Tatiana Ivanko gyermekpszichológus saját kislányával gyakorolta otthon az írást, amikor gyermeke munkáit nézegetve felismert egy fontos dolgot. A füzetekben csak úgy virított a sok piros karika, aláhúzás, áthúzás - minden jelzés szinte azt harsogta, hogy mi az, ami nem jó. Az anya arra a megállapításra jutott, hogy a tanárok régi, "jól bevált" módszere alapvetően hibás: hisz nem lehet úgy motiválni egy gyermeket, ha folyton azt dörgöljük az orra alá, mi mindent rontott el.
A zöld toll módszer
Tatiana felismerte, mennyire káros a füzeteket ellepő megszámlálhatatlan piros karika és aláhúzás látványa, mely szinte azt üzeni, hogy a gyerek nem elég ügyes - a folyamatos kudarcélmény pedig keveseket sarkall jobb teljesítményre.
Annyit tett tehát, hogy az otthoni gyakorlás során a piros tollat zöldre cserélte, a hibák helyett pedig a legszebb, legjobban sikerült betűket, szavakat, mondatokat jelölte be. Elmondása szerint kislánya nagyon lelkessé vált az új módszertől, és minden feladat végén kiváncsian várta az eredményt: most vajon melyik sikerült a legszebben?
Pozitív megerősítés
A zöld toll módszer lényege tehát a dicséret és a pozitív megerősítés - a gyengeségek felsorolása és kiemelése helyett. A gyermekpszichológus szerint nem kell attól tartanunk, hogy a hibák így javítatlanul maradnak, és természetesen nem is az a cél, hogy hagyjuk teljesen figyelmen kívül, ha valami rosszul sikerült.
Állítása szerint a sikerélmény hatására a jó megoldás rögzül a gyerekek fejében, így később is azt próbálják meg utánozni - úgy tűnik, nagy sikerrel. A módszer a pozitív megerősítésre épül, és hatékonyan ösztönzi arra a gyerekeket, hogy saját maguk akarjanak fejlődni, javulni, jobb teljesítményt elérni. Sok zöld karikára, azaz sikerélményre vágynak, ezért valóban igyekeznek majd pontosan dolgozni, és a jól sikerült betűket, szavakat másolni. A dicséretnél és a sikereknél talán nem is létezik nagyobb motiváló erő - a hibákat pedig tudomásul vesszük, de nem úgy próbáljuk a kijavításukra sarkallni a gyereket, hogy folyton felhívjuk rájuk a figyelmet.
Önbizalomnövelés
A gyermek önbizalmát, önbecsülését, magáról alkotott képét nagyon erősen befolyásolja mások véleménye - kisiskolás korban óriási szerepe van a szülők, barátok és tanárok visszajelzéseinek. Korábbi cikkünkben Pribránszki Marianna viselkedéspedagógus hívta fel a figyelme arra, hogy büntetés helyett jutalmazó nevelést kellene alkalmazni az óvodákban, iskolákban - éppen erre épül a zöld toll módszer is.
"Amikor a gyerekek megpróbálnak valami új dolgot, vagy éppen már kudarcba is fulladt a kísérletük, akkor a dicséret nem fogja megvigasztalni őket (Ne búsulj, szerintem ügyes vagy!). Van, aki egyenesen kritikának éli meg, ha ilyenkor dicsérjük („Tudsz te ennél szebbet is!").
Viszont, ha tovább bátorítjuk, segítünk leküzdeni a frusztrációját. A gyermek könnyebben veszi így tudomásul a hibáit, hiszen a kudarc a fejlődés része, és neki nem kell tökéletesnek lennie. Ez arra fogja ösztönözni, hogy a saját maga képességeihez mérten alakítsa ki az elvárásait, és a teljesítménytudtát. Egy jó dicséret aranyat ér a gyermek pozitív énképének a kialakulásában" - mondja Daruné Oláh Dorottya, gyermekpszichológus szakértőnk.
(Kapcsolódó cikkünk: Az önbizalom növelése gyerekkorban)
Sokkal fontosabb lenne tehát, hogy széles körben is elterjedjen ez az értékelő módszer, hosszú távon ugyanis az iskolai sikerek mellett nem kevesebb, mint a gyerekek önbizalma lehet a tét. A gyerekbe vetett bizalom szárnyakat ad - mindenképp érdemes kipróbálni a zöld toll módszert az otthoni gyakorlásnál, ha úgy érzed, nem eléggé motivált és kevés sikerélmény éri az iskolában.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)