SZAKÉRTŐKMUNKAKÖZVETÍTŐKALKULÁTORBABA-MAMA HÍRLEVELEKFOGANTATÁSTERHESSÉGBABAGYEREKNEVELÉSTB, PÉNZÜGYEKÉLETMÓD, EGÉSZSÉGSZABADIDŐRECEPTEKHÚSVÉT

Bábozás - hogyan vonjuk be a gyerekeket?

Családinet [cikkei] - 2020-01-30
Történetmesélés, kreativitás és szerepjáték - mindezt megtaláljuk a bábjátékokban. A bábozás fejlesztő hatásáról és arról, hogyan vonhatjuk be a visszahúzódóbb, csendesebb gyerekeket is a játékba, Licsár Szilvia pedagógus, a Játékliget szakértője beszélt.
Bábozás - hogyan vonjuk be a gyerekeket?


A jövő Oscar-jelöltjei

Közeleg az idei díjátadó, így akár mi is gyakorolhatunk otthon, a nappali vagy a gyerekszoba közepén felvonultatva a készen vásárolt vagy saját készítésű bábokat. A bábjáték ugyanis teljes szabadságot ad a gyermeknek a szereplők megválasztásától, a karakterük és kinézetük megformálásától a forgatókönyv megírásán keresztül a végkifejlet megtervezéséig. Akár rendezőként, akár szereplőként vesznek tehát részt, a játékban a kreativitásuk megmutatkozhat.

„A cserfes, minden feladatban aktív, szerepelni szerető csemeték rendszerint a bábjáték során is elsőként jelentkeznek. Amint a kezükre kerül a báb, már tudják is, hogy mit mondjanak, a maci épp fogorvosnál járt, vagy izgatottan várja a szülinapi buliját, esetleg szomorú, mert fáj a hasa, doktor bácsihoz kell mennie. De nem minden gyerek szeret egyformán szerepelni. Mindenképp érdemes azonban őket is bátorítani, más módon megközelítve megismertetni velük a bábjátékokat.”


Nyusziból oroszlán?

A félénk, visszahúzódó gyerekek többnyire nehezen nyílnak meg. Sok esetben a szülők számára is fejtörést okoz, hogyan kerüljenek közelebb, hogyan ismerhetnék meg, mi foglalkoztatja gyermeküket, esetleg mi nyomja a lelküket. A bábozás ebben nagyon sokat tud segíteni.

„Ilyenkor a gyermek a báb „bőrébe bújhat”, így nem közvetlenül vele, hanem a bábbal kommunikálunk játékosan, a báb-baráttal beszélgetünk a napi eseményekről. Az is segíthet gyermekünket jobban megismerni, ha csak megfigyeljük, meghallgatjuk a bábokkal folytatott játékát. A bábjátékban ugyanis sok esemény, érzelem, szereplő megjelenik a valós életből, sok konfliktust tud így feldolgozni vagy örömöt újra átélni.”


Jobb képességek, nagyobb önbizalom

A visszahúzódó gyerekeknél fontos az önbizalmukat is erősíteni, erre pedig remek lehetőség, ha egyes képességeiket fejlesztjük, így sikerélményeket szerezhetnek, amiktől magabiztosabbá válnak.

  • A bábok mozgatása a finommotoros képességeket és a szem-kéz koordinációt is fejleszti. Ezekre a képeségekre az íráshoz, olvasáshoz, rajzoláshoz és a labdaelkapáshoz is szükségünk van.  
  • A bábjáték közben begyakorolhatja azokat az etikettre vonatkozó szabályokat, amiket sokszor a félénksége okán nem tart be. Amikor új báb tűnik fel a színen, akkor hangosan köszön a többieknek. Jó étvágyat kíván, tüsszentésnél mondja, egészségedre és így tovább.
  • Ahogyan bábozás közben beszél a többiek előtt, úgy mer majd egyre inkább a való életben is megszólalni, nyelvi készségei javulnak. Így pedig egyre inkább meg meri mutatni a képességeit: hangosan olvas, jelentkezik, beszél az osztály előtt.
  • A bábjáték több szereplős, így idővel már nem csak egyedül vagy a családtagokkal, hanem a barátokkal is lehet közös játékokat szervezni. Itt már a többiekkel is meg kell tanulni együtt működni, közösen megegyezni, hogyan alakuljon a történet, ki melyik szerepet játssza. Eközben észrevétlenül megtanul együttműködni, empátiát mutatni és kiállni magáért.  


