Ami az iskolában megtörténik, azt közvetíti a gyermek számára, hogy ez megtörténhet.
Az iskola társadalmi és kulturális nagyhatalom. A padban szerzett tapasztalatok olyan másodlagos, nem is tudatosuló tudások is lehetnek a hatalom természetéről, melyek egész életre meghatározzák a gyermek önbecsülését. Hathatnak a későbbi érzelmi és egészségi állapotára, énképére, akár a párkapcsolatban betöltött szerepére is. Az iskola rutinszerűen és magától értetődően működik, így az általa közvetített értékrend tényként jelenik meg a gyermeki lélekben, tehát nemcsak az adott iskola sajátos működéseként, hanem általános és egyetlen lehetőségként.
Ahogy az iskola működik, úgy működik a világ is? Ahogy van, úgy van jól?
A fekete pedagógia jelentése
A tanulás más csatornákon át is működik, mint a tananyag átadása…
Mivel így működik, nem is lehet másképp – többek között ezt is sugallja a rendszer, valamint, hogy erről nem is érdemes gondolkodni, csak tényként kell elfogadni.
A másodlagos hatások nem tervezettek, és fontos hangsúlyozni, hogy többnyire nem is szándékosak. A szervezett, intézményes tanulás keretei között a diákoknak rengeteg olyan tudás „tanítódik”, ami pedagógiai szemlékben általában nem képezi kutatás tárgyát.
A fekete pedagógia elnevezés azokat az élményeket jelenti, melyeket a gyermekek az iskolai oktatás során élhetnek át, és hosszú időre szóló sebesüléseket ejtenek az önbizalmukon.
A fekete pedagógiát emlegetik mérgező pedagógiaként is, mindkét kifejezés ijesztőnek hangzik és ijesztő is a maga nemében. Fontos, hogy amikor a gyermekünk az iskolai élményeiről beszámol, akkor értelmezzük és felismerjük a káros hatásokat, és ennek megfelelően jelezzünk vissza a gyermekünk számára. Ne bagatellizáljuk azt, amit elmond, és zárjuk le annyival, hogy ez mindenhol így működik.
A pedagógus életre szóló sérüléseket okozhat a gyermekben
Amikor a tanár visszaél a gyermekek kiszolgáltatott helyzetével és önbizalom vagy egészséges önértékelés romboló technikákat használ, életre szóló sérüléseket okozhat a gyermekben.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.Ezek a sérelmek nem az iskolai lét természetes velejárói, hanem a tanár eszköztelenségének jelei, amikor a hatalmat és a kontrollt igyekszik fenntartani a tanórán. A tekintély és tisztelet természetesen szükséges a tanár számára, de néha nehézséget okoz ezt erőszakos eszközök nélkül kivívni.
A fekete pedagógiai eszközt igénybe vevő pedagógus sokszor maga is ezen a területen sérült, saját neveltetésének következményeit viszi újra a nevelési színtérre. A károkozás többnyire nem tudatos rosszindulat, csak rossz megoldásmód a problémára, személyes iskolai tapasztalatok szomorú „hasznosítása”. A pedagógus munkáján is életek múlnak, és az ő élete is múlhatott egyszer egy pedagóguson… Nemzedékről nemzedékre örökítjük azt a hamis gondolatot, hogy a világ nem élné túl, ha magabiztos gyerekek sokasága özönlené el a világot az érkezési oldalon.
A mérgező pedagógia hatásra jellemző, hogy gyakran tudatos pedagógiai tevékenységhez kapcsolódik, magyarázat vagy órai munka közben hangzik el a káros kommunikáció, fegyelmezési szándékkal, vagy kötetlenebb időszakban történik, például a napköziben. Minden esetben a tanári hatalom biztosításának igénye váltja ki ezeket, hatása sokáig lappang, sokszor napok múlva sírja el magát a gyermek, és évek múlva is okozhat még emlékbetörést. Felismerhető arról, hogy kifejezetten fájdalmas érzelmi töltetű, romboló érzés, szégyenérzetet vált ki, és hosszú távon az egész iskolai karriert negatív irányba viheti. Az élmény elsöprő erejű lehet.
