|
Kérdezz-felelek
A Csedem lejárt, a gyedet és GYES-t pedig a férjem veszi mostantól igénybe.
Ez azt jelenti vissza kell menjek dolgozni, de én felmondok. A kérdésem, hogy ne “lógjak a levegőben”, mit érdemes csinálni?
Van a férjemnek egy Kft-je, jelentkezzek be oda papíron? Csak milyen “formában” (tag, vagy munkavállaló), ahhoz, hogy ne kerüljön ez rengeteg pénzbe a Kft-nek (járulékok), mert persze az is a mi zsebünkből megy.. vagy milyen alternatíva lehet még?
Erdekes lenne, hogy legyen biztosított jogviszonyom, mert ha gyermekünk születik, a csedet ezután kapnám..
Elore is köszönöm válaszát!
Éva vagyok, jelenleg gyes-en lévő kismama. Kislányom 2017.05.24-én született (2019.05.24-e óta vagyok gyes-en). 2018.01.01-vel, amikor kislányommal gyed-en voltam, jelentősen emelkedett a fizetésem (szakvizsgáztam). 2019.06.08-ra várjuk 2. gyermekünket. Jogviszonyom, munkaviszonyom folyamatos, végig itthon voltam a gyerekkel, nem vettem ki semmilyen szabadságot, sem táppénzt nem igényeltem a 2. terhességem alatt. Kérdésem az új csed megállapításának mi az alapja, a 2017-es bérem, vagy az új, emelt bérem? Kiküldték az új gyerekkel a csed értesítőt, és a régi munkabéremet vették alapul, ami nagyon elkeserített.
Válaszát köszönve:
Éva
Ennek a kiküszöbölésére létezik egy, a mindennapokban kedvezményszabálynak hívott rendelkezés, ami azt mondja, hogy meg kell nézni, hogy az általános szabályok szerint számolt átlag és az előző csed alapja közül melyik a magasabb és ha utóbbi, akkor megint annyi lesz a csed alapja, mint amennyi korábban volt. A jogalkotónak ezzel az volt a célja, hogy aki egyszer magas bér után fizetett járulékot, az több babával is ezután az összeg után kaphasson ellátást.
Felteszem, hogy az előző csed alapja több volt a minimálbér kétszeresénél, ezért jött vissza megint ez az összeg, mert ez több az általános szabályok szerintinél. Utóbbi "elméleti bért" nem vesz figyelembe, tehát ha csak papíron emelkedett, de soha nem fizettél utána járulékot (vagy fizettél, de 120 napnál rövidebb ideig), akkor azután nem állapítanak meg ellátást. Visszaélésre adna lehetőséget, ha korlátlanul figyelembe lehetne venni bármilyen magas összeget, ami után nem, vagy az ellátás időtartamához képest csak rövid ideig történt járulékfizetés. Ezért nem a csak "elméleti bér" az új csed alapja.
Korábban már válaszoltál leveleimre, itt található: # 121209
https://www.csaladinet.hu/szakertok/szakbarbar_tb_tgyas_gyed_gyes_szakerto/faq/?qid=121209.
Most annyiban változott a helyzetem, hogy várandós vagyok a második gyerkőccel, október 31-re vagyok kiírva. Jeleztem a könyvelőmnek, hogy valószínűleg igénybe venném a táppénzt egy rövid időre szülés előtt, illetve szülés után a TGYÁS-t és a GYED-et. Azt a választ kaptam, hogy nem leszek jogosult egyikre se, mivel sosem fizettem egészségbiztosítási járulékot a vállalkozásban, ugyanis mellette vagy GYED-en voltam vagy 8 órás munkaviszonyban dolgoztam. Ez ellentmond a korábbi válaszaidnak, illetve ebből kifolyólag az én számításomnak is. Keressek gyorsan másik könyvelőt, mert nem elég felkészültek vagy valamit elrontottam? Ha utóbbi, lehet még valamit kezdeni vele, hogy mégis járjanak a járulékok? Előre is nagyon köszönöm az ismételt segítséget!
