Több bejelentés is érkezett a politikai reklámok miatt
Amióta elkezdődött a kampányidőszak, azóta folyamatosan találkozhatunk politikai reklámokkal az utcán, a TV-ben, és természetesen a nyomtatott sajtóban is. Míg a gyerekek figyelmét ezek az elhelyezések talán annyira nem ragadják meg, egy közvetlenül, a nekik szánt videóba ágyazott hirdetés már annál inkább, pláne akkor, ha azt a szülő elkapcsolni sem tudja. Több anyuka tett bejelentést a Youtube-videókban megjelenő politikai hirdetések miatt, a Momentum fel is karolta az ügyet, de egyelőre csak falakba ütközött.
Egyelőre nem érkezett válasz
Először a hirdető párt politikusait kérték meg, hogy legalább a gyerekműsorok előtt és közben ne jelenjenek meg ezek a reklámok, de nem jártak sikerrel az eltávolítással kapcsolatban. Ezután a Médiahatósághoz fordultak, akik nem válaszoltak mindeddig a kérésre, így végső lépésként a videómegosztót keresték fel annak reményében, hogy hátha korlátozzák a nem gyerekműsorokba való reklámokat.
Marketinges szemmel is érthetetlen
Marketinges szemmel nézve is pénzkidobás ez a fajta elhelyezés. Ezek a videók a legtöbb esetben a 2-16 éves korosztályt célozzák, akik még nem szavazóképesek, így teljesen felesleges számukra az efféle hirdetések megjelenítése. Így az elkattintások száma is növekszik, ami ezáltal fals adatokat szolgáltat az ügynökség és a megrendelője számára. A nem elkattintható reklámok pedig szintén nem érnek célba, mert a gyerekek nem a bizonytalan szavazók táborát erősítik.
Így védik jelenleg a gyerekek érdekeit
A Nemzeti Média – és Hírközlési Hatóság 2020. május 27-én tett közzé egy reklámozási gyakorlatot, amely ugyan TV-re tér ki és a gyermekcsatornákon sugárzott úgynevezett „káros élelmiszerek csoportját” veszi górcső alá. Hogyan kapcsolódik ez a tanulmány az említett politikai hirdetésekhez? Többféleképpen is: egyik gyerekcsatorna sem magyar tulajdonú, azonban ugyanúgy vonatkoznak rá a hirdetési szabályok, így a Youtube reklámok esetében is figyelembe kellene venni a hazai szabályozást.
Egyik, gyerekeknek szóló tematikus csatorna sem helyezhet el hirdetést az alábbi kategóriák közül:
- anyatejpótló tápszer,
- dohányáru,
- fegyver,
- lőszer,
- robbanószer,
- temetkezési szolgáltatás,
- vényköteles gyógyszer/gyógyászati eljárás,
- erotika,
- szexhirdetés.
Megjegyzik, hogy a vizsgálat során a fent említett kategóriák hirdetésével nem találkoztak, azonban ahogy látszik, a politika nincs a felsorolás között. Tehát ebből kifolyólag a TV-ben és ezek szerint a Youtube-on is bátran hirdethet bármelyik párt a gyerekeknek szánt mesék között. A tanulmány teljes egésze elérhető az alábbi linken.
Egy másik dokumentum, amelyet a Gazdasági Versenyhivatal publikált 2020. február 21-én, a gyermekeket kiemelten védett célcsoportba sorolja, és több jogszabályt is említ, amely a gyerekek érdekeit védi hirdetések esetén. A Versenyhivatal által kiadott tájékoztató tulajdonképpen egy felhívás a hirdetők számára, hogy mikor okozhat problémát az általuk elkészített reklám a gyermekeknél, és mikor léphet közbe a hatóság jogsértő kereskedelmi gyakorlat miatt. A dokumentum azt is taglalja többek között, hogy például a vásárlásra buzdítást vagy a nyaggatást teljesen elítélik, ami egy politikai reklám esetében irreleváns, azonban egy lényeges tanácsot megfogalmaznak minden hirdető számára: „A különböző online hirdetések célzási módszereinek megválasztásánál érdemes végiggondolni, hogy az adott célzás mellett eljuthat-e a reklám gyermekekhez. Ebből fakadóan javasolt kerülni az olyan keresőszavak, tartalmak, gyermekek által látogatott csatornák szerinti célzások alkalmazását, amelyek kifejezetten gyermekek érdeklődési körébe tartoznak.” A tájékoztató további javaslatai az alábbi linken olvashatóak.
A Youtube nem sokat tehet
A Youtube pártatlan próbál maradni a választások során, így nem utasíthatja el egyik politikus hirdetését sem annak pártállása miatt. Azt azonban maga a párt és a videómegosztó is könnyen beállíthatja, hogy ezek a reklámok ne jelenlenek meg gyerekeknek szánt tartalom esetén, amelynek egyik feltétele, hogy a mesék megfelelő kategóriába legyenek feltöltve.
Így jelentheti a szülő a zavaró reklámokat
Ameddig nem ad a Youtube hivatalos tájékoztatást, addig a szülők nagyon egyszerűen jelenteni tudják a számukra és a gyermekeik számára unszimpatikus reklámokat. A videóban megjelenő hirdetés felirat mellett található információ ikonra kattintva egy legördülő menüből tudják kiválasztani, hogy miért zavaró számukra a szpot. A címben felvetett kérdésre válaszolva pedig anyaként azt mondom, hogy annyi felület létezik ma már, ahol a felnőtteket célozni tudják különböző termékekkel, szolgáltatásokkal, vagy politikai reklámokkal - inkább használják azokat a pártok, mint a mesék között található szusszanásnyi szüneteket.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)