|
Sólyom VandaLogopédusElérhetőségeim: E-mail: solyomvanda@gmail.com Honlap: http://logopedia.hupont.hu |
Kérdezz-felelek
Nagyon megvagyok ijedve , 2,5 éves kisfiam egy pár hete elkezdett dadogni de nem akárhogy. A szavak ketdőbetűjét ismételgeti és azt olvastam ez már valódi dadogás a-a-a-a-a-anya. pl valamelyik nap ő is észrevette a-a-a--a-a-a-a aztán nevetve befogta a száját, hogy nem sikerült kimondani neki. Úgy vettem észre hogy a magánhangzókat ismételgeti vagy a magánhangzóval kezdődő szavakat pl apa apa apa hol. Ha ismételni kell neki szavakat utánam akkor nem csinálja csak ha ő maga fogalmaz meg mondatot akkor. Honnan tudom, hogy valódi dadogás vagy élettani? Vigyem szakemberhez? Mert a nagymama is rászólt már, hogy ne mekegjél már. Félek, hogy mások is így reagálnak. A másik meg az ,hogy nagyon aggaszt és már a férjemet is kezdi , pedig ő nem aggadós. Már azt mondja ,hogy akkor is az én fiam ha így marad.Nagyon meg vagyok iljedve mert ha biztos lennék ,hogy elmúlik akkor talán könnyebben tudnám kezelni. Rendezett családban élünk nem veszekszünk esetleg vitatkozunk de azt sem sokat, trauma nem érte a gyereket.
Köszönöm válaszát
Véleményem szerint korai lenne (főként, ha nem érte a gyerkőcöt, esetleg a családot trauma), ráfogni a gyermek problémájára, hogy nem élettani, hanem valódi dadogás.
A nagymama, és részben Önök is, nagyon nagy hibát vétenek azzal, hogy felhívják erre a gyermek figyelmét. Kérem nézzenek utána mindannyian az élettani dadogásnak, az erről szóló írásokban nagyon sok ezzel kapcsolatos teendőt leírnak, amiket mindenképpen be kell tartani annak érdekében, hogy ne válljon valódi dadogássá a dolog.
A nagymamával (és minden gyermeket körülvevő emberrel) sürgősen szükség lenne egy beszélgetésre, hogy a jövőben kerülje a gyermek felé az effajta kommunikációt (mint pl a ne mekegjél már felszólításokat)
Ha a probléma 6-9 hónap múlva nem múlik, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
Üdvözlettel:
Nagyon megvagyok ijedve mert kb 2 hete egyik napról a másikra a 28 hónapos kisfiam elkezdett dadogni, hol a szavakat ismételi hol a szavak kezdőbetűit. Ő még csak most kezdett el mondatokat mondani, már úgy örültem neki és most meg jött ez. Van okom az aggodalomra?
Vigyem el logopédushoz?
Köszönöm válaszát.
Ha nem történt semmilyen trauma a gyermek életében (ijedtség, elszakadás szülőtől, betegség, baleset stb), akkor véleményem szerint nincs ok aggodalomra. Kérem, olvassa el honlapomon (és persze az interneten) az élettani dadogásról írtakat.
Ha a probléma 6-9 hónap múlva nem szűnik, vagy időközben sokkal rosszabb lesz, akkor kell felkeresni logopédust.
üdvözlettel:
Olyan problémám lenne, hogy 2,5 éves a kisfiam, s nem hajlandó beszélni! Az orvosunk csinált hallásvizsgálatot, az nem mutatott ki semmit, és azt mondta, hogy akkor még ne aggódjak! De engem idegesít, bármit megért, bármit kérünk tőle megcsinál, mesekönyvekben bármit megmutat, mondókázunk minden nap, s nem tudom, mit tehetnék még?! Keressek egy logopédust, vagy várjak még? Segítségét előre is köszönöm!
Gabriella
Megkésett beszédfejlődésről akkor beszélhetünk, ha a gyerkőc 3 éves korára nem kezd el beszélni.
Ha gyermeke egyáltalán nem beszél, javaslom logopédus felkeresését. Ezt a problémát nem szabad elhanyagolni, mert sajnos sokszor vannak komoly következményei.
Sajnálatos, hogy sok esetben pont a gyermekorvos inti türelemre a szülőt, aki jogosan aggódik. Emiatt gyakran túl sok értékes idő veszik el a fejlődésből.
Addig is javaslom, hogy lehetőség szerint otthon is helyezzék előtérbe a beszédet, minden tevékenységet kísérjenek vele.
