Nehezen értik meg mások 5-8 éves korú gyermeke beszédét? Felcserél egyes hangokat, míg másokat helytelenül ejt ki?
Ha a fenti tüneteket észleli gyermekén, mindenképpen érdemes logopédushoz fordulnia tanácsért. Addig is, amíg nincs meg a diagnózis (de utána is természetesen), érdemes játékos formában, otthon foglalkozni a gyermekkel. Ehhez olvashat itt az alábbiakban ötleteket.
Mit tehet Ön otthon?
Abban az esetben, ha a gyermek már jár logopédiai foglalkozásokra, akkor mindenképpen gyakorolják rendszeresen az ott kapott feladatokat is. (A hangsúly a rendszerességen van. Inkább napi 5-10 perc minden nap, mint egyszer egy héten 1 óra. Tükör előtt gyakoroljanak, kövesse a szakember útmutatásait.) Nagyon fontos, hogy akkor gyakoroljanak, amikor Önnek és a gyermeknek is van ideje, türelme, kedve hozzá.
Játsszanak minél több olyan játékot, ahol a gyermek kezére, ujjacskáinak mozgására van szükség:
- Gyurmázzanak, fűzzenek gyöngyöt, szereljenek, építsenek legóból, tépjenek, gyűrjenek, gombfocizzanak, hajtogassanak – a lényeg, hogy gyermeke minél többet használja a kezeit, anélkül, hogy ezt tehernek érezné.
- Engedje a gyereket segíteni a konyhában, gyúrjanak együtt tésztát, és ha nem túl ragadós a tészta, hadd játszadozzon vele a gyerkőc. Engedje az alapanyagok között kicsit garázdálkodni a gyerekeket, ilyenkor viselje türelemmel a kicsivel nagyobb koszt a konyhában. Válogassanak lencsét, tépjenek salátát, aprítsanak diót, pucoljanak gombát, zöldségeket. Mindez mindig - amikor csak tehetik - legyen közös játék, s ne feladatként, elvégzendőként kelljen ilyesmivel foglalkoznia a gyereknek. (Ehető gyurma süni készítése gyerekekkel >> süti recept)
- A mindennapi életben próbálják meg minél többször „tornáztatni” a gyermek száját, nyelvét. Ezeket a gyakorlatokat szinte bárhol, bármikor végezhetik, úgy, hogy a gyermek észre sem veszi, hogy nem csak játszanak. Sőt az egésznek éppen az az értelme, hogy a gyerek fogja fel játékként, élvezetként, szülőkkel való mókázásként a dolgot, ne „ nyelv-, és ajaktornaként”.
- Egyen, rágjon a gyermek sok kemény, ropogós ételt, zöldséget, lefetyeljen, nyaljon fagylaltot, joghurtot, igyon minél vastagabb szívószállal. (Akár a szívószálak vastagságának váltogatása is segíthet.)
- Fújjanak minél többet. Lehet fújni forró levest, gyertyát, tollat, buborékot, buborékkígyót, lufit, vízen papírvitorlást, forgót, hangszert... Itt az ötletek szinte felsorolhatatlanok, így legyünk kreatívak, hiszen meg lehet próbálni akár azt a dolgot is arrébb fújni, amit nem igazán lehet.
- Kenje be a gyermeke száját valamivel, amit szeret (joghurt, méz, nutella), és nyalja le a nyelvével azt a csemete, ahogy csak tudja, szedegessen fel a nyelvével kis magokat, zizit, müzlit.
- Játsszanak grimaszosat. Mutassanak egymásnak különféle arckifejezéseket; próbálják meg leutánozni a másikat, ha lehet, tükör előtt (pl. mérges arc; vidám arc; szomorú… stb.). Ne csak mi mutassunk „pofákat” gyermekünknek, hanem engedjük meg, hogy ő grimaszoljon előbb, és mi próbáljuk leutánozni azt. Rá fogunk jönni, hogy nem is olyan egyszerű dolog.
- Fújják fel az arcukat, tartsák meg pár másodpercig, majd eresszék ki a levegőt gyorsan és aztán lassan. Dobjanak puszit egymásnak! Legyen jó pici a száj közben, és jó hangos a puszi!
- Utánozzanak különböző hangokat: pl. hogyan csattogtatja fogait az éhes krokodil (a két fogsor összeérintése), hogy hogyan berreg a kismotor (a két ajak pergetése). Mozgassák minél jobban a szájukat, ahogyan utánozzák, hogyan sír a kisbaba (o-á), hogyan szirénázik a mentő (ní-nó), hogyan röfög a malac (u-í), hogyan bőg a csacsi (i-á) és az oroszlán (á), stb. A lovacska patkóhangjának imitálása is jó gyakorlat, csettintsünk minél nagyobbat a nyelvünkkel . Mindennek lehet utánozni a hangját, még ha nem is sikerül pontosan.
- Énekeljenek dalokat adott magánhangzóval (pl: Süss fel Nap mintájára: Sáss fál Náp…), vagy csak lalázva. Mozogjon jól a nyelvük! Hümmögjenek énekeket lazán csukott ajkakkal, morogjon közben a torkuk!
- Fütyülni is tanulgathatunk gyermekünkkel, ha nem megy, persze ha nem megy, az se baj.
Mivel a helyesen ejtett hangok kialakítása logopédus szakember feladata, ezért soha ne próbáljuk meg házilag javítani a gyermek hanghibáit, mert ezzel sok nehézséget okozhatunk a későbbiekben, akár egy–egy hangot teljesen rosszul taníthatunk meg gyermekünknek, és megnehezíthetjük vele az életét!
Ne akasszuk meg beszédét a hangok helyes ejtésével, mert így félő, hogy a gyermekben beszédgátlás is kialakulhat, örökre elvehetjük a kedvét a dologtól. (Ha már jár logopédushoz, akkor a szakember instrukciói alapján a hangok helyes ejtését gyakoroljuk a gyermekkel.)
Hogyan segíthetünk mi?
Ha gyermeke beszédét a fenti tünetek jellemzik, érdemes mindenképpen logopédushoz fordulnia. Fővárosi Beszédjavító Intézetben jelentkezésük után kollégáink – részletes logopédiai vizsgálat alapján – mindenképpen tudnak Önnek segíteni abban, hogy gyermekének milyen típusú logopédiai terápiára van szüksége, van-e rá egyáltalán szüksége, s ha igen, esetleg milyen kiegészítő terápiával tudnánk mindezt megtámogatni. A Fővárosi Beszédjavító Intézetben abban az esetben, ha máshol nem látja el logopédus a gyermeket, és lehetőségeink engedik, gyermeke a megfelelő ellátást ambuláns keretek között heti rendszerességgel megkaphatja.
Ha esetleg nem szeretne Fővárosi Beszédjavító Intézetben logopédiai ellátást kapni, de gyermeke beszédfejlődésével kapcsolatban kérdések merültek fel Önben, esetleg nem tudja mit tegyen, akkor tanácsadás keretében szívesen segítünk Önnek.
Fővárosi Beszédjavító Intézet szolgáltatásai ingyenesek.
Forrás: Fővárosi Beszédjavító Intézet
Kép: Tony Alter / Flickr
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)