Hogyan fogjunk hozzá?

Ez a sok pozitív hatás azonban mit sem ér, ha gyermekünk nem érdeklődik a bábozás iránt, nem tudjuk bevonni a játékba. Hiába találunk ki különböző meséket és játsszuk el a bábokkal, ha ő csak meghallgatja, de nem szeretne részt venni benne. Ilyenkor érdemes más módon próbálkozni.

  1. Készítsünk saját bábot, bízzuk rá, hogy kialakítsa a saját báb-barátja karakterét. Sok báb-alapanyag létezik: akár régi zokni, papírzacskó, műanyag pohár, fakanál is használható hozzá. Sok esetben szívesebben játszik a saját elképzelései szerint, maga által készített bábbal. Egy nagyobb papaírdobozból kartonpapírok vagy festék segítségével színház is készülhet.
  2. A készen kapható bábok közül is több típus és karakter létezik. Érdemes szétnézni a kínálatban és rábízni a döntést. Lehet, hogy egy állat vagy emberformát mintázó vagy épp ujjbábra esik a választása.
  3. Ha megvan a saját báb, kezdeményezzünk vele beszélgetést. Mutatkozzunk be – ha van saját bábunk, akár azzal -, majd kérdezzük meg a nevét. Köszönjük meg, hogy érthetően és hangosan bemutatkozott.
  4. Segítsük ismerkedni, barátságokat kialakítani! A bábokkal gyakoroljuk, a köszönés után kérdezzük meg, mit szeret csinálni, mi a kedvenc játéka/színe/étele. Ezzel megtanítjuk beszélgetéseket kezdeményezni, a félénk gyermeket nyitni a többiek felé. Ezután kérjük, hogy ő is érdeklődjön és mi is mondjuk el, hogy mik a kedvenceink.
  5. Kérjünk segítséget tőle! Ha a bábunk nem boldogul például az építőjátékkal, kérjük meg, hogy segítsen. Segítséget kérni és segítséget nyújtani – egyformán gyakoroljunk ilyen szituációkat. Jó ötlet például, ha észrevesszük, hogy melyik darabot keresi a kirakós játékban és odaadjuk neki. Közben gyakoroljuk a kérem-köszönöm-örömmel segítek, ilyenkor szokásos szóváltást.
  6. Az érzelmeink megosztása és a másik érzéseinek megértése. Játsszuk el, hogy a bábunk nagyon szomorú valami miatt, mert például nem megy neki a biciklizés. Bíztassuk gyermekünket, - például súghatunk a fülébe tanácsokat arról, hogy szerintünk mitől lenne jobb kedve - hogy vigasztalja meg a bábot, próbálja meg jobb kedvre deríteni.

„Léteznek speciális érzelem bábok, melyek segítségével a gyermek kiválasztja, hogy például az adott szituációban melyik szereplő hogyan érezheti magát, hogy viselkedik. Az adott érzelemnél vagy bármely bábfiguránál játszhatjuk, hogy én akkor érzem így magam...., vagy a mackó attól lehet most szomorú, mert..... Odafigyelve, értő fülekkel hallgatva a gyermek belső érzelemvilágából, esetleges társaskapcsolatairól, konfliktushelyzeteiről, mindennapi megéléseiről sok információt kaphatunk és hasznosíthatunk célzott kérdések segítségével. Például: vajon a mackót hogy lehetne megvigasztalni? minek örülne szerinted? mitől érezné, hogy a többi állat szereti?”


