„Nem én erőltetem, ő élvezi”, „Ha nekem nem sikerült, legalább neki jöjjön össze.” – hallható a két leggyakoribb érvük azoknak a szülőknek, akik már gyermekük babakorában eltökélik: kislányuk, kisfiuk bizony ki fog tűnni a sorból.
Gyermekszépségversenyek
A gyermekszépségversenyek divatja Amerikából indult az 1960-as években. Riasztóbb formája – a felnőtt nőnek sminkelt, bikiniben pózoló, sablonos kérdésekre betanult válaszokat adó kislányokkal operáló műfaj – hazánkban szerencsére nem vert gyökeret, ám a „természetes szépséget” díjazó változata Magyarországon is viszonylag nagy népszerűségnek örvend.
Már kisbabájukról is tölthetnek fel képeket az ambiciózus szülők, amelyekre ezután a rokonok és barátok kattintanak naponta több alkalommal. Nem nehéz belátni, hogy ilyenkor nem a legszebb kisbaba győz, hanem az, akinek szülei a legtöbb mozgósítható ismerőssel rendelkeznek, így a babák kinézetének osztályozására ez a rendszer pont nem alkalmas… De egyáltalán miért is kéne a kinézetük szerint rangsorolni a gyerekeket?
A legnagyobb baj a gyermekszépségversenyekkel, hogy szubjektív és alapjában véve jelentéktelen tulajdonságok alapján értékeli a gyerekeket. Már egy nagyóvodás is bőven felfogja, ha nem kapott díjat, a szülő pedig ilyenkor nem is igazán tudja mivel vigasztalni. Egy kevésbé sikerült sport- vagy tanulmányi verseny után mondhatja, hogy legközelebb többet edzel, jobban felkészülsz, de mivel biztatja a szépségversenyen eredményt el nem érő gyermeket? Jövőre majd szebb leszel?
Kidinfluencerek
Hallottál már Ryan Kajiról? Nem? Pedig a YouTube-on 19 millió feliratkozója van, és a Forbes magazin listája alapján 2018-ban 22 millió dolláros bevételre tett szert a csatornájával, a Ryan ToysReview-val. Videóin az látható, ahogyan különböző játékokat bont ki, ez pedig a gyártóknak akkora üzlet, hogy többek között már az Amazon és a Walmart is szerződést kötött vele.
Ryan egyébként 7 éves. Az egész ügyről való véleményét egyetlen mondatban összegezni tudja: „Ez olyan menő!”
A YouTube segítségével a kicsik kevés befektetett energiával akár a hollywoodi gyerekszínészek népszerűségét is túlszárnyalhatják. Ehhez elég, hogy olyan szituációkba hozzák magukat – vagyis inkább a szüleik őket – amely vonzó a tíz éven aluli nézőik szemében. Egy 11 éves angol kislány, Tiana például arról töltött fel nemrég egy felvételt, hogy bekötött szemmel járja az üzletek polcait, és amihez hozzáér, azt megveszik neki.
A kidinfluencerek szülei számára ez igen jó üzlet, ráadásul ez a terület még nem igazán szabályozott. 1930 óta létezik törvény arra Amerikában, hogy a fiatalkorú által megkeresett pénz 15 százalékát egy külön bankszámlán kell félretenni, amelyhez nagykorúsága elérése után férhet hozzá, 1999-ben pedig ezt még annyiban módosították, hogy a fennmaradó 85 százalékot is a gyermekre kell fordítani – ennek ellenőrzése azonban szinte lehetetlen.
A felmérések szerint az anyagi haszon egyébként is csak a társadalom alsó rétegei számára jelenti a fő motivációt. A tehetősebbeket jobban érdekli a csillogás és a népszerűség, amely, úgy érzik, a gyerek által egy kicsit az övék is lehet.
És hogyan dolgozzák fel a népszerűséget ezek a gyerekek? A kis YouTuberek még nem nőttek fel, ám a hollywoodi gyerekszínészek példáját tekintve aggasztó a kép. A kiskorukban híres, felnőttként azonban drogos, étkezési zavarokkal és mentális betegségekkel küszködő, esetleg öngyilkosságba menekülő valahai gyereksztárok sorsukkal egyértelműen mutatják: az ismertséget elhordozni majd annak elvesztését feldolgozni egyaránt olyan embert próbáló feladat, amelybe könnyű belebukni.
Kapcsolódó cikkeink:
Így lopják meg a profik a kisgyerekes családokat - ne dőlj be nekik!
A magyar óvodás vloggernek már 1 millióan látták a videóit!
Hazai YouTube influencerek - kiket figyelnek a mai kamaszok?
Kép: Gilmanshin / pixabay
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)