|
Sólyom VandaLogopédusElérhetőségeim: E-mail: solyomvanda@gmail.com Honlap: http://logopedia.hupont.hu |
Kérdezz-felelek
Kedves Vanda!
Kisfiam 3,5 éves, rengeteget, viszonylag gyorsan beszél. Egyes hangokat nehezen érthetően ejt, idegenek sokszor nehezen értik a bészédét, néha nekünk, szülőknek is gondot okoz. Problémás a k hang, helyette egy némileg elmosódott t-t ejt pl tutya.
Másik problémám a \'tanult beszédhiba\'. 5 éves lányom jó szókinccsel, helyes hangzókkal, nyelvtannal beszél. Nagymama, anyósom, akit a gyerekek rajongásig szeretnek és bajban lennénk a rendszeres segítsége nélkül - kész főnyeremény, őstehetség a gyerekekkel és sokat is van velük - sajnos nyelvtanilag elég hibásan beszél. Ragozási hibák, szókincs, névelő (a apa a dógozóba van) jellemző a beszédére. Őt kijavítani természetesen nem fogom, de egyre jobban zavar, hogy az eddig helyesen mondott mondatok hibásak lesznek. Hogy tudom elkerülni, hogy ezek a hibák rögződjenek? Szabad-e elmagyarázni, hogy az \'ő majd megmutassa\' nem szép, vagy inkább bízzak abban, hogy az itthoni és az óvodai beszéd eredményeképp magától visszajavul?
Köszönettel:
Flóra
Kedves Flóra!
Kisfiának 4,5-5 éves koráig "van ideje" arra, hogy a hibás hangok rendeződjenek, spontán javuljanak. Ha ezután, vagy e kor körül még mindig vannak hibásan ejtett hangok a készletében, akkor érdemes logopédus segítségét kérni a javításban. Addig is javaslom, hogy szép beszédpéldát nyújtsanak neki, helyesen artikulált, lassú beszéddel. Beszélgessenek sokat, játszanak a hangokkal. Semmiképpen ne erőszakosan, de foglalkozzanak a beszéddel.
A nagymamával kapcsolatban javaslom, hogy mindkét gyerkőcnek magyarázzák el, hogy ez nem helyes beszéd. És szintén a jó példával, a nyelvtan javításával segítsék a fejlődést. Elképzelhetőnek tartom, hogy az óvodai és otthoni példamutatás nagyban segít ezek spontán rendeződésén, de véleményem szerint mindenképpen szükség van ezek átbeszélésére is. Hiszen, hiába a jó példa, ha a gyermek nem érti, ott miért helyes az, ami otthon nem...
El kell szépen, kedvesen mondani, hogy a nagymama még más stílusban beszél, mint, ami már megszokott, ő még így tanulta, de nem ez a helyes. Ezzel szerintem senkit nem sértünk meg. Talán, ha annyira jó a kapcsolat ezt maga a Mama is megteheti, finoman meg kell próbálni Vele erről beszélni.
Üdvözlettel:
Kedves Vanda!
Kisfiam novemberben lesz 4 éves és még nem beszél. Van néhány szó, amit mond, de még ezek sem tökéletesek. Többnyire a szavak elejét mondja. Próbál minket utánozni, tehát az akarat megvan benne. Szakemberek azt mondták, hogy az egyensúlyközpontja sérült. Logopédiai oviba irattuk. Márciusban el is kezdte, de csak május végéig járt oda, mert az épületet felújítják, s nyáron amúgy sem megoldott náluk a gyermekfelügyelet. Hetente 2X visszük logopédushoz ill. íriszterápiára.
A kérdésem az lenne, hogy Ön szerint milyen hatást gyakorolna kisfiamra, ha külföldre költöznénk és egy ottani oviba iratnánk be. Én úgy gondolom, hogy mindenképp szüksége van az itthoni, magyarországi fejlesztésre, segítségre.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:
Krisztina
Kedves Krisztina!
Véleményem szerint is mindenképpen nagy fokú fejlesztésre van szüksége kisfiának.
A logopédiai óvoda is fontos, és valóban heti kétszer nagyon pozitív a magán fejlesztés. A logopédiai óvodában egész nap a beszéd van középpontban, ami mellett amikor csak lehet, egyéni fejlesztéseket is adnak a gyermekeknek.
Ilyen esetben viszont, emellett szükség van a magán úton történő ellátásra is.
A gyermek fejlődését illetően nem tartom most pozitívnak a külföldi költözést, hiszen megszakad a fejlesztés menete.
Ha elengedhetetlen a költözés, először mindenképpen egy magyar logopédust kell találni, aki kint is rendszeresen foglalkozik a gyermekkel. A probléma az, ha ez meg is van, hogy még mindig hiányzik a mindennapos (egésznapos) logopédiai fejlesztés.
