|
Kérdezz-felelek
Nekem az lenne a kérdésem, hogy van egy kislányom, aki most töltötte be az 5. életévét. Szerintem korának megfelelően fejlődik. Normál szókinccsel rendelkezik, mondatalkotását nézve egész mondatokat használ. Könnyen megtanulja a verseket, dalokat. Szeret mesét hallgatni, és érdekli is. A számok is nagyon érdeklik, tízig már könnyen összead, százig elszámol. A számok jobban érdeklik, mint a betűk. Mostanában kezdett érdeklődni a betűk iránt. Igyekszik leírni a nevét, illetve az Anyát, Apát. Azt vettem észre, hogy a rajzra előfordul, hogy fordítva, tükörírással írja le az említett szavakat. Ez utalhat valami bajra, zavarra vele kapcsolatban?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel,
Édesanya
A gyermekek ebben a korban már érdeklődnek a betűk, számok iránt. Semmiképpen se ösztönözzék, hogy írással próbálkozzon a kislány, ugyanis az iskolai írás tanulást ez inkább akadályozza,mint segíti. Az nem baj ha megismerkedik a betűkkel, akár olvasni is elkezd magától, de az írást nem célszerű elkezdeni. Általában másoljon sokat a gyerek formákat, mintákat. Gyakorolják, a jobb-baloldalt, alul- felül stb. relációkat, kisebb- nagyobb, hasonló- különböző megkülönböztetéseket. Ezt is kellene erősíteni, valamint további rajzolásra ösztönözni.
Ötéves kor körül a betűk összekeverése, a fordítva írás, fordítva olvasás utalhat diszlexiára, de annak még számtalan jele van. Egy tünet alapján nem mondható ki a diagnózis. A jó óvónőnek sokat mond, hogyan rajzol, mozog, beszél a gyerek, és ha kell, felhívja rá az óvodai logopédus figyelmét. Amennyiben szükséges, az időben elkezdett terápia segítséget nyújt a megfelelő fejlődéshez.
Tisztelettel: