Molnár Anita

Molnár Anita

Adótréner, családi adótanácsadó
Magánszemélyek, családok adóügyeire specializáltam magam. Lakáskiadás, szállásadás, családi kedvezmény, adóbevallás készítés miatt fordulnak leggyakrabban hozzám az ügyfeleim.

Elérhetőségeim:
Honlap: http://tudatosadozo.hu/
Blog: http://tudatosadozo.hu/blog/

Ezt is érdemes megnézned:
1. Lakáskiadás tréning: http://tudatosadozo.hu/hosszutavu-lakaskiadas-adozasa-trening

Kérdezz-felelek

Böngéssz a korábbi kérdések és szakértői válaszok között.

20 kérdés ezen a lapon · összesen 66

2026. 03. 25.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
Azt szeretn?m megk?rdezni,hogy 38?ves anyukak?nt úgy is jogosult vagyok-e a k?t gyermek utáni SZJA mentess?gre,ha egy ?lő 11 éves kisgyermekem van ?s 2014-ben elhúnyt az első kisfiam,aki 7hónapos volt. Minden juttatást kaptam utána,bejelentett munkahelyem volt,Tgyást,Gyedet,Gyest,Családipótl?kot kaptam utána.
Nagyon szépen köszönöm a segítséget!
Üdvözlettel
Mária
Szakértői válasz
Kedves Mária!
Igen, ilyen helyzetben is kétgyermekes anyának minősülsz, így jár a kétgyermekes anyák adómentessége.
Arra figyelni kell, hogy nem minden jövedelemtípus lesz adómentes.
Például adómentes a fizetés.
Nem adómentes a bérbeadás, szállásadás, osztalék.
Ez csak néhány példa, nem teljeskörűen soroltam fel mindent..
Molnár Anita2026. 03. 25. 18:015 / 5 olvasói értékelés
2024. 02. 09.⧉
Olvasói kérdés
Tisztelt Anita!
Fiam középiskolás, családi pótlék, adókedvezmény jar. Lányom már egyetemista,nappali tagozatra jár. Mindenhol azt olvasom hogy eltartottként beleszámit az adókedvezmény kiszámitásakor de a munkahelyen azt mondják már nem . Pontosan mibe számít bele ? Van e ennek anyagi vonzata?
Köszönöm válaszát!
Katalin
Szakértői válasz
Kedves Katalin!
Igen, van anyagi vonzata.
Ha csak a kicsi lenne, havi 10 ezer Ft lenne az adókedvezmény utána.
Mivel van egy egyetemista nagytestvére, így más a helyzet.
Ilyenkor ön két gyermekesnek minősül, de csak a kicsire jár a kedvezmény, konkrétan havi 20e Ft összegben.
(ha a nagy is középiskolás lenne, akkor 2*20ezer Ft lenne az adókedvezmény)
Molnár Anita2024. 02. 09. 13:06Még nincs értékelés
2023. 04. 20.⧉
Olvasói kérdés

Kedves Anita,

Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy igénybe tudom-e venni az adókedvezményt (szerintem nem, de az ügyvédem állítja, hogy igen) Elváltunk, 2 gyermekünket FELVÁLTVA gondozzuk ( egy hét itt-egy hét ott) a családi pótlékot 100 százalékban az apa veszi fel (tehát nem közösen igényeltük) és a bírósági végzésünkben az áll, hogy az adókedvezményt pedig én. Szerintem ez így nem megfelelő, de senki nem érti a problémámat. Köszönöm a válaszát.

Szakértői válasz

Nem jó, bizony.
A családi pótlékot fele-fele arányban kell igényelni, mert így szabályos.
Ha ezt rendezik, utána az adókedvezményt is fele-fele arányban tudják igénybe venni.