A mozgásterápia (AYRES) nagyon jó ötlet, nagyon sokat segít a megkésett beszédfejlődés problémájánál. Emellett a TSMT terápia is hatásos lehet, ez kifejezetten jól fejleszti az egyensúlyi rendszert (vesztibuláris rendszer) Az interneten erről is sok információ megtalálható. Ha ez a probléma (egyensúlyközpont), akkor ez mindenképp pozitív lehet.
Üdvözlettel:
Kedves Vanda!
Kisfiam 2 éves 3 hónapos. Nagyon korán kezdett beszélni már másfél éves kora körül legalább 100 szót tudott. Soha nem erőltettük és mindenki csodálta, hogy milyen szépen beszél. Azóta már mondatokban tisztán beszél. illetve így volt ez 3 héttel ezelőttig. Azóta elkezdett dadogni. úgy vettük észre egyre rosszabb a helyzet.
A családi körülményeink rendezettek ezért nagyon kiegyensúlyozott és boldog gyerek.
Soha nem produkáltattuk, nem erőltettünk rá semmit.
Amikor elkezdett dadogni úgy csináltunk mintha nem történne semmi, soha nem szóltunk rá, nem javítgattuk, hagytuk hátha ha nem reagálunk rendeződik a dolog.
A mondókákat hibátlanul mondja, amiket kívülről tud.
Ha fáradtabb jobban dadog.
Kerestük a lehetséges okokat. A gyermekorvos azt mondta, hogy ez ebben a korban előfordul és majd kinövi.
De ez nem megnyugtató válasz számunkra, mert szakember véleményét is szeretnénk tudni.
Kérdésem, hogy ön szerint el kell e vinni szakemberhez, illetve mit tudunk mi szülők tenni, azonkívül, hogy türelmesek, odafigyelők vagyunk. Sok mesét, mondókát olvasunk, szépen beszélünk vele.
Az orvos kérdezte hogy nem ijedt e meg valamitől, mert attól is lehet. Gondolkoztunk és 2 dolog történt ami esetleg említésre méltó lehet. Megijedt egy kutyától, és egyszer hanyatt esett és beverte a fejét hátul. de egyik se tűnik olyan nagy dolognak, persze ezektől is lehet a doktornő szerint.
Kérném a segítségét, hogy érdemes e logopédushoz fordulni, illetve hogy hogyan tudunk mi szülők segíteni.
Válaszát előre is megköszönve,
Tisztelettel:
Simonné Tóth Éva
Kedves Éva!
Véleményem szerint is csupán élettani dadogásról lehet szó, de ezt megállapítani így nem lehet. Ebben az esetben, ha csupán ez az ok, akkor a szülőknek és a gyermeket körülvevő személyeknek ennek megfelelően kell viselkedniük. Ezzel megakadályozható, hogy a gyermek dadogása állandósuljon, esetleg beszédgátlás, beszédfélelem alakuljon ki.
Valóban lehetséges traumától is a megakadás. Abban az esetben, ha ez nem sokkal (vagy közvetlenül) a dadogás előtt történt. Ami számunkra nem akkora ijedtség, az egy kicsi gyermeknek lehet nagy sokk. Az esések és balesetek után lehet lelki sérülés (bizalom elvesztése, megingása), ami szintén okot adhat dadogásra.
Ezt mindenképpen személyes beszélgetés során, a körülmények teljes átbeszélésével lehet feltárni.
Ha úgy érzi, akár egy beszélgetés erejéig is felkereshet logopédust. Akár a teendők megismerése és megnyugtatás végett is.
Tisztelettel
A kisebbik fiam 22 hónapos és nem akar beszélni. Ezeket mondja csak:szia, tesszé(tessék), tá(tányér), néha any(anya). Próbálom mondogatni a szavakat, ha képeket nézegetünk, hogy mondja utánam, de nem akarja. Ha valamit akar csak mutogatja, vagy hisztizik. Tudna valamilyen módszert ajánlani amivel fejeszthetném a szókincsét? Ebben a korban mennyi szót kellene már tudnia? Mikor kell szakemberhez fordulni?
Válaszát előre is köszönöm.
Üdvözlettel:Szilvi
2.5 éves kor elmúltával, az esetben, ha nem beszél a gyerkőc, megkésett beszédfejlődésről lehet beszélni.
Ebben az életkorban nagyon eltérő a szókincs nagysága. Előfordulhat, hogy a gyermek 10-20 szót mond csak, de az is, hogy száznál is többet.
Javaslom, hogy a beszéddel csak játékos formában, pozitív légköreben foglalkozzanak, nem szabad erőltetni, nem szabad elérni azt, hogy a gyermekben kialakuljon a beszédgátlás, ami megakadályozza a további fejlődést.
