A szülők úgy gondolják - tévesen -, hogy ezáltal gyerekük okosabb, felkészültebb lesz más gyerekekhez képest, s ezzel teret engednek saját hiúságuk beteljesítésének. A közismert pszichológus és neurológus, Tatjana Csernigovszkaja válasza ezeknek a szülőknek egyszerű és kíméletlen.
„A gyerekek számára nagyon fontos, hogy minden szükséges információt a maga idejében kapjanak meg, ezzel figyelve az életkori sajátosságokra. Ezért a felelőtlenségért egyetlen dolgot okolhatunk: a szülői hiúságot, mellyel mintegy rátelepszenek a gyerekre" – fogalmaz kíméletlenül a szakember.
“Egy 2 éves gyereket hiába kínozunk azzal, hogy olvasni tanítsuk, hiszen az agy ezen területe még fejletlen ebben a korban. Persze ha mégis ragaszkodva ehhez megtanítjuk olvasni, az rengetek áldozattal és erőfeszítéssel jár a gyerek részéről. S akkor a szülő büszkén mondhatja el mindenkinek, hogy az ő gyereke milyen okos, nem gondolva arra, hogy ezzel mennyit árthat neki” – teszi hozzá.
A szakember tanácsokat is ad arra vonatkozóan, hogy ebben a korban melyek az elsődlegesen fejlesztésre váró területek. Egy 2-3 éves gyerek esetében a fő hangsúly a finommotorika fejlesztésén van, azaz a kéz finom mozdulatait kell fejleszteni elsősorban. Ezt megtehetjük azáltal, hogy gyurmát adunk a gyerek kezébe, megtanítjuk az ollóval vágni, apró játékokat, gyöngyöket válogatni.
Ha erre nem figyelünk oda eléggé, nem fejlesztjük kellőképpen a finommotorikát, az később a beszédfejlődésben okozhat gondot. Hihetetlennek tűnhet, de ezek a banális tevékenységek sokkal célzottabban hozzájárulnak a gyerek fejlődéséhez, mint ha ebben a korban olvasni tanítanánk őket.
Forrás: www.filantropikum.com
Kép: StockSnap / pixabay
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)