Ez a felsorolás nyilván változtatható és tetszés szerint bővíthető. Az azonban biztos, hogy ezek nem azok a tipikus kérdések, amelyeket általában fel szoktunk tenni a gyermekeinknek.
- Ha a mai napodból film készülne, akkor milyen fajta film lenne?
- Mi volt a legkirályabb (legszomorúbb, legijesztőbb stb.) dolog, amit ma láttál?
- Az iskola melyik részében szeretsz a legjobban/legkevésbé lógni?
- Mondj egy dolgot, amit ma tanultál!
- Melyik a legkönnyebb/nehezebb tantárgyad?
- Vagy: Melyik tantárgyból kell a legtöbbet/kevesebbet tanulni?
- Ha tanár lennél, akkor melyik osztályt tanítanád a legszívesebben, és melyiket nem?
- Mikor egyik osztályból másikba vándoroltok, mit csináltok közben?
- Mi a (3) legjobb dolog, amit hallottál ma a folyosón?
- Ki az, akinek kedvesebbnek kellene lennie hozzád?
- Mit hallanál legszívesebben az iskolarádióból?
- Ha tudnál az emberek gondolataiban olvasni, akkor melyik tanár/diák fejébe néznél bele? Kiébe nem?
- Amikor más osztályok diákjaival vagy egy csoportban, akkor melyik osztályt találod a legjobbnak, és melyiket a legrosszabbnak?
- Mit gondolsz, mit kellene többet csinálnod az iskolában? Mit kellene kevesebbet?
- Szerinted melyik az iskola legfontosabb része?
- Melyik osztályban vannak a leghelyesebb fiúk/lányok?
- Ha jönne egy idegen űrhajó, ami valamelyik osztálytársadat felszippantaná, akkor mit javasolnál, kit vigyenek el a saját bolygójukra?
- Kinek segítettél ma? Vagy: Ki segített rajtad ma?
- Ha egy napig láthatatlan lehetnél az iskolában, akkor mit tennél?
- A nap melyik részét szoktad várni, és melyiket nem?
- Mit változtatnál az iskolai menzán?
- Szerinted melyik osztálytársad lesz majd letartóztatva? Melyik lesz miniszterelnök, milliomos vagy filmsztár? Melyik lesz az, aki elenged egy csapat csirkét a könyvtárban? Stb.
- Ha választhatnál másik osztályt, akkor melyik lenne az?
- Mit gondolsz, miről beszélgetnek a tanárok a tanáriban?
- Ha a mai napodat egy érzelemként kellene leírni, akkor milyen lenne?
Nemcsak az iskolai dolgokat illetően, hanem egyébként is hasznos, ha mindig pontosan, célirányosan fogalmazzuk meg a mondanivalónkat. A kamaszok esetében ugyanúgy fenn kell tartani az érdeklődést, mint a kisebbeknél, ezért válasszunk mindig olyan témákat, amelyről tudjuk, hogy érdekelheti őket.
Rendkívül fontos, hogy milyen körülmények között kezdünk bele a beszélgetésbe! Főleg a tinédzsereknél, de már fiatalabb korban is mindig figyeljünk oda, miközben kérdezünk a gyerekeinktől valamit! Ne hagyjuk, hogy csak másodlagos szerepe legyen a közös dialógusoknak, miközben inkább a főzésre, vagy például a vezetésre figyelünk!
Gondoljunk csak bele, hogy mi lenne, ha a férjünk vagy a főnökünk mindig csak úgy beszélne hozzánk, hogy közben valami mást is csinál! Ilyen esetekben biztos, hogy nem éreznénk magunkat túl fontosnak, és a másik félbe vetett bizalmunk is csökkenne. Ne tegyük hát ezt a gyermekeinkkel sem!
Fotó: Flickr.com
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)