Játszva, nem erőszakosan kell próbálkozni. Sok ingert kell adni a gyermeknek, emellett megfelelő beszédpéldát. Érdemes minden tevékenységet beszéddel kísérni, elmesélni, hogy épp mi történik, hova megyünk, mit veszünk fel...stb...
Ha kétségei akadnak a beszédfejlődéssel kapcsolatban, érdemes a gyermeket elvinni hallásvizsgálatra (mindig ez az első lépés), már egy enyhe fokú halláscsökkenés is eredményezhet beszédfejlődés lassulást, zavart.
üdvözlettel:
Kedves Vanda!
Kisfiam 2,5 éves.Kb 140 szóból áll a szókincse,ezek között vannak hangutánzó szavak és szótöredékek is.Többnyire szómondatokban beszél,bár egy pár hete megjelentek a következő típusú kétszavas mondatok is pl.?apa ülj,anya gyere,szia baba nem jó...stb Aggaszt,hogy kortársai nagy része már folyamatosan ,összetett mondatokban beszél,Bálintka pedig elég nehézkesen halad a beszéddel.Bár hozzáteszem naponta új szóval lep meg, két éves korában mindössze 40 szót mondott csak.Sőt sok szót sokkal szebben mond már,mint akkor.Mindent megért,okos,értelmes kisfiú.Mozgásban átlagon felüli a teljesítménye,legalábbis ami a nagymozgásokat illeti, a finom mozgások terén nem olyan ügyes.Mégis megkérdezem,hogy Ön mit gondol,el van e maradva a kisfiú a beszédfejlődésben,s mit tehetünk érte?Kis baba kora óta mondókázunk,dalolunk minden nap.
Válaszát előre is köszönöm!
Reni
Kedves Reni!
Véleményem szerint a kisfiú szépen fejlődik. És ahogy olvasom azóta is folyamatosan új szavakat tanul, nő a szókincse.
Talán kissé nehézkesebben indult be nála a folyamat, de ha nem tapasztal visszaesést, és továbbra is fejlődés mutatkozik, akkor nem hinném, hogy van mitől tartani.
Javaslom, hogy továbbra is foglalkozzanak a beszéddel, adjanak megfelelő beszédpéldát, és menjenek gyermek közösségbe, mert ez is nagyon hasznos lehet.
A finommotorikát érdemes fejleszteni, különböző rajzos, játékos feladatokkal. Lehet papírt vágni, tépni, tárgyakat ujjal felszedegetni, kupakkal játszani (üvegre csavarni, leszedni), gyöngyöt fűzni. Ennél mindig a nagyobb mozgásoktól haladjunk a kicsik felé (először nagyobb gyöngyöket fűzünk nagy zsinórra, majd egyre kisebbeket).
Üdvözlettel:
A kislányom 2,5 éves,bölcsödés,és nagyon értelmes,kedves kislány.Nagyon jó a memóriája,és ügyes a mozgásban.
De kevés szót használ,inkább mutogat,és arra,ha "kitalálom",mit szeretne,mondja,hogy ja-ez az igen, vagy nem.
Tehát a hallása jó, a mi beszédünket megérti,de ő keveset beszél.A szavakat is nehezen érthetően mondja pl tej az te, a bogár-gugga.Mostanában sok szót elismétel utánam,de amit ő használ magától,az kb.30-40 szó.
Nagyon ritkán 2 szavas mondat.(Anya gyere).Tudja a nevét is mondani,de azt ejti tisztán.
Milyen típusú fejlesztést javasol?
Sokat beszélek hozzá csecsemőkorától,mondókákat,dalokat,meséket is tanítunk (tanul a bölcsiben is),be is kapcsolódik,de egyenlőre csak a hangokat,szótagokat tudja visszaadni.
köszönöm
Annamari
Amire oda kell figyelni, hogy a gyerkőc igenis érezze, hogy beszélnie kell. Nem biztos, hogy jó megoldás, ha a mutogatásra Ön "kitalálja" mit szeretne. A gyermekek akkor szeretnek és fognak beszélni, ha tudják, észlelik, hogy annak amit mondanak, "súlya van".
Ha nem figyelnek rá, vagy (az Önök esetében) nincs szükség rá, hiszen anya úgyis kitalálja, nem akar majd beszélni.
Ha úgy érzi, hogy a megértéssel nincs gond, az egy részről mindenképpen megnyugtató.
Az tény, hogy ennyi idősen azért több szót kellene használnia a kislánynak, nagyobb szókinccsel kellene rendelkeznie. A kérdés az, hogy csak azért nem beszél, mert nem kell neki, vagy azért nem, mert a szókincse nem elégséges.
Azt tanácsolom, hogy a megszokott mondókázás, beszélgetés mellett, tőle is várják el a beszédet. Ha szeretne valamit, igenis mondja ki. Ha rájön, hogy hamarabb eléri a célját így, mint mutogatással, akkor szépen fog fejlődni.
Ha pár hónap múlva az állapot nem javul, nem bővül szókincse, akkor talán érdemes lesz szakembert felkeresni, de remélhetőleg szimpla lustálkodásról lehet szó.
Üdvözlettel:
Kedves Vanda!
A kisfiam 3,5 éves, két beszédhibája is van. Az egyik, hogy "az" helyett, mindig "a"-t mond, pl. "a óvoda". Sokáig nem javítottam ki, csak helyesen elismételtem, mostanában kijavítom, felhívom rá a figyelmét, de nem változik a helyzet. Mivel tudnám segíteni a helyes berögződést?
A másik az "r" betű használata. Sokáig azt hittem, nem is tudja kimondani, mindig vagy "l"-nek, vagy "j"-nek ejtette, vagy egyszerűen kihagyta a szóból. A múltkor viszont kiderült, hogy azokban a szavakban, amikben a betű középen van, vagy nem ismer olyan jól, gyönyörű "r" betűket mond. Most próbálom vele a répa-retek-mogyoró versikét, de a szó elején ott is "l"-nek ejti, a mogyoróban viszont már szépen. Miket és hogyan gyakorolhatnék vele? És mindig ki kellene javítanom, vagy mondjuk kijelölünk egy kis időt minden nap és akkor gyakoroljunk?
Köszönettel:
Marianna
Kedves Marianna!
Kisfiának még van ideje a fejlődésre. A hangok tisztaságának 4,5-5 éves korra kell teljesen kialakulnia. Az R hang a legkésőbb kialakuló hang, tehát még ebben is előrébb jár, mint elvárható lenne. A hang kiejtése mindig függ az előtte álló hang minőségétől. Valószínűleg olyan szavakban, ahol az előző hang segíti az R bepörgését, könnyen tudja kimondani. A szó elején nincs segítő hang, így ott nehezebb.
Örülök, hogy foglalkoznak a beszéddel, de kérem, ezt játékosan tegyék. Nem kell minden hibánál felhívni a gyermek figyelmét arra, hogy valamit rosszul mond, mert kialakulhat a beszédgátlás.
Javaslom, hogy tovvábbra is játszanak a hangokkal, a javítás helyett mindenki, aki körülveszi a gyerkőcöt mutasson jó példát, ismételje el helyesen a hibásan mondott névelőket, stb. Ez ebben a korban bőven elég, ahhoz, hogy időben kialakuljanak a megfelelő hangok, nyelvtani szerkezetek.
Üdvözlettel:
Ismerek egy kisfiút, aki nyáron tölti be 5. életévét, óvodába lépésekor (3 éves), nem beszélt, jelenleg is nagyon nehezen érthető a beszéde, az óvónők számára a gyerekek tolmácsolnak, elharapja a szavak végét, tő mondatokban beszél, de többnyire egyszavas mondatai vannak. Próbálom behatárolni, hogy a megkéset beszédfejlődés mely fajtájába tartozhat, vagy csak csupán életkori pöszeség áll fenn? Ebben kérném a segítségét, hogy ön, mint szakember ezt, hogyan látja?
Várom megtisztelő válaszát:
Niky.
Sanos látatlanban nagyon nehéz mit mondani erre. Ahhoz, hogy a diagnózist ki lehessen jelenteni, mindenképpen személyes találkozóra, különböző vizsgálati eljárásokra van szükség.
A megkésett beszédfejlődés maga egy diagnózis. Általában, ha egy gyermek 3 éves korára sem beszél megfelelően, nem elegendő a szókincse, akkor mondhatjuk, hogy megkésett/akadályozott beszédfejlődéssel állunk szemben. Az, hogy e kettő közül valójában melyikkel, megint csak vizsgálatok során deríthető ki. A megkésett b. fejlődésű gyermeknek inkább a beszéd mennyiségi oldalával vannak problémák, akadályozott beszédfejlődés esetén emellett a beszéd minőségi oldala is károsodott. A két beszédhiba okai is eltérőek. Ezekkel a kórképpekkel együtt jár a hangok torz ejtése is.
Élettani pöszeségről 4,5-5 éves korig beszélhetünk. Erre a korra a hangoknak le kell tisztulnia, de ez esetben a szókinccsel, mondatok bőségével nem szokott gond lenni.
