|
Sólyom VandaLogopédusElérhetőségeim: E-mail: solyomvanda@gmail.com Honlap: http://logopedia.hupont.hu |
Kérdezz-felelek
Kislányom pont most lett 17 hónapos és a beszéd fejlődésével kapcsolatban szeretnék kérdést feltenni.
Már 9 hónapos korától kezdve mond új szavakat, mint pl baba, mamma, papa, nem, bögre, vauvau, mindent utánoz, pl a baba sírást, nevetést, hahaha , stb ma már napi szinten kb 30 szót használ kb 50 szót mondott ki teljesen és kb 60 szónak a szótöredékét mint pl kapu-pu, póló - po, cipő -pő
A kérdésem az lenne, hogy nem baj e az hogy nem halandzsázik? Nem beszél hosszabban, mindig csak egy egy szótagot vagy szót ejt ki, persze néha mond olyanokat hogy babababababa. Néha el énekelget de még abba is kitalálom, hogy mit énekel pl lassan forog a kerék -ekekeke. Ő nem is fog halandzsa nyelven beszélni? Baj ha nem?
Előre is köszönöm a válaszát!
Ha gyermeke érhetően mondja ki szavakat, nem probléma, ha nem halandzsázik.
A beszédfejlődés menete egyénenként eltérő lehet, ha nincs elmaradása, akkor ez nem gond.
Üdvözlettel:
A segítségét szereznék kérni az ügyben,hogy hogyan vehetném rá a kisfiamat aki 4,5 éves,arra hogy
gyakoroljuk itthon a logopédián kapott feladatokat.Egyáltalán nem hajlandó mondogatni a füzetbe
leírtakat.A kisfiam későn kezdett el beszélni,3 éves is elmúlt mire ez biindult nála,viszont 2 hét alatt
nagyon sok szót megtanult,eltanult az oviba.Az oviba van oktatás heti 2-szer.Ott ügyes,csinálja a
feladatokat,de itthon sehogysem tudom rávenni.
Válaszát előre is köszönöm.
Üdv.Kikkisz
Sok gyermek esetében gond az otthoni gyakorlás, de enélkül nehéz eredményt elérni.
Javaslom, hogy próbáljanak nyugodt helyzetet teremteni (kis asztalhoz ülés, tükör használata, zárt helység).
Ha eza módszer nem megfelelő, akkor próbálják a hétköznapokban becsempészni a gyakorlatokat (séta,utazás közben) játékos kereteken belül.
Üdvözlettel:
Kisfiam első osztályos tanuló!
Az a problémánk hogy a gyerek nem tudja megkülönböztetni az i és í hangokat. Nagyon sokat gyakorlunk de, valamiért mégsem érti meg.
szeretnék tanácsot kérni Öntől hogyan segíthetném a megértést.
Köszönettel:
Zsófia
A hangok megkülönböztetésének képessége nagyon sok apró összetevőből épül fel.
Ha a gyermek hallása ép, de más hangok esetében is felmerül a probléma, akkor előfordulhat, hogy a hallási figyelemmel van probléma.
Ha más hangnál nem fordul elő ez a probléma, akkor lehetséges az is, hogy valamiféle blokkról van szó (tehát a gyermek képes lenne ezeket megkülönböztetni, de a túlakarásból eredő stressz miatt leblokkol).
Érdemes lenne a tanítóval is beszélni, mert így látatlanban nagyon nehéz véleményt alkotni az adott gyermek és eset kapcsán.
Üdvözlettel:
kislányom 4 évet töltött augusztusban és még mindig nem tisztultak a beszédében a g, s, k hangok. Az r hang az utóbbi 2 hónapban pörögni kezdett, van változás, viszont meg szeretném kérdezni, hogy várjak még, vagy fordulunk logopédushoz. Szókincse nagyon bő, választékosan beszél, a meséket, történeteket tudatosan lassabban, érthetőbben artikulálom, hogy a modell helyes és jól hallható legyen.
Előre köszönöm válaszát,
Viola
Kislányok esetében 4.5 éves kor után érdemes felkeresni a logopédust,aki elvégzi a felmérést, illetve előírja a szükséges terápiát.
