Mondókák és játékok március 15-re

- 2020-03-11
Közeledik a tavasz, ami azt is jelenti, hogy pedagógus kollégáink sok-sok egyéb mellett a március 15-ei ünnepségre is igyekeznek felkészülni. Óvodásoknál és alsó tagozatosoknál ezt még inkább csak játékos formában teszik a legtöbben, amivel mi is egyetértünk. Ehhez gyűjtöttünk össze néhány népi játék és mondóka ötletet, főleg a katonáskodás és erőpróba témakörben.
Mondókák és játékok március 15-re


Erőpróba

A gyerekek két csoportra oszlanak. Középen húzunk egy vonalat, a gyerekek pedig egymással szemben állnak (tehát mindenkire jut egy pár a másik csapatból). A cél, hogy sikerüljön a másikat a saját térfelükre húzni. Az a csapat nyer, akinek az oldalán több gyerek van a játék végén.


Húzz, húzz engemet

Ezt a mondókát akár az előző játékhoz is kapcsolhatjuk.

Eredetileg úgy játsszuk, hogy párt választunk, egymással szembe állunk, megfogjuk mindkét kezünket, lábunkkal kitámasztunk, és előre-hátra billenő mozgással húzzuk egymást oda-vissza. Az győz, aki a másikat ki tudja billenteni az egyensúlyából.

Húzz, húzz engemet,

Én is húzlak tégedet,

Amelyikünk elesik,

Az lesz a legkisebbik.


Böködő

A gyerekek egyik tenyerüket kifele fordítva a hátukhoz szegezik, ez lesz a "céltábla". A másik kezük mutató ujja pedig lesz a böködő. Ebben a játékban nincsenek csapatok, hanem az a cél, hogy a játszók a lehető legtovább játékban maradjanak. Akit eltalálnak, kiesik. A végén, amikor már kevesen vannak, lehet szűkíteni a teret. Az esik ki, akinek egy másik játékos a céltábláját a mutató ujjával eltalálta.


Adj király katonát!

A gyerekek két csapatot alkotnak, és feláll a két csapat egymással szemben, erős láncot alkotva. Aztán az egyik csapat tagja elkezdi mondani: Adj, király, katonát!

Az ellenséges csapat - Nem adunk!

Válasz az első csapattól - Akkor szakítunk!

Az ellenség - Szakíts, ha bírsz!

Ekkor a csapatból kiválasztott ember nekirohan az ellenség láncának és ennek két következménye lehetséges:

1. Sikerül áttörni a falat, azaz elszakítani a láncot, ekkor a két gyerek (akit átszakított a játékos) közül kiválasztja az egyiket és átviszi a saját csapatába.

2. Ha nem sikerül átszakítani, a szakító áll át abba a csapatba, amit megtámadott! Ezután ugyanezt teszi a másik csapat is.

Ez még addig folytatódik, amíg az egyik csapatban már csak egy fő marad.


Aki nem lép egyszerre

Aki nem lép egyszerre,
Nem kap rétest estére,
Pedig a rétes nagyon jó,
Katonának az való!

Nem megyünk mi messzire,
Csak a világ végire,
Ott sem leszünk sokáig,
Csak tizenkét óráig.


Így mennek a huszárok

A legkisebbekre is gondoltunk, nekik szánjuk ezt az ölbéli játékot.

Így mennek a huszárok, huszárok. (erőteljesen, határozottan, egyenletesen lovagoltatjuk)
Így mennek a tüzérek, tüzérek. (oldalra döntögetjük)
Így mennek a betyárok, betyárok. (lovagoltatás közben rángatjuk)

A mondókát egyébként akár ovisokkal, kisiskolásokkal is tanulhatjuk, akik már nem az ölünkben ülve utánozzák a huszárokat, tüzéreket és betyárokat, hanem maguk mozognak például egy sort alkotva, előre menetelben. Jó móka, sok nevetés sülhet ki belőle.

Forrás: Pompás napok blog

Pompás Napok - nevelés játékkal és mesével. A népmesét
középpontba helyezve, a népi kultúra elemeivel kiegészítve (népi
játékok, népdal, tárgyalkotás) komplex népmese-foglalkozásokat
készítünk. Az Oktatási Hivatal által akkreditált módszertanunk a
folklór, a meseterápia és tudományos kutatások eredményeire
épül. Oktatásaink, előadásaink és e-bookjaink a pedagógusokhoz,
szülőkhöz és gyerekekkel foglalkozó szakemberekhez szólnak.
Gyermekeknek szóló programjaink élményközpontúak, komplexek,
ezáltal mindenki talál kapcsolódást a meséhez.

Pomás napok

Kapcsolódó cikkeink:

Kép: wikipedia

Közösségi hozzászólások:
© 2004-2020 Családi Háló Közhasznú Alapítvány - minden jog fenntartva.
Ügynökségi értékesítési  képviselet: Adaptive Media