Üdvözlettel:
Kedves Éva!
Kislányom 7 éves már az óvoda utolsó évében logopédushoz kellett járnia. Több hanggal is gondja volt /r-l, s-sz, / az ottani foglalkozás és az otthoni gyakorlással előrébb tudtunk lépni, majd bekerült az iskolába és aki ott foglakozik vele. leginkább azt kell mondjam ,,nem foglalkozik vele", ezért vissza is esett a kislány, kicsit lassabban is tanult meg olvasni. Az én kérdésem elsősorban az lenne, hogy hova tudunk menni olyan logopédushoz, aki komolyan foglalkozna a kislánnyal, tudna -e nekem valakit javasolni. Budapesten lakunk, esetleg önhöz elvihetnénk-e a kislányt?
Válaszát előre is köszönöm.
Siska Miklósné
mgkah@citromail.hu
Kedves Szülő!
Nyugodtan tekintse meg honlapomat, és ha nem túl nagy a távolság, szívesen várom a gyerkőcöt egy állapotfelmérésre, kötetlen konzultációra.
Én azt mondom, ha a kislány magán úton kerül logopédushoz, bizonyosan sokkal hatékonyabb terápiákon vehet részt, mint eddig.
Ha úgy látja, várom Önöket szeretettel:
Van egy öt éves, egészséges nagyfiam. Kb. 3 évesen volt hajlandó teljes szavakkal kommunikálni, előtte
csak a szavak elejével próbálta megértetni magát. Most középsőbe jár és időnként az \"anyja sem érit a szavát\".
Mindent elmond amit szeretne, de sokszor alig lehet érteni. Ahogy látom gondja van az A, Á hangokkal, az L, R hangokkal, a lényeg, hogy nem beszél tisztán, érthetően. Az oviban csak a nagycsoportosokkal foglalkozik logopédus.
Érdemes most szakemberhez fordulni vagy várjam meg a nagycsoportot? Úgy látom, hogy emiatt a közösségi élet is nehezebb számára.
Előre is köszönöm tanácsát.
Üdv: Nóra
Ha úgy látja, hogy a gyerkőc is szenved a beszédhibától, mindenképpen érdemes felkeresni a logopédust, későbbi problémák elkerülése érdekében.
A beszéd 4-4.5 éves kortól eredményesen javítható, az óvodai foglalkozás esetében az, hogy csak nagycsoportban van terápia, egy kényszermegoldás. Sajnos kevés a logopédus, sok a beszédhibás gyermek. Ezért fordul elő oly sok esetben, hogy iskolába lépésre nem is tudják eredményesen javítani a hangokat. Ez nagy probléma, mert a szülők sajnos sokszor jóhiszeműen várják az eredményt, és az iskola eslő osztályában szembesülnek, hogy nem volt megfelelő a terápia intenzitása.
A probléma spontán javulni érzéseim szerint nem fog, nem érdemes addig kitolni az orvoslását, amíg esetleg késő lesz.
Kérdés esetén szívesen állok rendelkezésére.
Üdvözlettel:
Javaslom első körben a hallásvizsgálat elvégzését, ami ilyen esetekben mindig első lépésként kell szerepeljen a teendők listáján. Ennek fényében, ezután fel lehetne keresni logopédus szakembert, aki, ha szükséges megkezdheti a beszédindító terápiát. Nem szabad elhanyagolni ezt a problémát, mert később igen nehéz fejleszteni. Körülbelül 3.5 éves korban mindenképpen el kell kezdeni vele komolyabban foglalkozni, ennél tovább nem szabad várni.
Üdvözlettel:
Fiam 3és fél éves, normál óvodába jár. Nálunk nincs logopédiai óvoda, csak fejlesztőintézet. A fejlesztőben megvizsgálták 2és fél évesen, és a diagnózis: akadályoztatott beszédfejlődés, beszédfogyatékosság. Jelenleg úgy beszél, hogy sok szót kimond, de sok szót nem tisztán, vagy éppen felcseréli a szótagokat: kutya-duka, pad-bap. De érdekes, hogy vannak szavak, amiket tisztán kimond utánunk, de később újra rosszul mondja: csoki-kokics, cukor-kukor. Ez mitől lehet?