Először is nagyon köszönöm a korábbi kérdésemre adott választ. Azt továbbgondolva viszont újabbak merültek fel bennem:
1. Lányom (határozott idejű) munkaviszonya 2019. június 30-án befejeződik. Előtte több mint 4 éven át biztosított volt (munkaviszony, aktív CSED, aktív GYED, aktív GYES, munkaviszony. A becslések szerint valamikor november elején fog szülniHa koraszülés miatt esetleg 42 + 28 (a szülés tényleges napja mínusz 4 hét, azaz első jogosultsági nap) napon belül szül, kaphat-e CSED-et és ezt követően GYED-et ezen jogviszonya, illetve bére alapján?
2. Ha ("főállású") KATÁ-s egyéni vállalkozást hoz létre - miután munkaviszony megszűnt - legalább hány nappal a jogosultság első napja előtt kell létrehoznia? Az én értelmezésem szerint ez akár 1 nap is lehet, és ebben az esetben az ennek alapján létrejövő CSED a minimálbér másfélszerese lesz, hiszen a törvény tételesen ezt határozza meg "szerződés szerinti jövedelemként" egyéni vállalkozókra (függetlenül attól, hogy KATÁ-s-e vagy sem), és nem a sok véleményben szereplő 158.400 forint, azaz a járulékalap. (És persze az sem számít, hogy 75 ezres vagy 50 ezres adót vállalt, bár ennek később a nyugdíj szempontjából lehet jelentősége, gondolom.)
3. Ugyanez munkaszerződés alapján létrejött jogviszonyra; mennyivel korábban kell minimum létrejönnie? Szerintem itt sincs időtartamra vonatkozó követelmény a törvényben, azaz akár 1 nap is lehet a munkaviszony létrejötte és a CSED-igénylés napja között. Mivel a 30 nap itt sincs meg, a CSED-alap nyilván a minimálbér 2-szerese és a szerződéses bér közül a kisebb. Jól .értem?
4. Mi a helyzet a CSED utáni GYED-del ilyenkor. A szükséges mennyiségű biztosítási jogviszony nyilván fennáll, mert a június 30. és a CSED befejeződés közötti időtartam nyilván rövidebb mint 8 hónap, így előtte 16 hónapnyi biztosításban töltött idő van. Feltételezésem szerint a GYED ebben az esetben pontosan meg fog egyezni a CSED-del, azzal a különbséggel, hogy nem csak SZJA, hanem - a CSED-del szemben -10 % járulék is terhelni fogja.
5. Amennyiben több mint 30 nappal (de kevesebb mint 120 nappal) a CSED (kezdőnapja) előtt jön létre akár a munkaszerződés, akár a KATÁ-s egyéni vállalkozás, akkor,jogszabály-értelmezésem szerint az utolsó 30 naptári nap tényleges átlagjövedelme az alap. De mi a helyzet a KATÁ-s vállalkozással, ahol definíció szerint SZJA alá tartozó jövedelem nincs is. Ilyenkor is a minimálbér másfélszerese "játszik", vagy valami más? Van-e jelentősége annak, hogy 75.000 forint vagy csak 50.000 forint átalányadót vállal?
A választ előre is köszönöm, ahogy azt a sokéves munkát is, ami ebben a fórumban megtestesül.
András
Mivel ez lesz az aktuális, csak az itt szerzett jövedelem lesz az ellátások alapja - jogszabály rendezi azt az esetet is, ha itt nem lenne jövedelme, mert nem beszámító jogcímen lenne, vagy nem a számítási időszakban lenne. Tehát a júniusban végetérő munkaviszonyban szerzett bér semmiképpen sem lesz a csed, gyed alapja.
A megoldás tehát mindenképpen egy új jogviszony kreálása, erre 3 lehetőség van: másik munkaviszony, álláskeresési járadék - amivel viszont csak a minimálbér után kaphat ellátást, vagy egyéni vállalkozás. Utóbbit javasolnám, mert nem kell senkitől szívesség és nem erőlteti majd senki, hogy szűnjön meg (vagy nem szűnik meg magától, mint a járadék), ami később hátrányos lehet, de könyörgöm, nehogy katás legyen! Katásra nem az vonatkozik, hogy ha nincs figyelembe vehető jövedelem, akkor a minimálbér másfélszerese az ellátások alapja. Katásként 50.000-ért cserébe 94.400 az ellátás alap, ha megfizeti a magasabb összegű, 75.000 Ft-os katát, akkor is csak 158.400. Más adózást választva igaz, hogy valamivel többért, mint a magasabb összegű kata duplája, de - okosan járulékolva - 25 hónapig legalább 298.000 után kaphat csedet, gyedet, vagyis tripláját vagy dupláját kaphatja ahelyett, mint amit katásként kaphatna. Láthatóan nem vagy képben vállalkozók járulékfizetésének és ellátásainak a részleteivel, ajánlanám figyelmedbe a fizetős szolgáltatásomat, mert én viszont képben vagyok vele. Nagyon szépen lehet optimalizálni a járulékfizetést és az ellátások összegét.
Ha munkaviszonya lenne, amit nem javaslok, mert arra könnyen ráhúzzák és ilyenkor rövid úton be is bizonyítják, hogy színlelt volt - aminek a büntetési tétele a biztosítási jogviszony törlése, utána pedig nem rendelkezik az egyik jogosultsági feltétellel - , akkor a szerződés szerinti bér, de legfeljebb a minimálbér kétszerese az ellátások alapja, ha nincs a számítási időszakban figyelembe vehető jövedelem. Ha lenne legalább 30 nap, akkor pedig az abból számított átlag, de legfeljebb a minimálbér kétszerese.
Az, hogy a csed alapja ugyanannyi-e, mint a gyedé, sokmindentől függ: ledolgozott napok száma, időszaka, az újévi minimálbér és a figyelembe vehető bér viszonya.
A legtöbb társadalombiztosítási témakörben (pl. CSED, GYED) megjelenik a "biztosításban töltött idő" fogalma, illetve az ehhez kapcsolódó valamilyen követelmény. Azonban nem találtam arra vonatkozó explicit definíciót, hogy mik tartoznak e fogalom alá.
Például: biztosításban töltött idő-e maga a CSED, a GYED, a GYES, legalább abban az esetben, amikor ezekkel az ellátásokkal párhuzamosan létező munkaviszonyából a kedvezményezett fizetés nélküli szabadságon van?
Van egy negatív utalás, miszerint nem szünetel a biztosítás a fizetés nélküli szabadság ideje alatt, ha
a fizetés nélküli szabadság idejére csecsemőgondozási díjat, gyedet, gyermekgondozást segítő ellátást, gyermekgondozási segélyt, vagy gyermeknevelési támogatást folyósítanak, de ez számomra nem tűnik elég meggyőzőnek annak megállapításához, hogy pozitíve állítható: biztosításban töltött idő ezek időtartama, ha közben fennáll a munkaviszony.
Praktikusan a kapcsolódó kérdés: lehet-e GYED-re menni közvetlenül a GYED vagy a GYED-et követő 1 év GYES időszakán belül valamikor, mondjuk néhány napi munka után? (Azt tudom, hogy CSED-re igen, de az tételesen ki van mondva.) Felhasználható-e ebben az esetben is az ún. "kedvezményszabály"? Esetleg - amennyiben a munkaszerződésben valami óriási összeg van munkabérként megállapítva - a kéthavi minimálbér 70%-ának megállapítására vonatkozó szabály? Elég sok mindent elolvastam a témáról, de mégsem igazán értem.
Mi az Ön álláspontja?
Előre is köszönöm válaszát!
Ebtv. 6. § (1) A Tbj. szerint biztosított személy valamennyi e törvényben szabályozott ellátásra jogosult. Tehát a biztosított a legtágabb kategória, a biztosított jogosult egy csomó ellátásra, amit az Ebtv., Tny., Mmtv. szabályoz. A biztosítás tortán belül egy szelet az egészségügyi ellátásra jogosultság és a szolgálati időt ketyegtető jogviszony, a kettő gyakran együtt jár, de nem mindig, van, hogy egy adott élethelyzetben a kettő közül csak az egyiket biztosítja a jogszabály.
Akinek fennáll a munkaviszonya és onnan fizetés nélküli szabadságot kérve van otthon gyeden, gyesen, az - a munkaviszonyra tekintettel - biztosított. Akinek megszűnt a munkaviszonya és passzív gyedet kap, vagy gyesben részesül, az csak egészségügyi szolgáltatásra jogosult, plusz gyűjti a szolgálati időt, ez annyival kevesebb a biztosítotti státusznál, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaira nem szerez jogosultságot ezzel az időtartammal. Ez egy következő babánál nagyon tud fájni, mert ugyanúgy nem dolgozik és nem fizet egyetlen Ft járulékot az, akinek van munkaviszonya, amíg otthon babázik egyeskével, mint az, akinek ez megszűnik közben, mégis az első anyuka kaphat ketteskével csedet, gyedet, a másik meg jó esetben némi variálással csedre jogosult lehet, gyedre általában nem, persze ez mindig dátumfüggő, de az a gyakoribb, hogy nem, mert nincs meg a szükséges előzetes biztosítás, mivel az menet közben megszűnt.
A kedvezményszabály akkor alkalmazható, ha valaki ugyanabból a jogviszonyból szül újra. Ezért megszűnt munkaviszony után máshol elhelyezkedve, onnan újra szülve nem értelmezhető. A kedvezményszabály lényege, hogy az általános szabályok szerint számított és az előző csed alapja közül a magasabb alap lesz az új csed és gyed alapja. Az általános szabályok szerint korlátlan, tehát minimálbér kétszeresénél magasabb alap csak legalább 120 bérezett napból lesz. Ha ennél rövidebb ideig tart a járulékfizetés a magas bér után, akkor a minimálbér kétszeresét hasonlítják össze az előző ellátás alapjával és a kettő közül a magasabbat állapítják meg új csedként, gyedként.
Lehet hogy nem Önhöz tartozik a kérdésem, de nem tudom ki tudna segíteni, és az is fontos információ lenne ha erre javasol egy konkrét személyt.
Vajdaságban élő sógornőmnél daganatos betegséget diagnosztizáltak. Szeretné itt kezeltetni magát (több okból). Most Szerbiában van munkaviszonya, amiről jelenleg a betegség miatt táppénzen van. (megoldás lehetne hogy átjön MO-ra dolgozni, mint ahogy az tervben volt a betegség előtt, de jelen helyzetben, kezelés alatt nem tud munkát vállalni). Találtuk az interneten, hogy létezik egy 2013. évi CCXXXIV. törvénnyel kihirdetett magyar-szerb szociális biztonsági egyezmény - mely szerint az ottani biztosítása alapján jogosult lehetne Magyarországi eü ellátásra, érvényes TAJ számra. Az OEP-ben azt mondják igen, de Szerbiából kell kikérjük az erre szolgáló 106-os (NEM E106-os!) formanyomtatványt. Szerbiában meg azt mondják hogy Magyarországi szerv kérésére adják ki. Hogyan tudhatnánk meg hogy pontosan kire vonatkozik ez az egyezmény, hogyan lehetnénk jogosultak rá? Rossz helyen érdeklődtünk ha az OEP-nél voltunk? Kormányablaknál kell? Ott mást tudnak vajon? Rejtély, de nagyon fontos lenne számunkra elintézni számára a biztosítást. Megvan a magyar állampolgársága is, és állandó lakcímet is létesített Magyarországon - csak a munkahelye van Szerbiában. KÖSZÖNETTEL: Miranda
Tehát a Magyarországon lakóhellyel rendelkező személy, aki Szerbiában biztosított, mert ott dolgozik, Magyarországon is igénybe veheti az egészségügyi ellátást. Az ügyintézést a szerb biztosítónál kell kezdeni, ő az, aki leigazolja, hogy nála biztosított az érintett személy, ez az egész kérdésnek a jogalapja. A Szerbiából megkért igazolással kell megkeresni a magyar lakóhely szerint illetékes kormányhivatalnak az egészségbiztosítási ügyekkel foglalkozó szervezeti egységét, aki az igazolás birtokában zöldíti a TAJ számot. Ha Csongrád megyei lenne a lakóhely, akkor ott egészen biztosan van tapasztalat és gyakorlat ennek az ügyintézésében, mert abban a megyében a leggyakoribb az ilyen eset. Ha nem Csongrád megyei a lakóhely, akkor is érdemes őket megkeresni információért, mert tényleg nekik van a legnagyobb tapasztalatuk az egyezmény alkalmazásában az egész országban. Elérhetőségük: egeszsegbiztositas@csongrad.gov.hu
Testvérem a munkáltatóm, szeretnénk a lehető legjobb közös megoldást megtalálni.
Mivel 2011 óta csed, gyed váltakozik nálam, mert 5 gyermekünk született, ezek alatt az évek alatt ugye gyűlnek a szabadságaim.
