A digitális eszközök korlátlan használata óvodáskorban: veszélyben a nyelvi fejlődés
Az okoseszközök és a nyelvi készségek kapcsolata
A kutatás során a szakemberek a koronavírus-pandémia alatti és azt követő időszakot vizsgálták, különös tekintettel arra, hogyan változott az óvodások szabadidős okostelefon- és tablethasználata. Az eredmények szerint a gyerekek a korlátozások alatt jelentősen több időt töltöttek képernyők előtt, főként mesefilmek és videók nézésével.
Pogány Ákos, az ELTE Etológia Tanszék adjunktusa kiemelte, hogy az óvodai szűréseket végző logopédusok tapasztalatai szerint az elmúlt években drasztikusan romlott a gyermekek nyelvi teljesítménye.
"az elmúlt 2-3 évben drasztikusan elkezdett romlani a gyerekek nyelvi teljesítménye. Megyünk lefelé. Hatalmas esést látnak, a mai óvodáskorúak nem tudnak olyan nyelvi szinten teljesíteni, mint az 5 évvel ezelőtti óvodások vagy akár a 3 évvel ezelőtti óvodások. És még nem vagyunk a lejtő alján"
– mondta el a kutató. Ennek hátterében az okoseszközök által nyújtott vizuális ingerek állnak, amelyek elterelik a figyelmet a nyelvi tanulás szempontjából kulcsfontosságú akusztikai információkról.
Miért kritikus az óvodás kor?
A gyermekek nyelvi fejlődése szempontjából a kisgyermekkor első néhány éve kulcsfontosságú. Ebben az időszakban a gyermek passzívan, környezetéből merítve tanulja meg anyanyelvét. A családi beszéd, a környezetben hallott szavak és mondatok, valamint a játék során tapasztalt interakciók segítik a nyelvi készségek kialakulását.
Azonban ha a gyermek időtöltését főként vizuális ingerek uralják, a nyelvi fejlődéséhez szükséges akusztikai információkhoz kevésbé fér hozzá.
„Ha nincs nyelv, nincs kommunikáció” – hangsúlyozta Pogány Ákos. Ez nemcsak a szociális kapcsolatok kialakításában, hanem az élet szinte minden területén hátrányt jelenthet.
"Gyakorlatilag olyan viselkedést, tüneteket látnak ezeken a gyerekeken, amelyek az autizmussal diagnosztizált gyerekeknél szoktak megjelenni”
- mondja.
A virtuális autizmus jelensége
A szakemberek szerint a túlzott digitális eszközhasználat ün. virtuális autizmust okozhat. Ez olyan viselkedési és fejlődési zavarokat jelent, amelyek tünetei az autizmus spektrumzavar jeleihez hasonlóak: a gyermek kevésbé figyel a környezeti ingerekre, kommunikációja hiányos, és csökken a társas interakciókra való képessége.
A kutatók arra figyelmeztetnek, hogy jelenleg egy "hatalmas kísérlet" zajlik, amelynek kimenetelét csak évtizedek múltán fogjuk látni. Az azonban már most valószínűnek látszik, hogy az ilyen gyermekek számára a jövőbeni szociális kapcsolatok kialakítása és a munkaerőpiacon való érvényesülés is nehezebb lesz.
Mit tehetnek a szülők?
A probléma megoldása a szülőknél kezdődik. Pogány Ákos szerint sok szülő nem érti, hogy az okostelefon vagy tablet odaadása még átmenetileg is káros lehet. Fontos, hogy a gyermekek képernyő előtt töltött idejét minimalizálják, és helyette beszélgetésre, közös játékra és olvasásra ösztönözzék őket.
A tanulmány összefoglalója elérhető az MTA honlapján: Poszt-COVID: Virtuális autizmust okoz az ovisok kütyühasználata? Interjú Pogány Ákos etológussal
Indexkép: Depositphotos.com
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)