Igéket sajnos még nem igazán mind, csak néhányat, melléknevet még úgy sem. Csak a színeket. Heti két alkalommal jár az oviba logopédus, de az a bajom vele, hogy ő most találkozott először ilyen gyerekkel, pályakezdő, most kezdte csak a szakmát. Ha kérdezek tőle valamit, nem tud válaszolni: "nem tudom, talán..."Mit csinálhatnék, hogy egy tapasztaltabb logopédusa legyen? Vinnem kéne külön a fejlesztőbe inkább? Sajnos a gyerek nem fejlődött ebben a fél év alatt semmit, csak úgy hogy mi nagyon sokat tanítjuk, ami a logopédus dolga lenne. Én napi több órát foglalkozok vele, és így éreztem rajta csak kis javulást. De én nem vagyok logopédus, nem tudom a megfelelő módszereket, technikákat. Elronthatok valamit? Hová vihetném még, mik a lehetőségek? És ami fontos kérdés. A mi esetünkben milyen javulás várható? Kialakul a beszédje a fiamnak 5-6 éves korára? És ha nem alakul ki még akkor sem, akkor ez a "hiba" érezhető lesz az iskolában is?: olvasás, írás. Az én fiam nyári születésű. Ha nem beszél megfelelően 7 éves korára, akkor rátehetnék még egy évet az óvodában? Vagy mi a gyakorlat ilyenkor? Mik a lehetőségek? A fiam SNI-gyerek, ilyen beszédfogyatékossággal szeretném, ha nem 7, hanem 8 évesen menne majd iskolába.
Köszönöm mielőbbi válaszát.
Ildikó
Ha nem érzi megfelelőnek a logopédus felkészültségét, tapasztalatát ezzel a beszédhibával kapcsolatban, akkor mindenképpen igénybe kell venni másik logopédus segítségét. Lehetőség szerint olyan szakembert kell keresni, aki e terület specialistája.
Ön is mindenképpen kell, hogy foglalkozzon a gyermekkel otthon. Ezt teheti a logopédus iránymutatása útján is, de ha ez még nem megoldott, akkor sem szabad elhanyagolni a beszéddel való foglalkozást.
Ha a beszédhiba nem javul az iskolakezdés idejére, akkor valószínűleg egy neki megfelelő iskolát kell keresni. Olyant, ahol beszédhibás gyermekekkel is foglalkoznak, és meg tudják adni neki a megfelelő fejlesztést. Ez nagyon fontos, mert abban az esetben, ha nem megfelelőek a körülmények, sok járulékos tanulási nehézség is előjöhet.
Kislányom 4 éves lesz májusban és óvoás.Valami oknál kifolyólag nem beszél folyékonyan mint az 5 éves bátya.soszor nem is értjük mit mond úgy kell ki okoskodni, máskor viszont (óvodai versek)kristály tisztán megy a dolog.Mivel tudnám fejleszteni a beszédit?Köszönöm a segítséget.
Tsztelettel: Judit
A kisgyermekek hangjai 4.5-5 éves korra kell kialakuljanak. Ha eddig nem rendeződik a beszédhiba, javaslom logopédus felkeresését, hiszen későbbiekben sok problémát okozhat a nem megfelelő hangképzés. Fontos, hogy ne csak tanult beszéd közben (pl.versek) beszéljen szépen, hanem otthoni körülmények között is. Erre oda kell figyelni, és ha kell javítani. Ha tudja a hangokat, nyugodtan "el lehet várni", hogy otthon is szépen ejtse ki őket.
üdvözlettel:
Tisztelt Vanda!
A kislányom két és fél éves és úgy beszél, hogy egy mondatban a szó első betűjét, első szótagját elmondja rengetegszer egymás után (pl: a-a-a-a-a-akkor menjunk játszani,ha-ha-ha-ha hallgatom a rádiót és énekelek) Kb 3-4 hónapja kezdődött, néha elmúlt, aztán visszajött, de az utóbbi pár héten egyre rosszabb lett. Az lenne a kérdésem, hogy érdemes Szakembert felkeresnünk, vagy várni kell még a kora miatt. Azt mindenképpen el kell mondnom, hogy rengeteget beszél, egész nap megállás nélkül, már mindent mond, és nincs olyan vers, mondóka vagy ének az ő korának megfelelően amit ne tudna kívülről. Annyit még meg kell említenem, hogy szoktam tanítani spanyolul, de csak szavakra (1-2 dalt is tud).Nem hiszem, hogy ez zavarná meg, nagyon tetszik neki és szívesen használja ezeket a szavakat. Azt mondják biztos valami trauma vagy félelem érte, az egyedüli amire gondolni tudok az a télapó, nagyon megijedt mikor meglátta, annak ellenére, hogy az össze karácsonyi dalt és verset tudta már novemberben. Talán mondhatni, hogy kb. azóta erősödött meg a dadogása. Persze ez csak találgatás. Kérem segítsen, adjon tanácsot mit érdemes tenni, esetleg várjunk még (majd kinővi). Nem szeretném, ha így maradna a beszéde, esetleg azért is mert fodultunk Szakemberhez időben. Milyen fajta dadogás az ahol csak a mondat elő szavának első szótagját ismétli a gyerek?
