Bagdy Emőkének nem ez az első könyve a témában. Néhány évvel ezelőtt már megjelent a Pszichofitness című munkája, amely a felnőttek számára kínált hasznos gyakorlatokat, amelyek segítségével könnyebben megbirkózhatnak a mindennapok nehézségeivel. Az új kötet ezt a vonalat folytatja, ezúttal speciálisan a gyerekekre és a kamaszokra szabva - a könyvet bemutató előadás a Nyitott Akadémián jelent meg.
Mi is az a pszichofitness?
A pszichofitness alapfilozófiája az, hogy a testhez hasonlóan a lelket is edzeni kell. Manapság mindenki számára egyértelmű, hogy ha szép hasizmot vagy szálkás lábakat szeretne, akkor rendszeresen a megfelelő sportprogramot kell végeznie, s nem állhat le vele, hiszen akkor hamar semmivé válik az eredmény. Azonban az, hogy a lelki képességek is ugyanilyen kitartó kezelést és edzést igényelnek, a többség számára újdonságként hat. Gyerekek esetében ilyenkor elengedhetetlenül fontos a szülői és a tanári jelenlét.
A könyv egyszerre szól a pedagógusokhoz és a szülőkhöz. A gyakorlatok egy része óvodai, osztálytermi közegben működik a legjobban, más részük inkább otthoni elvégzésre alkalmas.
A jobb agyfélteke aktivizálása
Az "edzésprogram" célja a jobb agyfélteke aktivizálása. Mindennapi életünk során elsősorban a bal féltekét használjuk: ez felelős a racionális döntésekért. Ez az a terület, amelynek erősítése az oktatás során is hangsúlyt kap. A pszichofitness célja, hogy az érzelmekért felelős jobb agyfélteke fejlesztésének fontosságát is minél többen ismerjék fel.
A módszereknek két fő típusa van: mozgásos és relaxációs. Óvodás korban, 4-8 évesen a mozgások kerülnek előtérbe (a könyv korosztályi felosztása nem feltétlenül követi az oktatási intézmények által megadott határvonalakat, és az életkori kategóriák is átcsúszhatnak egymásba).
A nyújtások, lazítások, cammogás, nyújtózkodás, aktiváló vagy nyugtató mozdulatsorok mind segítik a kicsiket abban, hogy kiadják magukból a feszültséget, a túlpörgött gyereknek segítenek leállni, az álmos, mélázó ovisnak pedig abban, hogy kicsit jobban tudja aktivizálni magát. Ebben az életkorban még nem mondjuk azt, hogy "Gyertek relaxálni", mert ez ebben a formában még inkább ellenállást szülne.
A gyermek megnyugtatása az izmai segítségével
6-10 éves korban nagy hasznot tehet az úgynevezett Jacobson-féle progresszív relaxáció. Az egész sokkal egyszerűbb dolog, mint a nevéből gondolnánk: annyi a lényege, hogy az izmok megfeszítésével majd kilazításával az idegek is megnyugszanak. Az ideges, esetleg kiabáló gyereknek mindenképpen célszerűbb az izomlazítást megtanítani, mint ráparancsolni, hogy nyugodjon már meg, hiszen pont az a baja, hogy magától nem képes még rá. Ugyanilyen hasznos lehet a karok és lábak lengetése valamint a nyújtások gyakorlása is.
Érzelmek átadása meditáció által
Az ember egyik legcsodálatosabb tulajdonsága, hogy ha a körülményei nem is ideálisak, rengeteg dologhoz képes alkalmazkodni, és majdnem mindent be tud pótolni. Gyerekek esetében általában a legnagyobb probléma, hogy a kelleténél hamarabb - akár már 1-2 évesen, de 3 éves korukban a többség mindenképp - kikerülnek a szülők gondoskodása alól, és az életük nagy részét onnantól intézményben töltik. A helyzet megváltoztatására a közeljövőben nem sok esély van, ezért nem keseregni kell rajta, hanem az együtt töltött időt minél jobban kihasználni - többek között arra, hogy gyermekeink lelki képességeit fejlesszük.
Erre a leghatásosabb módszer a meditáció. A szó hallatán ne ijedjen meg senki: a technikához nem kapcsolódik semmiféle világnézet vagy filozófia, nem kell hozzá jóga nagymesternek lenni, hogy eredményesen alkalmazhassuk. Mindössze annyiról van szó, hogy megfelelően sokat ismételgetve egy-egy gondolat meggyökereztethető az agyban, s így sajáttá válik.
Olvasd el ezt is: Az iskola, ahol megtalálták az indulatkezelés tökéletes módszerét: nincs több agresszió, intő, se eltanácsolás
Ha például gyermekünknek a hála érzését szeretnénk megtanítani, minden este, lefekvés előtt egy bizonyos szöveget érdemes felolvasni. Kisebbeknek a rövidebb, egyszerűbb formákat használó anyag a megfelelő, kamaszok már képesek hosszabb, elvontabb szövegeket is magukévá tenni. Ezeket a meditációs gyakorlatokat akár otthon, akár az iskolában, osztályszinten rendszeresen elvégezve észrevétlenül ültethető be a kívánatos lelki képesség a fiatalokba. Felnőtteknek szóló szöveg is található a könyvben: az úgynevezett "immunerősítő meditáció" segít, hogy a testünket kívülről szemlélhessük, és tudatosítsuk, hogyan dolgoznak a sejtjeink a rendszer működésén.
Az előadás utolsó fél órája a nézői kérdéseké volt. Megtudhattuk belőle, hogy noha a gyakorlatokat ideális már óvodás korban elkezdeni, de bármikor be lehet kapcsolódni. Még felnőttek is hasznot meríthetnek belőlük, ám ilyenkor fontos, hogy ne magányos tevékenység legyen: akárcsak a gyerekek esetében, a felnőttnek is legyen egy segítője, aki felolvassa neki a szöveget (végszükség esetén előre fel lehet venni, majd lejátszani, de ez nem az igazi).
Az egyik hallgató arról érdeklődött, Asperger-szindrómás gyermekénél használhatóak-e a gyakorlatok. Bagdy Emőke azt válaszolta, hogy igen, de az ő esetében a meditációt alapozzák meg sok-sok mozgásos feladatsorral, hogy az érzelmei kimutatása tekintetében nehézségekkel küszködő gyermeknek legyen ideje felszabadulni, és legyőzni a korlátait.
Még pánikbetegség esetén is azonnali megoldást nyújthat egy-egy ilyen gyakorlat: aki ezzel küzd, és érzi, hogy jön a roham, próbálja meg öt alkalommal lassan kifújni a levegőt. Ez lelassítja a szívverést, ellazít, és talán a pánik sem tör rá a szokásos erővel.
Forrás: facebook.com/nyitottakademia
Indexkép: facebook.com/nyitottakademia
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)