Fizikai fejlettség
Ezzel kapcsolatban a szülő nem tehet semmit, mégis érdemes említést tenni róla. Fizikailag akkor érett a gyermek az iskolára, ha legalább 115 cm magas, a súlya pedig minimum 18 kg. Ez egyrészt azért lényeges, hogy elbírja az iskolatáskát, másrészt a túl pici gyerek nagyon hamar kifárad szellemileg is.
A fizikailag iskolaérett gyerekek testarányai már megváltoztak, eltűnt a babás pocakjuk, és megkezdődött náluk a fogváltás.
Egyensúlyérzék
A fejlett egyensúlyérzék azt jelzi, hogy a gyermek odafigyelés nélkül képes összehangolni a mozdulatait. Ha ezen a területen elmaradások vannak, ha arra kell koncentrálnia, hogy el ne essen, akkor nem marad energiája arra, hogy az egyéb iskolai feladataira összpontosítson. A megfelelő egyensúlyérzék legbiztosabb jele, ha a gyermek már tud két keréken biciklizni.
A következő otthoni feladatokkal fejlesztheted játékosan gyermeked egyensúlyérzékét:
- Kérd meg, hogy álljon lábujjhegyen 10 másodpercre! Utána pihenő következik, majd ismételjétek meg a gyakorlatot.
- Ha az előző pont már jól megy, járjatok lábujjhegyen!
- Építsetek építőkockából magas tornyot, kártyából várat! Játszatok Jengát!
- Játszatok balerinásat: két kézzel oldalt egyensúlyozva álljon fél lábra!
- Kinyújtott karjában vigyen át egy labdát a lakás túlsó felébe!
- Egyensúlyozzon a fején párnával!
- Tanítsd meg rollerezni, biciklizni!
Beszédértés, beszédprodukció
A tiszta kiejtés alapvető egy első osztályos gyermeknél. A beszédhiba gyakran a helyesírást is akadályozza, előfordul ugyanis, hogy a gyermek valóban nem hallja a különbséget például a virág és a világ szavak között.
A probléma okának felderítése és kezelése logopédus feladata, de a szülő is sokat tehet azért, hogy gyermeke ne cserélje össze a hangokat. Gyakran ugyanis egyszerű figyelmetlenségről van szó, és néhány helyreigazítás után a gyerek már magától is helyesen fogja ejteni a szavakat. Különösen igaz ez azokban az esetekben, amikor képes az adott hang kiejtésére, csak bizonyos szavakban következetesen valami mást használ helyette, például csicsá-t mond cica helyett. Szintén fel lehet otthon is hívni a gyerek figyelmét a helyes artikulációra, például hogy ahol szükséges, nyissa nagyra a száját.
Kapcsolódó cikkünk: Nehezen érthető a gyerek beszéde, rosszul ejt egyes hangokat? - Játékos fejlesztő feladatok a logopédustól
Figyelem
Iskolás korra alapvetőnek kell lennie annak, hogy a gyermek képes a figyelmét viszonylag hosszabb ideig is összpontosítani – akár olyasmire is, ami nem érdekli különösebben. A 45 perces osztatlan figyelmet természetesen nem lehet elvárni tőlük, hiszen ennyi idő alatt egy felnőtté is elkalandozik. A memóriajáték, a különbségkereső képrejtvények vagy a „Simon mondja” azonban játékosan fejlesztik ezt a képességet, hogy legalább annyi ideig képes legyen odafigyelni, amennyi egy hatévestől elvárható.
Olvasd el ezt is: Hogyan fejleszthetjük gyermekünk figyelmét?
Finommozgás
Egy elsősnek elvileg már képesnek kéne lennie arra, hogy szabályos ceruzafogással szűk vonalak közé jól formált betűket írjon. Évtizedek óta tudjuk, hogy ebben az életkorban a csukló fejletlensége miatt ez még nem reális elvárás, a tananyag azonban mit sem változott. Hogy minél kevésbé okozzon szenvedést az írástanulás:
A következő módszerekkel fejlesztheted a gyermek finommotoros képességet:
- Újságpapír tépkedése
- Színezés
- Gyurmázás, papírhajtogatás
- Nagyméretű betűk írása táblára vagy újságpapírra (csak ha a gyerek kéri)
- Játék száraz hüvelyesekkel: babbal, lencsével, sárgaborsóval
- Vágás ollóval (olvasd el ezt is: Hogyan tanítsuk meg gyermekünket az ollóval bánni?)
Szocializáció
Egy iskolába készülő gyereknek már tudnia kell, hogy a felnőtteknek szót kell fogadnia, az adott feladatokat el kell végeznie, és tudnia kell biztonságosan mozogni a kortársai között. Ennek fejlesztése az óvoda legfontosabb feladata, ám mindez nem megy a család támogatása nélkül.
- Akárcsak az óvodában, otthon is legyenek világosak a szabályok! Természetesen nem kell az intézményt másolni, hiszen a család légköre egészen más, azonban törekedjünk otthon is a következetességre.
- A kiszámítható napirend minden életkorban biztonságot ad. Legyenek rendszeresek a közös étkezések, és a lefekvésnek is legyen egy állandó időpontja.
- A nagycsoportos gyerekek már élvezni szokták a szabályjátékokat, így játsszunk velük sok társasjátékot. Ilyenkor lehetőleg ne (mindig) hagyjuk őket nyerni – fontos, hogy a kudarctűrő képesség is kifejlődjön bennük (hasznos olvasmány: Nem tud veszíteni a gyerek? 6 tipp azért, hogy élmény legyen a közös társasozás)
- Szoktassuk a felelősségvállaláshoz! Egy iskolás már nem mondhatja, hogy azért hiányos a felszerelése, mert Anya rosszul pakolta be a táskáját, még akkor sem, ha egyébként ez történt. Célszerű, ha a saját dolgait már valamennyire ő maga tudja kézben tartani.
Kép: ponce_photography / Pixabay
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)