Üdvözlettel
A kisfiam júniusban lesz 3 éves. A beszédfejlődése lassan indult be, de ezen nem izgultam, mivel a kisfiúknak lassabban fejlődik a beszédközpontjuk. Pár hónapja visszatérő jelenség (hol egyáltalán nem, hol kevésbbé , jelenleg nagyobb mértékben) a szótagok ismétlése, illetve a szavak első szótagjának megnyújtása, ismételgetése. Van úgy, hogy elkezdi a gondolt szó első szótagját kimondani, de olyan nehézkes, hogy már nem is mondja ki, hanem helyette inkább mást mond. Olyan érzésem van, mintha a gondolata előbbre járna, mint a szavak kimondása. Sokat énekelgetünk, mondókázunk és akkor szépen, folyamatosan énekli a szöveget. Tudom, hogy még kicsi, és most van folyamatában a beszéd kialakulása, de kicsit aggódom. Türelmesen meghallgatom, kivárom, amit szeretne mondani, ha sikerül megdícsérem, de tudok-e mással segíteni neki, mert rossz lehet, hogy nem sikerül kimondani amit közölni szeretne, és attól félek, hogy ez elveszi a kedvét a beszédtől. Előre is köszönöm: Vera
Kérem, ne aggódjon, kisfiánál teljesen normális jelenség, az "élettani dadogás" áll fenn.
("Olyan érzésem van, mintha a gondolata előbbre járna, mint a szavak kimondása") Ez a mondat teljes mértékben megállja a helyét, ez az időszak emiatt alakul ki.
Kérem, olvassa el honlapomon a "Mit tehet a szülő- dadogás" címszó alatt található írást, ezen belül is az írás végén található élettani dadogásról szóló részt.
logopedia.hupont.hu
Üdvözlettel:
Kisfiam nemrég múlt 2,5 éves. Március első hetét felsőlégúti problémák miatt kórházban töltöttük. Hazaérkezésünk első napján hányás-hasmenés jelentkezett nála, amit mint utólag kiderült a kórházban "szedte össze". A problémám, hogy a hasmenéses időszak 4. napján elkezdett dadogni. Először csak egy-egy szónál vettem észre szótag ismétlést, de mostanra már a mondat megkezdése is egyre nehezebb számára. Ez általában az én, egy, még, meg, mi, stb. szavakkal kezdődő mondatokra igaz. Néha már annyira belefárad a sikertelenségbe, hogy végül nem is mondja el, mit szeretne. Ezelőtt soha ilyen jellegű probléma nem volt vele. Szép kiejtéssel, kicsi kora ellenére 6-8 szavas mondatokban, gazdag szókinccsel, értelmesen beszélt. A dadogás mellett még az is feltűnt, hogy sokkal csendesebb, ritkábban kezdeményez beszélgetést és a szavakat sem ejti annyira tisztán, mint korábban. A kórházban egyébként látszólag "jól" érezte magát. Ha levittük az udvarra levegőzni, gond nélkül, önállóan ment vissza az osztályra. Hazajövetelünkkor közölte, hogy ő még maradni szeretne, szóval semmi különöset nem vettem észre rajta. Viszont ha a pisi vagy kaki kifolyik a pelusból, azonnal zuhanyozni indul, még akkor is ha nem lenne muszáj. Ön szerint mit kellene tennem? Vigyem el pszichológushoz, logopédushoz vagy egyelőre csak várjunk, hátha javul a beszéde?
Várom mielőbbi válaszát!
Egy aggódó anyuka
Kérem, semmi esetre ne essen pánikba. Javaslom, olvassa át a logopedia.hupont.hu oldalon a dadogással kapcsolatos írásokat, illetve itt a Családineten is talál dadogással kapcsolatos cikkeket. A második cikk végén találja az élettani dadogás kérdéskörét, ez az, ami Önökre vonatkozik.
Véleményem szerint erről lehet szó, ezért mindenképpen arra kérem, hogy legyen türelmes, hogy ezzel is segítsen gyermekének.
Gondolhatnék arra is, hogy a korházban történt események miatt jött elő nála a dadogás, de leírása alapján ez nem megalapozott, hiszen kisfiát nem érte kifejezett trauma. Persze egyértelmű, hogy egy ennyi idős kisgyereket megvisel az elszakadás, a betegség, tehát lehet ez egy indok, hogy miért most jött elő nála a megakadás.
Mindenesetre, ha a dadogás 6-7 hónapnál hosszabb ideig áll fenn, szakemberhez kell fordulni. Addig is, a cikkekben található tanácsok betartásával segítheti gyermekét.
Javaslom, hogy játszanak a beszéddel, szavakkal, mondókázzanak, meséljenek sokat és legyenek nagyon türelmesek a gyermekkel.
Üdvözlettel
A kisfiam 7 éves.nem tudja kimondani az R betut.Kulfoldon lakunk,itt nem is tudom,hol találhatnék logopédust?Ha tudna nekem tanácsot adni,hogyan segithetnék ezen a problémán egyedul?
Hálásan koszonom!
Muller Gabriella.
