Légy a cinkosa, diktáld le a házi feladatát!
Vekerdy Tamás szerint a gyereknek nincs szüksége töménytelen mennyiségű házi feladatra. Nemcsak azért, mert a család így hétvégén nem tud elmenni egy jót kirándulni, hiszen a lecke miatt otthon kell gubbasztani - hanem azért is, mert a tanuláspszichológia is azt mondja, hogy akkor tud leülepedni a tananyag, ha iskola után mással foglalkozik a gyerek.
”Pénteken délben Robika 47 matematika példát hoz haza. Azonnal eldöntöm, írok-e üzenetet, hogy családi okból nem tudtuk megcsinálni. Az egy nagyon komoly családi ok, hogy szeretnék egy jó hétvégét eltölteni. …Nem kéne ilyen házi feladatokat adni. Ez a tanuláspszichológiával sem függ össze. A tanuláspszichológia azt mondja, intenzív odafordulás egy részproblémához délelőtt, utána egész más dolgok, majd hazamenés, játék, alvás. Ugyanis alvás közben tanulunk.”
Vekerdy Tamás azt tanácsolja, hogy legyünk a gyerekünk cinkosa, és nyugodtan diktáljuk le neki a házi feladat megoldásait. Hozzáteszi, hogy amikor gyerekünk iskolába megy, fontos tudnunk, hogy ”az iskola az ő dolga, nem ellenőrzöm, nem faggatom, másrészt bármikor segítek neki. Amikor kér.”
Pont az marad le, aki nyáron is tanult
Ha a gyerek a hétvégéit és a szünidőket is sok tanulással tölti, akkor kevés a megszakítás. Ezzel pedig csak az ellenkezőjét érjük el annak, mint amit szerettünk volna.
Vannak akik egész nyáron gyakorolnak, míg mások egyáltalán nem. Látszólag úgy tűnik, hogy aki egyáltalán nem foglalkozott iskolai dolgokkal a nyáron, az mindent elfelejtett. Csakhogy Vekerdy szerint pont ők fognak lemaradni később.
”Jönnek a gyerekek szeptemberben. Mire eljön az október, az már fáradt, aki gyakorolt, mire eljön a november, végkimerült. Aki nem gyakorolt, abban most minden lassan előjön. De nincs kifáradva. Hagyd meg a hétvégét hétvégének, a szünetet szünetnek, ne gyötörd magad!”
Mihail_fotodeti képe a Pixabay-en
A mai iskola megbetegíti a gyerekeket
Az író szerint a mai rendszer egy kalap alá vesz minden tanulók, holott mindenki más ütemben fejlődik. Ráadásul túl nagy a siettetés is. Elvárás, hogy első osztály végére mindenki írjon, olvasson. Van, ahol már a téli szünetre. Szerinte ez irreális.
Mint mondja, kutatások támasztják alá, hogy a gyerekeket megbetegítik a túlzott elvárások és a mai követelmények.
”Iskolába lépés után a lányok szignifikánsabban betegek. Betegségük formája: szédülés, szemkáprázás, fejfájás, hányinger, hányás, gyomorgörcs, szorulás, hasmenés, hasfájás, stb. Sokkal jobban alkalmazkodnak a mai iskola elvárásaihoz és ezért ezzel fizetnek. Testi tünetekkel. Semmi bajuk testileg még. Mert ha a pszichoszomatikus tünet sokáig áll fenn, akkor a test is belebetegszik. Ergo a mai iskolai követelmények és elvárások betegítőek.”
A szünetben szaladgálásra van szüksége!
”Ferike mászik előre a pad alatt. Kisfiam, jössz ki azonnal? Kiugrik és mosolyog. Még vigyorogsz is?”
Vekerdy Tamás szerint a gyerekeknek igenis szükségük van egy kis csibészségre, egy kis rohangálásra. Legalább a szünetben nem kellene lekorlátozni, csendben és nyugton tartani őket.
”Ki az udvarra, szaladgáljatok! Így kell, ez a jó. De nem ez van. Nem mehetsz ki az udvarra, mert behordod a piszkot. Vagy a gondnok néni szólt, hogy felvered a port. Nem megy ki senki az udvarra a 600 fős iskolában, hanem a folyosón van mindenki. De ne szaladgálj a folyosón! Viselkedj rendesen! Miért ne szaladgálna, amikor a szünet arra való!? Olvastam olyat, hogy: szünetben szaladgált, megintem.”
”Úgy akarják működtetni az iskolákat, mintha abba nem járnának gyerekek!"
Indexkép: olia danilevich fotója a Pexels oldaláról
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)