Előre is nagyon köszönöm segítségét és válaszát!
Üdvözlettel: Orosz-Szabó Lilla
Kedves Lilla!
A gyermek, életkorából kiindulván, valószínűleg az élettani dadogásban "szenved". Kérem nézze meg honlapomon, az ehhez tartozó írást. www.logopedia.hupont.hu
Szakemberhez akkor érdemes fordulni, ha a probléma 6-9 hónap alatt nem múlik. Addig nem érdemes a gyermeket ezzel "zaklatni", mert előfordulhat, hogy pont ezzel érünk el negatív hatást, vagyis a természetes akadozás, valós dadogássá válását.
Kedves,Vanda!Két fiam van a nagyobbik 8 éves múlt és egészségesen született.Nem volt még egy éves sem mikor már beszélt.Ő nála minden rendben volt a beszédjével. A második kisfiam két oldali ajakhasadékkal, kemény és lágy szájpad hasadékkal született.Az ajkát 3 hónaposan műtötték,ami a beszédjéhez szükséges azt is lezárták/2009. októberében volt a műtét/.A kemény szájpad még nyitott.Az a kérdésem,hogy most lassan 2,5 éves lesz a kisfiam és aggódom a beszédje miatt.Mondja,hogy apa,ana,mama és hangokat ad,de mégsem beszél.Bölcsibe jár 4 hónapja,amit a beszéd meginduláshoz kértem,de nem veszek észre változást!Ha kér valamit mutogatással jelzi.Mit csináljak vagy hogy segítsem még,hogy mire oviba kell mennie meginduljon a beszédje.
Kedves Szülő!
Ilyen típusú rendellenességek esetén, műtét után mindenképp ajánlatos logopédus segítségét igénybe venni. A gyógyulás után kezdhető meg a terápia. Javaslom, hogy keressen fel, egy ezen a területen járatos szakembert, és kérjen egy vizsgálatot, majd kezdjék meg a terápiát.
Ezen kívül otthon, kísérjék beszéddel a napot, minden tevékenységhez fűzzenek hozzá szép, kerek mondatokat.
A mutogatás helyett, várják el a gyerkőctől, hogy kifejezze mit szeretne, természetesen korának megfelelő, egyszerűbb módban. Mindig mondják el mit várnak Tőle. Pl: A vizet kéred? A vizet kérem.
Egy idő után beindul az ismétlés, aminek hatására javulhat a beszéd.
Ha úgy látják, a beszéd megértésével is probléma van, mindenképp jelezzék ezt a szakembernek, mert ez egészen más terápiát kíván.
Üdvözlettel:
Unokám 28 hónapos és kb 9-10 szót beszél. Mindent megért, a hallása jó mert arra is reagál ha nem hozzá beszélnek. A mamája otthon van vele sokat beszél hozzá és foglalkozik vele. Kérem véleményét kell-e szakemberhez fordulni, vagy várjunk türelemmel hogy elkezdjen beszélni. A mozgása rendben van mindent tud amit a kortársai. Értelmesnek tünik de aggódom hogy a nem beszélése a későbbiekben összefügg a tanulási képességekkel. Válaszát előre is köszönöm Nagyi
A gyermekek beszédfejlődése nagy változatosságot mutat. Az bizonyos, ha 3 éves korra sem indul meg a beszéde mindenképpen logopédiai segítségre van szüksége.
Az tény, hogy ebben az életkorban (28 hónaposan), már sokkal nagyobb szókinccsel kellene rendelkezni kisunokájának.
Ezt a problémát nem szabad elhanyagolni, mert később valóban nagy gondot okozhat. Sokan jutnak sajnos oda, hogy hallgatva a gyermekorvosra, óvónénire, bíznak abban, hogy "majd beindul" a gyermek beszéde és a csak akkor "kapnak észbe", amikor már nagy a baj.
