Az e-kereskedelem környezetre gyakorolt hatását világszerte vizsgálják, a kibocsátás közel feléért az ún. utolsó kilométeres kiszállítások felelnek. Bár itthon egyre emelkedik a csomagautomaták száma, népszerűségük miatt sokszor leterheltek, a korlátozott csomagférőhelyek miatt pedig a várakozást elkerülve, inkább a házhozszállítás mellett dönt a fogyasztó. Kevésbé elterjedt alternatíva a csomagpont, mely esetében a kisboltok válnak átvevőhellyé.
„Vannak más eszközei is az e-kereskedelem széndioxid-kibocsátása csökkentésének, amikre bőven találhatók jó példák a Levegő Munkacsoport anyagaiban. Azokat zömmel a szolgáltatók, kereskedők vethetik be, ha csökkenteni akarják a kibocsátásukat. Mostani videónk a megrendelőket szólítja meg, őket kérjük benne, hogy egy rövid sétát, pár percet áldozzanak a környezetvédelem oltárán, spórolják meg azt a kibocsátást, ami azzal jár, hogy egy furgon eljut az előző címről az övékre” – mondta Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.
Csak Magyarországon 5,1 millióan vásárolnak online, akik nagyobbrészt házhoz kérik rendeléseiket – derült ki a GKID kutatásából. A városi forgalomban rengeteg üresjárat, út- és parkolóhelykeresés nehezíti a kiscsomagszállító sofőrök munkáját. Éppen ezért jelentős károsanyag-kibocsátástól, dugóban ácsorgástól, időveszteségtől, költségtől óvhatják meg a várost, akik nem a lakásajtó elé, hanem csomagátvevőhelyre kérik rendeléseiket.
„A projektünket támogató Clean Mobility Collective régóta foglalkozik a futár- és szállítócégek környezetre gyakorolt hatásával. Legújabb kampányával a fő szennyezőket (így az Amazont is) kéri karbonlábnyomuk mérséklésére. A Levegő Munkacsoport csatlakozva a kezdeményezéshez a lakosság szemléletformálását is fontosnak tartja a témában” – tette hozzá Szegő Judit, a civil szervezet projektvezetője.
A Levegő Munkacsoport videója itt tekinthető meg:
Nyitókép: a Levegő Munkacsoport videójából
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)