Üdvözlettel:
Fiam 19. hónapos, és még semmit nem beszél. Két hónappal ezelőtt volt egy időszak mikor baba és apa baba szavakat használta mindenre. Ez azóta elmúlt, és értelmes szavakat, szókezdeményeket nem használ. Ha szólunk neki akkor figyel, ha bármire megkérjük megcsinálja, és érti is amit mondunk neki. Kotrásaihoz képest sokkal többet mozog, elevenebb, ügyesebb. Trauma nem érte. Rengeteg mesét olvasunk neki, folyamatosan kommunikálunk vele, mondókázunk.
Kérdésem az lenne hogy aggódjak e amiatt hogy nem beszél vagy esetleg mivel tudnám rá venni arra hogy beszéljen? Milyen gyakorlatokat végezzünk el ahhoz hogy beinduljon a beszéde? Szükség van e szakember bevonására?
Válaszát előre is köszönöm.
Köszönettel!
Attila
A kisfiúknál 2.5 éves kor után beszélhetünk megkésett beszédfejlődésről. Ha a gyermek eddig az életkorig nem kezd el szavakat mondani, akkor érdemes szakemberhez fordulni beszédindítás érdekében.
Az Ön gyermeke még nincs elkésve, de érdemes a beszédére jobban odafigyelni, a fenti életkort figyelembe venni.
Otthonra javaslom, hogy a gyermektől "várják el" a beszédet, tehát igyekezzenek mutogatásra, egyéb hangadásokra nem kiszolgálni Őt (ilyenkor mindig mondjuk el röviden, érthetően, hogy mit várunk Tőle, mely szó a helyzetre megfelelő).
Ezenkívül kísérjen minden tevékenységet beszéd, amely rövid, egyszerű.
A jó beszédpéldán kívül jelen életkorban nincs szükség külön gyakorlatokra.
Üdvözlettel:
Köszönöm a múltkori válaszát. Azóta eltelt 2 hét és a kislányom beszédének a megfigyelésére nagy gondot fordítottunk. A dadogás újbóli megjelenése egy időben történt a szobatisztaság kialakulásával. Megfigyeléseink szerint az esetlegesen bekövetkező "balesetek" előfordulásával a dadogás erőteljessé válik. Ha pár napig nem történik "baleset" a dadogás szépen elmúlik. Majd mikor újra előfordul, kezdünk mindent elölről.
Előfordulhat ilyen?
Soha nem szégyenítettük meg, szidtuk meg ha történt egy malőr.
Keressek föl egy pszichológust aki tudna segíteni vagy várjak türelmesen és mihelyst biztossá válik a szobatisztaság ez is megoldásra kerül.
Köszönettel!
Lehet összefüggés a két eset között, de ezt valóban egy gyermekpszichológiai vizsgálattal lenne célszerű kideríteni.
Ha nem volt számára megrázó a szobatisztaság kialakulása, akkor kicsi az esély, hogy amiatt alakult ki a beszédhiba. Lehet véletlen egybeesés is.
Üdvözlettel:
Az a fajta dadogás, amit a pszichológus említett, illetve amire igaz, hogy a gyermek magától kinövi, az élettani dadogás.
Ez általában a gyermek 2,5-3 éves korában kezdődik, és 6-9 hónap alatt spontán elmúlik.
Az Önök esetében mindenképp javasolnék logopédiai vizsgálatot, melyen jó eséllyel megállapítható, hogy szükséges- e a terápiás megsegítés.
Üdvözlettel:
Kislányom márciusban múlt 3 éves. Veleszületett kétoldali csípőficammal született. 5 operáción esett át. a műtétek alkalmával mindig 10-15 hétre gipszet kapott.
Szükségesnek és fontosnak éreztem ezt megosztani Önnel.