Azt mondta a testvérem könyvelője, hogy amikor majd egyszer visszamegyek dolgozni, és megszüntetjük a munkaviszonyom (mert mindenképp meg szeretnénk szüntetni) az összegyűlt szabadságaim után ki kell fizetnie a járulékokat a NAV felé. Ezek a munkáltatómat terhelő fizetendő járulékok már most 900 ezer forint környékén járnak. Ezért azt beszéltük meg, hogy inkább már most megszüntetjük a munkaviszonyt, hogy ne "gyűjtsük" a pénzt a NAV-nak. Kérdésem, hogy ez tényleg így van, vagy csak téves információ miatt megyünk most bele ebbe a munkaviszony megszüntetésbe. Van-e más mód a hatalmas járulék terhek könnyítésére.
És ehhez kapcsolódóan viszont tovább vinném a kérdést, február 5-én töltötte be 4. gyermekem a második életévét, utána GYES-t és az április 12-én 6. hónapját betöltő kislányom után a GYED-et, mostantól a férjem fogja igénybe venni. Tehát itt maradok lejárt CSED-del, munkaviszony, minden "állomány" nélkül. Nem tudjuk, hogy mit tegyünk. Fizessem a TB-m, vagy szálljak be a férjem, vagy valami családtag Kft-jébe, vagy Bt-be dolgozni?
Az infókhoz még hozzátartozik, hogy bármikor jöhet következő gyermek.
Előre is nagyon köszönöm a segítségét, ha túl összetett, vagy ködös a kérdés, kérem jelezze!
Köszönettel: Mariann
Jelenleg fizetés nélküli szabadságon vagyok, előző munkahelyemen a jogviszonyom nem szűnt meg. A Gyedet férjem igényli. Az lenne a kérdésem, hogy a második babánál kaphatok-e Csedet? Ha igen, akkor ez hogy lehetséges?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlette:
Dóra
Jelenleg itthon vagyok a 11 hónapos kislányommal Gyeden és 13 hetes terhes vagyok.
Ha megszakítom a fizetés nélküli szabim és kiveszem a bentlévő szabadságaim majd elmegyek táppénzre 9-s kóddal kaphatom együtt a Gyeddel a táppénzt és a szabadságpénzt? Ha ezt így már GYED extrának nevezzük akkor külön kell még igényelnem vagy csak megy tovább a gyed?
Ha megszakítom a fizetés nélküli szabit de történik valami (sajnos tényleg veszélyeztetett terhesség) akkor visszamehetek fizetés nélküli szabadságra vagy elbocsájthatnak? Ha igen akkor járna tovább a gyed a jelenlegi összeggel? Nagyon szépen köszönöm válaszát!
Azt szeretém kérdezni, hogy pontosan melyik időszakot veszik figyelembe a GYED összegének kiszámításakor? Nálunk az édesapa menne GYED-re helyettem. Ha én 2019. szept. 1-én szülök, akkor a CSED, azaz a születést követő 6 hónap lejárta után a 2020. március 1-ét megelőző 2 évet veszik nála figyelembe? Amelyik két évben neki meg kell legyen a 365 munkával töltött napja, ugye? Az összeg kiszámításánál pedig a GYED jogosultság napját, tehát március 1-et megelőző három hónap előtti 6 hónapot nézik? (azaz 2019. június 1 és december 1 közötti időszakot?
Picit kacifántos még nekem ez az egész Gyed számolósdi, de remélem érthetően kérdeztem.
Válaszát előre is nagyon köszönöm,
Regina
2020. március hónapban kezdődő gyedhez a számítási időszak vége a megelőző 3. hónap vége, tehát 2019. december 31. Innen hátrafelé az utolsó 180 bérezett nap az ellátás alapja, ha van ennyi. (Ha nem lenne, akkor azt is rendezi a jogszabály.)
2019.05.02-án lejár a GYED. Másnaptól jár a GYES, amit szeretnék igényelni.
A munkahelyemen jeleztem, hogy a GYED ideje alatt nem megyek vissza dolgozni.
Szeretnénk kistestvért a lányunknak. Ha a GYED lejártáig összejön, a GYES mellett lehet-e táppénzre mennem 9-es kóddal? (a munkahelyem, munkaköröm miatt az előző terhességnél is így volt) Ha igen, miből fogják számolni az összegét? (mióta itthon vagyok többször is emelkedett a bérem, legutóbb pár hete) Jogosult leszek-e CSED-re, GYED-re?
Ha nem így alakul, a GYES mellett kivenném a felhalmozódott szabadságokat. Ha időközben jönne a baba a szabadságok kivétele után mehetek-e táppénzre? Ennek lehet negatív következménye rám nézve? Vagy a GYES védelmet biztosít?