Molnár Anita2023. 04. 20. 06:21Még nincs értékelés
2023. 03. 19.⧉
Olvasói kérdés

Tisztelt Szakértő!
Legalább 6 éve nincs munkám amit borzasztóan szégyenlek. Sajnos ez idő alatt nem fizettem a tb sem, de még sehonnan nem jeleztek. Receptet írt fel nekem az orvos, de nem szólt illetve egyszer volt nálam kint az ügyelet rosszullét miatt. Ha egyáltalán nincs bevételem és nem kapok sehonnan segélyt akkor mi lesz a nem fizetett tb vel? Köszönöm a válaszát! 40+

Szakértői válasz

Kedves Kérdező!
Ilyen esetekben szociális alapon lehet rendezni a jogosultságot.
A helyi kormányhivatalban tudja intézni, ott kap majd nyomtatványt és remélhetőleg az ügyintézőtől kap a kitöltéséhez is segítséget.
Ez lesz a kulcskifejezés: "egészségügyi szolgáltatásra jogosultság rászorultság alapján"

Molnár Anita2023. 03. 19. 06:04Még nincs értékelés
2022. 12. 12.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!

Szeretném megkérdezni ,hogy öröklés révén került a nevemre 2 családi ház 1/4 e .Ezeket eladjuk mindenképp.
Mivel még semmilyen lakást nem vettem és nem volt a nevemen előtte ,első lakás vásárlásnál 4%-ot kell adózni,ÉS 40 éves elmúltam .Most viszont szeretnék lakást vásárolni .Beleszámit az örökölt házrész az adózásba ,és hogyan ha igen .Köszönöm .KATI
Szakértői válasz
Kedves Kati!
A megadott információk alapján nem lehet válaszolni a kérdésére.
Kicsit keverednek a fogalmak is.
Amikor eladunk egy ingatlant, akkor fizetünk adót (15% személyi jövedelemadó). Ennek összege több dologtól függ: mennyi ideig volt a tulajdonában, mennyi volt az eladási ár, mennyi az öröklési érték, volt-e egyéb ráfordítás, stb.
Amikor vásárolunk egy ingatlant akkor illetéket kell fizetni (4% vagyonszerzési illeték)
A konkrét számokkal, információkkal érdemes egy könyvelő kollégát felkeresni, ill. ha szűkösek az anyagi lehetőségei, akkor a NAV ügyfélszolgálatát.
Molnár Anita2022. 12. 12. 13:59Még nincs értékelés
2022. 12. 12.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
2021. májusában külön váltam gyermekem édesanyjától, megszüntettük az élettársi közösséget.
2021. októberében ő beadott egy keresetet a gyermektartás díj emelésére , amiben sikeresen megegyeztünk júniusban a bíróságon. Ezután elhangzott a bírónő részéről, hogy a végzés jogerőre emelkedése után jogosult leszek a családi adókedvezmény igénylésére (mivel hivatalos nyoma van annak, hogy gyermektartást fizetek) illetve a gyermekem után járó plusz szabadságra is jogosulttá válok.
Jelenlegi kedvesem szerint csak akkor vehetem ezeket igénybe ha a gyermekemet felváltva neveljük a családi pótlék 50-50 százalékban megoszlik kettőnk között és a gyermek egy háztartásban él velem. Jelenleg a kislányom az édesanyjával él, anyuka nem kapott kizárólagos felügyeleti jogot. Az édesanyának évek óta nincs hivatalosan bejelentett munkaviszonya, igénybe venni csak én tudom a munkabérem után ezt a kedvezményt.
A kérdés, hogy valóban nem vagyok ezekre jogosult?
Köszönöm kedves segítségét!
Szakértői válasz
Kedves Zoli!
A kedvesének van igaza.
A családi kedvezmény és a családi pótlék teljesen független a gyerektartás fizetésétől. Azt kell nézni, hogy hol él a gyerek életvitelszerűen, kinek a háztartásában.
A fogalmakat gyakran összekeverik, nézzük csak meg, hogy mi micsoda. Nem jogi fordulatokkal, hanem érthetően.
- kizárólagos felügyelet: amikor a másik szülő kizárásra kerül a gyermek gondozásából, kapcsolattartás sincs vagy csak erősen korlátozottan (harmadik személy jelenlétében találkozhat a gyermekkel), pl: a külön élő szülő pszichésen nem alkalmas arra, hogy egy gyerekért feleljen. Ebben az esetben kizárólag a gyermeket nevelő szülő jogosult a támogatásokra.
- közös felügyelet: ez a leggyakoribb eset, jellemzően az anyával él a gyerek, az apukával pedig minden második hétvégét tölti. Mivel a gyerek az anya háztartásában él, így a családi pótlékra, adókedvezményre is csak ő jogosult. Nem számít, hogy az apa a tartásdíjat megfizeti-e vagy sem.
- felváltva gondozás: apa és anya háztartásában ugyanannyi időt tölt a gyerek ÉS hivatalosan dokumentálva is van. Ekkor a családi pótlék, a családi kedvezmény is 50-50% arányban illeti meg a szülőket.
Közös felügyelet mellett, ha a gyereket nevelő fél (itt konkrétan az anyuka) nem rendelkezik adóköteles jövedelemmel, akkor az adókedvezményt nem tudja igénybe venni. Azt önnek nem adhatja át.
Molnár Anita2022. 12. 12. 13:475 / 5 olvasói értékelés
2022. 11. 11.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita .
Olyan kérdésem lenne ,hogy 2020decemberbe elhunyt nagybátyám után öröklünk .2022 februárba volt a hagyaték ,onnét került hivatalossan a nevünkre a nagybátyám földje,háza .Kis faluba lakok ,az itteni önkormányzattól kaptunk olyan levelet ,hogy elmulasztottam befizetni feléjük a kommunális adót 2021 es évről .Az lenne a kérdésem hogy ez jogos ?Hiszen akkor még nem volt a nevemen .Fénymásolt papirt küldtek ,hogy azt irjam alá és termőföldről is van szó azután nem tudtam hogy kell kommunális adót fizetni?Köszönöm a választ .Katalin
Szakértői válasz
Kedves Katalin!
A hagyatéki eljárás hosszadalmassága mindig sajátos helyzetet teremt.
Az örökség megnyílta (vagyis amikortól a tied az ingatlan), az örökhagyó halálának napja. Csak éppen eltelik 1-2 év, mire lezárul a hagyatéki eljárás és papírod is lesz erről.
Az önkormányzatnak jelen esetben így igaza van sajnos, ezt az adót meg kell fizetni :(
Molnár Anita2022. 11. 11. 09:59Még nincs értékelés
2022. 05. 11.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
Az lenne a kérdésem, hogy ha egy ingatlan 2szobáját (ennyi az összes) teremként szeretném kiadni, az rövidtávú lakáskiadásnak minősül? Tehát bútorozatlanul, kisebb közösségi rendezvényekre, workshopokra, jógaórákra gondoltam kiadni. Tulajdonképpen ez rendszeres lenne, hiszen idősávokat foglalnának az ügyfelek a teremben. Hol tudnék tájékozódni az erre vonatkozó jogszabályokról, adózásról? Mintha ez nem tartozna sem a rövid- sem a hosszútávú lakáskiadás kategóriába sem. Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel,
Eszter
Szakértői válasz
Kedves Eszter!

A rövid távú lakáskiadás az a szállásadás, amikor ottalszik valaki.
A vázolt tevékenység sima bérbeadás.
Annyi érdekességgel, hogy nem a szokásos havi bérlemény, hanem csak egy-egy óráról van szó.
Molnár Anita2022. 05. 11. 12:29Még nincs értékelés
2022. 04. 11.⧉
Olvasói kérdés

Kedves Szakértő!

Én 22 éves vagyok és 13 hetes terhes.
Mivel 25 év alatti vagyok, ezért kapom az szja adókedvezményt. Az lenne a kérdésem, hogy így is igénybe tudom venni a kb. 10ezer ft-os adókedvezményt, ami a 91. napot betöltött magzat után jár? ( nem opció, hogy a párom veszi igénybe, mert ő is 25 év alatti)

Köszönöm a választ!

Szakértői válasz

Kedves Eugénia!
A bébi után járó családi kedvezményt a járulékokból is igénybe lehet venni, tehát ettől a havi 10 ezer Ft-tól nem fogtok elesni.
Ha esetleg annyira pici lenne a jövedelmed, aminek a járuléka ennél kevesebb, akkor a férjed is igénybe tudja venni helyetted.

Molnár Anita2022. 04. 11. 16:44Még nincs értékelés
2022. 02. 21.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
2021 év elején én adtam le az adóelőleg nyilatkozatot a családi kedvezményről, év közben tehát én vettem igénybe a családi adókedvezményt mindkét gyerek után. Az adó-visszatérítést decemberig benyújtottam, mivel a családi pótlékot a férjem kapja. Az adó-visszatérítést (250e) februárban el is utalta részemre a Hivatal.
A férjem keresete 2021-ben úgy alakult, hogy az adó-visszatérítés után még maradt annyi levont személyi jövedelem adó előlege, hogy érvényesíteni tudná a 480 ezer forintos gyerekkedvezményt.
Van-e lehetőségem arra, hogy a 2021-es 21SZJA bevallásban a családi adókedvezményt mégsem én érvényesítsem, csupán az adó-visszatérítést kérjem, és a férjem érvényesítse a két gyerek után járó családi adókedvezményt a 2021 adóbevallásban, így nem kerülnék joghátrányba.
Válaszát és segítségét előre is köszönöm!
Szakértői válasz
Igen, semmi akadálya ebben az esetben, hogy a családi kedvezményt az adóbevallásban a férjhez csoportosítsuk. Ezáltal a férj és a feleség adóvisszatérítését is maximalizáljuk.
Adóbevallás elkészítését az alábbi linken tudja megrendelni tőlünk:
https://tudatosadozo.hu/adobevallas-3/
Molnár Anita2022. 02. 21. 14:52Még nincs értékelés
2021. 12. 25.⧉
Olvasói kérdés
4 gyermekem van, mikor 18 évesek lettek , az első három az elvált apukához költözött. A negyedik 17 múlt, most ő is odaköltözött. Jár nekem a négygyerekes adókedvezmény? Apuka azt írja, hogy ő megigényli az adóvisszatérítést.
Mind a négy velem lakott 18 éves koráig, illetve a legkisebb 17-ig.
Szakértői válasz
A négygyerekes anyák kedvezményét és a mostani egyszeri adóvisszatérítést ne keverjük össze.
Az egyszeri adóvisszatérítés azoknak jár, akik 2021. folyamán legalább 1 napig családi pótlékra jogosult volt (és van még pár opció). Ez alapján önnek és az apának is jár az adóvisszatérítés.
Molnár Anita2021. 12. 25. 21:05Még nincs értékelés
2021. 10. 28.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
Köszönöm a hírlevelet, feliratkoztam és nagyon hasznos információkat tartalmazott. További kiegszítő kérdésem lenne a várandosok szja visszatérítése esetében, hogy a férj részére járjó visszatérítésnek feltétele-e, hogy a férj a várandós anyukával közös lakcímen legyen bejelentve?
Válaszát előre is nagyon köszönöm,
Kata
Szakértői válasz
Igen!
Ha jelenleg nem igy van, még ev végéig egy címre tudnak jelentkezni 🙂
Molnár Anita2021. 10. 28. 09:43Még nincs értékelés
2021. 10. 15.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
Köszönöm a nagyon hasznos videót. Kiegészítő kérdésem lenne, hogy ha még nem vagyunk házasok, de már 91 napon túli várandós vagyok és még idén összeházasodunk, akkor jár-e az apának az adókedvezmény? A videóban említett hírlevélre hol lehet feliratkozni?
Köszönettel:
Kata
Szakértői válasz
Kedves Kata!
Ha az idén meglesz az eskövő, akkor az apuka-férjnek is jár az egyszeri adóvisszatérítés :)
A baba utáni családi adókedvezmény (a szokásos), megosztható vele.
Hírlevelemre itt tud feliratkozni: https://tudatosadozo.hu/hirlevel/
Molnár Anita2021. 10. 15. 13:26Még nincs értékelés
2021. 10. 13.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
91 napon túli várandós vagyok és arról szeretnék érdeklődni, hogy a most meghirdetett szja visszatérítés csak nekem, mint várandós anyukának jár vagy erre külön jogosult a magzat édesapja is? Vagyis egyszeri jogosultság keletkezik a visszatérítésre vagy pedig dupla (nem megosztottan)? Amennyiben az apa is jogosult, csak házasság esetén vagy élettársi kapcsolat esetén is? Amennyiben csak házasság esetén, ha idén összeházadosunk az még megfelelő?
Köszönettel:
K
Szakértői válasz
Kedves K!
Ebben a videómban minden kérdésére választ kap :)
https://youtu.be/IRLrSRrGs_4
Molnár Anita2021. 10. 13. 09:29Még nincs értékelés
2021. 08. 29.⧉
Olvasói kérdés
Kedves Anita!
Szeretnék érdeklődni, hogy a 2017-ben nyitott Tartós Befektetési Számlám 2022-es lejáratakor ha az ott lévő értékpapírokat a pénzintézettel áttetetem egy újonnan nyitott TBSZ számlára, ugye akkor sem keletkezik adókötelezettség?
Köszönettel: Anna
Szakértői válasz
Kedves Anna!
Ha lejár a TBSZ, akkor az adómentes, teljesen független, hogy utána mit csinálsz a pénzzel.
Molnár Anita2021. 08. 29. 10:185 / 5 olvasói értékelés
2021. 08. 28.⧉
Olvasói kérdés
Üdvözlöm! Az első házasok adókedvezményével kapcsolatban kérdezném, hogy ha házasság előtt állunk és én vállalkozó vagyok, és ez lenne az első házasságom, a páromnak viszont már a 2., akkor ő felveheti-e a kedvezményt? Vagy én mint vállalkozó kaphatok valamilyen támogatást? Köszönöm szépen a válaszát!
Éva
Szakértői válasz
Kedves Éva!
Mivel legalább az egyikőtöknek ez az első házassága, így a jogosultság nem kérdéses.
A házastársak bármelyike igényelheti az adókedvezményt, a jövendőbeli férjed igénybe tudja venni :)
Molnár Anita2021. 08. 28. 12:59Még nincs értékelés
2021. 01. 21.⧉
Olvasói kérdés
Üdvözlöm, szeretném megkérdezni, hogy mi van olyankor, amikor édesanyám halála előtt eladtuk ingatlanát, amiből egy részét befizettük egy idősotthonba, a maradékot gyámi számlán kezelik ( gondnokság alatt volt pszichés okok miatt). Most a testvéremmel örököljük a maradék részt ketten, amit majd a hagyatéki után gondolom a gyámi számláról megkapunk 2021-ben. 7 Milliót már nyáron megkaptunk apu öröksége után, aki már szintén nem él.
Kérdezem, hogy milyen költségekkel kell számolni, illetve az idei évi 7 Milliót 2021 májusig be kell vallani, ha addig nem költöm a házra? Szeretném ha apu része mellé anyué is megérkezne és akkor keresek nagyobb házat, de egyik összeg 2020 másik 2021 évben lesz bevétel, ez gond lehet adózás miatt ha csak 2021 nyarán lesz házra elköltve?
Mit tanácsol? Köszönöm a segítséget! Jolán
Szakértői válasz
Kedves Jolán!
Örökölt pénz után nem kell adót, sem illetéket fizetni.
Erről a hagyatéki ügyintézés során a közjegyző szokta tájékoztatni az örökösöket....
Molnár Anita2021. 01. 21. 22:13Még nincs értékelés
2021. 01. 18.⧉
Olvasói kérdés

Tisztelt Keresztesné Molnár Anita!
Azzal a kérdéssel fordulok Önhöz, hogy engem 2016-ban diagnosztizáltak cöliákival. Az orvos ki is álkitott a Nav felé egy igazolást, hogy végleges ez a betegség, de én ekkor még iskolás voltam így nem adtam le.. Azóta már dolgoztam és született egy kislányom, de még mindig nem adtam le ezt a Nav felé.. A kérdésen az lenne, hogy ha leadom adóbevalláskor akkor csak azt az egy évi pénzt kapom meg vagy visszamenőleg is?
Válaszát előre is köszönöm!

Szakértői válasz

Kedves Bianka!
Az orvosi igazolást nem kell a NAV-hoz küldeni, hanem önnek kell megőriznie otthon, csak egy esetleges ellenőrzés esetén lesz szükség rá.
A munkahelyen egy nyomtatványt kell kitöltenie, amin nyilatkozik, hogy jogosult erre az adókedvezményre, ez alapján a bérszámfejtéskor figyelembe fogják venni.
Visszamenőlegesen a korábbi adóbevallásai önellenőrzésével lehet ezt az adókedvezményt visszaigényelni, 5 éves elévülési idő figyelembe vételével.
Ennek részleteit ezen a linken olvashatja:
https://tudatosadozo.hu/szolgaltatasok/adobevallas-onellenorzese-2/

Molnár Anita2021. 01. 18. 16:00Még nincs értékelés
2020. 07. 17.⧉
Olvasói kérdés
Tisztelt Keresztesné Molnár Anita!

91. napot betöltött magzat esetén igényeltem a munkáltatómnál a csaladi adókedvezményt.Az orvosi igazolás szerint 2020.március 31 napjától érvényes. Csak a májusi munkabérrel kaptam meg az első adókedvezményt, mivel a járványügyi helyzet miatt csak májusban tudtam az orvossal aláíratni a papírt és a munkáltatómnak eljuttatni. Így a márciusit és áprilisit nem kaptam meg. Ezt tudom visszamenőleg igényelni ? És ha igen hol és hogyan ? Csak a májusi adóbevallásnál ? Vagy ezt most is megtudom tenni ?
Mennyi összegre számíthatok (2 elmaradt havi) ?

Válaszát előre is köszönöm.
Szakértői válasz
Kedves Anna!
Az elmaradt kéthavi kedvezményt a jövő tavasszal készülő adóbevallásodban tudod igénybe venni.
Arra figyelj, hogy a NAV által készített tervezetben NEM lesz benne, neked kell nagy bátran belejavítani :)
Az adókedvezmény összege a gyerekek összlétszámától függ minden esetben (eltartott, kedvezményezett eltartott státuszok, csak hogy egy kis szaknyelvvel is riogassalak :) )
Ugyanannyi a havi összeg az elmaradt hónapokra is, mint a most megkapott.
Molnár Anita2020. 07. 17. 16:51Még nincs értékelés
2019. 08. 09.⧉
Olvasói kérdés
Tisztelt Keresztesné Molnár Anita!
91 napot betöltött ikermagzat (2 magzat) után igényelném a családi adókedvezményt. Nem szeretném a havi munkabérnél érvényesíteni, hanem az szja bevallásomban szeretném egyösszegben visszaigényelni a kedvezményt.
Kell -e a munkáltatóm felé bármilyen nyilatkozatot leadnom?
Válaszát előre is köszönöm.
Szakértői válasz
Kedves Éva!
Ilyen esetben nem kell semmilyen nyilatkozatot beadni a munkáltatóhoz.
Molnár Anita2019. 08. 09. 12:25Még nincs értékelés

Kérdeznél a szakértőtől?

Tedd fel kérdésedet – a szakértőnk igyekszik válaszolni.