Egyedül elég nehézkes ennek a hangnak a javítása. Ez egy későn és nehezen kialakuló hang. Ha kisfia 7 évesen még nem tudja kimondani, akkor mindenképpen azt javaslom, hogy logopédus segítségét vegye igénybe.
Otthoni gyakorlásra is szükség van, de valószínűleg nem elegendő.
Gyakorolhatnak berregéssel, mondókákkal (répa-retek-mogyoró...), nyelverősítéssel, hallás fejlesztéssel, de ez a hang a legtöbb esetben ennél sokkal többet igényel. Hosszú előkészítést, majd kialakítást.
Biztosan van ott is logopédus, esetleg érdeklődjön kisfia iskolájában, háziorvosnál. Szerintem ott tudnak segíteni.
Üdvözlettel
Két iker fiam van, 2,5 évesek. Levente szépen beszél, érthető, kerek mondatokban. Daninál viszont, mintha visszfele fejlődnénk egy kicsit. Neki is meg van az a szókincse, legfőképpen a kiejtéssel van gond. Nincs is akkora igénye, hogy olyan bonyolultan, összetetten fejezze ki magát, de amikor a napi rutin dolgokról beszél, akkor is többször vissza kell kérdeznem, mert nem értem mit mond. Az "ö, ü" betűket rendszerint "i"-re cseréli, a mássalhangzók megmaradnak. Ezt ki tudom logikázni, a nagyobb baj, hogy szavait tele pakolja "j" betűvel, elbohóckodja a szavakat. Valahogy úgy kezdődött, hogy mindent "o"-ra kerejített szájjal mondott, amit viccesnek talált, ha rászólok, szépen mondja, de már annyira beleivódott, hogy néha egy nagy Bla-bla, amit mond. Mivel próbálkozzak? Várom válaszát!
Tisztelettel: Ibolya
Kisfia még elég pici ahhoz, hogy aggodalmat okozzon helytelen beszéde. A helyes kiejtésnek 4,5-5 éves korra kell kialakulnia.
Én azt javaslom, hogy játékos kereteken belül foglalkozzanak a beszéddel, ha van rá mód, akkor néha külön Danival is. Az ikrek együtt is gyakorolhatnak, de ha úgy látja, hogy Dani egyedül jobban figyel, akkor az a hatékonyabb.
Kérem olvassa el a pöszeségről szóló itt megjelent cikkeket, abban talál olyan játékokat, feladatokat, amik megfelelően megerősítik a kisfiú beszédszerveit.
A túlzott javítást próbálja inkább helyes beszédpéldával helyettesíteni, nehogy kialakuljon a gyermekben a beszédtől való idegenkedés, félelem. Célravezetőbb, ha a szülő inkább helyesen elmondja gyermekének a rosszul kiejetett mondatokat, mint az, ha leszidja, rászól. Ne tartsák viccesnek, ha a gyermek "csúnyán" beszél, de ne is szidják meg érte túlzottan.
A bohóckodás miatt eszembe jutott az is, hogy talán Dani így próbálja felhívni magára az Ön, vagy más családtag figyelmét. Mivel ketten vannak ikertestvérével, elképzelhető, hogy úgy érzi, ezzel ki tudja vívni, hogy mindenki vele törődjön...még akkor is, ha ez a "törődés" negatív, dorgáló. Ezt mindenképpen el kell kerülni, hiszen, ahogy Ön is írta, egy idő után ez a rossz kiejtés fog automatizálódni. Emiatt is pozitív lenne, ha megtudná oldani, hogy Danival rendszeresen ügyeskedjenek pár percet. Mondókázzanak, énekeljenek, meséljenek, gyakorolják a cikkben található mozgásokat. Ez igen nehéz egy ikerpár mellett, de mindenképpen jó hatású.
Kisfiam 2 és fél éves, októberben kezdte a bölcsit. Nincs különösebb gond Vele, játszik, eszik, alszik, mindenben részt vesz, csak éppen nem beszél. Pedig tud! Normálisan fejlődött a beszéde, mint egy átlagos kisgyermeknek, 1 éves kora után kezdett beszélni, és mire bölcsibe ment, már teljes mondatokban beszélt, mondókázott…stb. A fő probléma viszont most az, hogy egyik napról a másikra 1 hete elkezdett dadogni. Ezt ugye a bölcsiben nem tapasztalják, hiszen nem beszél, de itthon nagyon érzékelhető. Eleinte csak duplázta/triplázta a szavak első tagját, most viszont már van, amikor 4x-5x is elismétli pl. memememenjünk, de olyan is van, hogy egy egész szót mond el ennyiszer pl. miért. A mondókákat, énekeket hibátlanul mondja (bár egy kicsit hadarva, de nem dadogva), csak ha beszél, akkor dadog. A bölcsiben azt mondták, majd kinövi, van ilyen, amiben nagyon reménykedem. Ki lehet azt valahogy szűrni, hogy élettani dadogásról, vagy traumás dadogásról van-e szó? Van egy 5 és fél éves fiútesó is, átragadhat rá ez a beszédhiba? Attól tartok, hogy ha a nagyobb észreveszi a dadogást, leutánozza, mert „vicces” és akkor mindkettejükkel gond lesz. Mit lehet tenni azon kívül, hogy nem javítjuk ki, nem vesszük észre?
