Programunkban kiemelt helyen szerepel, a környezettudatos magatartás kialakítása, erősítése, és a környezetvédelem. Ebben a témakörben rengeteg lehetőség van a gyerekekhez közel hozni a pozitív mintákat, új ismereteket, megerősítéseket. A közösen, jó hangulatban átélt tevékenységek, a játékosan feldolgozott élmények válnak igazán maradandóvá a gyerekekben. Ezért nagyon sok ilyen lehetőséget biztosítunk számukra.
Megvalósított témánk: Újrahasznosítás lehetőségeinek változatos feldolgozása 3-6 éves gyerekekkel. Műanyag flakonokból, és kinder tojás belső részéből "Béka elkapó" barkácsolása, és újságpapírból gyöngyök készítése, nyaklánc, karkötő fűzése.
A barkácsolást megelőző hetekben, a gyerekek otthonról különböző hulladékokat hoztak (műanyag flakonokat, újságpapírokat, üvegeket, használt elemeket). Ezeket közösen elhelyeztük itt, az óvodánkban lévő szelektív gyűjtőkbe, ami már nem fért a tárolókba, elvittük a pár utcányira lévő szelektív kukaszigetre. Itt megfigyeltük, melyik kukának milyen a színe, abba melyik hulladékot kell tenni. Ezek elrendezésében a megtanult mondókánk volt segítségünkre. Kék- papír, de csak tiszta. Sárga- műanyag, lapítva. Fém- mehet a szürkébe. Üveg, szín szerinti edénybe. Fehér- fehér üveg. Zöld- színes üveg. Visszatérve az óvodánkba, kartondobozokból elkészítettük saját szelektív hulladékgyűjtőinket. Ezeket az öko mesénk feldolgozásánál használtuk.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A hulladékok feldolgozásáról megnéztük a "Lola meséi" közül: Kukasziget, és palackpulcsi című mesét. Itt végigkövethették a gyerekek, hová viszik a szétválogatott műanyag flakonokat, mi készülhet belőlük, mi az újrahasznosítás.
Megismerkedtünk Tarján Iza: Zöld vers-én keresztül, Rendes Tamással, aki szemetel, és nem vigyáz a környezetére, és Szemet elekkel, aki a rendet szereti.
Feldolgoztuk a "Gyógyítsuk meg Földanyát" című öko mesénket. Elkészítettük Béka Apót, Béka Vilit, és családjukat cd-lemezből, a tavacskájukat anyagból, és a varázserdőt, ahol éltek. A fákat és a bokrokat kartonpapírból készítettük, nylon harisnya gombócokkal festettük készre-szépre. A mese eljátszása után, az összegyűjtött flakonokból, és kinder tojás belsejéből Béka Apót, és Béka Vili légyelkapót barkácsoltunk.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A nagycsoportosok sablon átrajzolásával kezdték, majd körbevágták a békaformákat, szemeket, szájat rajzoltak nekik. A kupakokhoz rögzítettük a madzagot, amelyik végén lógtak, a gyerekek által elkészített legyecskék. A barkácsolás végeztével indulhatott a játék, illetve a verseny. A szekrény oldalára készítettem egy Béka Após táblázatot, a gyerekek nevével, és jelével ellátva. Ide akkor pecsételhettek a gyerekek, ha a békájuknak sikerült elkapni a legyet. A nap végén megnéztük közösen, melyik gyereknek lakott jól a békája, kiét kell még megetetni.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
A kiscsoportosaink, nagyméretű legyeket készítettek, sárga műanyag dobozokból. A nagycsoportosokkal a legnagyobb tornahengerre egy nagyméretű Béka Apót ragasztottunk, ebbe dobálhatták a kicsik a legyecskéjüket. A mesefeldolgozással, és a barkácsolással párhuzamosan - a már korábban elkészített papírgyöngyökből - készültek nyakláncok, és karkötők, amit a szerepjátékainknál voltak gyönyörű kiegészítők.
![]() |
![]() |
A pályám során igyekeztem minél több változatos technika alkalmazását átadni a gyerekeknek. Fejleszteni kreativitásukat, felkelteni alkotás iránti vágyukat, megtanítani őket sokféle eszközt változatosan használni, a már nem használt dolgokat ötletesen újrahasznosítani, így megéreztetni velük az alkotás örömét. A Maci csoport az, ahol bármiből "kincs" készülhet. Mindez úgy, hogy a játékosság, önkéntessé, humor, közös élményekre építés, közös munka, komplexitás adja tervezőmunkám alapját. Vallom, ha az óvó néni nagyon szeret, és fontos értéknek tart valamit, azt szinte észrevétlenül tudja megtanítani, átadni a gyerekeknek.
Az elhivatottságomról: nyolc éve vezetek három óvoda óvó nénijeinek vizuális munkaközösséget, ahol megmutatom az új technikákat, eszközöket, ezeket hogyan lehet változatosan alkalmazni a gyerekek körében, milyen differenciálási lehetőségek vannak. Milyen újszerű dekorációkat lehet készíteni, hogyan tudunk bármit újrahasznosítani. Tíz éve tartok gyöngyfűzést felnőtteknek, gyerekeknek. Több éve önkénteskedem a jaminai Nagycsaládosok családi napján, ahol kézműves foglalkozásokat tartok.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)