Szülőként és óvodapedagógusként én is vallom Platón nevelésről alkotott elméletét és hiszem, hogy az óvodában a gyermek későbbi fejlődése szempontjából lényeges dolgok történnek, jövőjük sikere rajtunk is múlik.
A pedagógus szakma felelősségteljes elhivatottság. Elméleti tudást és gyakorlati tapasztalatot kell a lehető legtökéletesebben hasznosítanunk ahhoz, hogy a gyermekek személyiségfejlődését biztosítani tudjuk tevékenységeken keresztül, úgy, hogy a pedagógiai folyamat élmény legyen a számukra.
Az egészséges életmód alakítása jelen van a mindennapjainkban: mindennapos testnevelés, levegőzés, rendszeres gyümölcs és zöldségfogyasztás, higiéniai szokások gyakorlása, lelki egészség megőrzése.
A projekt módszer alkalmazásával egy nagyon élmény dús tevékenységfüzért állítottam össze egészséges életmód, egészségmegőrzés témában.
A projekt módszer egy korszerű, hatékony tanulási technika, lényege a tevékenység közbeni tapasztalatszerzés, az egyénre szabott képességfejlesztés.
A témához kapcsolódó tevékenykedés a babakonyhában indult, főzéshez készülődtünk, de a szükséges zöldségekért el kellett mennünk a boltba (problémafelvetés, megoldási lehetőség keresése). Közösen megrajzoltuk a bevásárló listát (tudatos vásárlásra szoktatás), majd az időjárásnak megfelelően felöltöztünk (beszélgetés az évszak jellemzőiről).
![]() |
![]() |
A mindennapos testnevelés jól illeszkedett a folyamatba, változatos közlekedési eszközökön utaztunk, felmerültek az alapvető közlekedési szabályok is. A gyermekek örömmel idézték fel az utazással kapcsolatos élményeiket.
A séta közben egy projektoros vetítés segítségével gyönyörködtünk a tél szépségeiben (relaxáció). A boltban nagy rendetlenség fogadott bennünket, éppen áruszállítás volt. Így a gyermekeknek kellett szétválogatni az élelmiszereket a kapott szempont alapján: egészséges a számunkra, vagy egészségtelen, káros (az egészséges életmódot választó képesség támogatása, az egészséget károsító választások megelőzése). A zöldségek megvásárlása szinte kínálta a matematikai tartalmú tapasztalatszerzést. Számoltunk, az is kiderült, hogy melyik zöldség kerül több pénzbe. A zöldségek pucolása közben Bakó Eszter Zöldségmeséi közül meséltem el A leveszöldségek nagy gondja című mesét. A mese végén kóstoló keretében ízlelhették meg a gyermekek a különféle zöldségeket, ismerkedtek a számukra ismeretlen ízekkel is. A tevékenységlánc végén alkotótevékenységet kínáltam fel, zöldség és gyümölcs gipszformákat lehetett festeni.
![]() |
![]() |
A kiterjedt téma és a változatos tevékenykedési lehetőség meghozta a kezdeményezés sikerét, a gyermekek játékként élték meg a folyamatot, de én folyamatosan tudtam, hogy mit miért teszek. A gyermekek „csak játszottak” a délelőtt folyamán, de az óvodában az ilyen céltudatos tartalmakkal átszőtt játék segíti leginkább a sokoldalú személyiségfejlesztést.
A téma azóta újra feldolgozásra került és ismét sikerült újdonsággal felkeltenem a gyermekek érdeklődését. Síkbábokat készítettem A paraszt és az ördög című népmeséhez és árnyjátékként adtuk elő a mesét a kolléganőmmel. A mese mondanivalója a különböző zöldségek hasznosítható részére hívta fel a gyermekek figyelmét: a zöldség föld feletti, vagy a földalatti részét esszük meg.
Írásomból kiderül, hogy egy témához nagyon sokféle tevékenység kapcsolható. Érdemes tehát teret adni az újszerű, innovatív megoldásoknak. Érdeklődve fogadják a gyermekek is a megszokottól eltérőt és friss lendületet kapunk mi, óvodapedagógusok is a további munkánkhoz.
A „Keressük a Legkreatívabb óvónőt” pályázatra beérkezett cikk.
(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)