Lányom nagyon korán kezdett beszélni. Gyönyörűen, érthetően, összetett mondatokban. Sok-sok mondókát, mesét olvasunk tanulunk együtt. Az első dadogási ciklus egyik-napról a másikra jött. Az addig kimondott szavakat, nagyon nehezen mondta csak ki. A gyermekorvosunk mondta az élettani dadogás jelenségét. Megvártuk míg elmondja a mondatot, majd érthetően én hibátlanul megismételtem. El is múlt. Aztán pár hónap múlva újra előjött. Mindig ugyanúgy dadog. A mondat első szavát ismételgeti. Pl: (Ki)kikiki fogja az ebédemet megmelegíteni? Általában csak ezeket a szavakat ismétli, hogy (de)dede, (te)tetete, stb. A mondatot szépen befejezi, legyen bármilyen hosszú is az.
A második dadogási ciklusnál figyeltük meg hogy esetleg köze van a kórházi látogatásoknak, hozzá. De ez is pár hét alatt elmúlt. A harmadik dadogási ciklus igazából vagy 1 hétig tartott csak. És most újra dadog. Ugyanúgy mint eddig. De látom, hogy közben gondolkodik a mondaton. Már fantáziál, mesét kreál. Nem tudom mennyire tulajdonítsak neki nagy jelentőséget. Orvostól-orvosig nem cipelném ha nem muszáj, hiszen milliónyi szerepjáték van a mögött, hogy Ő (látszólag?) annyira nem fél az orvosoktól.
Mit tegyek?
Hálásan köszönöm a válaszát.
Elképzelhetőnek tartom, hogy a műtéteknek, traumatikus eseményeknek köze lehet gyermeke beszédhibájához. Az élettani akadozás spontán elmúlik 6-9 hónap alatt. Általában 2,5-3 éves korban jellemző. Ha a gyermeket trauma éri, akkor mindenképp érdemes szakemberhez fordulni. A logopédiai vizsgálat/terápia nem egyezik egy orvosi vizsgálattal. A gyermek általàban játéknak fogja fel (lényegében az is), tehàt nem kell tartani az újabb megteheléstől.
Üdvözlettel:
Köszönettel: Vincze Gabriella
Azt javaslom, hogy ha a gyerkoc 2,5 eves koraig nem kezd el beszelni, kerssek fel az Orszagos Beszedvizsgalo es Rehabilitacios Intezetet, ahol atfogo vizsgalaton vehet reszt a kisfiu.
Javaslom hallasvizsgalat elvegzeset is, fuggetlenul attol, hogy a mindennapokban ugy tunik a gyermek jol hall.
Udvozlettel
Gyermekét az óvodai ellátás mellett érdemes magán úton is logopédiai terápiára hordani, hiszen valóban nagyon fontos, hogy az említett hibák lehető legnagyobb mértékben javításra kerüljenek iskolás koráig.
Ezt sajnos a Tb nem támogatja.
Kérdésem, hogy helyileg hol keresnek logopédust.
Az alábbi oldalom megtalálják elérhetőségemet, ha szeretnének vizsgálatra jelentkezni.
Http://logopedia.hupont.hu
Üdvözlettel
Kislányom idén júniusban tölti be a 6. életévét.
Most októberben az oviban a logopédus 7 hangra találta beszédhibásnak.
(s, sz, z, c, cs.. r stb...)
Okos, értelmes kislányról van egyébként szó, aki az óvónői szerint is egyébként iskolaérett.
Csak szeretném megkérdezni, hogy az manapság valóban nem visszatartó erő az iskolakezdéstől, ha egy gyereknek ilyen szintű pöszesége van???
El nem tudom képzelni, hogy az írás olvasás megtanulásában ez nem jelent majd neki gondot!
És ha jól gondolom, a 7 hangra kiterjedő pöszeség azért már nem az enyhe pöszeség kategóriája lenne. (?)
(A logop. kezelés amúgy heti 1x és nagyon lassan halad sajnos.Itthon gyakoroljuk, amit a füzetbe felírnak, de
egyelőre csak 1hangot kezdtek el fejleszteni, és azt sem fejezték még be ("s".)