Javaslom, hogy adjanak még pár hónapot a gyerkőcnek, addig is nagyon sokat beszélgessenek vele, figyeljenek rá, játékosan tanulgassák a kommunikációt. Ne hagyják, hogy mutogatással érje el, amit szeretne, és minden cselekedetet kísérjenek beszéddel.
Ha 2.5-3 éves kora között sem változik a beszéde, nem éri el azt a szintet, hogy összefüggő mondatokban beszéljen, mindenképpen keressenek fel logopédust, aki segít beindítani a folyamatot.
Mindenekelőtt azonban, egy hallásvizsgálatot javasolnék, amit akkor is érdemes elvégezni, ha úgy látják mindent meghall a gyermek.
üdvözlettel:
Kedves Vanda!
Egy 2,5 éves kislány anyukája vagyok. Lányom nagyon ügyes, aranyos, de sajnos még az ujját szopja. Elmentünk fogorvoshoz, hogy megmutassam a fogait. A doktornő a dicséreten kívül rögtön meg is említette az ujjszopást mert észrevette, a felső kemény szájpadlását kezdi felljebb nyomni a cumizás miatt. Tanácsot kérnék hogyan lehet leszoktatni az ujjszopásról. Mára a \" V F \" betűket elsőre nem tudja kimondani. V=b, F=sz. Szoktunk gyakorolni v és f betűs szavakkal, amiket néhasikerül is kimondani. Lányom nagyon sokat beszél és eddig értettem is , de ma már egyre többször nem értem amit mond.
Kérem segítsen mit csináljak.
Köszönöm: Judit
Kedves Judit!
Kislányának a hangok javulására még van ideje. 4.5-5 éves korig kell kialakulni minden hiányzó, illetve kijavulni, minden helytelen hangnak.
Az ujjszopásról való leszoktatásra sajnos nem igazán tudok tanácsot adni, hiszen minden kisgyereknél más technika a hatásos. Valóban mihamarabb abba kell hagynia, mert nehezen javítható hanghibákhoz, és tényleges elváltozásokhoz vezethet.
Vannak, akik ragtapasszal ragasztják le a pici ujját, van, aki keserű anyagot használ (azt gondolom van olyan krém, ami kifejezetten erre lett kifejlesztve) van, aki egyszerűen csak rászól a gyerkőcre, ha szopja az ujját. Ki kell tapasztalni, nála mi vezet eredményre.
Ha általában is mindent meg tudnak vele beszélni, esetleg ezt is meg lehet próbálni elmagyarázni neki az ő korához mérten. Meg lehet beszélni, hogy ő már nagy gyerkőc, és csak a babák cumizzák az ujjukat. Fel lehet ajánlani esetleg valami jutalmat, ha nem szopizza az ujját.
üdvözlettel:
Kisfiam 7,5 éves, elsős.3-dik éve foglalkozik vele logopédus(minden éven más volt), sok hang nem volt neki jó, de most már csak a "r" hangot nem tudja kimondani, már magában pörgeti, de a beszédében nem használja, csak ha rászólók, vagy javítom, ő szépen javít is minden alkalommal, de ezt egész nap csináljam vele?Mindig javítsam, egy idő után már nem tetszik neki, ha rászólók.Kérdésem lenne még, hogy tanulják a betűket, nem fogja keverni írásában a "r" és az "l" betűket?Mennyi idő telhet el mire használni fogja a beszédében automatikusan az "r"-t?
Sajnos látatlanban, nem tudom megmondani mennyi idő az automatizálása a hangnak. Ez minden gyermeknél más. (lehetnek hónapok, hetek, de akár ennél hosszabb idő is) Ahogyan az is, hogy mikor perdül meg egy makacs R hang. Azt viszont tudom, hogy ilyenkor, amikor már megvan a hang, érdemes rendszeresen gyakorolni szavakban. Ennek megvan a technikája, amit bizonyára a logopédus alkalmaz is, de otthon is sokat kell vele foglalkozni.
Az R hibája nagyon makacs, nehezen javítható, könnyen elrontható erőltetéssel. Ha megvan a hang az egy nagyon nagy fejlődés.
Az írásra kitérve: bizonyára a logopédus gyakorolja vele az L és R hangok auditív megkülönböztetését. Ha így van, akkor nem lehet probléma a keveréssel.
üdvözlettel:
Kislányom 2,5 éves, tündéri gyermek, márciusban megy óvodába. Folyamatosan beszél, nagyon szépen kifejezi magát, viszont a legtöbb esetben az "á" betűket "a"-nak mondja, megnyomva az "a" hangot. Pl: baarany, saarkany, kabaat. Sokat gyakoroltatom, ilyenkor szépen kijavítja magát, de amikor spontán beszélget, akkor megint visszatér az "á" helyett az "a" betűkhöz, mintha tájszólással beszélne, pedig senki nem beszél úgy a környezetében.
Miként fog ez "elmúlni", hogyan változtathatunk ezen?
Köszönöm előre is!
Rea
A gyermekek hangjainak 4.5-5 éves korig kell letisztulnia. Tehát, még bőven van ideje spontán javulnia ennek a hangnak.
Javaslom, hogy ne erőltessék, ne javítsák folyton, ne alakuljon ki benne egy ellenszenv a beszéddel szemben.
Gyakorolhatják a helyes Á hangot önmagában, játékok közben, ásítással, Ádám hangjával. Szánkat nyissuk nagyra, formáljunk egy nagy kerek kaput. Így lesz az A hangból Á.
üdvözlettel:
Olyan problémával fordulnék önhöz hogy kislányom augusztusban volt 4 éves jelenleg óvodás.nagyon jól érzi magát ott már 3 éves kora óta járunk oviba.15 hónapos volt amikor öcsikéje született az édesapja a kislány 15 hónapos korától Ausztriában dolgozik.Lányom az óvodában nagyon aktív de óvónők szerint nagyon közösségi kislány és semmi viselkedési gond nincs vele az oviba.3,5 évesen egyik napról másikra dadogni kezdett.Nyáron nem is foglalkoztunk úgymond vele de úgy kb.október elejétől fogva annyira dadog hogy már grimaszokat is vág hozzá.Óvónővel beszéltünk ő megnézette a logopédussal ő azt mondta szervi baja nincs a dadogást ki fogja nőni.Jövő héten megnézi az óvodai pszichológus is mert ezt tanácsolták.Kérem segítsen.Lehetséges hogy ezt az erős dadogást kinőheti?vagy lesz vele további teendő.fejlődésében minden időben történt.beszélni 1,5 évesen kezdett és gyorsan tanult.esetleg az lehet az ok hogy mivel nagyon aktív kislány gyorsabban gondokodik mint a beszédkészségei lehetővé teszik hogy ezt ki is mondjaí?rajzolni kortársainál ügyesebben szebben rajzol tehát semmilyen elmaradása nincs.Kérem segítsen.
Előre is köszönöm:Aggódó anyuka
Véleményem szerint a gyermek az úgynevezett élettani dadogás problémájával küzd. Ebben az életkorban ez természetes, és valóban lehet azért, mert gyorsabban gondolkodik, mint ahogyan a szavak "jönnek". Azt tanácsolom, hogy ne hurcolják egyik orvostól a másikig, és -tudom, hogy nagyon nehéz-, de próbáljanak kevésbbé aggódni, mert ez nagyon sokat ront a helyzeten. Ha a gyermekben tudatosul, hogy dadog (mert a kívülállók tudatosítják ezt benne), abban az esetben valós dadogássá válik ez a hiba. Ha valamilyen lelki megrázkódtatás, trauma érhette a gyerkőcöt a dadogás kezdete előtt, akkor mindenképp szükség van pszichológiai és logopédiai segítségre. De mivel a kora alapján jelenleg ez normális jelenségnek számít, meg kell próbálni annak is kezelni. Kérem olvassa el honlapomon, a dadogás menüpont végén található élettani dadogás címszó alatti szövegrészt.
Üdvözlettel:
4 éves kisfiam logopédiai óvodába jár,- megkésett beszédfejlődést diagnosztizáltak nála - ahol jól érzi magát és fejlődés is észrevehető.
December 1-től munkába állok, segítségünk sajnos nincs. A problémánk az lenne, hogy ebben az oviban nagyon sok a szünet, amikor képtelenek vagyunk kisfiúnk felügyeletét megoldani. Ezek a lehetőségek merültek fel bennünk: beiratni egy másik oviba és mellette magánúton hordani egyéni fejlesztésre. Többen mondták, hogy lehet, hogy húzóerő lenne számára, ha olyan gyerekek között lenne, akik nem küzdenek olyan problémával, mint Ő, de azis félő, hogy épp emiatt közösítenék ki.
Maradjon ebben az oviban és fogadjuk mellé valakit, aki vigyáz rá és persze foglalkozik vele amíg dolgozom.
A legjobbat szeretnénk neki.
Előre is nagyon köszönöm válaszát, véleményét.
