Ha ön egy kis vállalkozás tulajdonosa, és szeretné a céget családi vállalkozásként továbbvinni, ezzel nincs egyedül.
Évente vállalkozók ezrei viszik be a családot a vállalkozásokba. Viszont sok vállalkozó nincs felkészülve azokra a speciális kihívásokra, amelyek akkor jelentkeznek, ha a munkahelyi dolgok és a magánélet összeér.
A családi vállalkozás beindításának folyamata – egy-két híres kivételtől eltekintve - nagyban megegyezik azzal, ahogy bármilyen más kisvállalkozást beindítunk. Az első naptól kezdve az jelenti majd a kihívást, hogy fenntartsunk egy működőképes üzleti környezetet anélkül, hogy elhidegülnének tőlünk azok, akiket szeretünk. Ez nehezebb lehet annál, mint ahogy hangzik, de megvalósítható. Indulásképpen a következőket tegyük.
Legyünk szakszerűek
A családi vállalkozás tulajdonlásának legfőbb vezérelve a szakmai hozzáértés kell, hogy legyen. Az ügyfelek és az alkalmazottak semmilyen körülmények között nem érezhetik azt, hogy kívülállók lennének egy családi összejövetelen. Mikor otthon vagyunk, a család az első. De az irodában az üzleti álljon az első, és a család a második helyen.
Határozzuk meg a szerepeket és a határvonalakat
A családi vállalkozások hajlamosak kudarcot vallani, mikor a családtagok szerepét kell meghatározni a vállalaton belül. Viszont a világos szerepkör és határvonalak felvázolása nélkül egyenes út vezet a konfliktusokig. Hasonlóan más alkalmazottakhoz, a családtagoknak is rendelkezniük kell munkaköri leírással, amelyből világosan kiderül, ki miért felelős, illetve ki miben dönthet.
Foglaljuk írásba a viszonyokat
Sosem szabad azt feltételeznünk, hogy a családtag magától megérti, hol helyezkedik el a vállalkozáson belül. A családi kapcsolatoktól eltérően az üzleti viszonyokat pontosan meg kell határozni írásban. Ez valamikor kissé túl formálisnak tűnhet, viszont a viszonyok írásba foglalása később majd rengeteg kényelmetlenségtől ment meg minket.
Kérjünk tanácsot nem családtagoktól
A családi vállalkozásoknál az objektív tanácsadó aranyat ér. Néha a bizalmas családon kívüli tanácsadó szócsőként funkciónál, míg máskor kérhetjük, hogy segítsen közvetíteni családi problémáknál a szervezeten belül. Még ha jelenleg nincs is rá szükségünk, bölcs dolog lehet keresni egy családon kívüli tanácsadót, még mielőtt a problémák jelentkeznének.
Járjunk el tisztességesen
Az alkalmazottak figyelni fogják, hogyan bánunk a családtagokkal, és ez alapján döntik el, hogy ők maguk számíthatnak-e majd tisztességes bánásmódra. Ha a családtagok jelentős juttatásokat kapnak, illetve olyan előnyöket élveznek, amelyek mások számára nem elérhetőek, a munkahelyi morál csorbát szenved, és az tapasztalhatjuk, hogy alkalmazottak gyakran fognak cserélődni.
Másrészről viszont ha a családtagokkal ugyanúgy bánunk, mint bárki mással, az alkalmazottak nagyon valószínű, hogy a hűségükkel fognak jutalmazni minket.
Dolgozzunk ki tervet a változásokat illetően
A családi vállalat tulajdonosaként az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetünk, hogy nem sikerül világos tervet kidolgoznunk a változásokhoz. Bár lehet, hogy a visszavonulásunk csak évek múlva lesz aktuális, már most kezdjük el megtervezni a helyet a következő generáció számára.
A témánál maradva, számos családi vállalkozás-tulajdonosnak segítség lehet, ha a következő generáció képviselői számára előírják, hogy egy ideig a családi vállalkozáson kívül kell dolgozniuk, bővítendő üzleti tapasztalataikat.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)