Nagyon aggódom, hogy egy amúgy nagyon értelmes kislány, aki egyébként maximalista, és sokszor kudarckerülő, gondban lesz emiatt az iskolában, ha iskolába kényszerül.
(...mármint, hogy mások tudják, ő nem tudja, mások jobban írnak olvasnak, ő nem, esetleg ha csúfolják az még rátesz egy lapáttal, mivel ő okos, de érzékeny, maximalista, teljesítménycentrikus és kudarckerülő.
Másik gond, hogy a hanghibák mellett néha rosszul ragoz.
(tárgyesetet még mindig sokszor elrontja, néha rosszul használja az a-az névelőt is, (pl tegyük a asztalra..a autóban...stb) az igék ragozásában is vannak hibák, rendszeresen javítgatjuk (pl kötöl...kötsz helyett)
Tehát ezek a dolgok TÉNYLEG nem visszatartó dolgok egy épp hogy a nyáron a 6. évét betöltendő kislány esetében?
Óvónőkkel már beszéltünk, szerintük mennie kellene isibe szeptemberben!
Köszönöm, üdv: aggódó anyuka
Sajnos valóban nehéz azoknak a gyermekeknek a helyzete, akik ennyi hanghibával kerülnek iskolába.
Ezért szoktuk megkezdeni a hangok javítását már 4.5-5 éves korra.
A 7 hangra kiterjedő pöszeség még nem a diffúz pöszeség kategóriájába tartozik, de valóban okozhat nehézséget az írás, olvasás, szociális kapcsolatok terén.
Nem mellesleg az iskola nagyon sok elfoglaltsággal, otthoni tanulással, fáradtsággal jár. Mellette sokkal nehezebb a logopédiai terápiákon is lelkiismeretesen részt venni, az otthoni feladatokat (ami nélkül sajnos eredménytelen is lehet a fejlesztés) is megfelelően ellátni.
Névelők és nyelvtani hibák javításában a logopédus is segíthet, de ezek általában iskola első, második évében szépen javulni szoktak.
Ha az óvónők úgy látják, hogy indokolt az iskolakezdés, annak lehet oka az is, hogy a gyermek részére az óvoda már kevés lesz jövőre, de véleményem szerint ha a 6. életévét nyáron tölti, akkor nyugodt szívvel maradhatna még óvodában. Ez ügyben beszélhetnek az óvodavezetővel, nevelési tanácsadóval, önkormányzattal is.
Üdvözlettel:
Kislányom májusban lesz 3 éves.A beszéde nagyon nehezen indult el, 2 évesen még csak kb. 30 szót tudott, bár az egyéb kommunikációja ( pl. mutogatás ) nagyon élénk volt.Az utóbbi 3 hónapban azonban ( november óta bölcsibe jár ) saját magához képest nagyon sokat fejlődött, a szókincsét most már megbecsülni sem tudnám, alkot rövidebb, egyszerűbb mondatokat is, bár általában ragozás nélkül vagy rossz ragozással ( pl. azt, hogy apa hova megy, úgy mondja, hogy "apa hol menjél?"), illetve sok esetben olyan rosszul ejti ki a szavakat, hogy rajtam kívül más nem nagyon érti.Ez azonban akkor is ugrásszerű fejlődés a korábbi állapothoz képest és szinte minden nap használ új szavakat, bár a kortársaihoz képest még jócskán el van maradva.Azt szeretném megtudni, hogy szükséges-e logopédushoz fordulnom vagy várjak még vele.Egyébiránt ha esetleg a hajlam örökölhető, akkor fontos lehet, hogy én is elég későn kezdtem beszélni ( bár nem ennyire ), 2 éves koromig semmit nem mondtam.
Válaszát előre is köszönöm!
Az elmaradások miatt én javaslom logopédus felkeresését, aki meg tudja vizsgálni a gyermek fejlettségi szintjét, és tanácsot tud adni a további teendőkkel kapcsolatban.
