Vekerdy Tamás 7 tanácsa az iskolával kapcsolatban
A neves pszichológus szerint az iskoalkezdés nemcsak a gyerekekre, hanem a szülőkre is nagy terhet ró. Az iskolával kapcsolatos véleményét gyakran hangoztatta, és bár sokan nem értettek egyet vele, érdemes elgondolkodni a következőkön...
1. Nyugodtan írjuk meg a gyerek házi feladatát!
Mint mondja, a hétvége nem arra való, hogy tanuljon a gyerek, hanem hogy kiránduljon, szaladgáljon a jó levegőn. Szerinte éppen azért kell a pihenés, hogy a tananyag leülepedjen.
"A szülő a gyermek cinkosa kell legyen a szigorú tanítóval, tanárral szemben. A gyereknek tudnia kell, hogy következménye van annak, ha otthon nem végzi el a házi feladatát, nem pakolja be a másnapra szükséges tankönyveket. De azt is tudnia kell, hogy a szülő kiáll mellette, ha hétvégére 47 matekfeladatot adtak fel háziként. Ilyenkor kell beírni az üzenőbe, hogy családi gondok miatt a házi feladatot a gyerek nem tudta megoldani."
2. A tehetséges nem egyenlő azzal, hogy mindenből 5-ös
Aki mindenből 5-ös, az szorgalmas, ügyes, de nem feltétlenül tehetséges. A pszichológus szerint a tehetséges gyerek ugyanis egyes tantárgyakból bukdácsol, míg másból kimagasló.
"Ki mondta, hogy a jó tanuló a tehetséges ember? Épp ellenkezőleg: a tehetséges és kreatív ember deviáns, egyenetlenül fejlődik, és utálja, amihez nincs kedve. El vagyunk tájolva, amikor a gyerekeinket a jó tanulásra űzzük."
"A tehetséges gyerek a maga szerteágazó intelligenciájával biztosan nem fog jó jegyeket hozni, és nem lesz a tanárok kedvence."
3. "A hajszolás a tananyagban nem ér semmit. A felejtés számára hajszolunk és tanítunk"
Szerinte jobban járunk, ha nem nyüstöljük állandóan a gyereket, hanem hagyjuk, hogy gyerek legyen, hogy játsszon is. Hiszen neki még ebben a korban nagyobb szüksége van a szabad mozgásra, mint az egy helyben való üldögélésre, tanulásra. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne tanuljon, de meg kell őrizni a helyes egyensúlyt.
"A gyerek először játsszon, és ha ebben elfáradt, akkor majd kedvvel, önként veti magát a tanulásra. Mert a gyerek nem lusta, hanem kezdettől fogva mérhetetlenül kíváncsi, és igyekszik elsajátítani a világot. Lustává csak akkor lesz, ha igényeit, testi és lelki szükségleteit újra és újra semmibe veszik, mint ez nagyon gyakran az iskolában, sőt, már az óvodában is megtörténik."
4. A mai iskola megbetegíti a gyerekeket
Az író szerint a mai rendszer egy kalap alá vesz minden tanulót, holott mindenki más ütemben fejlődik. Ráadásul túl nagy a siettetés is. Elvárás, hogy első osztály végére mindenki írjon, olvasson. Van, ahol már a téli szünetre. Szerinte ez irreális.
Mint mondja, kutatások támasztják alá, hogy a gyerekeket megbetegítik a túlzott elvárások és a mai követelmények.
5. A szünetben szaladgálásra van szüksége!
”Ferike mászik előre a pad alatt. Kisfiam, jössz ki azonnal? Kiugrik és mosolyog. Még vigyorogsz is?”
Vekerdy Tamás szerint a gyerekeknek igenis szükségük van egy kis csibészségre, egy kis rohangálásra. Legalább a szünetben nem kellene lekorlátozni, csendben és nyugton tartani őket.
”Ki az udvarra, szaladgáljatok! Így kell, ez a jó. De nem ez van. Nem mehetsz ki az udvarra, mert behordod a piszkot. Vagy a gondnok néni szólt, hogy felvered a port. Nem megy ki senki az udvarra a 600 fős iskolában, hanem a folyosón van mindenki. De ne szaladgálj a folyosón! Viselkedj rendesen! Miért ne szaladgálna, amikor a szünet arra való!? Olvastam olyat, hogy: szünetben szaladgált, megintem.”
”Úgy akarják működtetni az iskolákat, mintha abba nem járnának gyerekek!"
6. Még mindig sok mesére van szüksége
Mindennek az alapja a mesehallgatás. A gyerek ugyanis ilyenkor belső képet készít a fejében, ez pedig mindennél jobban fejleszti őt - hangoztatta a pszichológus.
„Jó volna mindenkinek tudnia – szülőknek és iskolának –, hogy az iskolába óvodás megy, aki majd lassan válik iskolaéretté. Még nagyon sok mozgásra, játékra és mesére van (volna) szüksége. Számára ezek egyelőre még – testi és lelki értelemben egyaránt – a legfejlesztőbb tevékenységek.”
„Tudnunk kell, hogy a mesehallgatás az olvasás előiskolája. Az élvezettel olvasásé! Mesehallgatás közben a gyerekek belső képeket alakítanak ki, a fantázia erősödik, és az erős belső kép akár testi változásokat is hoz magával (egy jól leírt futás hallgatása vagy olvasása közben több vér gyűlik össze a hallgató vagy olvasó lábikrájában – ami aztán tovább erősíti az érzelmi azonosulást, ami kitágult világba vezeti a hallgatót, olvasót, és örömöt, élvezetet okoz).”
7. Napi 2-3 óra iskola bőven elég lenne egy kis elsősnek
Egy kis elsősnek valójában két-három órát kellene csak az iskolapadban ülnie. Vekerdy Tamás szerint a gyereknek az lenne a legjobb, ha utána egyből hazamehetne és szabadon játszhatna, pihenhetne, szaladgálhatna a levegőn. Ezért szerinte azzal tesszük a legtöbbet a gyerekünkért, ha minél hamarabb elhozzuk őt az iskolából.
Indexkép: Depositphotos.com
Idézetek forrása: Vekerdy Tamás: Az iskola betegít? c. könyv
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)