(A kép csak illusztráció)
A coach elsődleges jelentése sportedző, de Magyarországon leginkább egy olyan tréner vagy terapeuta megjelölésére használják, aki támogatja a pácienst önmaga megismerésében és a céljai elérésében. Az úgynevezett brief coaching – ahogy neve is mutatja – annyiban különleges, hogy rövid ideig tart: egy speciális módszer segítségével helyezi át a hangsúlyt a problémáról a megoldásra – olvasható Gerhát Réka coach bemutatkozó oldalán. A brief coaching során nem a probléma okait tárják fel, hanem a megoldásra helyezik a hangsúlyt, a fő kérdés úgy hangzik: „Hova tartunk?”
Ez a megközelítésmód különösen hasznos lehet iskolai keretek között, hiszen a tizenévesek sokszor maguk sem tudják, mi okozza a szorongásaikat, vagy ha mégis, azt nem szívesen osztják meg egy felnőttel. Éppen ezért a Brief coaching képzést kapott pedagógusok is inkább a pozitív kommunikációra és a személyességre helyezték a hangsúlyt a probléma gyökerének direkt feltárása helyett.
A piarista szemléletmódhoz hagyományosan közel áll a diákokra való érzékeny odafigyelés, ezért az iskola remek terepnek bizonyult a program hazai bevezetéséhez. Tanároknak és diákoknak egyaránt volt mit tanulniuk: ma Magyarországon felmérések szerint minden negyedik diákot ér rendszeresen szóbeli vagy fizikai bántalmazás, az iskoláknak pedig egyszerűen nincsen hatékony eszköz a kezükben ezek megfékezésére.
A pedagógus apró lépésekkel közelíthet a kitűzött cél felé. Az iskola egyik tanára, Telek Péter Pál a Forbesnak elmondta: ma már nem a hibákat, hanem a jó válaszokat jelöli pirossal a dolgozatokban. Bár ez számára egy kicsit több munkát jelent, mégis megéri a befektetett energia, és a szemléletmódján is sikerült változtatnia: korábban ő is azt az általános nézetet vallotta, hogy ami jó, az természetes, és nem kell rá figyelmet fordítani. Ma már másképp látja.
Olvasd el, mi a módszer lényege! Zöld toll módszer: zseniális ötlet egy gyermekpszichológustól, ami meghozza a gyerek kedvét a tanuláshoz
A Piarista Iskolában jelenleg 17 gyereknek tartanak heti rendszerességgel coaching foglalkozásokat. Az iskola vezetése abszolút pozitívan értékeli az elért eredményeket, és úgy tapasztalják, hogy a mai fiatalokhoz már másképpen kell állni, mint korábban: ha partnerként kezelik őket, és az uniformizált rendszer helyet egyéni megoldásokkal próbálják elérni őket, kézzel fogható lesz az eredmény.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)