Kriszta
Én nem javasolnám a gyerkőc kivételét a logopédai óvodából, mert a megkésett beszédfejlődés esetén, elengedhetetlen (az esetleges magán úton történő fejlesztés MELLETT) az egész napos logopédiai ellátás/a beszéddel való intenzív foglalkozás.
Azt nem tudom mennyire általálános, hogy a beszédjavító ovikban sok szünet van, de az a véleményem, hogy érdemes lenne más logopédiai óvodát is megnézni, hátha ott nincs ilyen probléma...én ilyent még nem tapasztaltam, általában ezek az óvodák ugyanúgy működnek, mint az összes többi. (tehát lehet, hogy csak speciális esetről van szó, amikor is van más lehetőség)
Szerencsére a gyermeknek 4 évesen még nagyon jó kilátásai vannak a fejlődés területén, ezt nem szabad elrontani azzal, hogy beiratják másik óvodába, ahol nem kapja meg a neki szükséges fejlesztést. Sajnos van elég sok rossz tapasztalatom, ami elkerülhető lett volna a kellően intenzív és korai terápiákkal.
Én nem gondolom, hogy húzóerő lenne neki, hogy normál beszédképességű gyermekekkel van körülvéve. Sajnos ez gyakorlatban, főként ennél a beszédhibánál, nem működik.
Üdvözlettel:
Tisztelt Vanda!
A problémám a következő van egy 26 hónapos leányzóm 8-9 hónapos korában kezdett el beszélni nagyon szépen tisztán,de most hogy már mondatokat mond,illetve mondókákat sorol,és énekel,tehát most hogy egyre többet beszél már alig lehet érteni azt hogy mit mond ez normális velejárója a beszéd felylődésnek vagy tehetek ellene valamit?Ami még érdekes számolni tisztán érthetően tud 10 ig stabilan .Mivel tudnám tisztább beszédre ösztönözni egy év alatt tanult meg egy egész mondokás könyvet tehát napi rendszerességgel olvasunk,énekelünk,mondókázunk ebben nincs hiba,még annyit hogy angol meséket néz ez esetleg befolyásolhatja a beszédét?Köszönöm válaszát!Üdv:Ildikó
Kedves Ildikó!
A gyermek beszédének 4,5-5 éves korra kell letisztulni. Ez azt jelenti, hogy maximum 5 éves korra minden hang szépen kell hangozzon. Nagyon jó, ha sokat foglalkoznak, játszanak a beszéddel. Mindenképpen lehet ezt az utat folytatni.
A hangok javítását nem szabad kényszeresen, zavaróan csinálni, inkább jó példát, tiszta beszédet kell nyújtani a gyermek környezetében.
Beszéljünk vele lassan, jól artikuláltan, tiszta hangokkal. Egyelőre ez az, amit tehetnek.
Az angol nyelv lehet hatással beszédére, mind a hangok, mind a nyelvtan területén. Akkor beszélünk negatív hatásról, ha a gyermeknek problémás a nyelvfejlődése. Abban az esetben nem tesz jót az idegen nyelv hallgatása, használata.
Én inkább szépen érthető, magyar nyelvű meséket néznék a gyerkőccel. (De nem a mostani divatos érthetetlen hangon megszólaló meséket.)
Üdvözlettel:
A véleményére lennék kíváncsi.
Van egy 4 hónapos kislányom, jelenleg itt élünk Magyarországon, de hónapokon belül német nyelvterületre fogunk költözni és szándékunkban áll huzamosabb ideig kint lenni.
A Kérdésem az lenne, hogy mikor és hogyan kezdjem el a gyerek német nyelvvel való ismerkedését, gondolva arra, hogy óvodába és iskolába is ott szeretném ha járna, viszont nem szeretném ha a magyar nyelvet elfelejtené, illetve azt sem, hogy a nyelvi fejlődése valamilyen zavart szenvedjen.
Köszönettel: Zsuzsanna
Ilyen fiatal korban a gyermek mindenképpen elsajátítja az idegen nyelvet, ha ezt hallja mindennapokban. Ha nem szeretné, hogy elfeledje a magyar nyelvet, fontos, hogy ezt is használják előtte, ezen a nyelven is beszélgessenek vele. Így jó esély van rá, hogy a gyermek mindkét nyelvet tökéletes szinten tudja majd használni. Az is járható út szokott lenni, hogy egyik szülő egyik, míg másik szülő másik nyelven beszél a gyermekhez.
Nyilván, ha oda fog óvodába és iskolába járni a kislány, nagy az esély arra, hogy a német nyelv jobban fog neki menni, mint a magyar. Ezért kell erre is hangsúlyt fektetni.