Üdvözlettel
Az elmúlt két hétben szobatisztaságra szokás kezdődött el, ő jelezte, hogy kakilnia kell a wc-be, a második héten a pisilésnél is szólt. A hétvégét már pelenka nélkül töltötte 3 alkalommal történt bepisilés, és a éjszakai pelus is teljesen száraz maradt. Hétfő reggel, azt mondta hogy a napközibe pelusba lesz, mert a többi gyerek pisil az ottani wcbe. A gondozó nő állítása szerint ott is szól, hogy pisilni kell, de már akkorra bepisilt a pelusba. Ebéd után elhoztam és attól kezdve elkezdett dadogni. A szó eleji magánhangzókat ismétli pár szónál.( Anya, apa, oda, utána, ez.) Arra gondolunk, hogy a dadogás hátterében a szobatisztaságra szoktatás lehet. Mi a véleménye róla és mit tanácsol mit tegyünk? Köszönöm szépen a válaszát előre is.
A gyermek életkorából kiindulva lehet az akadozás élettani, tehát természetes folyamat. Ezt megfelelően kell kezelni, megfelelő reakciót kell kapjon ahhoz, hogy ez ne állandósuljon, s ne váljon tényleges dadogássá.
A szobatisztaságra szoktatás egy teljesen természetes folyamat, ha valamilyen oldalról zavar keletkezik benne, akkor lehet stresszes időszak a gyermek számára.
Javaslom szakember felkeresését annak érdekében, hogy megállapítható legyen a dadogás milyensége, hatása a gyermekre és tanácsot tudjon adni a továbbiakban szükséges teendőkről.
Üdvözlettel:
Segítségét szeretném kérni abban a problémában, hogy kislányom 3 és fél éves. Sajnos nem tud még folyékonyan beszélni. És egyszerűen nem tudunk rá jönni, hogy miért van ez a dolog. Mi vagyunk a felelősek? Foglalkozva van a gyerekkel mese olvasás, mondóka, ének, logikai játék stb. Fel ismer minden dolgot értem ezt tárgyakra emberekre állatokra. Amit Ő szeretne és az Ő javát szolgálja azt ki mondja tisztán és érthetően. Vannak szavak amiket kimond és tudja is az értelmét. Van amit nem érthetően de azt is elmondja. Segítsen nekünk, hogy hova és kihez tudnánk fordulni ebben az esetben. Segítségét előre is köszönjük.
Először is javaslom az Országos Beszédvizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Intézet felkeresését, ahol meg tudják állapítani a gyermek jelenlegi fejlettségi szintjét, esetleges hiányokat, késéseket.
Kérem, ne hibáztassa önmagát, (önmagukat). A megkésett beszédfejlődésnek nagyon sok oka lehet. Ilyen többek között a hallásprobléma is, amiért rutin szinten javaslom a hallásvizsgálat mielőbbi elvégzését. (ezt a Beszédvizsgálóban is kérni fogják)
Amíg a Beszédvizsgálóban időpontra várnak, érdemes magán úton logopédiai terápiát igénybe venni, hogy ne veszítsenek értékes időt a beszédfejlődés terén.
Üdvözlettel:
Kérlek, küldd el privátban az elérhetőségedet. Megkérdezem a kollégák között, hátha valaki tud segíteni. Ha találok valakit, jelentkezem.
Üdvözöllek:
Azt javaslom, hogy a gyerkőc érdekében mindenképp keress fel egy logopédust, aki meg tudja állapítani, milyen szintű a dadogás és mennyire befolyásolja ez a gyerkőc kommunikációjának, beszédének fejlődését.
Nyilván összetett problémáról van szó, így valószínűleg gyermekpszichológus segítségére is szükség lesz, de ez a logopédiai vizsgálaton majd kiderül.
Ez a dadogás, valószínűleg nem csak ártalmatlan élettani akadozás (hiszen nem egy lelki okot írtál le, ami előhozhatta), és mivel látható tünetei is vannak, ami nagy valószínűséggel bizony zavarja a gyermeked, mindenképpen érdemes vele foglalkozni.
Sajnos az "idegenek" gyakran legyintenek könnyelműen bizonyos fejlődési rendellenességre, elakadásokra, vagy egyéb problémákra, ami értékes időt vesz el a fejlesztéstől.
