Jómagam gyalogkakkukként lövök ki irányába, mintha több évnyi testmelegséget kéne hirtelen pótolnom. Útközben majd elolvadok: milyen jó, amikor még egy iskolás fiúgyerek is ki meri mutatni, hogy babusgatásra vágyik. Milyen jó, hogy harmadik gyerekként nem idegölő hisztivel vonja magára a figyelmet és követeli ki a törődést. Milyen jó, hogy ő még gyerek és ilyen leleményes és könnyen megadható dolgot követel, jópofa megfogalmazásban. A közértben sose kértünk ilyet, és otthon sem hallhatta ezt a kifejezést. A szülői fülnek zene az ilyesmi. Odabújás közben egy pillanatra elgondolkodom, hogy rendjén van-e, hogy kisbabás nosztalgiázásba kezdünk, de válasz helyett elönt az öröm.
A másik szobába hamarosan áthív a Lányom, hogy olvassak fel egy ifjúsági regényt, amely végtelen fejezetekből és kötetekből áll, cselesen biztosítva a kis esti romantikát. Testünk melege itt is összeér. Önállóan olvas kötelező olvasmányokat, gondolom, így itt sem a művelődésé a főszerep. Hát persze, hogy nem és ez semmi ahhoz képest, amikor szándékosan idétlen, gügyögő hangon teljesen bugyuta becenevünkön egyszerre szólítjuk egymást, és a vacsoraasztal terítőjét majdnem magunkra rántva, nagy ölelésben, röhögésbe fulladva nyerítünk magunkon, a férfi családtagok megbotránkozására se hederítve. Ez nem mindennapos, de olykor ránk tör. (A napi stressz egyik leghatékonyabb levezetője!)
A harmadik szobából is felszólítást kapok: „Anya, gyere, vakard meg a hátam!” Namármost, hogy mit lehet egy kis gimnazista háton széltében és hosszában minden nap vakarni, fogalmam sincs, de kijár neki. Nyilván ez is a testmelegség-igény része.
Dolgom végeztével leszaladok az emeletről, de még mielőtt bevethetném magam a fürdőkádba, az ágyban olvasgató Férjem odaszól: "Gyere már, ne tetvészkedj sokat!”
Hát, kérem szépen, nem ugyanaz a nóta ez is, kicsit hétköznapibb megfogalmazásban?
Száz szónak is egy a vége: testmelegséget mindenkinek!
No, látják, nem számítanak az életben a diplomák, az anyagi javak, a karrier, fontosabb, hogy képesek vagyunk-e a teletubby-féle nagy ölelésre. Tudunk-e szeretet, ölelést adni és kapni?
Zárásként engedjék meg, hogy kikacsintsak a szakmámra is: jó lenne, ha az iskolákból sem szorulna ki az érzelmi nevelés. Fel lehet-e, fel kell-e készíteni erre magunkat, gyermekeinket? Talán igen. Éljen a drámapedagógia, a Kokas pedagógia, kicsiknek a Kerekítő, hiszen az ölbeli játékok feltételezik a testmelegséget, testközelséget, szeretetcserét!
Ui: Mit találtam véletlenül, miután zártam soraimat????
A hátvakarás jogosultságának tudományos alátámasztását: Dr. Bagdy Emőke: Az érintés fontossága címen. Megnézhető a youtube oldalon.
A családdal töltött idő a legértékesebb…
Örökítsd meg a legemlékezetesebb közös élményeket a családi kaparós plakáton! 101 programötletet gyűjtöttünk össze, melyről bármikor ötletet meríthetsz, ha nem tudod, merre induljatok a hétvégén. Kaparjátok le azt a mezőt, amit már átéltetek - így válik a plakát az otthonotok egyre szebb, színesebb díszévé, telis-tele a közös emlékeitekkel.
Nézd meg közelebbről: Kaparós plakát - 101 családi program
J. Kovács JuditDrámapedagógus, baba-mama témákDrámapedagógus, a Kerekítő mondókás könyvcsalád és kapcsolódó baba-mama foglalkozáshálózat megálmodója vagyok. Honlapunkról és tizennégy könyvemből mindent megtudsz, amit a mondókákról és mondókázásról tudni érdemes. Megtalálhatod Kerekítő manót is, akit ovis és bölcsis mesekönyvbe is bújtattunk. A Kerekítő Youtube csatornáján, manós-mondókás videókkal és dalokkal várunk. Intézményi továbbképzéseimnek köszönhetően országszerte bővül a Kerekítő mintaóvoda és mintabölcsőde minősítéssel rendelkező intézmények száma. Ezekben Kerekítő manó mint csoportbáb van jelen a gyerekek életében a népi mondókáskönyvek pedig a szabadpolcon találhatók. Elérhetőségeim: Honlap: http://www.kerekito.hu |