Kezdődik.
Miért kell megengednünk, hogy bunkert építsen a gyermekünk?
Bunker, menedék, zug, kuckó – biztonság a biztonságban, a gyermek által kialakított, saját képre formált tér, egy kisajátított rész, egy lekicsinyített világ. A testvérével és a barátaival még léceket hoznak egyre izgatottabban a kertből, gyakorolják buzgón a csomózást, az illesztéseket, a sarkok teherbírását pedig nekifutásból tesztelik.
Utoljára nekem is be kell majd kuporodnom a zugba, és szertartásosan elfogyasztani valamit az éléskamrából elhappolt élelemből, valamint áhítatos arccal üldögélni odabenn egy kicsit, és érezni, ahogy a menedékbe varázslatos módon betódul az oltalom.
Bólogatok a „szuper” megoldásokra, az ételliftre, meg a plüssállatpolcra, és az uborkásüvegbe gyömöszölt LED égőkre. Legalább nem gyertya…
A lakás romokban. A lerombolás kikényszerítése népszerűtlen intézkedés lenne, tehát napokig élünk „lakás a lakásban” - üzemmódban. Nem rombolhatom szét az engedélyük nélkül a várat, a lebontás idejében tehát meg kell egyeznünk. Szívem vérzik az enteriőr teljes stílusvesztése miatt. A könyveim sarokkövekké váltak.
Miért muszáj mégis megengednem?
A kuckóépítés minden kultúrában, minden földrajzi szélességen és hosszúságon, minden történelmi korban folyt és folyik. A gyermekkor szerves része ez - minden felnőtt ember emlékezetében felbukkan róla egy-egy féltve őrzött kép, a becses és meghatározó pillanatok emléke.
A bunkerépítés azonban nemcsak egy kedvelt játékforma, hanem evolúciós szükséglet is, örökölt igény. Mert kell egy ház, kell egy menedék, egy intim tér, amit létre tudunk hozni, meg tudunk alkotni… Ennek alakítását gyermekkortól kezdve gyakoroljuk, később már nem a fizikai térben folyik a munka, hanem álmainkban, vágyainkban, rajzainkban és később a nagyon is valós terveinkben. A tervezés a bunkerépítéssel kezdődik, és a saját házzal ér véget. De most kell elkezdődnie.
A bunkerépítés a szabad játék egyik formája
Azokat a játékokat nevezzük így, melyek teljes egészében felnőtt közbeavatkozása nélkül zajlanak, és tág teret kap bennük a gyermeki kreativitás és a fantázia.
A cikk a hirdetés alatt folytatódik.A szabad játék utolérhetetlen módon fejleszti a gyermeki agyat, nem csak részterületeket, mint például a tematikus rajzolás, hanem a teljes agyat, az egész személyiséget.
Az agy nemcsak képességek és tudások összessége, hanem egy strukturált rendszer – és a struktúráját maga alakítja. A szabadjátékok magát ezt a felépítést célozzák, a különböző részképességeket egy nagy célnak rendelve alá. Ilyen típusú szabad játék például a gyermek által kitalált szabályokon alapuló közös játék is, mely szintén az egész agyat igénybe veszi.
A kuckó építése rengeteg képességet és kompetenciát igényel, hív életre és fejleszt.
Így fejleszti a gyermeket a kuckóépítés
Az első terület maga a fizikai valóság. Milyen messzire kell emelni, milyen magasra kell rakni? Hány könyv egyenlíti ki egy pokróc súlyát? Milyen dőlésszögnél nem csúszik le a hokedliről a kislámpa? Az anyagoknak milyen a fogása, a súlya, vízszívó képessége? Mennyire illenek össze a színek? Hogyan lehet a fantáziát vagy a képet háromdimenzióssá fordítani? Mennyire áll ellen a valóság a képzeletnek? A fizika törvényei hogyan működnek?
A közös menedék felépítése rengeteg nagymozgást és finommozgást fejleszt. Fel kell tudni mérni a távolságot, súlyt, a kifejtendő erő mértékét. Egy csipesz vagy gémkapocs használata olyan finommotoros képességeket vár el, mint a ceruzahasználat, és még csak nógatnunk sem kell a gyereket. A kéznek-szemnek együtt kell működnie, csakúgy, mint az írásnál. A csomózás, hajtogatás minden kézujjperc mozgását igénybe veszi.
Az építés során az építőknek meg kell egyezniük abban, mit hová tesznek, gyakorolniuk kell a megegyezést, egyéni céljaikat egyrészt érvényesíteniük kell, ugyanakkor alá is kell tudni rendelni a közös döntésnek. Kuckóépítéskor a produktum létrehozása a fő cél, együttműködést, kompromisszumkötési technikákat lehet tanulni építés közben. Kiváló terep az érvelés, meggyőzés gyakorlására, a munkamegosztás gyakorlatias megvalósítására, a feszültségoldó technikák gyakorlására, a humorra.
Az építkezés a szociális készségek közül a kudarctűrést, és akaraterő fejlesztését is lehetővé teszi. Megadja azt a tapasztalatot, hogy ami ledől, az újra is építhető, hogy az összeomlásból is lehet újat, szebbet kihozni, és hogy a siker valójában sokszor egy megharcolt, túllépett kudarc.
A saját építésű kuckó lelki szükséglet is
Olyan hely a világban, ahová vissza lehet húzódni, pihenni benne, akár sértődni is, és főleg láthatatlanná válni. A gyermekek mindig láthatók a szülők számára – ez néha fárasztó és terhes lehet. A kuckó időt ad, kiléptet a mindennapok taposómalmából.
Ha mindezt nem szeretnénk megadni a gyermekünknek, akkor vásároljuk meg a kuckót készen, hogy ne kelljen megküzdenie érte...
Indexkép: Depositphotos.com
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)