Ez a felsorolás nyilván változtatható és tetszés szerint bővíthető. Az azonban biztos, hogy ezek nem azok a tipikus kérdések, amelyeket általában fel szoktunk tenni a gyermekeinknek.
- Ha a mai napodból film készülne, akkor milyen fajta film lenne?
- Mi volt a legkirályabb (legszomorúbb, legijesztőbb stb.) dolog, amit ma láttál?
- Az iskola melyik részében szeretsz a legjobban/legkevésbé lógni?
- Mondj egy dolgot, amit ma tanultál!
- Melyik a legkönnyebb/nehezebb tantárgyad?
- Vagy: Melyik tantárgyból kell a legtöbbet/kevesebbet tanulni?
- Ha tanár lennél, akkor melyik osztályt tanítanád a legszívesebben, és melyiket nem?
- Mikor egyik osztályból másikba vándoroltok, mit csináltok közben?
- Mi a (3) legjobb dolog, amit hallottál ma a folyosón?
- Ki az, akinek kedvesebbnek kellene lennie hozzád?
- Mit hallanál legszívesebben az iskolarádióból?
- Ha tudnál az emberek gondolataiban olvasni, akkor melyik tanár/diák fejébe néznél bele? Kiébe nem?
- Amikor más osztályok diákjaival vagy egy csoportban, akkor melyik osztályt találod a legjobbnak, és melyiket a legrosszabbnak?
- Mit gondolsz, mit kellene többet csinálnod az iskolában? Mit kellene kevesebbet?
- Szerinted melyik az iskola legfontosabb része?
- Melyik osztályban vannak a leghelyesebb fiúk/lányok?
- Ha jönne egy idegen űrhajó, ami valamelyik osztálytársadat felszippantaná, akkor mit javasolnál, kit vigyenek el a saját bolygójukra?
- Kinek segítettél ma? Vagy: Ki segített rajtad ma?
- Ha egy napig láthatatlan lehetnél az iskolában, akkor mit tennél?
- A nap melyik részét szoktad várni, és melyiket nem?
- Mit változtatnál az iskolai menzán?
- Szerinted melyik osztálytársad lesz majd letartóztatva? Melyik lesz miniszterelnök, milliomos vagy filmsztár? Melyik lesz az, aki elenged egy csapat csirkét a könyvtárban? Stb.
- Ha választhatnál másik osztályt, akkor melyik lenne az?
- Mit gondolsz, miről beszélgetnek a tanárok a tanáriban?
- Ha a mai napodat egy érzelemként kellene leírni, akkor milyen lenne?
Nemcsak az iskolai dolgokat illetően, hanem egyébként is hasznos, ha mindig pontosan, célirányosan fogalmazzuk meg a mondanivalónkat. A kamaszok esetében ugyanúgy fenn kell tartani az érdeklődést, mint a kisebbeknél, ezért válasszunk mindig olyan témákat, amelyről tudjuk, hogy érdekelheti őket.
Rendkívül fontos, hogy milyen körülmények között kezdünk bele a beszélgetésbe! Főleg a tinédzsereknél, de már fiatalabb korban is mindig figyeljünk oda, miközben kérdezünk a gyerekeinktől valamit! Ne hagyjuk, hogy csak másodlagos szerepe legyen a közös dialógusoknak, miközben inkább a főzésre, vagy például a vezetésre figyelünk!
Gondoljunk csak bele, hogy mi lenne, ha a férjünk vagy a főnökünk mindig csak úgy beszélne hozzánk, hogy közben valami mást is csinál! Ilyen esetekben biztos, hogy nem éreznénk magunkat túl fontosnak, és a másik félbe vetett bizalmunk is csökkenne. Ne tegyük hát ezt a gyermekeinkkel sem!
Fotó: Flickr.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)