Előre is köszönöm a válaszát.
Szilvia
Kislányánál élettani dadogásról lehet szó . Kérem, olvassa el a dadogásról szóló cikk végén található ide kapcsolódó bekezdést, vagy a logopedia.hupont.hu oldalon a dadogásról szóló részt.
Kisfia, véleményem szerint már elég érett ahhoz, hogy ezt a saját szintjén megbeszélje vele, és elmondja neki, hogy a kislány miért dadog. Illetve okvetlen hívja fel a figyelmét arra, hogy ezt nem szabad utánozni.
Kérem, legyen türelmes és ne féljen!
A leírt teendőkön kívül, javaslom a szókincs bővítését, mondókázást, a szép beszédpélda adását. A beszéddel való játékos foglalkozást.
Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy októberbe volt 3 éves a kislányom és kb 2 éves kora óta beszél amikor elkezdtük a bölcsit ott szépen megindult a beszéde. Mostanába figyeltünk fek arra, hogy amikor a hogy szót használja akkor odarak egy ba szócskát. És észre sem veszi, hogy ezt mondja. Amikor elkezdett beszélni és nem tudta hirtelen azt a szót kimondani akkor használta ezt a ba szócskát. De már akkor is próbáltam kijavítani, de az ovodába nem javítják ki és mivel sajnos több időt tölt ott mint itthon nagyon nehéz ezen segíteni.
Szeretném kérni a segítségét, hogy hogyan tudnám leszoktatni erről.
Tisztelettel:antal Tímea
Valószínűleg valamilyen pótcselekvésről lehet szó, amit a gyermek azért művel, hogy időt nyerjen a gondolkodáshoz. amíg megtalálja a megfelelő szavakat. Az ilyen korú gyermekekre jellemző az élettani dadogás, én ehhez hasonlítanám ezt a kis pótcselekvést is. A gyermek szókincse még fejletlenebb, de ő már mondaná a gondolatokat...Kérem olvassa el honlapomon a dadogás címszó alatt, az élettani dadogásról szóló részt.(logopedia.hupont.hu)
Javaslom, hogy ne javítsa a gyermeket kényszeresen, ne hívja fel a figyelmét arra, hogy valamit rosszul csinál. Ezzel megakadályozható az, hogy kialakuljon egy esetleges beszédfélelem, ami a fejlődést akadályozhatja.
Foglalkozzanak sokat a beszéddel, mondókákkal, játékokkal, énekeljenek...kellemes módon fejlesszék a szókincset, a beszéd módját. Ennyi idősen nagyon kell figyelni arra, hogy ne legyen "muszáj" érzete a gyermeknek! A legjobb, ha ő nem veszi észre, hogy éppen fejleszteni próbálja a beszédét.
Szeretném megkérdezni,mi a véleménye az ovis ,vagy még fiatalabb gyermekek idegen nyelv tanulásáról?
(én nem értek vele egyet).
Véleményem szerint az óvodás, vagy fiatalabb korosztály esetében pozitív lehet, ha ISMERKEDNEK az idegen nyelvvel. Ez későbbi tanulás szempontjából könnyítés lehet részükre. Minél korábban megismerik az idegen nyelv hangsúlyát, kiejtését, és egyéb összetevőit, annál közelebb fog állni hozzájuk a másik nyelv.
A kifejezett tanulás mellett nem tenném le a voksomat, kivéve, ha a gyerkőc kétnyelvű családba születik.
Én úgy gondolom, hogy abból, ha egy gyermek kiskorában hallja, hallgatja az idegen nyelvet, nem lehet probléma...mesék, mondókák szintjén...ismerkedik vele, fülébe mászik, hogy majd mikor elkezd vele konkrétan fogalalkozni (alsó tagozatban) könyebb dolga legyen.
Mindezek mellett a nyelvtanulás, és az anyanyelv fejlődése egy nagyon sokrétű folyamat, különböző korszakokkal tarkítva...ezért véleményemet így írásban kifejteni elég nehéz feladat.
Kis fiam 7 éves. Az R betűvel problémánk... volt..(( Vagyis még mindig !
Az óvodába jár 1 logopédus ...heti 2 alkalommal foglalkozott velük!
Most már berreg de elkezdett raccsolni.....!
Tudok neki segíteni??? Vagy szakemberre van szüksége?!
