SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEK

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 2. rész: A felnőttségi bizonyítvány

Frank Orsolya [cikkei] - 2011-08-05
A felnőtt gyermekkel fenntartott kapcsolat előzményeiről szólva elmondtuk: a serdülőkor az az időszak, amikor a szülő begyakorolhatja az iránti hitét és bizalmát, hogy a gyermeke működik. Szülőként megtanulhatunk hinni abban: amit a gyermekbe beletettünk, az benne is van, segíti, előre viszi és védi őt. A sok éven át naponta folytatott programozás mint egy kész, befejezett software működik gyermekünkben: útjára bocsáthatjuk.
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 2. rész: A felnőttségi bizonyítvány

Ebben a folytatásban - még mindig javarészt a szülő szempontjából beszélve - ezt az útra bocsátást, elengedést vesszük közelebbről szemügyre. Nem csak azért tesszük ezt, mert sokszor az idős szülő nem célszerű kommunikációja nehezíti meg a jó kapcsolat kialakulását. Inkább épp az ő érdekükben, az ő megsegítésükre. Szívszorító a gyereknevelés után magára maradt szülő fájdalma. Szívszorítóak a kérdések, amelyekkel ebben az életszakaszban szembesülünk: hát ennyi volt? Mi végre csináltam, ha a végén egyszerűen magamra maradok? Mi vár még rám? Elég nekem mindaz, ami az életemben megmaradt? Mi vagyok én a gyerekeim nélkül? És nem lesz (jó) kapcsolatunk már soha többé?

De igen, lesz: ha okosan szeretünk, ha jól csináljuk. Ehhez szeretnék eszközöket, tájékozódási pontokat nyújtani - egyelőre a szülőkhöz, később pedig majd felnőtt gyermekeikhez is szólva.

Ahogyan elmondtuk: a fiatal útra bocsátása akkor megfelelő, ha fokozatos, tudatos és tárgyalásos alapú. A jó serdülést az az elv mozgatja: annyi szabadságot kapsz, amennyi érettséget mutatsz. A szülő jó esetben azt sugározza: boldogan adom át neked a magad fölötti rendelkezést, ha azt látom, hogy tudsz vele bánni. Ilyenkor fokozatosan nyeri el a gyerek az autonómiát. Minden új lépésének örülünk, büszkék vagyunk rá, ünnepeljük a kompetenciáját, talpraesettségét, gyönyörködünk a kiteljesedésében, megmosolyogjuk zökkenőit. Ha kell, kihúzzuk a csávából (eleinte elkerülhetetlen egy-egy elhagyott mobiltelefon, lekésett busz, elhibázott szervezés). Egy-egy félmosollyal, vagy még annyival se, csak egy gondolattal jelezzük, amit úgyis tud: ez a lépés nem vitt előre a felnőtté (pláne: férfivá) válás útján, és nem volt túl hősies.  Persze, könnyebb ez akkor, ha már egyéves, kétéves, hatéves korában is azt üzentük minden lépésére: „meg tudod csinálni és én örülök ennek”, „megteheted, amikor elérkezettnek érzed az idejét”.

Most, a felnőttkor küszöbén különösen fontos, hogy azt üzenjük: „hiszek benned, tudom, hogy meg tudod csinálni, átadom neked az életed irányítását, drukkolok a terveidnek, ez a te életed, a te határaid, tudom, hogy remekül fogod csinálni és nincs jogom beleszólni, felnőttként tisztellek, akár egy idegent.” Ha ez nem történt meg, akkor a fiatal egyszerűen pszichológiailag nem teheti meg, hogy a szüleit az élete közelébe engedje; hogy apja vagy anyja szeme előtt elfogulatlanul, görcsmentesen élje az életét. Így az is nehéz lesz, hogy - mintegy cserébe - a szülőjének is megadhassa azt, amit az remél, kér és vár: a kapcsolatot.

Harminchoz közelítő leányismerősöm, aki imádott szakmájában dolgozik, stabil párkapcsolata van és minden fontos tekintetben boldog, kiegyensúlyozott életet él, elmesélte, hogy nemigen jár haza a szüleihez. „Ahányszor hazamegyek, anyám egy ideig mézes-mázos, de egy-két órán belül mindig ugyanott köt ki: elkezd lamentálni, hogy tehettem ilyet, hogy költözhettem el ilyen korán? Hát így nem lehet hazajárni. Pedig amúgy hiányoznak.” Az unásig ismert paradoxon köszön vissza: ha elengeded, visszajön. Ha nem engeded el, nem tud visszamenni.