Ha Budapestiek vagytok, én is szívesen segítek, keress bizalommal.
Üdvözlettel:
3 éves múlt augusztusban a kisfiam, megkésett a beszédfejlődése, beszél ugyan, mond szavakat és mondatokat, de nagyon kicsi a szókincse és egyszerűek a mondatai.
A helyi Nevelési Tanácsadót hívtam régebben, azt mondták, majd csak 3 éves kora után foglalkoznak vele.
Felhívtam őket, miután fiam betöltötte a 3 évet, de meg sem nézték, majd az oviban úgyis beindul, ha meg mégsem, majd akkor esetleg, de akkor sem biztos.
Kérdésem, hogy mire lennénk jogosultak, jár-e valamilyen kivizsgálás?
Köszönöm
Dóra
Sajnos tapasztalatok alapján ezen a téren valóban nem túl jó a szakmai ellátás.
Javaslom felkeresni az Országos Beszédvizsgáló Intézetet komplex vizsgálatra való bejelentkezés céljából. Emellett hallásvizsgálat elvégzése is indokolt.
Ameddig a vizsgálatok zajlanak (nagyon hosszú a várakozási idő) a gyermek beszédének indítását, szókincsének bővítését javasolt magán úton megkezdeni, hogy ne veszítsenek további értékes időt.
Üdvözlettel:
Az ikreknél igen gyakran fordul elő lassabb beszédfejlődés (épp amiatt, mert általában "saját nyelvükkel" kommunikálnak egymás között).
Emellett koraszülöttség esetén is nagyobb eséllyel fordul elő fejlődési késés.
A megkésett beszédfejlődés diagnózisát, akkor lehet megállapítani, ha a gyermek 2.5 éves korára nem kezd el beszélni (értelmes szavakat mondani).
A véleményem az, hogy nyilván jobban oda kell figyelni a gyerkőcökre ezen a területen is, de ha szavakat használnak már, akkor nem kell még kétségbe esni.
A TSMT fejlesztés valóban pozitívan hat a beszéd fejlődésére, beindulására.
A vizsgálatok során minden gyermeket egyénileg kell felmérni. Valóban létezik, hogy valaki azért nem tudja az adott feladatot, mert a szülő még sosem próbálta ezt otthon (pl. üvegpohár elvitele). Ebből nem lehet diagnózist felállítani.
5 éves lett most júniusban a kislányom.
Problémám, hogy néha rosszul ragozza a szavakat.
Most ahogy egész nap együtt vagyunk (a nyáriszünet miatt reggeltől estig) naponta kb 4x 5x kell kijavítanom.
Tekintve hogy egész nap sokat sokat... beszél :-) ez nem tűnik soknak végül is,
de nekem mégis az. illetve néha tényleg elég cudar ragozásokat hoz össze....:-(
(pl tót mond -tavat helyett, bekenje-bekeni helyett, vasárnapon-vasárnap helyett, farkasot-farkast helyett, a ház tetője, a ház teteje helyett;...)
Amikor szólok a kislányomnak, hogy ez így nem volt helyes, és hogy is kell mondani? ..... akkor pár másodperc gondolkodás után ő saját magát ki tudja javítani mindig! Ennek örülök, de mégjobb lenne, ha eleve jól mondaná.
Hallásával is valószínűleg lehet kis probléma.
(most az 5 éves védőnői státuszon ma vették észre, hogy bal füle nem annyira jó, hallásvizsgálatot javasoltak a gégészeten, ahová pár héten belül megyünk majd.
( ez mondjuk nem lepett nagyon meg mert az utóbbi időben szinte állandóan náthás volt hónapokon keresztül, és ilyenkor én is észre vettem, hogy többet kérdez vissza)
Néhány hangra kiterjedően van még beszédhibája is:
sz, z, s,zs, r (az r-t pl már tudja pörgetni csak szavakban még nem használja, az sz-szel is kb ugyanez a helyzet)
Ezeket leszámítva, egy a korához viszonyítva nagyon is okos kislányról van szó.
Nem a szülői elfogultság mondatja ezt velem, de tényleg nagyon okos.
Pl. nagyon választékos szóhasználattal beszél; nagyon korán már beszélt is. Szótagolni is tudja a szavakat, a nehezebbeket is vissza tudja mondani, saját érdeklődéséből kiindulva betűket is tud már írni, vagy kihallani a szavakból.
Angolul is tanulgat. (persze még csak a maga szintjén szavakat...gyerek angol keretében, de imádja egyfolytában kérdezi itthon is, hogy ez vagy az hogy van angolul, és memorizálja ezeket....amúgy semmit nem erőltetek)
Mozgás fejlődésével is minden olyan volt mint a nagykönyvben! ült-kúszott-mászott-11 hósan járt. 4 éves korától kétkerekű biciklizik.stb.
Szépen rajzol, egyszerűbb ritmusokat visszatapsol, sok nyelvtörős is simán visszamond (fekete bikapata stb....)
Számol már nagyon rég óta kb15ig. Mostanában tűnt fel, hogy már az összeadás kivonás mivoltát is sejti, és kezdi helyesen alkalmazni. Jobb-bal irányok használattal már 4 éves korától rendben voltunk.Nagyon logikusan gondolkodik.
stb...
A hallásvizsgálat az ugye pár héten belül (Amikor kapunk időpontot) meglesz.
A logopédus szeptembertől az óvodában nyilván fogja a hangokat nála is javítani.
Azt szeretném tudni, hogy ezen felül, elsősorban a bár csak ritkán előforduló de annál csúnyább helytelen ragozás ellen mit tudnánk tenni?
Van-e valamilyen terápia, torna, bármi egyéb, amit tudnánk tenni, hogy segítsük a fejlődését?
Köszönöm, üdv: B.Anita
Először is leszögezném, hogy számomra mindig öröm, ha egy tudatos szülő, tudatos gyerkőcöt nevel.:)
A nyelvtani szerkezetek kérdésében kérem legyen türelemmel, ebben az életkorban ezek természetes tévesztések. Nem szükséges erőltetni a gyerkőc önjavítását, maradjon inkább a helyes példa egyszeri elismétlésénél. Higgye el, hogy ez sokkal többet ér mint más módszer...illetve nem elhanyagolható, hogy a hangjavításoknál nagyon sokszor szükség lesz az ismétlésekre, "újramondatásra", ezért nem szabad oda jutni, hogy ez teher legyen a gyermek számára.
A hanghibákat 4.5-5 éves kortól javítjuk terápiás kereteken belül, az óvodában mindenképpen utána kell járni, hogy megfelelő fejlesztést tudnak- e nyújtani. Az fontos, hogy iskolába lépésre a hibás hangok javítva, automatizálva legyenek. Tehát a gyerkőc tudja Őket beszéd közben használni.
A beszédfejlődést a TSMT, Ayres terápiákkal lehet hatékonyan segíteni, de azt gondolom, hogy a leírása alapján ezek Önöknek nem szükségesek.
Üdvözlettel:
Van egy 2,5 éves kisfiam és az a problémánk, hogy még mindig nem beszél. De még csak az állatok hangját se utánozza. Nagyon szépen megérti, amit mondunk neki. Van egy kis "sajátos nyelve" azon vissza hablatyol. Bölcsibe jár január óta, de még ott se sikerült elkezdenie a beszédet pedig nagyobbakkal került egy csoportba. Az lenne a kérdésem, hogy vigyem-e el szakemberhez vagy várjunk még? Ha vigyem, akkor mit tanácsol hova? Válaszát előre is nagyon szépen köszönöm! Üdvözlettel Krisztina
Ebben az életkorban már érdemes szakembert felkeresni. Javaslom az Országos Beszédvizsgáló Intézet felkeresését, illetve hallásvizsgálat elvégzését.
Ha addig szeretnék megkezdeni a terápiát, akkor magán úton javasolt logopédus felkeresése, aki meg tudja kezdeni a beszédindító terápiát, amíg a fenti vizsgálatok zajlanak.
Üdvözlettel: