Lezárt utcaszakasz a Kertész utcában az Erzsébetvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Művészeti Szakgimnázium előtt (Fotó: Szegő Judit)
Közel egy hónapon keresztül, május közepéig tartottak Európa városaiban iskolai megmozdulásokat a tömeges kerékpártúráktól kezdve az útlezárásokon át, egészen a sebességfigyelésig. Az első eseményt Brüsszelben rendezték, ahol a gyerekek 16 iskola elé vonultak ki, majd ezt követte Németország és Spanyolország, ahol összesen több mint 100 eseményt szerveztek. Magyarországon újdonságnak számít, hogy fővárosi általános iskolák – VII. és XI. kerületből – is részt vettek az akcióban. Továbbá Borsod-Abaúj-Zemplén és Vas vármegyében is színes programokkal, utcafestéssel, játékkal foglalták el a gyerekek, szülők és tanárok az iskolák előtti területet reggel 7 és 8 óra között. A Levegő Munkacsoport a megvalósításhoz a rendőrséggel és a BKK-val is egyeztetett, akik az adott utcaszakasz lezárásának biztosításával és egyéb közlekedésbiztonsági intézkedésekkel járultak hozzá a sikeres kivitelezéshez.
Az akciókkal az önkormányzatok és a lakosság figyelmét szerették volna felhívni az iskolautcák fontosságára. Arra, hogy az iskolák körüli utakon korlátozzák a gépjárműforgalmat – legalább az iskolába érkezés és távozás ideje alatt –, és egyébként is kellemesebb környezetet alakítsanak ki az iskola környékén. Mindez nemcsak biztonságosabbá teszi a gyermekek számára az iskolába eljutást, hanem nagyobb teret is biztosít a szabadidős tevékenységeknek, és hozzájárul a levegőminőség javításához.
Miért van szükség iskolautcákra?
Sok intézmény közvetlenül az út mellett helyezkedik el, iskolarendőr vagy jól látható gyalogos-átkelőhely hiányában könnyen veszélyes helyzetbe kerülhetnek a diákok, nem beszélve a sűrű autóforgalom és a rosszminőségű levegő káros hatásairól. Bár számos európai országban – például Olaszországban – ígéretet tettek arra, hogy előtérbe kerül az iskolautcák kialakításának szerepe, csak maroknyi valósult meg közülük. A YouGov nemzetközi közvélemény-kutató cég a Tiszta Városok Kampány megbízásából ezért több mint 1000 olaszországi kisiskolás körében végzett felmérést. A megkérdezettek 88 százaléka szeretné, ha több ilyen utcát alakítanának ki, és 48 százalékuk tart attól, hogy baleset éri az iskolába gyaloglás vagy biciklizés során.
Lezárt utcaszakasz az Újbudai Ádám Jenő Iskola előtt
„A Levegő Munkacsoport ezért is bíztatott minden iskolát, valamint szülői és tanári közösséget, hogy csatlakozzon a Tiszta Városok Kampány kezdeményezéséhez. Örömteli, hogy a megkeresésünkre több iskola is úgy reagált, hogy már hosszabb ideje tervezik és előkészületek zajlanak az utcájuk forgalomcsillapítására” – mondta Szegő Judit, a Levegő Munkacsoport projektvezetője.
Kérjük, támogasd munkánkat!
Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértőnk, vagy ha egyszerűen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!
Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás
Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)