A fekete pedagógia formái:
- Az értékeléssel összefüggő sérelmek. Vannak olyan elméletek, melyek szerint maga az értékelés is hatalmi fegyver az iskola részéről. Annyi biztos, hogy ha a tanár értékelési rendszere nem igazságos, nem kiszámítható, akkor rengeteg tanulói sérelmet okozhat a tantárgyi értékelés. Piros és fekete pontokkal, sőt még szomorú fejekkel, vagy megszégyenítő szavakkal is gyorsan elérheti az iskola, hogy a gyermek azt a tapasztalatot élje meg, hogy saját akaratának feladása célravezetőbb, mint állandóan kérdőjeleket hazavinni.
- lelki terror: „Mit szól majd ehhez anyukád?”
- agresszió, fizikai vagy szóbeli.
- erős fenyegetettség érzetet kiváltó pedagógus
- önbecsülést sértő szavak, becsmérlő kifejezések, megalázás: "Fussál nyugodtan, rád fér!"
- gyanúsítás: ha valami eltűnik az osztályban, és a pedagógus bizonyítékok nélkül azonnal meggyanúsítja egyiküket.
- segítségadás elmulasztása, cserbenhagyás
- fenyegetés
- bizalommal való visszaélés, rábízott titok elárulása
- szeretett tárgy elkobzása, bizonytalanságban tartás a visszaadás idejéről
- vélemény korlátozása: „Igen, vagy nem?”
- figyelmen kívül hagyás, csenddel verés: az állandóan jelentkező gyereket sosem szólítja fel
- kivételezés
- következetlenség: ugyanazért hol ötös jár, hol kettes
- beskatulyázás: „Megtanulod a helyed, és ott is maradsz!”
- csapdaállítás
- hazugság
- ködösítés, információ visszatartása, hamis információ nyújtása
- szeretetmegvonás
- egyik gyermeknek a másik fölé helyezése, „vigyázó” állítása
A fekete pedagógia jelei és hatásai
A fekete pedagógia hatása hosszú távú lehet. Azok az élmények, melyeket a gyermek ilyen esetben átél, még egy felnőtt számára is nehezen feldolgozhatóak: kiszolgáltatottság, áldozattá válás, tehetetlenség, védtelenség.
A gyermek reakciója ebben az esetben jellemzően az lesz, hogy visszavonja erőit a kudarcos területtől, megbántott, gyakran sír, fájlalja a hasát-fejét és kedvetlenül indul iskolába, vagy hangot ad annak a vágyának, hogy legszívesebben nem is menne oda többé. A tanuló befelé fordulóvá válhat, és kapcsolata végleg elromolhat a tanárral. A mérgezés jele lehet a hallgatás is, mely a szégyen nyelve. A megalázottságot fokozza, ha a mérgezés a társak előtt zajlik, és ha a szülő sem áll a gyermek mellé.
Alice Miller pszichoanalitikus több munkájában is foglalkozott a jelenséggel, és társadalmi távlatba helyezte azt. Alice Miller Alicija Englard néven látta meg a napvilágot, és a varsói gettóból szökött meg 17 évesen, sok évig álnéven bujkált. Élettörténete megalapozta érdeklődését a hatalom eszközrendszere iránt. Miller sokat idézett könyvében odáig is eljut, hogy a pedagógia perverzitásának nevezi, hogy elhiteti magáról: a gyerekek érdekében működik, holott valójában a felnőtt társadalom vélt érdekeit szolgálja. Alice Miller szerint a fekete pedagógia lényege abban áll, hogy a tanár a gyermeket saját elfojtott szükségletei kielégítésére használja, szeretetéhségét, hatalomvágyát elégíti ki a kapcsolatukkal. Alice szerint ez nem gonoszság, hanem érzelmi vakság, lényegében egy örökölt viselkedésmód áll a kontrolláló tanári viselkedés mögött.
Alice Miller szerint Hitler lelkének eltorzulásában felelős volt a poroszos nevelés is.
A pszichoanalitikus a lelkünkre köti: engedjük meg a gyerekeinknek, hogy ha valaki fájdalmat okoz nekik, arra a megfelelő módon, haraggal reagálhassanak. Haragjával ne hagyjuk egyedül a gyereket, segítsük észrevenni neki, ha bántani vagy manipulálni akarják őt, és ne hagyjuk benne a helyzetben.
Az átélt, de feldolgozott trauma nem betegít meg, csak a hallgatás, és annak az elfogadása, hogy ez csak az iskolai munkazaj része, mindenki ebben él. Nem kell így lennie!
Indexkép: Depositphotos.com
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)