|
Sólyom VandaLogopédusElérhetőségeim: E-mail: solyomvanda@gmail.com Honlap: http://logopedia.hupont.hu |
Kérdezz-felelek
Ismerek egy kisfiút, aki nyáron tölti be 5. életévét, óvodába lépésekor (3 éves), nem beszélt, jelenleg is nagyon nehezen érthető a beszéde, az óvónők számára a gyerekek tolmácsolnak, elharapja a szavak végét, tő mondatokban beszél, de többnyire egyszavas mondatai vannak. Próbálom behatárolni, hogy a megkéset beszédfejlődés mely fajtájába tartozhat, vagy csak csupán életkori pöszeség áll fenn? Ebben kérném a segítségét, hogy ön, mint szakember ezt, hogyan látja?
Várom megtisztelő válaszát:
Niky.
Sanos látatlanban nagyon nehéz mit mondani erre. Ahhoz, hogy a diagnózist ki lehessen jelenteni, mindenképpen személyes találkozóra, különböző vizsgálati eljárásokra van szükség.
A megkésett beszédfejlődés maga egy diagnózis. Általában, ha egy gyermek 3 éves korára sem beszél megfelelően, nem elegendő a szókincse, akkor mondhatjuk, hogy megkésett/akadályozott beszédfejlődéssel állunk szemben. Az, hogy e kettő közül valójában melyikkel, megint csak vizsgálatok során deríthető ki. A megkésett b. fejlődésű gyermeknek inkább a beszéd mennyiségi oldalával vannak problémák, akadályozott beszédfejlődés esetén emellett a beszéd minőségi oldala is károsodott. A két beszédhiba okai is eltérőek. Ezekkel a kórképpekkel együtt jár a hangok torz ejtése is.
Élettani pöszeségről 4,5-5 éves korig beszélhetünk. Erre a korra a hangoknak le kell tisztulnia, de ez esetben a szókinccsel, mondatok bőségével nem szokott gond lenni.
Üdvözlettel