Köszönöm a válaszát!
Gyest és táppénzt akkor kaphatsz egyszerre, ha a gyes előtt legalább 1 napot dolgoztál (voltál szabadságon), mert ez a kettő akkor jár párhuzamosan, ha gyes melletti munkából mész táppénzre. Ha az 1 nap nem megoldható, akkor legyél táppénzen, a gyest pedig kérje apuka.
A táppénz alapja az aktuális szerződés szerinti bér és az előző gyed alapja közül a magasabb. Csedre és gyede minden további nélkül jogosult leszel, ennek az összegét nem befolyásolja, hogy leszel-e táppénzen. Ezeknek az alapja az általános szabályok szerinti összeg és az előző csed alapja közül a magasabb. Az általános szabályok szerint a most aktuális bér, de legfeljebb a minimálbér kétszerese az ellátások alapja, tehát ezt hasonlítják az előző csed alapjához és a kettő közül a magasabb lesz az új csed és új gyed alapja.
2015 júniusában született meg első gyermekem. Vele még 2019. március végéig GYES-en vagyok (tartósbeteg igazolással, amit várhatóan nem hosszabbítanak meg). 2019 augusztusára várom második gyermekem. A munkaszerződésem szerinti fizetésem nem éri el a jelenlegi minimálbért, tehát ha munkába állnék akkor legalább erre az összegre emelnék. Azonban nem tervezek munkába állni a köztes időben, mert veszélyeztetett terhes vagyok.
Kérdésem, hogy a második baba után járó ellátások összege az előző összegekkel fognak megegyezni mindenképp, vagy növelhető valahogy? Például, ha 1 napra munkába állnék és a munkaszerződésemben ekkor már a nagyobb összeg szerepelne?
Köszönöm a válaszát!
Amanda
Segítségét szeretném kérni hogy a párom nem jogosult GYED re és egyéb ellátásokra, ezért én mint Apa szeretném felvenni a GYED-et de mellette szeretném folytatni a munkámat ami 6 éve állandó fix bejelentett munkaviszony.
Ezt a megoldást kizárólag a kislányom féléves korától tudom igénybe venni vagy van rá lehetőség hogy előbb?
Ha már tudom igénybe venni a GYED-et a munkáltatom felé milyen papírokat kell benyújtanom?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel
Zoltán
Ehhez ezen az oldalon a https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/nyomtatv%C3%A1nyok.html ezt a nyomtatványt kell kitölteni: Igénybejelentés gyermekgondozási díjra. Be kell vinni a munkáltatónak a születési anyakönyvi kivonattal együtt, ha nem kifizetőhely a cég - gondolom, hogy nem az, mert akkor valószínűleg hozzájuk fordultál volna a kérdéssel - , aki majd továbbítja a tőle szükséges igazolással együtt a kormányhivatalnak, ők fogják megállapítani és folyósítani.
Tudjál róla, hogy ha anyuka nem kap GYES-t, akkor nem ketyeg a szolgálati ideje és nincs biztosítása, ezért fizetnie kell maga után a 7.500 Ft-os egészségügyi szolgáltatási járulékot.
2017. szeptemberében mentem vissza dolgozni (első gyermekkel 2 évig voltam itthon), jelenleg a második babát várjuk 2019 októberére. Úgy tervezem júliusig dolgoznék, viszont nem tudom utána a táppénz mennyi lenne, illetve jobban járnék e ha szülés előtt már egy hónappal kivenném a csed-et? Sok embertől hallom, hogy a gyed összegétől is függ...
A munkabérem jelenleg bruttó 332.000 (előző évben tavasszal volt emelés 280.000-ről 300.000-ra). Az első gyermekkel is ugyanennél a munkáltatónál voltam otthon.
Köszönettel:
Somiber
2018. szeptember 20-án járt le a gyes-em, ezt követően munkaviszonyomat felszámolás miatt megszüntették. Második gyermeket tervezünk, egyelőre még nincs "úton". A 90 nap álláskeresési járadékot igénybe vettem. Jelenleg egy heti 6 órás rendesen bejelentett munkám van. A kérdésem az lenne, hogy ez a munkaviszony rendes biztosítási jogviszonynak számít-e, beleszámítják-e majd a 2 éven belüli 365 napba, ami a csed gyed stb. egyik feltétele?
