![]() |
Szabóné Vékony AndreaOkleveles gyógypedagógus - logopédusElérhetőségeim: Munkahely: Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XXII. Kerületi Tagintézménye 1221 Budapest, Szent István tér 1. Honlap: |
Kérdezz-felelek
Köszönöm szépen a tanácsat, valaszat! 544
Mindenképpen javaslom a helyi pedagógiai szakszolgálat logopédusainak felkeresését. Amíg időpontot kapnak, a fejleszto.fpsz.hu oldalon található Beszédfejlesztő gyakorlatok alapján lehet otthon foglalkozni a gyermekkel.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2021. 02. 01. 11:54
A szokincse nagy,rengeteget olvasunk,viszont batortalan.Mi lehet az oka?Hogyan tudnank korrigalni?
Valaszat megkoszonom.
Mindenképpen keressék fel az iskolai (ha nincs, akkor a helyi pedagógiai szakszolgálatban dolgozó) logopédust. Szakember segítségével az ő, ű hang kialakítása - otthoni gyakorlás mellett - jól korrigálható lesz. A bátortalanság akár a nem megfelelő ejtés miatt is lehet, de elképzelhető, hogy ilyen alaptermészetű a kislány. Amennyiben ez viszont már inkább szorongás lenne, érdemes volna az iskolapszichológussal, vagy szintén a helyi pedagógiai szakszolgálatnál dolgozó pszichológus kollégával konzultálni.
Üdvözlettel,
Szabóné Vékony Andrea 2021. 01. 15. 15:55
A megakadások miatt érdemes felkeresni a helyi Pedagógiai Szakszolgálat logopédus kollégáit. Komplex vizsgálatot követően minden kérdésükre választ tudnak majd adni.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2020. 12. 28. 10:01
2 éves kisfiam retteg az idegenektől. Ha valaki akit nem ismer és szeretne hozzá odamenni, ordit. Ugyan ez a helyzetm ha pl postára, patikába megyünk, amint belépünk az ajtón, meg sem lehet nyugtatni.
Ha viszont nagyobb bevásárlóközpontba megyünk, akkor nincs ilyen probléma. Azt vettem észre, hogy a kisebb terek félelmet keltenek benne. Kb pár hónapja van igy, de már a nagymamájához sem tudom elvinni, akit ritkán látunk, mert amint a kapuhoz érünk orditásba kezd.
Eszembe jutott az is, hogy esetleg attól tart olyan helyre viszem ahol "bántják". Mivel az utóbbi időben kapott oltásokat és le kellett őt fogni, hogy be tudják neki adni.
Persze ez csak egy teória, már nem tudok mire gondolni. Egyébként nem beszél, összesen 2 szót mond: mama,baba. Csak mutogat. Nem tudom, hogy ez összefüggésben lehet-e ezzel a problémával, de pár hónappal ezelőtt még nem volt ilyen rossz a helyzet.
Bölcsödébe sem vették fel emiatt. Mit tanácsol mit tegyek?
Köszönöm válaszát!
Azt javaslom, keressék fel a helyi szakszolgálatot és kérjenek komplex (gyógypedagógiai-pszichológiai) vizsgálatot. Ezt követően konkrét tanácsokat, ill. szükség esetén terápiát tudnak adni a kollégák.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2020. 08. 27. 15:44
Ez még nem "igazi" dadogás, a gyermek szótahokat, szavakat ismétel. Nem kell túlaggódni, főleg a gyermek ne vegye észre az Ön aggodalmát. Megismételtetni, javítani sem szabad a gyermeket. A fontos a nyugodt, megfelelő beszédpélda nyújtása. A helyi szakszolgálat logopédusát érdemes felkeresnie, ahol további konkrét tanácsokkal fogják Önöket ellátni. Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2020. 07. 20. 22:26
Kedves Szakértő! Olyan kérdéssel fordulok Önhöz, hogy az 5 és fél éves kisfiamnak változott a hangja. Semmi betegség nincs de pár napja rekedtes lett a hangja. Én inkább annak mondanám. Doktornőnk szabadságon van így nem tudok vele konzultálni. Sokat kiabálnak a testvéreikkel ez is igaz főleg mikor az udvaron játszanak. Nemrég kezdte el a r hangot képezni és már szinte minden hangot jól ejt.
