|
Kérdezz-felelek
Kisfiam 33 hónapos,hamarosan kezdi (remélem) az óvodát. Sajnos nem beszél, de szinte semmit érthetően! Pár állathangot tud utánozni . Apa,anya szavakat mondja ,de csak úgy ,nem nekünk szánja megszólításképpen ,csak úgy mondogatja ,ha eszébe jut. Mindent megért, végrehajt. Felnőttek közti párbeszédre is figyel,mert reagál rá ,érti ha róla van szó. Mutogatással és ez "e ,a " magánhangzóval próbál mindent elmagyarázni. Mondanivalója lenne,mert magyarázgat ,válaszolgat mindenre; de zárt szájjal teszi ,úgy ad ki hangot és mutogat hozzá.
Tavasszal megmutattam logopédusnak ;azt mondta szeptemberig várjunk ,biztos fog valamennyit fejlődni. Van fejlődés,de csak "hangyányi".
Korosztálya már verseket mond ,énekel, vicceket mesél. Vajon be fogja-e hozni ezt a lemaradást a közeljövőben? Meg fogják-e érteni az óvónénik és társai majd? Nekünk nem mondták,hogy nem kezdheti el az ovit a beszéd miatt,de félek tőle ,hogy ennyire nem tud beszélni ,mi lesz vele? Miért nem fejlődhetett úgy mint a többi? (nem volt koraszülött, mozgásfejlődése teljesen normálisan zajlott.)
Köszönöm válaszát!
Judit006
A beszédfejlődés során a gyermekek egyéni eltéréseket mutatnak. Vannak, akiknél a beszédfejlődés fordulata /szókincs ugrásszerű gyarapodása, beszélőkedv, tapasztalat arról, hogy a hang nemcsak játék, hanem közlési eszköz / a 3. életévben következik be.
A beszéd fejlődése állandó társas kötődést, szervezett, differenciált környezetet igényel, stabil kapcsolatot a felnőttekkel, kortársakkal.
A gyermeki közlést ebben az életkorban az adott helyzetben, szituációban részt vevők értik, pontosan tudják az elhangzott szavak jelentését, megértik egymást. A gyermeki gondolkodás fejlődése során alakul ki később az összefüggő beszéd.
Fontos, hogy ennek érdekében minél több beszéd, beszélgetés vegye körül, meséljenek neki sokat, érdeklődve, aktívan hallgassák a mondandóját!
A logopédusnak igaza van abban, hogy várjanak az óvodakezdésig, hiszen az új környezetben megnő a beszéd aktivitása, jelentősége, kedvet kaphat a beszédre. Ne hasonlítsák a korosztályához, ne tegyenek szemrehányást neki, hiszen minden gyermek egyedi! Az óvodában általában beindul a kommunikáció. A változás elmaradása esetén kell megkeresni szakember segítségével az okot, ami lehet frusztrált közlési vágy, mozgásszervi fejlődési zavar, környezeti ártalom, stb.
A legfontosabb, hogy Önök legyenek türelmesek vele, érezze a szeretetüket, bízzanak benne!