|
Sólyom VandaLogopédusElérhetőségeim: E-mail: solyomvanda@gmail.com Honlap: http://logopedia.hupont.hu |
Kérdezz-felelek
Véleményét szeretném kikérni kisfiammal kapcsolatban.
2 éves,első gyerek, bölcsődébe nem jár, gyerek közösségébe próbálunk minél többet lenni, gügyögés, gagyogás babanyelv ment, első szavait a mama, baba, papa 1 évesen szépen kimondta ezeket továbbra is szépen mondogatja. 1,5 évesen jött a nyanya ez lenne az anya ez mai napig nyanya maradt. Apát talán kétszer mondta, ha kérjük, hogy mondja csak mosolyog és rázza a fejét, hogy nem. Szókincse közzé tartozik a nem ezt előszeretettel használja, állathangok miau, vau-vau, bú, gá-gá, oroszlán hangja, kaka- ez lenne a kakas, ci-ci ez lenne a cin-cin a kisegér, i-i ez lenne az iá. Pár szónak az elejét vagy épp a végét mondogatja pl. bo- bolt, bá- barny (mese), fa- ifa, fa-fal, po- pok, sza- szanda, cic-cica.
Hümmög mutogat addig amíg meg nem tudja értetni magát, persze mi már tudjuk mikor mire mutat vagy épp hümmög. Mindent megért, megcsinál mindent amire kérjük, könyve rámutat arra amit kérünk, hogy mutassa meg. Mondókázunk énekelünk neki.
Jó kedélyű, eleven akaratos, örökmozgó imád szaladni, ugrálni. Mozgása nem volt előrehaladott inkább mindent egy- két héttel később csinált, mint ahogy a nagykönyvbe megvan írva stabilan járni 13 hónaposan kezdett el.
Kérdésem az lenne van szükségünk logopédia fejlesztésre, vagy be fog lassan indulni a beszéd? Én itthon mivel fejleszthetném ösztönözhetném a beszédre?
Válaszát előre is köszönöm.
Megkésett beszédfejlődésről akkor beszélhetünk, ha a gyermek 2-2.5 éves koráig nem kezd el beszélni. (kisfiúknál inkább 2.5 év a határ)
Sajnos, hogy be fog e indulni a beszéd, innen nehéz lenne megállapítani.
Ha az adott életkorig nem tapasztalnak fejlődést, javaslom logopédus, vagy a Korai Fejlesztőközpont felkeresését, akik meg tudják vizsgálni a gyermek teljesítményét, és javaslatot tudnak adni a további teendőkkel kapcsolatban.
Üdvözlettel:
Kisfiam 5 éves és az óvodában Logopédiai Szakvéleményt kapott(kaptunk).A logopédiai vizsgálat eredményei: beszédhiba típusa:pöszeség.A beszédhiba az alábbi hangra,hangokra terjed ki: sz-z-c,s-zs-cs,l-j-r,ő-ű.A SZÓL-E? szűrőeljárás eltérést mutat a következő területen:formamásolás,vizuális azonosság felismerése,rövidtávú emlékezet,mondatemlékezet,névutók megértése használata.Nagyon megvagyok ijedve mert jövő szeptemberbe iskolába kellene mennie.De így hogy engedjem? Az óvodában jár logopédushoz hetente egyszer de szerintem az kevés.Ön szerint elég ez az heti egy alkalom vagy hordjam pluszba egy magán logopédushoz??
Amennyiben meg tudja oldani, mindenképp javaslom, hogy hetente még egy foglalkozást kapjon a gyermek. Ez, ha lehet egyéni fejlesztés keretében történjen.
Üdvözlettel
2,5 éves korban, akkor beszélünk megkésett beszédfejlődésről, ha a gyermek nem kezd el beszélni.
Azt gondolom, hogy amennyiben kisfia továbbra is szépen fejlődik, nem kell aggódnia.
Ha a fejlődése nem folytatódik, akkor érdemes logopédust, vagy a Beszédvizsgáló Intézetet felkeresni.
Üdvözlettel:
Segítségét, illetve véleményét szeretném kérni.
Jelenleg a kisfiam 16,5 hónapos. Nagyon aktív, érdeklődő kisfiú, egy percig nem áll meg. Nem maradt ki sem a kúszás, a mászást mai napig gyakorolja, már egy éves kora óta sétál, most már önállóan is megy, felállni is tud kapaszkodás nélkül, néha lábujjhegyen is sétál, vagy éppen hátrafelé, de sokszor fut is. Tehát mozgásfejlődésben nincs lemaradás, szerintem. Viszont gagyogni nem nagyon akar, csak magánhangzókat hangoztat, nagyon ritkán gagyog, de semmi mást nem mond. Megérteti magát, ujjával mutat arra, amit szeretne. Ha megkérem, hogy hozzon ide valamit rendben végrehajtja, ha eldugunk valamit, megkeresi ha megkérem. Mindent megért, ha suttogunk neki, jót mosolyog és szintén megcsinálja amire kérjük. Nagyon szereti a zenét, ha ő a szobában van, de a nappaliban megszólal a zene, siet ki és nekiáll táncolni. Egész nap beszélek hozzá, mondókázok, olvasnék is neki, de egyáltalán nem érdekli, nézegetjük a könyveket, ezek se kötik le, mindig mindent részletesen elmesélek neki, pl. ma mit fogunk csinálni, mikor főzök az ölemben van, nagyon figyel, akkor megbeszélem vele, hogy mit főzök, mit hogyan csinálok. Sokat olvastam ebben a témában, és alap problémának gondolják az ingerszegény környezetet, azt hiszem ez nálunk nem áll fenn. Azt is tudom, hogy a fiúk lassabban fejlődnek ezen a téren a lányoknál, illetve bőven ráér 2-3 éves koráig beszélni. A védőnő folyamatosan ijesztget, most is azt mondta, hogy szerinte le van maradva értelmileg, mert nem mutogatja a képeket a könyvben, meg nem utánoz hangokat, illetve nem beszél. Majdnem hogy megkaptam, hogy nem foglalkozom eleget a fiammal. (Persze régebben rámijesztett, hogy lehet süket-néma, ami biztosan nem)
Ezért kérném az Ön véleményét, hogy vigyem el szakemberhez, esetleg tud-e ajánlani valakit, aki 3 évesnél fiatalabb gyerekekkel foglalkozik, vagy mit csináljak? Egyre jobban kétségbe vagyok esve.
Várom válaszát!
Nagyon köszönöm!
Üdvözlettel:
Molnárné
Megkésett beszédfejlődés, azoknál a gyermekeknél (kisfiúk esetében) áll fent, akik 2,5 éves korig nem kezdenek el beszélni.
Sajnos, az értelmi elmaradás felmérése nagyon összetett vizsgálatokat igényelne, így szakmailag helytelen lenne véleményt formálnom az Önök esetében.
Lehetséges, hogy a védőnő feltevései megalapozatlanok, de ugyanígy lehetnek megalapozottak is. Ezt ismertlenül nem tudom megítélni.
Ennyi idős gyermekkel, Korai Fejlesztő Központba érdemes ellátogatni, ahol átfogó vizsgálatok után, véleményt tudnak mondani a gyermek fejlődéséről.
Ezt mindenki megnyugtatásra javaslom.
Üdvözlettel
Van módszer ennek az alakítására, vagyis, hogy ő is észrevegye vagy "zavarja" és dolgozzon rajta? Létezik erre praktika, gyakorlat? Főleg olyan, mait otthon is tudnánk csinálni, programszerűen.
Az R hang javításához mindenképp logopédiai terápiát javaslok, mert nagyon összetett (könnyen rosszul rögzíthető) hangról van szó.
Valószínűleg, a hangnak bár kialakítása megtörtént, nem lett megfelelően automatizálva. Emiatt nem használja a gyermek beszéd közben. Ezt terápiával orvosolható.
Üdvözlettel:
Azt hiszem ennek a kérdésnek az első felét már megválaszoltam. Ha nem,akkor kérem,küldje el újra, mert ebből nem tudom biztosan, hogy melyikhez tartozik.
Üdvözlettel:
Kisfiam egy hónap múlva lesz 3 éves. A problémám az lenne, hogy szép, hosszú kerek mondatokban beszél, elég választékosan, de nehezen érthetően. Én mindent értek amit mond, de mások alig valamit. 1 év 4 hónaposan mondta, hogy anya, add ide szépen tisztán.Utána pár hónapig semmi új, az apán kívül. 2 évesen kb 20 szót és 3-4 3 szavas mondatot tudott. De már akkor is úgy mondta azt, hogy csúnya, hogy nyúnya. A gólya hólya, a szia hia. Ezek a problémák állnak fent a mai napig is. Ami érdekes, hogy azt hibátlanul mondja, hogy szia. De az, hogy szék, vagy szekrény már úgy mondja, hogy hék, hekrény. Ki tudja mondani, hogy fiú, de azt, hogy fog, fanni, fiók már hanni, hiók stb. Vagy pl már a csúnyát helyesen mondja, de a macska az már matka. És nem látok fejlődést. hogyan tudnék neki segíteni? Minden nap elmondom neki az ÁBC betűit egyesével és szépen utánam mondja hibátlanul(kivéve a gy,ty,ny, n és m között nem érez még különbséget) Ha valamit rosszul mond, mondom neki, hogy nem Hannika hanem fannika, ffffff ffffanika,de nem tudja. Tagolva viszont igen. Normál tempóban nem. Mit tudok tenni, hogyan tudnám fejleszteni. Most fog oviba menni és félek, hogy nem fogják szegényt megérteni.
Köszönöm válaszát.
Addig a hanghibák élettaninak tekinthetők.
Üdvözlettel:
Nem írtam, hogy van a családban örökletesség, nem dadog senki, ha csak a nagy testvér nem számít annak, de ő oldalág. , nem??
A kicsinek nem gondoltunk még terápiára, hiszen beszélni sem nagyon tud , van még sok szava, amit nem is érteni. Mikor és milyen terápia az első (ha megmaradna neki), ami alkalmazható?
Lehet buta a kérdés, de létezik olyan, hogy vele született dadogás? Még beszélni sem tud, de akadozik? ...Nem múlik el .. ? (Csak egy gondolatom volt, amire nem találtam választ a neten. )
Köszönettel? Andi
A nagy testvértől természetesen nem öröklődhet semmi, de ha a családban mindkét gyermek azonos problémával küzd, akkor esélyes, hogy mindketten örökölték a dadogásra való hajlamot.
Levelem első felében írtam az élettani dadogásról. Ez esetben fontos, hogy ha a probléma 6-9 hónap alatt nem szűnne meg, meg kell kezdeni a terápiás ellátást (logopédus-pszichológus team munkában).
Van 2 lányom. Anagyobbik 5és fél éves. 2és fél éves korában dadogott 2 hétig, ekkor szokott le a pelusról, majd ez 4 éves korában visszajött neki, és azóta nem múlik, ami lassan már másfél éve. Egy ovodai évet már részesült logopédiai ellátásban, de nem sok eredményét látom. Szeptemberben pszichológushoz, és lehet hogy családterápiára is elmegyünk. Ezt kezdtem már megemészteni. ...csak! Egy hete a kisebbik lányom, aki még 23 hós sincs egészen, ő is elkezdte a szavak elejét ismételgetni. Az első, tudom, az volt: ku-ku-ku-kukac. Egyből egymásra néztünk a párommal. Nagyon félek, hogy ő is dadogni fog. Még a nagynál is reménykedek, hogy talán lehet valamit tenni, de mégegyszer ezt átélni, ... megszakad a szívem. :( Tudom ő nagyon az elején van, és még mondatokat sem mond, csak szavakat csatol össze ragozatlanul, de mégis szeretném tudni, Ön szerint miinek tudható be ez a korai ismétlés nála, és mik az esélyek???
Köszönettel: Andi
Ha más nem lenne a háttérben, élettani dadogásnak mondanám a kisgyermek ismételgetését. Ez teljesen természetes, nem számít beszédhibának ebben a korban.
Így, hogy ismerjük az előzményeket, talán nem mondható ki biztonsággal, hogy az akadozás élettani. Több okot is fel tudunk sorolni, mely elindíthatja a folyamatot.
Egyrészt, a dadogás hátterében örökletes tényezők is állnak, illetve a nagy gyerkőctől hallott példa is befolyásolhatja.
Valószínűleg az Önök esetében az örökletes okokra lehet visszavezetni a beszédhiba megjelenését.
Azt gondolom jó úton járnak, a terápiák szempontjából, kérem ne adják fel.