Mitől lehet ez a probléma? Merre induljak el vele. Hétfőn viszem logopédiai felmérésére. Szeptembertől kezdi az iskolát. Válaszát előre is köszönöm! Üdvözlettel,: Brigitta
Kedves Brigitta,
A logopédus vizsgálata mellé a foniátriai vizsgálatot javaslom, hogy kiderüljön, áll-e bármilyen szervi ok a rekedtes hang mögött. Üdvözlettel,
Jelenleg 15 éves vagyok. Nem tudok kiejteni bizonyos betűket, de csak akkor, ha olyan a szó. Köszönni sem tudok idegeneknek. ,,Jó napot"-tal szoktam köszönni a tanároknak az iskolában, valahogy ott megy, de amikor a szomszédnak szeretnék köszönni, inkább elbújok. Már alsós koromban előfordult ez. Hangos olvasásnál tapasztaltam ezt először. Régebben mesét is írtam, mikor kiálltam az osztály elé és elkezdtem olvasni, ott is voltak olyan szavak, amiket nem tudtam elkezdeni. Ezután mindig korán be kellett mennem reggel, hogy hangosan olvassak az osztályfőnöknek (kb. 3os lehettem). Akkor 5.re elmúlt a probléma. Átkerültem másik iskolába. Itt kezdtem a 6.at. 6. elején sem fordult elő. Valahogy 7. közepe felé megint kezdődött. Itthon is vannak ilyen helyzetek, mikor nem tudok elkezdeni egy szót és elkezdek ,,ő-zni és na-zni". Jövőre kezdem a 9.et és szeretném, ha addigra elmúlna ez a probléma. :)
15 évesen a legegyszerűbb, ha a helyi pedagógiai szakszolgálathoz fordul és ott kér a kollégáktól segítséget, az ellátás ebben a korban még ingyenes. Jelenleg a járványügyi helyzet miatt telefonon és online vagyunk elérhetőek, az elérhetőségeket a honlapokon találja meg.
Ezen kívül javaslom még a Démoszthenész Egyesületet is: http://www.demoszthenesz.hu
Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulnia, hogy megszűnjön a problémája.
Üdvözlettel,
Szabóné Vékony Andrea 2020. 05. 19. 08:49
Tisztelt Doktornő,
A következőkben kérném szakértő segitseget: 2.5 éves a kisfiam, a mozgásfejlődése teljesen rendben zajlott. A beszéde röviddel két éves kora előtt elindult, a szókincse azóta az elmúlt fel évben rohamosan fejlődik. Ami számomra kicsit aggasztó, es sajnos sehol sem találok a neten erre vonatkozó szakirodalmat, hogy nagyon sokszor idéz különböző mesekből, amiket lát, vagy olvasunk neki. Előfordul, hogy a kérdésünkre adott válasz is valamely meseből való idézet. Továbbá nagyon szepen kér mar mindent, de ha megkérdem, hogy ker-e még pl. enni, akkor nem válaszol semmilyen formában, tehát a kérdésekre adott válaszok is sok esetben elmaradnak. Nagyon szepen köszönöm Önnek, ha válaszol!
Kedves Szülők,
Azt érdemes még megfigyelni, hogy utasításokat mennyire jól hajt végre, azokat megérti-e. Amennyiben továbbra is úgy érzi, a beszédmegértéssel gond lehet, az utasítások megértése bizonytalan, a kérdésekre nem mindig ad adekvát választ, 3 éves kora körül jelentkezzenek be a helyi szakszolgálatnál és kérjenek egy vizsgálati időpontot a kollégáktól.
Üdvözlettel,
Üdvözlöm!
20éves vagyok és most halladszodik igazán már hogy nem tudom rendesen kimondani az “R” betűt, és a barátaim ismerőseim nagyon sokat piszkálnak vele. Mellesleg szeretnék énekes lenni és félek hogy ez akadàly lenne. Mit tudok tenni hogy rendesen R hangot ejtsek és ne l hangot??
Amikor probàlgatom akkor nem pörög a nyelvem olyan mintha valami lefogná.
Kedves Kérdező,
Mindenképpen keressen fel logopédust, hogy megvizsgálja (pl. van-e lenőtt nyelvfék) és a konkrét gyakorlatokat megmutassa Önnek. Javaslom első körben a Démoszthenész Egyesületet, http://www.demoszthenesz.hu
Üdvözlettel,
Tisztelt szakértő!
Kislányom óvodába került 2,9 éves korában.Szobatisztasága kialakulóban volt.Ovodába kerülesekor előszőr visszatartotta,majd párszor bepisilt.Mára 3 hónap után teljesen rendeződött.Első beszoktatási napon nem sírt,majd a következő napokban hónapokban sír és ejjel átjön aludni.Beszélni régóta babanyelven beszél.Ha van kedve szavakat is mond.3 hónaposan kúszott maszott,6 hónaposan felült,egy évesen járt.Óvoda:Kezdés után pár nappal megtudták hogy a kislány adoptált.Szülő középsúlyos fogyatékos,aki a testvérem.Anyánk enyhén fogyatékos.En és egy másik testvérem nem vagyunk azok.Nekem ep gyermekeim vannak,Igy neveljük fogyatékos testvérem kislányát és annak fogyatékos testvéret is.A testvérnél masfél eves korban eszrevettük hogy nem stimmel valami.Őt vegül korai fejlesztésre is hordtuk.Mikor megszületett a pici,nyilvan figyeltük.2 évesen kirakott tornyot ugyhogy azt senki nem mutatta.Nagyszemu gyöngyöt fűzött.Tesztelgettük.A beszédben mi is látunk elmaradást.Egyébként 10-ig elszámol,ha 5 vagy 7 -től kezdjük folytatja.Szót fogadó.Az óvoda szerint súlyos elmaradásai vannak ezert az ovoda kezdéstől számított 18. napon szakértői bizottsághoz küldtek minket.3 részből állt.Az első kb 20 perces vizsgálatnál a feladatokhoz elővett játékok kellekek megfogásaig jutott a gyermek,majd attértek a következőre.második vizsgálatkor a pszichológus kikerdezett minket ez 10 perces volt.Harmadik vizsgálat neurológia ahol a családi amanézisről kérdeztek,majd a kuslány tüdejét megvizsgálva 15 perc után befejeződött a vizsgálat.Együttes erővel megállapították hogy a gyermeknek enyhefokú pszichomotoros elmaradása van.Nem ertettem egyet,a kritikan aluli vizsgálat miatt sem,sem pedig az otthon megfigyeltek tükrében sem a vizsgálat eredményével.Láttam bőven fogyatékos gyermeket.Egyet fel is neveltem.Egy mellett felnőttem.Ennek ellenere aláírtam a logopediai megsegítés miatt.Azonban a szakertőiben ilyen segítséget nem írtak elő.Csak gyógypedagógusit.SNI-s lett a gyermek ami ebben a falusi intézmenyben amúgy is gyakori hogy sok az sni-s gyerek.Erteni kell hogy minden 10 gyermek ahol rést talalnak,pl.származás,rossz szulői hattér,vagy mint nálunk csaladi halmozódás.Mit tehetek,hogy azon kivűl hogy mi itthon foglalkozunk vele,nagymozgás,mondokázas,az óvoda ha nem figlalkozik vele csak kell az sni-s gyermek,kikerüljön ebből a szamomra igazságtalan besorolasból.Rossz látni egyébként amikor más gyereknek,azt mondják az óvodába,hogy jaj ez meg belefér hiszen csak most töltötte be a 3 életévét/csalad rendezett/.Az en kis örökbefogadottam meg ma sem töltötte be a 3.életévét.Tisztelettel megköszönöm válaszát.Gerencsér Mária
Kedves Mária,
Azt javaslom, minél előbb keresse fel a helyi szakszolgálat logopédiai munkacsoportját és kérjen segítséget. Ehhez nem kell az óvoda, szülőként/gyámként is intézheti. Jól látja, bár a gyermekek nyelvfejlődése nem egyforma, azért 2,9 évesen néha szavakat mondani elég kevés. Ekkor már szókombinációknak is meg kell jelennie, ez is mutatója a nyelvi fejlettségnek. Ha a szakértői bizottság SNI kódot is adott a gyermeknek, az sem kizáró ok, hogy logopédiai megsegítést kapjon a szakszolgálattól, pluszban, az előírt óraszám felett.
Üdvözlettel,
A tanácsát szeretném kérni 20 hónapos kisfiammal kapcsolatban. Február 7.-én lesz 2 éves, Volt egy időszaka kb 1 éves korában, amikor nagyon fogékony volt a beszédre, a szavakat amiket most használ, akkor kezdte el mondani, de aztán ez abba maradt. Értelmesnek mondható szó nagyon kevés van a szókincsében, az első szava a "hinta" volt, amit tökéletesen kimondott már elsőnek is. Szókincse jelenleg ezekből áll: Hinta, ótó, vau vau, egészségedre (ezt is ki tudja mondani szinte tökéletesen), de néha elharapja és egs lesz belöle, ciii (ez a cica és a cipő is egyben mindkettőre használja), alma, apa, anya, labda (néha abda), nem, ne, zsiri (plüss zsiráfja), bámbá (kutyánk neve bambi), add ide... hirtelen ennyi jutott eszembe ami talán értelmesnek mondható. Emelett rengeteg szótöredék van (náná, bábá, ábá, umm, amma), valamint rengeteget berreg, csattog, zizeg a szájával...ezeket szinte fel sem tudnám sorolni annyi féle hangot ki tud adni a szájával. Legtöbbször ilyen szótöredékeket használ, de azt úgy mintha rendesen beszélne hozzánk, ergo halandzsázik, de olyan szinten hogy van olyan nap, hogy be se áll a szája, van hogy még magába is "beszélget". Így haladzsázva, sokszor gesztikulál is mellé mintha komoly dolgokat magyarázna éppen. :) Főleg a kezével hadonászik közbe de arcokat is vág miközbe mondja a kis haladzsáját. Állatokat nem utánoz a kutyán meg cicán kívül. Rengeteget mondokázok, mesélek éneklek neki, nappal pedig úgy beszélgetek vele mintha akárki mással. A mesélés abszolút nem érdekli, a mondókából csak a csipcsip csókát szereti, de nem utánozza, ha éneklek neki azt nagyon szereti, mosolyog rajta és ha abbahagyom bököd hogy folytassam, azt láthatóan imádja, de nem utánozza. A mozgásfejlődése nagyon jó, már másfél éves kora óta ugrál fél lábon (úgy hogy nem esik el), bukfencezik, pörög, forog, és kb 13 hónaposan már úgy szaladt mint egy kis szélvész. 10 hónaposan kezdett el járni. Sokat beszélek hozzá, de annyira izgága, hogy sokszor rám se figyel. Az utasításokat megérti, de csak akkor hajtja végre ha neki kedve van. Pl mondom neki, hozd ide a párnát, akkor idehozza mert szeret rajta ugrálni, de ami őt nem érdekli azt nem hozza oda. A tiltást gyönyörűen érti, ha valamire nemet mondok, akkor nem csinálja, vagy azonnal abbahagyja amit csinált. Nagyon szófogadó, de egyben nagyon izgága. Ahogy észrevettem főleg a mozgással kapcsolatos dolgokat szereti, egész nap csak ugrál, rohangál, bukfencezik, nem bír egy helyben maradni, ezért se tudok vele leülni megnézegetni egy könyvet, mert megfogja a könyvet és már szalad is vele el. Mindenből épít, annyira imád építeni. Szó szerint mindenből, még a könyvekből és ceruzákból is. Aludni jól alszik, átalszik ébredés nélkül 12-14 órát, nappal pedig 1 órát alszik. Amire kíváncsi lennék, hogy Ön szerint a beszédfejlődésével minden rendben van e? Úgy érzem nagyobb szókincsnek kellene lennie. A fentebb felsorolt szavak fele olyan szó, amit életében csak egyetlen egyszer mondott ki és azóta sohatöbbet. Ez normális jelenség? Valamint a folytonos halandzsázás. Emellett ha egyedül játszik (pl a kiságyba) rengeteget kacag magába, mintha a semmin nevetne...valamint rengeteget dúdol ha olyan mesét néz amit ismer, akkor annak a zenéjét kapásból eldúdolja. Hallása rendben van. Megköszönném, ha esetleg leírná Önnek mi ezekről a dolgokról a véleménye. Elnézést, ha hosszú lett a levelem. Üdvözlette.: Niki
A gyermekek nyelvfejlődése nem egyforma, valóban van olyan gyermek, aki 20 hónaposan már több szót mond, de van, aki kevesebbet. 18-20 hónapos kor után jelenik majd meg az ún, szókincsrobbanás, amikor rohamosan bővül újabb szavakkal, napi szinten a szókincs. A jó értés és a kommunikációs késztetés, ami a leírás alapján bőven megvan:), arra utalnak, hogy szépen halad a nyelvfejlődés. A hosszabb mesék ebben a korban még kevésbé kötik le a gyermekeket, az ölbéli mondókák, a dalok tökéletesek. A leírás alapján a mozgásfejlődés is tökéletes. Februárban, miután betölti a kisfiú a 2. életévét, érdemes összeírni azokat a konzekvensen használt szótöredékeket, hangutánzó szavakat, szavakat, amiket mond. Amennyiben ez 50 körül lesz, az teljesen jó. Ha ennél sokkal kevesebb, megnyugtatásképpen felkeresheti a helyi szakszolgálatot egy logopédiai vizsgálat/tanácsadás erejéig.
Üdvözlettel Szabóné Vékony Andrea 2018. 10. 25. 20:24
7,5 éves keresztfiam nem kommunikál. Tud beszélni, de ha kérdezünk tőle valamit, nem akar reagálni rá. Nem találkozunk gyakran, havi pár alkalommal, de újra és újra ugyanezt tapasztalom. Igazából ha azt mondom neki, hogy meséljen el valamit, hogy hogyan történt, nem tudja, 15 percig gondolkodik (izé, ő ) szavakat használva, vagy teljesen értelmetlenül meséli el. Keresi a szavakat, sokszor olyan mintha "nem is ott lenne", néz egy pontba, vagy a telefonra és hiába kérdezem nem válaszol. Sokszor oda nem illően mondd valamit a témától teljesen eltérően. 2 éves a mi kisfiunk, de nem tudja a nevét. Szerintem ez nem normális viselkedés, de a szülei szerint csak kicsi még. Én látom rosszul, vagy tényleg valami gond lehet? Válaszát előre is Köszönöm
A szülőknek érdemes lenne felkeresni a helyi szakszolgálatot, hogy komplex vizsgálatot követően segíteni tudjanak a gyermeknek.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2018. 07. 04. 20:01
a 4 évet éppen betöltő kisfiam 3 nyelven beszél (magyar: anyanyelv, horvát: környezeti nyelv, angol - korlátozott -: óvoda nyelve).
Önállóan képes már történeteket is mesélni az első két nyelven, angolul kommunikatív, de hanghibákkal. Magyar nyelven - egyebek mellett - az ő és ű hangokat o-val és u-val helyettesíti, a s és sz hangokat cs-vel helyettesíti, raccsol, stb. Nekem 4 és 6 éves kor között 2,5 éven keresztül kellett logopédushoz járnom (érthetetlen beszéd miatt), édesapja most felnőttkorában is raccsol.
1) Mikor vigyük el logopédiai szűrésre, mit tanácsol? Ideje van-e most, 4 évesen?
2) Nem Magyarországon élőként hol keressünk specialistát (aki aztán esetleg skype-on keresztül is vállal konzultációt)?
Előre is nagyon köszönöm válaszát!
Üdvözlettel,
Nagy Csilla
A beszédhanghibák 4,5-5 éves korig teljesen élettaniak, így ennek logopédiai terápiája még nem indokolt. Hallásvizsgálatot érdemes elvégeztetni, ha túl sok a beszédhanghiba és nagyon érthetetlen a beszéd. Kb. 1/2 év múlva írjon a privát címemre (avekony@freemail.hu) és igyekszem segíteni a Skype-os megoldásban.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2018. 03. 19. 20:13
27 hónapos kisfiammal kapcsolatban teszem fel a kérdést Járunk pedagógiai szakszolgálathoz egy ilyen logopédiai csoportos, zenés foglalkozásra. Kétszer voltunk, a második alkalommal a kisfiam nem folytatott aktív figyyelmet az órára és mivel ezt a logopédus figyelmen kívül hagyta, egy idő után elkezdett sírni. A második alkalommal csak mi voltunk, mert a többiek betegek voltak és az időjáráss miatt. kb. 10 perce voltunk ott, végighallgatta hogy furulyázik, azután körbementünk leguggoltunk, majd szélforgót fújtunk. Azután csörgőt adott a kezébe, a kisfiam ekkor elfordult és nem érdekelte tovább a dolog. Én ezt rendben találtam, mi sem erőltetünk semmit, amit nem szeretne csinálni. A problémám az, hogy a gyerek ordítása ellenére, folytatódott az óra. Kivette a kezembő és elkezde dobálni az órdító gyerekemet, hogy most "hoppát" játszunk. Mondanom sem kell, hogy ez már nem volt az ínyemre és én tettem meg a lépést, szóltam, hogy meg kellene nyugtatni a gyereket. Mivel a kisfiam erőteljesen mutogatni kezdett az ajtó felé így kimentem vele és mkor abbahagyta a sírást, akkor vissza. Persze újra kezde a logopédus pedig közölte, hogy nem az a megoldás, hogy kimegyek a teremből. Én pedig mondtam, hogy nem tetszik a bánásmód és másodszorra látja a gyerekemet, tíz perc után nem csinálja azt amit Ön mond ezen nem kéne csodálkozni én pedig nem várom el tőle, hogy 27 hónaposan egy vezetett foglalkozásra figyeljen.
A védőnő ajánlotta egyébként ezt, hogy menjünk el, mert kevés szót tud a kisfiam. 4-5 szót használ, de okos és értelmes, mindent megért és mások is megértik, pl. nagyszülők, mert szépen mutogat és egyértelműen fejezi ki magát. Szeretném megkérdezni, hogy az Ön foglakozása közben is ordítínak-e a gyerekek és ennek tényleg így kell történnie, mert én nem szívesen megyek vissza. Fel vagyok háborodva, mert én azt a választ kaptam ott, hogy nagyon sok síró gyereket hallgatnak végig. Muszáj ezt erőltetve csinálni?
Tudna ajánlani valami más megoldást, helyet vagy itthoni ötletet? Köszönöm.
A pici gyermekekkel hosszabb idő sokszor a megfelelő kapcsolat kialakítása. Nehezebb őket "megnyerni", mint a nagyobb óvodásokat. Valóban előfordul időnként sírás, de erőltetni erőszakosan semmit nem szabad. Sokkal inkább motiválni kell a gyermeket és így bevonni a játékokba. Az ilyen típusú (anya-gyermekes) foglalkozásoknak az a célja, hogy mintát adjon a szülőnek, miként fejleszthetik otthon játékosan a gyermek nyelvi képességeit. Még adjon egy kis esélyt annak, hátha a gyermeknek megtetszenek a foglalkozások. Ne érezze Önön a gyermek, hogy esetleg ellenérzései vannak a kolléga munkájával kapcsolatban, próbálja Ön is motiválni, hátha kinyílik az órákon. A 4-5 szavas aktív szókincs igen kevés ebben az életkorban. Kb. 50 szónak/szótöredéknek/hangutánzó szónak kellene lennie. Otthonra azokat a gyakorlatokat tudom ajánlani, amiket a kolléga is mutat a foglalkozásokon, a sok élőbeszédet, a közös énekléseket, mondókázásokat, ölbéli játékokat.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2018. 02. 28. 20:39
Kisfiam 7 éves lesz augusztusban még óvodás, nagyon értelmes és okos. Sajnos vannak betűk, amiket nem tud kimondani ( pl: R, L, S,) és gyakran J betűt használ olyan betűk helyett, amiket nem tud kimondani. Azt szeretném kérdezni,hogy milyen gyakorlatokat lehetne otthon alkalmazni ami, lehetővé tenné a fent említett betük könnyebb kiejtését ,ha nem szeretném logopédushoz hordani.
Válaszát előre is köszönöm!
Egy apuka Szlovákiából.
Vizsgálat nélkül, látatlanban nehéz mit mondani. Gondolom az R, L hangok helyett ejt a gyermek J hangot. Amennyiben az S hang ejtése érintett, valószínűleg a ZS, CS sem tökéletes. Ahhoz, hogy célzott gyakorlatokat végezzenek, mindenképp szükséges, hogy logopédus lássa a gyermeket. Amennyiben a terápiára való elvitel nem megoldható, legalább tanácsadás jelleggel keressék fel a helyi kollégát, hogy a gyermek számára összeírja/megmutassa azokat a gyakorlatokat, melyek azután otthon végezhetnek.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2018. 02. 10. 16:15
3 és fél éves a kisfiúnk! És még sajnos nem beszél,és nem is szoba tiszta!Közel 8 hónapja költöztünk haza külföldről ! Addig azzal " nyugtattuk" magunkat, hogy biztos ez is befolyásoló tényező lehet! De már eltelt 8 hónap! Oviba is járunk , bár ez az év arról szólt , hogy szeptember óta volt maximum 4-5 hetet!Sok betegskedés!( megfázás, láz)1-10- ig elszámolunk! Auto,anya,apa,baba, azt .... szavak mennek ,van még pár szava amiket vagy személyek akik közel állnak hozzá nekik a nevük! Vagy pl: "sárga autó" ! Ismételni ismétli(amikor akarja) szavakat amiket hall! De nem mondanám ,hogy mindig ! Amikor akarja! Megért mindent!És reagál is rá! De nem mindig! És nem olyan összetetten mint ahogy leírják itt többen is,hogy ha
Megkérem,hogy a másik szobából hozzon ki egy piros autót és hozza is! Itt még nem járunk!Szociálisan is egy picit távolság tartóbb! De ha foglalkoznak vele kb 30 perc után már barátkozik!Nemtudom , hogy a többi gyerek , hogy reagál ilyen esetekben mert első gyerekem! De akiket kérdeztem másik szülők is azt mondják ,hogy ez nem vészes!
Most megyünk autista szűrésre és nagyon félek,hogy megkapja ezt a diagnózist! Én és a feleségem is úgy látjuk, hogy igen sok ez a 3 és fél év ,hogy csak ennyit tud! De amúgy teljes ugyanolyan mint a többi gyerek!
Kérem segítsen! Voltunk már logopédusnál 6 hónapja !De ott csacsogott ...lèpcsőt számolt " csüccs"Mintha tudta volna ,hogy hol vagyunk és , hogy kell neki viselkednie!A logopédus adott egy következő időpontot 5 hónapra , hogy nézzük meg mi lesz később!?TSM tornán is voltunk! Ott nem aktív ,nem tetszik neki ha megyünk de otthon csinállja! Nem 100% -an de csinállja játékosan!
Kérem segítsen! Bármi támpont nekünk nagy segítség lenne!
Valóban a kétnyelvű környezet késleltetheti a nyelvi fejlődést, illetve a betegeskedések kapcsán elképzelhető, hogy a fülére is húzódik ez-az, ami abban az időszakban érinti a hallását is. Az mindenképpen jó jel, hogy a gyermek megfelelően érti a kéréseket, utasításokat és akkor ezek szerint már időnként szóösszetételek is megjelennek a beszédében. A helyi szakszolgálattal mindenképpen vegyék fel a kapcsolatot, hiszen eltelt szeptember óta fél év, nemcsak a vizsgálat kontrolljára, hanem tanácsadásra/terápiára is szükség lenne.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2018. 01. 30. 09:44
Első körben azt kellene tisztázni, van-e bármi probléma a gyermek hallásával. Erre utalhat esetleg az, hogy nagyon támaszkodik a szájról történő olvasásra. Lehet ez egy időszakos halláscsökkenés pl. a sok felsőlégúti megbetegedés miatt is akár. Audiometria és tympanometria az, amire szükség lenne. A jó beszédértés (magyar nyelven) és a kommunikációs késztetés megléte nagyon biztató jel. Ha megvan a hallásvizsgálat eredménye, jó lenne logopédust felkeresni egy vizsgálat erejéig. Mivel elsősorban a magyar nyelvet hallja a gyermek, ill. írja is, hogy az idegennyelvet nem is érti, elsősorban magyar logopédust kellene keresni, akár ott, ahol jelenleg élnek, akár akkor, amikor esetleg látogatóba Magyarországra érkeznek.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2017. 11. 26. 18:08
A kislányom 2,5 éves lessz és egy pár napja arra lettem figyelmes ,hogy dadogni kezdett...Tehát azvelső mondatnál akad meg mindig és többször ismétli pl:ki-ki-kikiveszed v le-le-le-le esett...de ez mindig általában az első mondtatnál fordul elő de volt már úgy hogy máskor is..Úgy vettem észre a kötőszavaknál akadozik a ki ,le ,ne,meg, és stb nél..
És amikor nem bírja kimondani azt mondja anya nem tudom kimondani...Mitől lehet ez ?Remélem elmúlik neki a válaszát előre is kösznöm!
2,5 év körül ez gyakori jelenség, nagyon nem kell aggódni, de bemásolok pár tanácsot, amire a szülőknek érdemes odafigyelniük.
Üdvözlettel,
Andrea
A legfontosabb, hogy sose mondjuk neki, hogy dadog! Ne javítsuk ki, ne szakítsuk félbe, ne irányítsuk figyelmét beszédére. Sose éreztessük vele, hogy valami nincs rendben a beszédével!
Ne javítsuk ki, ne szakítsuk félbe, ne irányítsuk figyelmét beszédére. Legyünk vele türelmesek. Szánjunk időt arra, hogy végighallgassuk, figyeljünk rá.
Legyünk vele türelmesek. Ha nem szeretne szerepelni – vers, mondóka -, ne erőltessük.
Mondókázzunk, énekeljünk együtt – a legjobb, ha ezek mozgással járnak. Szabóné Vékony Andrea 2017. 11. 02. 07:43
Fiam 4 eves lesz decemberben, nem beszel, van kb. 30 40 szava. Angliaban elunk, itt is szuletett. Csak.magyarul beszeltunk es beszelunk hozza. 2 3 szot ossze tud tenni, de nem tudja helyesen kimondani. nem fontos e de, 22 honaposan idult el. neztek, hogy nem e autista stb, es nem az. nincs valami otlete, hogy ez miert van, hogy nem.beszel?
Akkor ezek szerint mind a mozgás-, mind a beszédfejlődés késett. Minél előbb forduljanak szakemberhez, logopédushoz! Vizsgálat után tud majd konkrétumokat mondani, illetve megkezdeni a terápiát.
Üdvözlettel,
Szabóné Vékony Andrea 2017. 10. 24. 06:28
Az ikreknél gyakrabban jelentkezik nyelvi késés, de aggodalomra semmi oka nincsen. Akkor ezek szerint a gyermekek már mondanak szótöredékeket és hangutánzó szavakat. Meg kellene számolni, ez eléri-e a kb. 50 szót. Ebbe minden szótöredék (ha lehagyja a gyermek a szó végét) és állathangutánzó szó beleszámolandó. Ha eléri az 50 szót a szókincs, egyelőre nincsen teendő, ha nem, akkor keressék fel a helyi szakszolgálat logopédusát vizsgálat és tanácsadás céljából.
Üdvözlettel, Szabóné Vékony Andrea 2017. 10. 18. 19:26