Képünk illusztráció!
Kisiskolás gyerekek szülei gyakran aggódnak amiatt, hogy gyermekük képtelen a rendszerezésre, nem tudja számon tartani a feladatait és a felszerelését. A tanító is jelzi, hogy nem mennek a szöveges feladatok, és a kicsi figyelme csak egy rövid ideig tartató fenn. Ilyen esetekben jelenthet segítséget a homloklebeny-terápia.
A frontális lebenyt működésre ingerlő terápia – amely jórészt az Alapozó Terápia módszereire és gyakorlataira épül - 7 éves kortól akármeddig hatékony, de elsősorban tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknél szokták alkalmazni. Abban az esetben hatásos, ha a problémát nem részképességzavar, hanem valamilyen figyelemmel kapcsolatos probléma, esetleg ADHD vagy autizmus okozza.
(Olvasd el ezt is: Alapozó Terápia: idegrendszerfejlesztő terápia)
Alulműködő frontális lebeny
Sólyom Brigitta homloklebeny-tréner, a Csodakapu Alapítvány szakmai vezetője elmondta: az ADHD-s és autista gyermekeknél képalkotó eljárásokkal kimutatható a frontális lebeny csökkent működése. Ez okozza náluk a társas kapcsolatok nehézkességét, a figyelemzavart, a rugalmas gondolkodás hiányát vagy olykor az összefüggések megértésének nehézségét. A frontális lebenyt ingerlő speciális mozgásterápia hatására a panaszaik akár néhány héten belül enyhülhetnek.
A foglalkozások 45-90 percesek, egy-egy feladatot ezalatt 10-15 percig ismételnek. A gyakorlatokat minden nap kell otthon is gyakorolni szintén 10-15 percet, anélkül ugyanis a heti egy alkalmas terápia semmit nem ér. Fontos, hogy a mozgással elsajátított készségek megfelelően bevésődjenek ahhoz, hogy egy idő után tanulási helyzetben maguktól aktivizálódjanak.
A homloklebeny-terápia hatására az ADHD-sok az esetek jó részében elkerülhetik a gyógyszeres kezelést, a pedagógusok pedig már néhány hét után pozitív változásokról szoktak beszámolni. A korábban szétszórt, figyelmetlen gyerekek gondolkodása is összeszedettebbé, rugalmasabbá válik, hamarabb felismerik az összefüggéseket, és hatékonyabban tudják alkalmazni a korábban megszerzett ismereteket is az aktuális feladat megoldása során.
Minden életkorban hatékony
Bár a terápiát leggyakrabban a tanulási nehézségekkel küzdő kisiskolásokon alkalmazzák, későbbi életkorokban is hatékony lehet. Kamaszkorban sokszor okoz nehézséget, hogy a középiskolai felvételik pont a legnagyobb hormonális változások idejében történnek. A homloklebeny-terápia – tantárgyi felkészülés kiegészítéseként – sokat segíthet a koncentrációban és a figyelem fenntartásában. Időseknél a gyakorlatok a demencia folyamatát lassítják.
Kapcsolódó cikkeink:
- Sindelar-terápia a tanulási zavarok megelőzéséért
- Mozgássérült és értelmi fogyatékos gyerekeknek is segít a gyógylovaglás
- Ösztönös mozdulatok a babáknál: a csecsemőkori primitív reflexek és hatásaik
- A diszlexia jelei óvodáskorban: ezekre figyeljünk, hogy időben észrevegyük a bajt
Kép: Satyrenko / shutterstock
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)