Üdvözlettel:
Véleményét szeretném kérni kislányom beszédfejlődésével kapcsolatban. 20 hónapos és félek, hogy le van maradva. "Babanyelven" sem igazán beszélt soha, most se, inkább morog, hümmög. Ha kérjük, hogy mondjon valamit, akkor ritkán mondja, hogy "ma", "mama", "nem", nemme", de mindegyiket jelentés nélkül használja. Kb. 2 hónapja a kutyaugatásra mondta, hogy "va-va", de már azt se mondja. Ha hallja a kutyát ugatni, csak tátog, ha kacsákat hall, szintén némán tátog. Fontos lehet még, hogy mozgásfejlődése is kicsit meg volt késve. Elmúlt 1 éves is, mire mászni kezdett. Emiatt jártunk Dévény tornára. Amit mondunk neki megérti, ha kérjük valamire megcsinálja. Mindig mutogat és várja, hogy mondjam az adott tárgy nevét, de ő mégsem mond semmit. Apukája is 2 évesen kezdett beszélni, és az iskolában tanulási problémákkal is küzdött. 2 hónapja felkerestem egy logopédust, akitől azt a választ kaptam, h figyeljek a beszédfejlődésére, de egyelőre ez még nem nevezhető lemaradásnak, ezért ilyen kis korban még nem is foglalkozik vele. Ön mit gondol? Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel: Lusali
Megkésett beszédfejlődésről akkor beszélhetünk, ha a gyermek 2.5 éves koráig nem kezd el beszélni.
Javaslom, ha fennmarad a probléma, keressék fel a lakhelyükhöz tartozó korai fejlesztő központot, ahol átfogó vizsgálatot követőe, a gyermek részt vehet a megfelelő terápián.
Üdvözlettel
A kisfiamnak pár napja letört az egyik első metszőfogából egy elég nagy darab. A fogorvosunk szerint minden rendben van, nincs vele különösebb teendő. Engem azonban aggaszt, hogy ez a kis egyenletlenseg nem okozhat-e később beszédhibát. Még csak két éves, nem rég kezdett el ismételgetni szavakat és egyszerű mondatokat. Mikor érdemes ezzel először szakértőhöz fordulni? És egyebként lehetséges, hogy ilyen kis baleset kihat a későbbi helyes beszédre?
Előre is köszönöm a válaszát,
Üdvözlettel,
Orsolya
Egy lehetséges beszédhiba igen sok okra vezethető vissza.
Előfordulhat, hogy a hiányzó fog is egy lehet ezek közül.
Mivel ezzel a problémával jelenleg nem lehet mit tenni, várni kell.
A pöszeséget 4.5-5 éves kortól lehet majd javítani.
Üdvözlettel
3,5 éves kislányunka kerekítős hangok ( ó-ú-o-ö-ő-u) helyett valami e-i féle hangot mond.
Régebben pl. a locsoló kocsit licsili kicsi-nek. Az a helyett palócos á mond.
Kérésre kerekít, de akkor túlzásba esik, minden hangot azzal helyettesít.
Egyébként jól hall, és fantasztikus szókincse van.
Válaszát köszönöm:
Lemaradt a kerdes...
Udvozlettel
Sajnos az R hanghiba nagyon összetett, általában hosszadalmas terápiát igényel.
Van, akinél gyorsan kiperdül, de legtöbb esetben hosszabb időt vesz igénybe.
A képzés helytelensége is több okból lehet, melyeket előbb fel kell tárni, és csak ezután állhatunk neki a terápiás folyamatnak. 2 hét nagyon rövid idő ehhez.
Én javaslom, keressen fel egy kint élő magyar logopédust, talán sikerül találnia.
Üdvözlettel:
Külföldön élünk és többnyelvű család vagyunk,így kisfiam /23 hónapos/ 3 nyelven "tanul".Igyekszem sokat beszélni hozzá magyarul és németül,amkkor tanulunk elmondom neki németül majd magyarul is,h mi van a képen,amikor mondtatokat mondok ugyanezt alkalmazom.Elősször németül,majd magysrul.Okos kisfiú,megérti amit mondok neki,ha megkérem,h hozzon oda vagy adjon oda valamit akkor megteszi/ha kedve van/.Viszont mèg mindig rengeteget beszél babanyelven...Van kb 10 szó amit mondd és se mondatokat,se 2 szavas mondatokat nem mondd mèg.A pàrommal màr megfogalmazódott bennünk,h lehez,h valamot mi nem csinàlunk jól?Mert ahhoz képeste,h mennxit beszèl rengeteget gyakorlunk/gyakorlok vele..Kockàról,amin több figura van,könyvből,gyúmölcsökön...Mégis az autó pl aunó vagy àpüná amit fogalmam sincs honnan szedett..Kérdésem az lenne,h Ön szerint ez normális?Illetve,h lenne e valami javaslata a beszélni tanulàsra,hogyan fejleszthetnénk?
Előre is köszönettel
Többnyelvű gyermekek esetében nagyon gyakran késve/helytelenül indul meg a beszédfejlődés. Nekik sokkal nehezebb dolguk van ezen a területen.
Általánosságban elmondható, hogy megkésett beszédfejlődésről a lányok esetében 2, kisfiúk esetében 2.5 éves kor után beszélhetünk. Ha eddig a gyerkőc nem kezd el beszélni, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
Persze, mint írtam többnyelvű gyermekek esetében ez a folyamat általában lassabban megy végbe.
Javaslom, hogy továbbra is fektessenek hangsúlyt a beszéd otthoni gyakorlására, és ha pár hónap elteltével nem javul a gyermek beszéde, keressenek fel egy logopédust/beszédterapeutát személyes vizsgálat érdekében.
Üdvözlettel:
A gyermekünk (fiú) 9 éves, és még nem tudja kimondani az ö és az ü hangokat. O, u-t mond helyettük. Jár iskolai logopédiai fejlesztésre heti egy alkalommal, több gyerek van jelen egyszerre.
Az r hang képzésével is problémák vannak, nem a nyelvhegyi pörgőset képezi, hanem a gégében.
Azt szeretném kérdezni, hogy ezek a hangképzési hibák mennyire jellemzőek az ő életkorában, és Ön mit javasolna a fejlődés érdekében.
Előre is nagyon szépen köszönöm a válaszát!
Üdvözlettel: egy anyuka
Gyermeke életkorában ezek a hanghibák nem mondhatók élettaninak. Az Ö-Ü 4.5-5 éves kortól, az R 5 éves kortól már javítható.
Javaslom, hogy, ha az óvodai ellátást nem tartják elegendőnek, illetve a gyerkőc nem fejlődik, keressenek fel magán úton egy logopédust, aki megkezdi az adott hangok javítását.
Üdvözlettel:
Kisfiam 4,5 éves. Több hangot hibásan ejt. A "j"="l", "r"="l" és az "s", "sz", "z", "zs" sincs mindig a helyén.
Magán úton logopédushoz kezdtünk járni. A "j" hang már kezd előkerülni. De az egyik óvónéni nagyon elkedvetlenített. Szerinte semmi szükség még erre, ráérne nagycsoportban az ovi logopédusához járni. Én ezt késeinek tartom, főleg, hogy őszi születésű gyerek, így erre 6 évesen kerülne sor. Viszont erőltetni sem szeretném feleslegesen a dolgot. A foglalkozásokat élvezi, nincs ellenére.
Valóban ráért volna még a terápia?
Válaszát előre is köszönöm!
Egy aggódó anyuka
Maximálisan egyetértek Önnel, hogy elkezdték a terápiát. Erre 4.5 évesen már megérett a gyerkőc.
Az óvodai logopédia sajnos a legtöbb esetben nem elegendő, az idő rövidsége miatt, és nem mellesleg amiatt, hogy ott általában nem egyéni fejlesztés zajlik.
A tanult hangok beépülése, automatizálódása akár fél-1 évet is igénybe vehet, így a felső csoportban elkezdett terápia alatt kialakított hangoknak általában iskolakezdésre nincs idejük beépülni a gyermek beszédébe.
Támogatom a további logopédiai terápiát.
Üdvözlettel:
Egy furcsa problémával fordulnék Önhöz, valószínűleg nem gyakori kérdés.
A kisfiunk 3,5 éves, de mindenféle erőltetés vagy akár ösztönzés nélkül már több mint fél éve megtanult önállóan olvasni. A beszéde nagyon választékos, de még messze nem tökéletes, olvasni viszont úgy olvas, mint egy 7-8 éves. Egyik oldalról fantasztikus látni, ahogy folyékonyan olvasgatja a könyveket, atlaszokat, másik oldalról viszont ennek fura mellékhatásai vannak.