Apró lépésekkel

Ha az adott szituáció megoldásához még hiányzik a gyermek szókincse, vagy nem meri kifejezni magát, bíztassuk arra, hogy más módon, szavak nélkül reagáljon a helyzetre. Ha a kérdésre nem mondja meg a nevét, kérdezzük meg, kezet rázna-e a bábbal. Ha nem vigasztalja meg szóban, kérdezzük meg, megsimogatja-e, hogy jobb kedve legyen. Fejezzük ki örömünket a bábbal a reakciójára. Fontos, hogy ne sürgessük, hagyjuk a maga ütemében kibontakozni, kezdetben a lényeg, hogy megszeresse, örömét lelje a játékban.

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: www.jatekliget.hu
Kép: Pezibear / pixabay

 

Kérjük, támogasd munkánkat!

Ha szeretsz minket olvasni, ha csaltunk már mosolyt az arcodra, ha segített már neked valamelyik szakértõnk, vagy ha egyszerûen Te is fontosnak tartod, amit csinálunk, kérjük, támogasd munkánkat!

Banki átutalással:
Magnet Bank 16200106-11697987
Kedvezményezett: Családi Háló Közhasznú Alapítvány
Közlemény: Média támogatás

Vagy bankkártyás fizetés Simplepay-el az alábbi gombra kattintva:

 

(A hozzászólások megjelenítéséhez jelentkezz be Facebookra!)

LEGOLVASOTTABB

55 vidám tavaszi mondóka és versike kicsiknek

55 vidám tavaszi mondóka és versike kicsiknek

Itt a tavasz: ébredeznek az állatok a téli álomból, nyílnak virágok, rügyeznek a fák, csicseregnek a madarak, újraéled a természet. Ünnepeljétek a jó időt játékos, tavaszköszöntő versikékkel - 55 imádni való, vidám verset és mondókát gyűjtöttünk hozzá össze.
A gyermeki kötődés 4 típusa - az egész életünkre hatással van, hogy kötődtünk kiskorunkban a szüleinkhez

A gyermeki kötődés 4 típusa - az egész életünkre hatással van, hogy kötődtünk kiskorunkban a szüleinkhez

Olyan nincs, hogy egy csecsemő ne kötődjön a gondozójához. Az azonban nem mindegy, hogy milyen minőségű ez a kötődés, hiszen ez a későbbiekben a további kapcsolataira is hatással lesz.
Porcukor helyett tisztítószer került az ovisok reggelijébe Pilisborosjenőn

Porcukor helyett tisztítószer került az ovisok reggelijébe Pilisborosjenőn

A reggeli után több gyereknek is fájt a hasa, egyikük pedig annyira hányt, hogy kihívták a mentőket.
Meghalt egy egyéves kisfiú, miután hazaküldték az ügyeletről

Meghalt egy egyéves kisfiú, miután hazaküldték az ügyeletről

A szülők szerint a vizsgálat nagyon gyorsan lezajlott, az orvos kúpot írt fel a hányásra, és azt mondta, a kisfiú nincs kiszáradva. Másnap már újra kellett éleszteni, de már nem tudták megmenteni őt.
Nem tudták ellátni a fulladó gyereket, mert az asszisztens késett, az orvos pedig nem tudott belépni a rendszerbe

Nem tudták ellátni a fulladó gyereket, mert az asszisztens késett, az orvos pedig nem tudott belépni a rendszerbe

Március 15-én reggel nyolckor vitték be a váci gyerekorvosi ügyeletre a szülők fulladó gyereküket, az orvos azonban nem tudott belépni a számítógépes rendszerbe az asszisztens segítsége nélkül, aki késett. Így az orvos nem tudta ellátni a kétéves kisfiút.
A szerkesztő ajánlja