üdvözlettel:
Gyerekkorom óta szenvedek attól, hogy selypítek. Szeretnék színész lenni, de ez nagyon zavar. Nagyon lusta a nyelvem, se hurkot, se kanalat nem tudok vele csinálni. Megtanultam az évek során, hogy a problémás hangoknál előretolom az állkapcsom, így csak a szakemberek szólnak a selypítés miatt, a nem szakértők szinte észre sem veszik, de hát ha színész szeretnék lenni, akkor ott a szakemberek ezért "szétszednek". Mit ajánl, mit lehet ezzel kezdeni? Lehet egyáltalán ezt a "hibát" valahogy megszűntetni, vagy ha "gyárilag:)) ilyen a nyelvem, akkor el kell fogadnom, hogy ez van, és ilyen is marad, akármennyit gyakorolok? Jártam már logopédushoz is, bár nem hosszú ideig (anyagi okok miatt), de nem nagyon javult. És a színészi előadásmódomat, játékomat mindig dícsérik, ezért bosszant, hogy közben ez a selypítés ront az összhatáson.
Nagyon szépen köszönöm előre is válaszát:
Betti
A hanghibákat, és a nyelv renyheségét is logopédiai foglalkozások alkalmával lehet javítani...nekem volt olyan páciensem, aki egy egyszerű nyelvnyújtást is igen nehezen tudott kivitelezni. Ma bátran kunkorítja, "kanalazza", pörgeti a nyelvét.
A logopédiai foglalkozások nem olcsók, de kifizetődők, főleg, ha később olyan szakmában szeretne dolgozni, ahol a szép-tiszta beszéd elengedhetetlen.
El kell dönteni, hogy mennyire engedheti meg magának a foglalkozásokat, segítséget kell kérni szülőktől, áldozni kell erre, mint sok mindenre az életben. Azt tudni kell, hogy az eredményes terápia nem egy-két hónapig tart, és nem kétheti találkozásokban merül ki. Valójában a heti kettő alkalom a legjobb, de felnőtteknél néha heti egy is elegendő (általában idő hiányában). Emellett elengedhetetlen a logopédus által adott otthoni gyakorlatok elvégzése is.
Ha úgy dönt változtatni szeretne a problémán, át kell gondolni a kiadásokat, és érdemes szakemberhez fordulni.
üdvözlettel:
Kisfiam 2 éves 3 hónapos. Nagyon korán kezdett beszélni már másfél éves kora körül legalább 100 szót tudott. Soha nem erőltettük és mindenki csodálta, hogy milyen szépen beszél. Azóta már mondatokban tisztán beszél. illetve így volt ez 3 héttel ezelőttig. Azóta elkezdett dadogni. úgy vettük észre egyre rosszabb a helyzet.
A családi körülményeink rendezettek ezért nagyon kiegyensúlyozott és boldog gyerek.
Soha nem produkáltattuk, nem erőltettünk rá semmit.
Amikor elkezdett dadogni úgy csináltunk mintha nem történne semmi, soha nem szóltunk rá, nem javítgattuk, hagytuk hátha ha nem reagálunk rendeződik a dolog.
A mondókákat hibátlanul mondja, amiket kívülről tud.
Ha fáradtabb jobban dadog.
Kerestük a lehetséges okokat. A gyermekorvos azt mondta, hogy ez ebben a korban előfordul és majd kinövi.
De ez nem megnyugtató válasz számunkra, mert szakember véleményét is szeretnénk tudni.
Kérdésem, hogy ön szerint el kell e vinni szakemberhez, illetve mit tudunk mi szülők tenni, azonkívül, hogy türelmesek, odafigyelők vagyunk. Sok mesét, mondókát olvasunk, szépen beszélünk vele.
Az orvos kérdezte hogy nem ijedt e meg valamitől, mert attól is lehet. Gondolkoztunk és 2 dolog történt ami esetleg említésre méltó lehet. Megijedt egy kutyától, és egyszer hanyatt esett és beverte a fejét hátul. de egyik se tűnik olyan nagy dolognak, persze ezektől is lehet a doktornő szerint.
A fentiek alapján szeretném megkérdezni, hogy Ön szerint forduljunk e szakemberhez.
Válaszát előre is megköszönve,
Éva
Kérdésére a választ megtalálja a kérdés-felelet rovatban. 2010. 07. 23. 11:23-kor íródott.
üdvözlettel: