Az újszülött már a ritmusokra érzékenyen érkezik a világra. Kilenc hónapig hallgatta édesanyja szívverését, és ringatózott az anyaméhben, így hamar a vérébe ivódik a vers és a zene szeretete. Később már a teste is ösztönösem reagál a zenére: ritmusos mozgásba kezd, érzelmei aktivizálódnak, légzése egyenletessé válik, később pedig a fantáziája is beindul a hangok hallatán.
Mondókázás babakorban
Babakorban az egyszerű, ütemhangsúlyos kis versek, mondókák aktivizálják az agyban található idegi összeköttetéseket, így elősegítik a fejlődést. A mondókára történő ringatás, ütemes sétáltatás már az egészen fiatal csecsemőkre is nyugtatóan hatnak. Kicsit később a szülőkkel történő közös verselés hatalmas örömforrás: az ölbeli játékok, a mutogatós versek lehetőséget adnak a közös élményekre és erősítik az anya, az apa és a gyermek közti kapcsolatot.
A nyelvi fejlődése is gyorsabb annak a gyermeknek, akinek kicsi korában sokat mondókáznak. Nem mindegy azonban, hogy mit: a sok értékes és szép népköltészeti alkotás, valamint a klasszikus és kortárs költők által igényesen megírt gyerekversek mellett sajnos időről-időre belefuthatunk gyenge minőségű, döcögő ritmusú vagy éppen ritmustalan, kínrímekkel teletűzdelt „művekbe” is. Nem kötelező a gyereknek minden esetben magas irodalmat tanítani, de kerüljük el azokat, amelyek annyira rosszak, hogy nekünk magunknak is fájdalmat okoz az olvasásuk. Ezáltal fejleszthetjük a gyerek esztétikai érzékét is.
Verstanulás gyermekkorban
Iskolás korban aztán elérkezik a direkt verstanulás időszaka, amikor az örömvezérelt tanulást felváltja a magolás. Nem kötelező azonban, hogy ez szenvedést okozzon! A vers megtanulása és felmondása, majd később ismételgetése hasonló örömmel töltheti el a gyereket, mint az éneklés. A versek segítségével észrevétlenül növekszik a szókincse és sajátíthat el ritkább nyelvi fordulatokat is. Ez a hatás az idegen nyelvű művekre is vonatkozik: a kisebb korban megtanult vers, ami esetleg olyan szavakat, nyelvtani formákat tartalmaz, amelyeket a gyermek még nem tanult, megmarad a későbbiekben is, és nagymértékben segíti később a tudatos nyelvtanulást.
A megtanult verset a gyerek odafigyelve szokta előadni, így ösztönösen jobban koncentrál a kiejtésre, amely ezáltal szintén fejlődik. A komolyabb művek megismertetik a fiatalokkal a kultúrájukat, a koncentrált tanulás pedig a memóriára is jó hatással van.
Mondókázás, verselés örömteli időszaka nem ér tehát véget a kisgyerekkorral. Használjuk ki bátran később is az előnyeit!
Kép: Kaboompics .com / Pexels
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)