Sajnos látatlanban nem nagyon tudok mit mondani. A logopédiai foglalkozás során nyilván kapnak házi feladatokat. Ha azokat otthon megoldják, illetve gyakorolnak a logopédus tanácsai szerint, akkor nagyban tudja segíteni az óvodai munkát. Kérem konzultáljon a logopédussal, ő tudja hol tartanak a fejlesztésben.
Kedves Vanda!
Kisfiam Tamás, 4 éves és mióta nekiállt beszélni furán ejti ki a 'r' hangot. Eddig úgy gondoltam,hogy ez változni fog,de továbbra sem ejti ki tisztán. Ön szerint el kéne vinnem logopédushoz, vagy még ez korai? Az óvodai logopédus nem mondott semmit. És ha szakemberre van szüksége ön esetleg vállal-e magánórákat?
Előre is köszönöm válaszát:
Fazekasné Sas Katalin
Kedves Szülő!
Az "R" hang a legkésőbb kialakuló hangok egyike. Elég nehéz a kiejtése, sok munkát igényel a gyermek részéről. 4,5 éves kor után jön el az az idő, amikorra be kell érnie, és szebben kell hangoznia. Ha úgy látja, addig nem javul a hang, akkor érdemes logopédus segítségét igénybe venni. Addig is, javaslok nyelverősítő gyakorlatokat, sok beszélgetést, mondókázást.
A gyermek ne érezze a gyakorlást kényszernek, de nyugodtan lehet játszani a hangokkal, a szavakkal.
Ha szakember segítségére van szükség keressenek bizalommal.
A tiszta beszéd, a gyermek 4.5-5 éves korára kell kialakuljon. Erre az életkorra kell rendeződnie az úgynevezett élettani pöszeségnek. Ha erre az életkorra ez nem történik meg, akkor érdemes logopédushoz fordulni. Nem tudom a kislánya pontosan mikor töltötte be a 4. életévét, de ha közelebb áll az 5. évhez, akkor megfontolandó a logopédustól való segítségkérés. Ezeket a hangokat általában gyorsan, eredményesen lehet javítani. Sajnos az általános tapasztalat az, hogy az óvodai logopédiára igen későn kerülnek a gyermekek, ennek következménye, hogy iskolába lépés előtt nem képesek a hibás hangok javítására.
A témáról bővebb információkat talál a logopedia.hupont.hu oldalon.
Válaszát előre is köszönöm!.
A logopédus megvizsgálja mi a hiba oka, illetve javítja a felcserélt hangzókat. Ez minél előbb megkezdődik, annál egyszerűbb dolguk lesz.
Kedves Doktornő. Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy keresztfiam október 17. én töltötte a második életévét és sajnos nem nagyon akar beszélni, még csak most kezdte el mondani a papa, mama, anya szavakat. Mindent megért és mindent megmutogat, ha mi mégsem értenénk. Mi lehet a késedelem oka? Hogyan tudnánk neki segíteni a beszéd készség fejlesztésben? Válaszát és tanácsát előre is köszönöm. Tisztelettel Tünde.
Tisztet Tünde!
Először is elnézését kérem, hogy ilyen későn reagálok, de az ünnepek maitt nem ültem internet elé.
Kisfia beszédével kapcsolatban annyit elmondhatunk, hogy kisség valóban megkésett, de aggodalomra nincs ok, megfelelő fejlesztéssel ez javítható.
Első, és legfontosabb ebben az esetben, hogy megnézesség a gyermek hallását audiológus szakemberrel. A megkésett beszédfejlődés hátterében gyakran áll enyhe, vagy erősebb fokú halláscsökkenés.
Ha ezen vizsgálat negatív eredményt mutat, tehát nem tapasztalható halláscsökkenés, akkor is mindenképpen el kell kezdeni a kisfiú beszédének elindítását.
Ezt végezheti szakember is, aki gyorsabb ütemben, célzottan fejleszti a gyermek képességeit.
A szülő otthoni segítsége szakemberrel való együttműködés esetén is elengedhetetlen, ez a következőkből állhat:
- beszédmegértés fejlesztése, kérések, utasítások adásával
- hallási figyelem fejlesztő gyakorlatokat
pl.: játék a hanggal, hangzó eszközök használata, a lakásban fellelhető hangok meghallgatása
- zajkeltő játékokkal való játék
- környezeti zajok megfigyelése, állathangok felismerése
- szókincsfejlesztés képekkel, tárgyakkal (neveik alapján való megresés)
- cselekvést ábrázoló képek keresése és kivágása újságokból
- mozgásfejlesztő gyakorlatot - játékos, mozgásos mondókák
Az elkövetkező napokban honlapomon bővebben kifejtem ezt a beszédhibát, ha szeretné kérem keresse fel. logopedia.hupont.hu