1. Sharenting – mikor lesz ártalmas a megosztás?
fotó: depositphotos
A “sharenting” azt jelenti, hogy túl sok személyes adatot, képet és történetet osztunk meg a gyerekről az interneten. Bár aranyosnak tűnhet, hosszú távon a gyerek magánéletének rovására mehet. A szakértők azt javasolják, gondosan mérlegeljük: kinek mutatjuk meg ezeket az információkat, és milyen következményei lehetnek felnőtt korban.
2. Gyengéd nevelés – az idealizmus átka
A “gyengéd nevelés” célja, hogy empátiával, példamutatással vezessük a gyereket, a büntetés elkerülésével. Mégis számos szakértő szerint:
- A szülőket túlterheli, mert nehezen valósítható meg ideálisan.
- Ha nem vagyunk elég határozottak, a felelősségtudat elsikkadhat.
- Nem minden gyereknél működik egyformán – így nem univerzális megoldás.
3. Helikopter nevelés – zuhanó önbizalom
A “helikopter-szülő” túlvédő, minden problémát maga akar elhárítani. Ám ezzel:
- A gyerek nem tanul meg küzdeni, a hibáiból tanulni.
- Stresszhelyzetekben nehezebben boldogul (leblokkolhat).
- A szabályok elmosódhatnak, ha a szülő inkább barátként, mint nevelőként viselkedik.
- Hátráltatja az önállóság és a problémamegoldó képesség kialakulását.
4. Teleprogramozás – túlterhelt gyerekkor
fotó: depositphotos
Az állandó teleprogramozás (szakkörök, torna, nyelvórák) mögött jó szándék is állhat, ám vannak hátrányai is:
- Nem marad elegendő szabad játékidő.
- Könnyen stresszt, vagy kiégést idézhet elő.
- A családi és baráti kapcsolatok sérülhetnek.
- A gyerek nem a saját öröméért, hanem azért vesz részt a programokban, hogy megfeleljen az elvárásoknak.
5. A túlzásba vitt dicséret – amikor mindent megünneplünk
Ha minden apróságért dícsérünk, az alábbiakat idézheti elő:
- A gyerek csak a külső megerősítésre vár.
- Folyamatos teljesítménykényszer alakulhat ki.
- A hibák, kritikák elfogadása nehezebbé válik.
Szakértők inkább az erőfeszítésre koncentráló visszajelzést javasolják, amely a fejlődési szemléletet támogatja.
6. Képernyőidő jutalomként – digitális csapda
fotó: depositphotos
A digitális eszközök jutalmazásként való használata több problémához is vezethet:
- Ha jutalomként használjuk a képernyőidőt, könnyen függőség alakulhat ki.
- A gyerek belső motiváció helyett csak a jutalomra fog hajtani.
- Elakad a rendszeres, egészséges napirend kialakítása.
Ajánlott inkább élményszerű jutalmakat választani, amelyek erősítik az érzelmi kötődést.
7. Irányt mutató, de távolságtartó szülők – ennek is megvannak a buktatói
Ez a nevelési stílus egyensúlyra törekszik: útmutatás mellett enged szabadságot. Viszont az alábbi nehézségekkel szembesülhetünk:
- Nehéz megtalálni az épp megfelelő arányt a kontroll és szabad játék között.
- A szülő zavart okozhat az ingadozó szabályokkal.
- Sok szülő megijed attól, hogy hagynia kell hibázni a gyerekét – pedig ez is a fejlődés része.
Nem létezik univerzális megoldás
Nincsenek tökéletes módszerek, minden család más. A legfontosabb:
- Ismerjük meg a saját döntéseink hatásait!
- Figyeljünk a gyermek igényeire és személyiségére!
- Legyünk rugalmasak a nevelési módszerek között!
És végül: biztosítsuk gyermekeinknek a szabadságot, hogy hibázzanak, tanuljanak és felnőjenek – miközben támogatjuk őket, mint egy világítótorony.
Nyitókép: depositphotos
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)