Véleményem szerint ez a kijelentés több sebből is vérzik, ezért szeretném most helyretenni, mivel sajnos még mindig sokan vannak azok a szülők, akik ilyen kijelentések miatt nem merik a gyermeküket idegen nyelvű foglalkozásra vinni vagy akár otthon szülőként bevezetni őket egy másik nyelv szépségeibe.
Nézzük sorban az ellenérveket:
Nyelvtanulás – nyelvelsajátítás
Először is, ahogyan azt már az előző cikkemben kifejtettem, a nyelvtanulás gyermekkorban nem a szigorú értelemben vett tanítás, tanulás vagy oktatás folyamatát jelenti. Nem kérünk számon a gyermektől semmit, bevezetjük az idegen nyelv világába azáltal, hogy a magyar mondókák mellett az angol nyelvű mondókákat és dalokat is megismertetjük vele. Az anyanyelvéhez hasonló módon adjuk át az idegen nyelvet is, természetesen. A szakirodalom sem nyelvtanulásnak, hanem nyelvelsajátításnak hívja a 10 év alatti idegen nyelvi fejlesztést, semmi olyan nem történik a gyerekkel, amihez nincsen kedve, vagy megterhelő lenne számára.
A nyelv egy élő, folyamatosan változó rendszer
A nyelvet (tehát az anyanyelvünket is) egész életünk során tanuljuk. A nyelv folyamatos változásokon megy keresztül, változnak a szabályok is. Új szavak jönnek, a régebbiek elhomályosulnak. Nem mondhatjuk, hogy most már tökéletesen beszélem az anyanyelvemet, hiszen mindig adódnak olyan területek, amik számunkra új szavakat hozhatnak. Nincs tökéletesen beszélő ember egy nyelven sem, ahogyan egyéni különbségek is adódnak. Egy első osztályos tanuló sem ugyanolyan tempóban halad, mint az osztálytársa, pedig ugyanazt az anyagot hallgatják az órákon. Ha innen nézzük a dolgot, akkor meg kellene várni, amíg minden gyermek (a saját tempójában) eljut oda, hogy a saját anyanyelvét szépen beszélje és tudjon írni?! Holott két (vagy több) nyelv párhuzamos elsajátítása is nagyon jól megfér egymás mellett, sőt! A lényeg, mint már sokszor hangsúlyoztam, a nyelvátadás mikéntjén múlik!
Az ember agya a többnyelvűségre van ráállva
Az ember agyában végtelen hely áll rendelkezésre a nyelvek számára, az átlagos egészséges ember agya nem csak egy nyelv tárolására alkalmas. A világ országainak jelentős része alapvetően többnyelvű. Függetlenül attól, hogy mi a született gyermek anyanyelve, bármely nyelvet képes elsajátítani, amit hall. A többnyelvű társadalmakban teljesen természetes, hogy a szülők különböző nyelvűek, illetve akár a környezet nyelve is lehet egy ettől eltérő nyelv. Ha visszagondolunk a korábbi időkre, ott is természetes volt, hogy a tehetősebb családok akár francia vagy angol nyelvű nevelőnőt fogadtak a gyermekeik mellé.
Az egyik nyelvből megtanult szavak nem szorítják ki a másik nyelv szavait
Sőt, aki megtanul egy második nyelvet, szebben, helyesebben beszéli anyanyelvét, hiszen általános nyelvi és gondolkodási készségei fejlettebbek, mint azoké, akik csupán egy nyelvet ismernek.
A kisgyermek bármely nyelv fonológiai és logikai elsajátítására képes
A kisgyermek számára - aki éppen ízlelgeti a hangokat, szavakat - teljesen természetes, hogy egy dolognak akár több neve is lehet. Ahogyan a cica lehet macska vagy cicus, úgy lehet akár cat vagy Katze is. Minden baba úgy születik, hogy hangképző szerveinek köszönhetően bármely nyelv elsajátítására alkalmas, vagyis ugyanúgy gügyögnek és sírnak, mint ahogy mindenki ugyanazon a nyelven mosolyog. A kisgyermek még képes bármilyen nyelv tökéletes logikai és fonológiai elsajátítására, ezért nyelvtanulás céljából ez az időszak a legértékesebb. Amilyen nyelvet a korai időszakban hall, azok a hangok fognak később visszaköszönni a beszédében is. A gyermek számára teljesen mindegy, hogy a nyelv, amit hall a világ legnehezebb nyelve-e vagy éppen milyen tulajdonságokkal ruházzuk fel, mi felnőttek. A gyerek nem fordítgat, amikor egy nyelvet elsajátít. A felnőttek rendszert és összefüggéseket keresnek, amikor felnőtt fejjel akarnak nyelvet tanulni, a gyermek pedig természetesen szedi fel a nyelvet.
Kb. 6 éves korra tehető az első „biológiai sorompó”, amikor a gyermek a hallott új hangokat a már megismert hangokhoz társítja. Az idegen nyelv elsajátítása tehát akkor lesz teljesen sikeres, ha még 6 éves kor előtt elkezdődik.
Ettől függetlenül lehetnek olyan speciális esetek, amikor nem tanácsos a korai nyelvi fejlesztés, hiszen minden gyermek egyedi és lehetnek fejlődési nehézségek, amik indokolhatják a későbbi kezdést. Ennek megállapításához különös körültekintés, szakértelem és vizsgálatok szükségesek, mind nyelvtanárok, logopédusok, orvosok, fejlesztőpedagógusok illetve gyógypedagógusok részéről.
Képek: Freedigitalphotos.net
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
|
Fürész-Mayernik MelindaBaba- és gyermek angol oktató, tanácsadóElérhetőségeim: Telefon: 06-30/402-80-92 E-mail: info@angolkalauz.hu Honlapok: http://www.angolkalauz.hu Facebook: www.facebook.com/angolkalauz |
Bemutatkozás | Megjelent cikkek | Kérdezz-felelek |
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)