figyelem fejlesztése, a hangok helye és egymásutánisága a szóban szintén az olvasás, írás összetett faladatának része. Érdemes megfigyeltetni, a keresett hangok közül mit hall a szó elején, a szó végén vagy a szó belsejében. A torokra helyezett kézzel megfigyeltethetjük a zöngés és zöngétlen hangok rezonanciáját, azaz „morog” vagy „nem morog” a képzett hang. A magyar nyelvben a zöngés illetve zöngétlen hang megváltoztathatja a szó jelentését, ezért nem mindegy, hogy felismeri-e a gyerek a különbséget. Kezdődhet a játék például különböző papírok gyűrögetésével, üvegpoharak, csengők, dobozba rejtett apró tárgyak hangjának megkülönböztetésével.

Emlékezet fejlesztése

Az emlékezet fejlesztéséhez a mondókák és sorolók megtanulása segítségünkre lesz az olvasás, írás elsajátításában. A képek alapján történő mesék elmondása a gyermek beszédkészségét, az önálló mondatalkotást segíti.

Finommotorika fejlesztése

Az írás tanításához a helyes ceruzafogás, a megfelelő nyomaték és lendület kialakítása, az ecsettel történő festés megtanítása, a vonaltartásos satírozó-színező mozgás segíthet. Természetesen akkor, ha a gyermeknek ez örömöt, sikerélményt okoz.

Anyanyelvi fejlesztés

Talán a legfontosabb terület, a kérdésekre adott megfelelő válaszok, a toldalékok helyes alkalmazása (tárgy, határozó), a nyelvtanilag helyes mondatalkotás, a szókincs bővítése.

Mit ne tegyünk?

Kifejezetten betűket, számokat nem kell tanítani a gyereknek. Persze ha érdeklődik, elégítsük ki a kíváncsiságát, s akár meg is fejtheti a betű és a hang közötti kapcsolatot, de semmiképp se erőltessük. Egyre több gyerek ismeri ugyan a betűket, mire iskolába kerül, de ez nem előfeltétele a boldogulásnak. A lényeg az olvasáshoz, íráshoz és a számoláshoz szükséges készségek, képességek, kreatív gondolkodás fejlesztése, megalapozása.


 

Kép: www.foter.com

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Kisebb fájdalom, gyorsabb felépülés - Ilyen az egynapos sebészet

Napjainkban számos sebészeti beavatkozás egynapos sebészeti ellátás keretén belül is elvégezhető. Ehhez hozzájárult a technikai fejlődés, a minimal invazív technika térhódítása. A korszerű eljárás számos előnnyel bír a nyitott műtéttípushoz képest.
A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

A cukorbetegség egyik gyakori szövődménye, amiről csak kevesen tudnak - A diabétesz és a húgyúti fertőzések összefüggései

- A húgyúti fertőzés a leggyakoribb bakteriális fertőzések közé tartozik, amely évente 150 millió embert érint világszerte.1 - A nők 50-60 százaléka élete során legalább egyszer találkozik a betegséggel.2 - A húgyúti fertőzés egyben a cukorbetegség egyik leggyakoribb hosszú távú szövődménye, amely súlyosabb lefolyású és rosszabb kimenetelű a 2-es típusú diabéteszben szenvedő betegek esetében.3 - A 2-es típusú cukorbetegséggel diagnosztizált emberek 9,4 százalékának volt már húgyúti fertőzése, míg a cukorbetegségben nem szenvedők esetében az előfordulási arány csak 5,7 százalék.4
Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Új típusú dohány- és nikotintartalmú termékek: kevésbé káros alternatíva?

Miközben az utóbbi körülbelül két évtizedben világszerte érzékelhető volt a cigarettázás visszaszorulása (2007-ben 23% volt a dohányzók aránya, míg 2021-re 17%-ra csökkent), az új típusú, füstmentesként aposztrofált hevített dohánytermékek és elektronikus cigaretták forgalma növekszik. Az elmúlt években sok dohányos szokott át ezekre a termékekre és egyre nagyobb számban az addig nem dohányzó fiatalok is beleesnek általuk a nikotinfüggőség csapdájába. Hogyan működnek ezek az új termékek, és mit tudunk jelenleg az egészségügyi hatásaikról? Tekinthetők-e kevésbé káros alternatívának, illetve a leszokás eszközének? Dr. Cselkó Zsuzsát, az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Országos Dohányzás Leszokást Támogató Módszertani Központjának vezetőjét kérdeztük minderről.
Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

Semmelweis: a szaglásterápia segíthet a depressziós betegek egy csoportján

A szaglás és a szervezet védekező rendszerének depresszióval való kapcsolatát mutatták ki a Semmelweis Egyetem kutatói, eredményeiket nemrég a Translational Psychiatry nevű szaklapban publikálták. Évente több mint 700 ezer depressziós követ el öngyilkosságot világszerte, ezért egyre fontosabbá válik a betegség okainak feltárása. A brit UK Biobank adatait felhasználva most több mint 300 ezer, depressziós és egészséges férfi és nő profilját elemezve arra keresték a választ, mely csoportoknál lehet magasabb a depresszió kialakulásának kockázata, és ez mely génvariánsokkal hozható összefüggésbe.
A szerkesztő ajánlja