Az első időszak nehezebben telhet az új környezetben, később pedig a motiváció megőrzése jelenthet nehézséget.
Ezek kezeléséhez ad három tippet Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője.
Jóság liszt - a motiváció és önismeret fejlesztésének "finom" eszköze
Szülőként fontos, hogy ne csak a nem helyeselt viselkedés iránti nemtetszésünket hangsúlyozzuk, hanem az olyan alkalmakról is mindig tegyünk említést, dicsérjük meg, amikor gyermekünk valamit jól, ügyesen visz véghez. A tőlünk hallott külső megerősítések mellett fontos, hogy magában is vegye észre, mi az, amit jól csinál.
Az önértékelés gyakorlására nyújt remek gyakorlási lehetőséget a "jóság liszt". Válasszuk ki a kedvenc sütijét, nézzük meg, hogy mennyi lisztre van szükség az elkészítéséhez. Ezt a mennyiséget elosztjuk annyi napra, ameddig a játékot, a liszt gyűjtését tervezzük. Este, vacsora közben, vagy amikor leülünk ezt megbeszélni, megkérjük, hogy ő mesélje el, hogy miként látja a napját. Itt bármit felsorolhat, amit szerinte jól csinált. Például megterített a konyhában, segített az öccse leckéjében, jelentkezett egy új szakkörre, megvigasztalta a barátnőjét az oviban. Ez alapján, ha ő este úgy ítéli meg, a nap végén kimérheti az adott mennyiségű "jóság lisztet" a gyűjtőedénybe. Ha a szükséges mennyiség összegyűlt, elkészíthetjük a süteményt, sőt megoszthatjuk akár az óvodai, iskolai barátokkal is, egy délutáni találkozó keretében.
Fából készült kincses ládikó - ha nehéz az elválás az óvodában
Az óvodai beszoktatás, az új környezet, óvónők és kis barátok megismerése izgalommal tölti el a gyerekeket, emellett sokan ekkor válnak el először hosszabb időre a szülőtől, amit nehezen viselnek.
Ennek megkönnyítésére, ha nem is csodaszer, de nagyon hatásos eszköz lehet a kincses-tár ládikó, amit többféleképpen is használhatunk. Az egyik lehetőség, hogy egyfajta összekötő kapocsként visz benne magával apróságokat otthonról, időnként belekukkanthat, ha nagyon hiányzunk neki.
Használhatjuk otthon is, elrejthetünk benne apróságokat - például színes ceruza, radír, kép az ovis jeléről, matrica, mozijegy egy rajzfilmre -, amiket hazatérve megtalálhat. Idővel át is adhatjuk neki a kezdeményezést, ő is elrejtheti a dobozban az oviban készített apróságokat, rajzait, egy különös kavicsot... ebbe a ládikóba sok minden belefér. Igyekezzünk hát megtölteni!
Üzenet a tolltartóban/uzsis dobozban
Iskolába lépő gyermekünknek kedveskedhetünk vele, de nagyobbak is örülhetnek, ha üzeneteket küldünk nekik a tolltartóba, esetleg az uzsonnás dobozba csomagolva. Egy "Ma a kedvencedet csomagoltam", "Délután elmegyünk fagyizni/a játszótérre" stb. üzenet kellemes meglepetés, várakozással tölti el, segít könnyebben viselni a hátralévő órákat.
Biztató, bátorító vagy vicces üzeneteknek később is örülni fognak, így egy nehezebb dolgozat előtt jól jöhet egy "Drukkolunk!" vagy "Ne aggódj, sikerülni fog!" cetli, míg a várva várt pihenésig hátralévő időt egy "Már csak 20 nap az őszi szünetig" tábla segíthet jelezni.
Meg is nehezíthetjük ezt az időszakot
Az óvodakezdés sokszor az anyákat jobban megviseli, mint a gyerekeket. A gyerekek pontosan érzik, ha aggódunk amiatt, hogy hogyan fog beilleszkedni az óvodába, de azt is sejteni fogja, ha az óvónő vagy a csoportszoba nem szimpatikus számunkra. Az iskola esetében is fontos, hogy családi körben miként beszélgetünk, milyen véleményeket fogalmazunk meg általában az oktatással, tanulással, az iskolával, tanárral kapcsolatban.
Ha a gyerek azt hallja, hogy elégedetlenek vagyunk, akkor ő sem fogja ott jól érezni magát, csak a hiányosságokra és hibákra fog koncentrálni. Így minden segítő szándékunk ellenére, amivel a legjobbat szeretnénk gyermekünknek, sajnos épp ellenkező hatást érhetünk el.
Ehelyett koncentráljunk a pozitívumokra, emeljük ki azokat a dolgokat, amiknek örülhetünk, és amik miatt gyermekünk is szívesen tölti el ott a napjai nagy részét a következő években.
Forrás: jatekliget.hu
Indexkép: malmstrom.af.mil
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)