|
Frank OrsolyaPszichológus, családi kommunikációs szakértőPszichológus, Gordon-instruktor CSALÁDI KOMMUNIKÁCIÓS TANÁCSADÁS ÉS TRÉNING Miért nem értek szót a gyerekemmel? Miként őrizhetnénk meg a családi békét és a párkapcsolatunkat? Hogyan csinálhatnám másként, mint a szüleim? És mi az a Gordon-módszer? Egyéni tanácsadás igény szerint, felmérő beszélgetéssel. Érdeklődjön, tájékozódjon, jelentkezzen itt: Elérhetőségeim: E-mail: posta@arete.hu Honlap: http://www.szeresdjol.hu |
Kérdezz-felelek
Iker babáim vannak,most 18 hónaposak.Kislány és kisfiú.A fejlődésükben nem volt semmi probléma.Súlyuk,mozgásuk szellemi fejlődésük teljesen rendben van,sőt állítólag érdeklődőbbek és "értelmesebbek"a korukhoz képest.1 éves korukban mentek,már szinte mindent beszélnek,azaz mi értjük mit mondanak.Egyelten gondom van.Ha valami nem sikerül nekik,vagy nem engedek meg dolgokat amit szerintem nem kellene csinálni,vagy a testvér elveszi valamelyik játékát,azaz nem az történik amit szeretnének,verik a fejüket akár falba,akár szekrénybe,vagy bármibe ami a közelükben van.Már-már annyira,hogy lila a homlokuk.Beszéltem erről a védőnővel és a gyermek házi orvossal.Azt mondták nincs semmi baj,ez a dackorszak és próbálgatják meddig mehetnek el.Kemény a koponyájuk,nem lesz bajuk,Szerintem pedig fáj nekik,hiszen időnként sírnak is ha beverik önként a fejüket.
Kérem Önt,nyugtasson meg,hogy valóban ez csak a dackorszak,vagy fordukjak e orvoshoz és milyen szakorvoshoz.
Segítségét nagyon megköszönöm.
Tisztelettel és köszönettel:Üstné Ibolya.
Az, hogy a különféle frusztráló helyzetekben a máfél éves gyerekek a fejüket ide-oda verik, valóban teljesen érthető, normális viselkedés. Abban azonban tévednek eddigi tanácsadói, hogy ez valamiféle határpróbálgató akció volna, és ezért pl. magára kellene hagyni a gyereket. A gyerek nem ellenség, nem is rosszindulatú, hanem fejlődik, de még számos tekintetben éretlen. Az ilyen korú kicsik még nem tudják a saját feszültségeiket szabályozni, megérteni, kezelni, szavakba foglalni. Ezért nekünk kell őket szabályoznunk, terelgetnünk, tanítgatnunk. Ha magára hagyjuk, senkitől sem tanulja meg, későbbi életében is "rosszul szabályozott" - fegyelmezetlen, nyugtalan, csapongó - lehet. A korai években az a dolgunk, hogy minél többet mellettük legyünk - akár a háztartás és egyéb teendő rovására - és terelgessük, tanítgassuk őket. A gyereknek ilyenkor érdemes elmondani, mit érez, hogy mi a helyzet és hogyan oldható meg. Nem fegyelmezni, nem tiltani, hanem először a saját érzését visszatükrözni, aztán a valóságról, a tényekről és a lehetőségekről beszélni. "Haragszol, mert leesett a maci. Nézd, itt nem fér be a kezed. De itt a résen be tudunk nyúlni és föl tudjuk venni. Most tovább játszhatunk vele. " Minél többször hagyjuk, hogy ő maga oldja meg, annál kompetensebb, ügyesebb lesz.
Ha ebben a légkörben nő föl, a mi terelgetésünk mellett, akkor egy idő után érteni fogja a saját érzéseit, eligazodik közöttük és ugyanígy megérti a valóságot és eligazodik benne. Azt szokja meg, hogy kiismeri magát az érzései, a valóság és a lehetőségek világában és később is ezzel az életérzéssel fog élni. Ezt a munkát elvégezni ebben a korban az egész család szempontjából és a gyerekek érdekében sokkal fontosabb mint kisebb hétköznapi teendőket.
Kérem, ha bármi további kérdéssel vagy nehézséggel találkozik, hívjon bátran.