A folyamat önmagát erősíti. Ha a szülő felnőttnek ismeri el a gyermekét, azzal erőt ad neki, lehetővé teszi a felnőtté válását és így a gyermek is könnyebben visszaigazolja, hogy helyes és érdemes volt elengedni. Hamarabb érik meg és forr ki a fiatal, ha a szülője jelezte: az utat, amit választott, értékesnek ítéli, a nézeteit pedig tiszteletben tartja akkor is, ha eltérnek a sajátjától. Ha például a szülő még kórházban szült, de a felnőtt gyermeke az otthonszülés mellett döntött, akkor a leendő nagyszülő utánaolvashat az otthonszülésnek, lelkesedhet vagy izgulhat, támogathatja vagy kísérheti titkos félelemmel a babavárást, de azt tudomásul kell vennie, hogy ugyanúgy nem avatkozhat a dolgok menetébe, mint hogyha a szembeszomszédja döntene úgy, hogy otthon szül. Ha kritizál, ellenkezik vagy siránkozik, azzal csak  azt éri el, hogy romlik a viszony: akkor jár el legjobban, ha átérzi mindazt, ami miatt a fiatalok az otthon szülés mellett szoktak dönteni, felidézi, mennyi minden volt kellemetlen vagy káros a kórházban, és mindent megtesz, hogy a döntés pozitív oldalát lássa, egyébiránt pedig összeszorított foggal drukkol és várja az unokáját.

Ehhez azonban egy igen fontos alaptényt kell tudomásul venni: a gyermek nem birtoktárgy. Nem a miénk és még csak nem is a meghosszabbításunk. Egy idő után különálló lény, felnőtt, aki akár azt is megtehetné, hogy tudomást sem vesz rólunk: ahogyan az állatvilág példáin láthatjuk. Bár a gyermekünk teste saját testi sejtjeinkből épült, az élete nem csupán a szülő adta normákból, tapasztalatokból és technikákból épül föl, hanem a sajátjaiból is, mindabból, amit a saját életútján megszerez, más meghatározó emberektől, idősektől, kortársak példájából, a saját maga leszűrte konklúziókból. A fiatalokra számtalan dolog hat, amit a szülő nem ismer, ezeket ő szintetizálja, ő hozza meg a döntéseit, a szülő dolga pedig az, hogy ezeket kívülről szemlélje. Egy kicsit úgy, ahogy a múzeumban állunk és hátratett kézzel csodáljuk a szemünk előtt levő műtárgyat, de nem nyúlunk hozzá.

Na de hogy néz ki mindez a hétköznapi kommunikáció szintjén? Úgy, hogy nem mondjuk, csináld ezt, ne csináld azt, nem címkézünk, nem minősítünk. Nem figurázzuk ki és nem szóljuk le. Nem veszekszünk vele a döntései és a nézetei miatt, nem romboljuk a kapcsolatait, nem lázítjuk a házastársa ellen, nem ássuk alá a házasságát, nem kérünk számon rajta teljesítményt, sem a háztartás, sem az egzisztenciateremtés, sem az előállított unokák mennyisége és minősége terén, sem másban. Burkolt, nyakatekert formákban se tegyük ugyanezt! Ha hátulról jövünk („jaj de szép ez a ház, és gyerekeket mikorra terveztek?”), akkor nemcsak azt érzik, hogy nyomást gyakorlunk, hanem azt is, hogy manipulálunk, hogy még a dicséretünknek sem lehet tisztán örülni - bomba van a sütiben. Jobbító javaslatainkat és felbecsülhetetlen tudásunkat se próbáljuk dicséretbe burkolni. (Nahát, már mennyi foga van! Így már biztos nemsoká abbahagyod a szoptatást… Az én időmben senki sem szoptatott ilyen sokáig.) Ezek mind kapcsolatromboló viselkedések. Természetesen könnyebb ezt elkerülni ott, ahol a nevelés korábbi szakaszaiban sem volt jellemző az ilyesmi. Ha régebben is élt bennünk a gyerektisztelet, most könnyebb lesz felnőttnek látni és akként becsülni őt. Becsülni azt, amit elért, és drukkolni annak, amiben még fejlődésben van.

Mondataink, megnyilvánulásaink alapjában véve kétfélék lehetnek: negatívak és pozitívak. Negatív a kritika, a sértés, és ennek összes burkolt formája: a „jótanács”, a „konstruktív kritika”, a „jobbító javaslat”, a „csak segíteni próbálok” kezdetű megnyilvánulások, az „én úgy látom, hogy a te férjed/feleséged” kezdetű bomlasztások és folytathatnánk a sort. Pozitív minden, ami azt üzeni, jól csinálod, tetszik, jól teljesítesz, sikeres vagy, elégedett vagyok, jó rád nézni, remek gyerekeket produkáltál, szép a lakás, remek, hogy nyaralni viszitek a kicsiket, milyen jó, hogy ennyit jártok velük játszótérre, isteni, hogy ti mennyivel egészségesebben táplálkoztok, tetszik az új csempe, fantasztikus, hogy a kicsinek már négy foga van. Az élet tulajdonképp roppant egyszerű: ha azt akarjuk, hogy elfogadjanak, adjunk minél több pozitívat és minél kevesebb negatívat.

És mi ebben a jó hír? Az, hogy ha idős szülők vagyunk és keressük az utat gyermekünkhöz, immár tudhatjuk, hogyan kerülhetjük el azt, hogy az utat saját kezünkkel torlaszoljuk el. Az eredmény meglepő. Ha jól csináljuk, kiderül: a fiataloknak igenis van igényük a szüleikre.


 

Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 1. rész: Az előzmények
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 3. rész: Mire vevő a fiatal felnőtt?
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 4. rész: A szülő gyásza I.
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 5. rész: A szülő gyásza II.
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 6. rész: A "beteg" kapcsolat
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 7. rész: Sorskönyv és átírás a generációs konfliktus
Felnőtt gyerek, idős szülő - Működés és zavarok 8. rész: Játszma, szerződés és határok

Fotó: Franziska Elsner: Dana Sepia

Frank Orsolya


Frank Orsolya
Pszichológus, családi kommunikációs szakértő

Pszichológus, Gordon-instruktor
CSALÁDI KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS ÉS TRÉNING

Miért nem értek szót a gyerekemmel? Miként őrizhetnénk meg a családi békét és a párkapcsolatunkat? Hogyan csinálhatnám másként, mint a szüleim? És mi az a Gordon-módszer?

Egyéni tanácsadás igény szerint, felmérő beszélgetéssel.
Érdeklődjön, tájékozódjon, jelentkezzen itt:
Elérhetőségeim:
E-mail: posta@arete.hu
Honlap: http://www.szeresdjol.hu
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

"Sosem főznek és nem engedik az unokámnak, hogy csokit egyen": Bele lehet-e szólni a fiatalok életébe? - Juci néni gondolatai

Ha nem esznek csokit, hát nem esznek. Ha rendelik az ebédet, hát rendelik. Látom, hogy a mai fiatalok másképp nevelik a gyerekeiket. Egyes dolgokban szigorúbbak és más dolgokban meg engedékenyebbek, mint amilyen én voltam. Néha persze jólesne ezt megmondani nekik, hogy én mit csinálnék másképp, de megtanultam, hogy okosabb dolog, ha csendben maradok. 
Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Holtan találták meg a kétéves szerb kislányt, akit már a magyar rendőrség is keresett

Rengetegen keresték a kétéves kislányt, sajnos már csak a holttestét találták meg.
"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

"Az apám a saját nőgyógyászom, és ő közölte velem, hogy baj van" - kiakadtak a TikTokon a fiatal lány követői

Minden nő tudja, hogy a nőgyógyász kincs. Ez egy bizalmi viszony, így nem csoda, hogy olyan embert szeretnénk választani, aki szimpatikus, aki tudja kezelni az esetleges betegségeinket és aki felkészít a szülésre. Egy fiatal lány éppen ezért a lehető legközelebbi személyt választotta erre a nemes feladatra, aki nem más, mint az édesapja.
Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Van, aki pizsamában hozza ki a gyerekét - önkéntes nyugdíjasok kísérik iskolába a gyerekeket Gödöllőn

Láthatósági mellényben, csoportosan mennek iskolába reggelente a gyerekek Gödöllőn. A Pedibusz nevű kezdeményezést vezették be külföldi példák után - és rendkívül nagy sikere van. 
Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

Parkinson-kór vagy Parkinson-szindróma? - Ismerjük meg a betegséget!

1977 óta április 11-e a Parkinson-kór világnapja. Magyarországon a becslések szerint közel 20 ezer embert érint, a második leggyakoribb idegi károsodással járó betegség.
A szerkesztő ajánlja