Korábban szinte hibátlanul beszélt, most viszont elkezdett a beszéde az olvasás kapcsán "meghibásodni" - több apróság mellett a legszembetűnőbb, hogy helytelenül mondja ki a hasonulásokat, az "adjon"-t pl. "ad-jon"-nak mondja "agy-gyon" helyett, vagy a több egymást követő mássalhangzót precízen kimondja a részleges elharapás helyett.
A kérdésem az lenne, hogy javítgassuk-e, vagy ne törődjünk vele, ez el fog múlni később? Okozhat-e ez a fordított tanulás problémákat később?
Válaszát előre is köszönöm!
Hári Péter
Valóban nem gyakori a történetük.
A fejlődés lépcsőfokainak felborulása, illetve a normál fejlődési ütemtől való ilyen fokú eltérés valóban okozhat idegrendszeri, később tanulási problémákat.
Aggodalomra ad okot, ha már észlelhetők a tünetek (beszéd terén).
Sajnos az ilyen korú gyermek idegrendszere még nem érett az olvasott szöveg feldolgozására. A fejlődés üteme minden gyermeknél más, de van egy bizonyos keret, amiben maradva tudjuk, hogy gyermek megfelelően fejlődik. Nem elhanyagolható, hogy ha a gyermek átugrik bizonyos lépcsőfokokat, az soha nem pozitív. A nyelvfejlődés folyamatainak is megvannak a maga határvonalai, szakaszai. Ha ezeket kihagyja egy gyermek, az sajnos később problémákhoz vezethet.
Ezt úgy tudnám egy egyszerű példával demonstrálni, hogy képzeljünk el egy babát, aki 6 hónaposan feláll, és elkezd szaladni. Nagyon különös lenne, illetve hihetnénk ezt nagyon jónak,hiszen milyen ügyes, de sajnos az izomrendszere és izületei még nem erősödtek meg eléggé...nyilván várhatóak lennének a következmények. Emellett kimaradt a felülés,kúszás, mászás,amik az idegrendszer fejlődésének alapkövei.
Én javaslom, hogy keressenek fel egy logopédus kollégát személyes vizsgálat miatt, mely alapján meghatározható, hogy szükséges e terápiás eljárás, illetve tud tanácsot adni a gyermek képességei ismeretében az otthoni teendőket illetően.
Üdvözlettel:
Kisfiam 4 és fél éves lesz hamarosan. Megkésett beszédfejlődésű. Voltunk vele a beszédfejlesztő intézetben, problémát nem találtak. 3 múlt, amikor elkezdett rendesen beszélni, azóta is választékosan, gazdag szókinccsel beszél. De sokszor érthetetlenül, magán logopédus megnézte, 10-nél több hangot téveszt. Heti egyszer foglalkozik vele a magán logopédus, de ez nem tűnik elégnek. Milyen lehetőségeink, jogaink vannak állami logopédiai ellátáshoz? Budapestre nem tudunk menni, nem oda tartozunk. A helyi logopédust és a szakszolgálat már hívtam régebben, amikor még nem beszélt, leráztak, hogy sokan vannak. Mi kell ahhoz, hogy az oviban foglalkozzon vele logopédus? Augusztusi, elvileg még két és fél éve van ott.
Köszönöm,
Dóra
A hanghibák javítását 4.5-5 éves kor alatt nem szoktuk elkezdeni, mert a beszédszervek éretlensége és az idegi éretlenség miatt még nincs értelme.
A megkésett beszéd terápiáját magán úton érdemes folytatni, és közben az óvodában próbálkozni, hogy esetleg jövőre bekerüljön az ellátásba.
Ha a beszédjavító intézetben nem adtak semmilyen minősítést, akkor hivatalból nem fognak mellé kirendelni logopédust.
Ez esetben az óvodai logopédus jóindulatán múlik, hogy elkezdi e a fejlesztést korábban.
Üdvözlettel:
Olvasson utána kérem, az élettani dadogás kórképének. Valószínűleg gyermekénél erről lehet szó.
Ha az akadozás pár hónap múlva nem szűnik meg, javaslom, hogy keressenek fel egy magyar anyanyelvű logopédust, vagy gyermekpszichológust. Nagyon sok szakember dolgozik külföldön, biztos fognak találni ilyent.
Üdvözlettel: