Így tanították régen a tv-ben a gyereknevelést
Az 1990-es évekig Magyarországon a Magyar Egyes és a Magyar Kettes csatornák működtek csupán, kereskedelmi adóknak még híre sem volt. Valószínűleg ezért is produkáltunk a nemzetközi fórumokon olyannyira hihetetlennek tűnő nézettséget az ismeretterjesztő műsoraink terén.
A Czeizel Endre által dedikált Jövőnk titkai című sorozat nézettségi mutatóit például a nyugati műsorszolgáltatók rendre megkérdőjelezték… A nemzetközi találkozók résztvevői közül csak a „fejlődő afrikai államok” tudósai és művészei bólogattak a magyar adatokra, mert tapasztalatból tudták, hogy a szűkös választék mennyire megnöveli azoknak a műsoroknak a népszerűségét, melyeket háttérbe szorítana a könnyedebb szórakozás lehetősége. Ha volna.
A Magyar Rádió és Televízió Ifjúsági Főosztálya indulásakor azt a feladatot kapta, hogy igényes szórakoztatás mellett szervezze és valósítsa meg a „szocialista nevelést szolgáló műsorok” elkészítését.
A szülőknek szóló pedagógiai tanácsadás különösen hangsúlyos volt a párt számára, olyannyira, hogy ezek a magazinműsorok főműsoridőben mentek, 20:15-kor kezdődtek, rögtön a Híradó után, vagyis a műsorra a nagyobb gyerekeket is várták.
A korszak erős hitvallása volt a képernyővel kapcsolatban, hogy az legfőképpen a családi életre való nevelés eszköze legyen.
A műsorokkal a szülők nevelő munkáját akarták megkönnyíteni, kötelességekre nevelni, felelősségvállalásra tanítani, tiszteletre nevelni a fiatalokat, belátásra és következetességre a szülőket.
Ezeknek az értékeknek a jegyében indult 1974-ben a tévé Családi kör című legendás magazinműsora, mely kerek húsz évig töretlen szeretetnek és figyelemnek örvendett. A sorozat a népnevelő műsorok (mint például az Álljunk meg egy szóra!) egyik gyöngyszemének számított lassú sodrása és didaktikus modora ellenére is.
Az alapötlet abból állt, hogy híres, közkedvelt színészekkel eljátszott példajelenetekkel bevitték a nézőt a családi élet és a gyereknevelés sűrűjébe, majd, amikor a szereplők menthetetlenül belebonyolódtak a nekik állított csapdákba, akkor szakértő pszichológussal folytatott beszélgetésben oldották fel a konfliktusokat. A műsor az ún. meleg-engedékeny szülői attitűdöt részesítette előnyben, elítélte a szülői pofonokat és a megbeszélésre helyezte a hangsúlyt.
A Családi kör (egyes rosszmájú karikaturisták ugyan jobban szerették volna a Családi háromszög címet) nem hallgatta el, hogy a gyereknevelés konfliktusokkal teli élethelyzet.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.Húsz év alatt teljesen körül járták a családi élet minden nehézségét, a testvérvállalást, a hirtelen teljesítményromlás okait, az ünnepek nehéz témáját, a beilleszkedés nehézségeit, vagy a gyerekcsoportban felbukkant előítéleteket.
Komolyabb, de vidámságra okot adó helyzeteket is választottak az alkotók, és olyan közkedvelt színészek hozták a figurákat, mint Szombathy Gyula, Tordy Géza, Drahota Andrea, Zenthe Ferenc, sőt a fiatal Eszenyi Enikő is, nem beszélve Ullmann Mónikáról, aki gyerekszereplőként mindenki szívébe belopta magát.
A műsor a tudományos ismeretterjesztés nagy aduja volt, amit annak is köszönhetett, hogy Ranschburg Jenő volt a leggyakoribb szakértője, aki generációkat tanított meg a pszichológia alapjaira egy olyan korban, amikor még a lélek fogalmát is üldözte a párturalmi rendszer.
Az életszerűséget időnként valós családok életébe való bepillantással biztosították, de minden felvillanó érdekellentétet bölcs beszélgetésben oldottak fel.
Ha valaki belehallgat a műsorba, feltűnhet neki, hogy milyen lassú a beszéd ritmusa a mai sebességünkhöz mérten. A beszéd percenkénti szótagszámát kutató tudósok manapság arra a megállapításra jutottak, hogy beszédünk felgyorsult az utóbbi évtizedekben, gyermekeink agyába csak úgy ömlik az információ. Aki a tudósok számaiban nem hisz, hallgasson bele ebbe a műsorba…
A Kádár-korszak didaktikus igényű magazinja népnevelő szándéka ellenére azért maradt töretlenül népszerű, mert nem a szocialista embertípust akarta felrajzolni és annak irányába állítani az embereket, hanem valós problémákra keresett emberi válaszokat, melyeket a szülők másnap megbeszéltek, leszólták a szereplőket vagy tovább vitték a megoldást. Kicsit érződött rajta az izzadságszag, de jó célokért izzadtak az alkotók, így a műsor 87 epizódot ért meg és később megpróbálkoztak az újraélesztésével is. Nem a rendszerváltás és az azzal járó politikai nézetváltás vetett véget neki, hanem a kereskedelmi csatornák térnyerése.
A rendszerváltás előtti televízióban a nevelés nemcsak a célzott műsorokban, hanem szinte minden műsorban szerepet kapott. A TV-torna, az esti mese, a Szülők iskolája című adás, de még a reklámok is nevelési célokat hordoztak, az ifjúsági filmek pedig kiemelten tartalmaztak nevelési célokat, bár az alkotók igyekeztek, hogy ne vegyenek föl tanmesés modort (pl. az Égigérő fű, Gyerekrablás a Palánk utcában, vagy a Hahó, Öcsi! - filmben). Ez nagy mutatvány volt a szerzőktől, akiket a satu mindkét oldalról szorított: meg kellett felelniük az ideológiának, de életszagú alkotásokat kellett bemutatniuk az általános értékek mellett kiállva.
A korszak nevelési missziója, a tudatformáló szerepre való igyekezete még a TV-maci emblematikus figurájában is megjelent, aki egyesíteni igyekezett mindent, amit a jó gyerekről tudni kellett. Engem kisgyermekként módfelett megörvendeztetett, amikor ez a fogat mosó, zuhanyozó, csöndes, áldott kis mackó (annak negyedik változata) kapott végül egy alvó nyunyókát, és nem kellett egyedül szembenéznie az éjszaka rémeivel. Lehet, hogy ez a pillanat már a rendszer puhulásának hírnöke volt.
@sorozatokarchivum Egy kis nosztalgia🤪 #mtva #hungary #m2 #nostalgia #tvmaci #2000s #foryou #foryoubaszeretnemlatni #fypage ♬ eredeti hang - sorozatokarchivuma
Kiemelt kép: Fortepan / Rádió és Televízió Újság
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)