Köszönöm válaszát: Zsóka
Az alábbi helyzetben kérek segítséget!
Évekig KATA-s voltam (50e), 08.01-től felvettek egy céghez munkaviszonyba és visszadtam a vállalkozói igazolványomat (07.31). A belépést követően kiderült, hogy babát várok és az orvosom 09.01-től veszélyeztetett terhesnek nyilvánított és táppénzre küldött (9 kód). 08.29-én töltöttem be a 91. terhességi napot. A cég könyvelője - bár az elejétől folyamatosan kapta meg a táppénzes papírjaimat - késlekedett a benyújtással így az első táppénzemet csak idén januárban kaptam meg.
Kérdésem a következő: a családi adókedvezményt igénybe tudok-e venni a tavalyi évre a táppénz idejére úgy, hogy jogosult voltam ugyan rá de nem volt kifizetésem? Egy összegben szerettem volna az év végi bevallásban érvényesíteni. Jelen helyzetben inkább korrigáltassam havi elszámolásra a tavalyi évre? Mi lehet jó megoldás? És ugyanezen logika mentén az egészségpénztári és nyugdíj megtakarítási befizetéseim is csak az egy havi béremhez kapcsolódó SZJA-t fogják érinteni?
Köszönöm a választ!
Az első kisbabám 2017.május 9-én született, jelenleg itthon vagyok vele GYED-en,ami májusban jár le. A munkáltatóm, ahol határozatlan idejű szerződésem van felkeresett és felajánlotta, hogy mennyek vissza részmunka időben dolgozni,amint tudok. Az az igazság, hogy tervezzük a második babát és az volt az elképzelés, hogy miután lejár a GYED akkorra már sikerül újra teherbe esnem és elmehetek táppénzre. Kérdésem az lenne, hogy ha vissza mennék 4 órában dolgozni akkor az milyen hatással lenne a második babánál a CSED-re,GYED-re. Illetve, hogy a táppénz összege hogyan alakulna, ha el kellene jönnöm táppénzre. Valamint azt mondta a munkáltató, hogy csak úgy tudok vissza menni dolgozni, hogy ha kiveszem egyben a felgyűlt szabadságomat. Ez igaz? Vagy vissza tudok menni úgy is, hogy a szabadságokat bent hagyom és folyamatosan veszem ki? Jogilag van-e annak akadálya, hogy teljes állásba menjek vissza dolgozni és a heti 2 napot vegyek ki a felgyült szabadságból?
Válaszát előre is köszönöm.
Az első kisbabám 2017.május 9-én született, jelenleg itthon vagyok vele GYED-en,ami májusban jár le. A munkáltatóm, ahol határozatlan idejű szerződésem van felkeresett és felajánlotta, hogy mennyek vissza részmunka időben dolgozni,amint tudok. Az az igazság, hogy tervezzük a második babát és az volt az elképzelés, hogy miután lejár a GYED akkorra már sikerül újra teherbe esnem és elmehetek táppénzre. Kérdésem az lenne, hogy ha vissza mennék 4 órában dolgozni akkor az milyen hatással lenne a második babánál a CSED-re,GYED-re. Illetve, hogy a táppénz összege hogyan alakulna, ha el kellene jönnöm táppénzre. Valamint azt mondta a munkáltató, hogy csak úgy tudok vissza menni dolgozni, hogy ha kiveszem egyben a felgyűlt szabadságomat. Ez igaz? Vagy vissza tudok menni úgy is, hogy a szabadságokat bent hagyom és folyamatosan veszem ki? Jogilag van-e annak akadálya, hogy teljes állásba menjek vissza dolgozni és a heti 2 napot vegyek ki a felgyült szabadságból?
Válaszát előre is köszönöm.
A táppénz sem befolyásol semmit hátrányosan, ez ha az általános szabályok alapján kevesebb lenne, akkor akkor a gyed alapját képező átlagkereset után állapítják meg.
A szabadságot 60 napon belül kell elkezdeni kiadni, de akkor folyamatosan. Más megoldás nem jogszerű, de nem fáj senkinek és kizárt, hogy valaha az egyetlen, szabadságokat nézegető hivatal - munkaügyi felügyelet - látókörébe kerülne, mert még célzottan sem szokták ezt nézegetni, nemhogy véletlenül futnának bele, ha épp ellenőrzik a céget.